Hoitovirhe ehkäisyneuvolassa / miten valitetaan??
Kävin helmikuun lopulla ottamassa ehkäisykierukan kunnallisessa ehkäisyneuvolassa. Viime viikolla kävin yksityisellä gynellä vuotojen ja alavatsakipujen / yhdyntäkipujen takia. Ultrassa tuli ilmi, että kierukka on väärin laitettu, ihan väärässä paikassa aiheuttaen näitä hämminkejä. Lisäksi väärin asennettu kierukka ei ehkäise raskauksia, eli kaiken muun lisäksi olisin voinut olla ei-toivotusti raskaanakin... No, vanha kierukka otettiin pois ja uusi asennettiin, hintaa operaatiolle tuli ultrineen päivineen lähes 400€..
Lähetin tästä palautetta neuvolaan meilitse, että olipa kerrassaan ikävä - ja hintava - yllätys. Sieltä tuli vastaus että edelleenlähettävät meilini johtavalle lääkärille.
Ketuttaa aivan suunnattomasti koko kuvio, tänä vuonna kierukkaruljanssiin on uponnut 600€... Miten tehdään hoitovirhevalitus, koska ajattelin kyllä ajaa tätä eteenpäin jos saisin edes JOTAKIN korvatuksi tästä. Enää ei kuulemma ole sitä takuu-aikaa jonka puitteissa lääketieteellisistä syistä poistettu kierukka on korvattu.
Ärh!
Kommentit (40)
Pakkohan sen oli suolessa olla, koska virtsarakkoon ei taida taitavinkaan lääkäri saada kierukkaa tukittua?
Miten voi tietää onko kierukka oikein? Miten älysit mennä gynelle?
Onko se lääketieteellisistä syistä poistettu, jos oli väärin asennettu? Hoitovirheestä voi periaatteessa saada korvauksen, käytännössä taas aika vaikeaa, mutta saahan sitä yrittää.
Soitat sinne ehkäisyneuvolaan ja kerrot haluavasi tehdä valituksen hoitovirheestä. Saat potilasasiamiehen yhteystiedot ja ohjeet, miten toimia. En tiedä, voitko saada korvauksia sieltä, jos olet mennyt suoraan yksityiselle tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Sinun täytyy selvittää myös, onko sinulla vakuutuksessa oikeus korvaukseen tällaisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:16"]
Miten voi tietää onko kierukka oikein? Miten älysit mennä gynelle?
[/quote]
Voih, luetunymmärtämisen vaikeus! Minulle ei ainakaan jäänyt yhtään epäselväksi miksi ap meni gynelle.
Potilasasiamies on se jole valitus tehdään, mutta nuissa on vaikea saada mitään takaisin.
No eipä edes tulisi mieleenkään asennuttaa ehkäisyneuvolassa "halvalla". Meillä ei ultraa neuvolassa, millä saisivat tsekattu asennuksen onnistuneeksi. Pelkkään käsikopeloon ja survomiseen sinne päin en luottaisi.
Aina olen yksityisellä "kalliisti" asennuttanut ja ultrauttanut ja käynyt vielä vuoden päästä tsekkauttamassa, että pysynyt paikallaan.
Missä kierukka oli? Oletko muuten tietoinen että kierukka saattaa liikkua ja joskus tulla jopa ulos itsestään?
No tukihan se poistua voi omia aikojaan, muttei se mikään hoitovirhe ole.
miksi menit yksityiselle gynelle etkä mennyt uudelleen ehk.neuvolaan ultrattavaksi noilla oireilla? Olen kuullut, että etenkin kupaeikierukat saattavat itsestään tulla pois paikoiltaan kktisten mukana. mutta jokatapauksessa ikävä tilanne
Mulle on kierukka laitettu aina ilman ultraa mutta ihan on kohdilleen osunut kuitenkin. Poisto tehtiin ultran kanssa kerran kun langat olivat kadonneet johonkin sisuksiin.. Miten se oli sitten väärin asennettu? Kai kuitenkin ihan oikeassa lävessä..?
Mulla oli kierukka vatsaontelon puolella ja jouduttiin poistamaan tähystysleikkauksella. Onneksi en tullut raskaaksi. Huomattiin vuosikontrollissa kun kierukkaa ei näkynyt ultralla. Kuulemma näin käy joskus ja mulle oli kierukka laitettu jälkitarkastuksen yhteydessä, jolloin kohtu on vielä palautumassa synnytyksessä. Ilmeisesti se voi hyvinkin vaeltaa kohdusta pois. Ja ihan varmasti oli laitettu kohtuun, tarkistettiin ultralla ja tunsin langat vielä muutama viikko asennuksen jälkeen kohdunkaulalta.
Ilman taustatyöskentelyä väsätty provo, ei jatkoon.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:29"]
[/quote]
No vois kyllä olla ihan munkin tarina, paitsi että minä en tajunnut mennä yksityiselle vaan tyydyin kohtaloon.
Kerran soitin ehkäisyneuvolaan, jossa sanoivat vuodot ja kivut ovat normaaleja alkuun. Ne loppuivat 7kk kuluttua laitosta ja vajaan 10kk kierukan laitosta huomasin olevani raskaana rv 10.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:36"]
[/quote]
No vois kyllä olla ihan munkin tarina, paitsi että minä en tajunnut mennä yksityiselle vaan tyydyin kohtaloon.
Kerran soitin ehkäisyneuvolaan, jossa sanoivat vuodot ja kivut ovat normaaleja alkuun. Ne loppuivat 7kk kuluttua laitosta ja vajaan 10kk kierukan laitosta huomasin olevani raskaana rv 10.
[/quote]
Missä se kierukka oli?
Ota yhteys kierukan laittaneen terveydenhuollon yksikön potilasasiamieheen, jos koet että kohdallasi on tapahtunut hoitovirhe josta haluat valittaa.
Mulla kuparikierukka aiheutti hirveitä yhdyntäkipuja, eikä 2 lääkäriä saanut sitä pois, onneks kätilö pelasti. Mutta aika välinpitämätöntä sanoa potilaalle että 5 vuoden kierukkaa voi pitää 7 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Missä se kierukka oli?
[/quote]
Ei missään, tullut runsaiden vuotojen mukana pois. Alunperin väärin laitettu.
[/quote]
Niin kelleen ei ikimaailmassa voi käydä näin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Missä se kierukka oli?
[/quote]
Ei missään, tullut runsaiden vuotojen mukana pois. Alunperin väärin laitettu.
[/quote]
Mulle nimenomaan sanottiin, että alkuun pitää tarkkailla niitä lankoja koska kierukka voi tulla helposti pois kuukautisten mukana. Kuparikierukassa on vielä suurempi riski koska silloin vuodot usein on runsaampia. Oliko se kierukka jätetty jotenkin kohdunkaulaan vai mistä tiedät että oli väärin asennettu.
No missä se oli, peräsuolessako?