Naisvaltaiselle työpaikalle saapuu uusi työntekijä, ainoa mies koko porukassa, miten se vaikuttaa?
Työpaikalla on huono henki, juorutaan, puhutaan pskaa jne. Tyypillistä naisvaltaisen alan meininkiä siis. Nyt meillä aloittaa uusi työntekijä, joka onkin mies. Miten ryhmädynamiikan ja naisten käytöksen voi odottaa muuttuvan sen johdosta? Vai muuttuuko se? Toivoisin itse muutosta huonoon ilmapiirin, kuppikuntiin jne. Onko turha toivo?
Kommentit (38)
Taitaa olla kaverilla kova urakka edessä firman pikkujoulussa.
Jos mies on hetero ja omaa vähänkin itsesuojeluvaistoa, niin häipyy äkkiä muualle töihin jos haluaa viihtyä työpaikallaan.
Yksi nainen työpaikalla on ok. Kaksi on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Riittääpähän kyntömiehellä vakoja kynnettäväksi
Jos nämä naiset keskittyisivät vain niin töihin eikä juoruamaan ja kyläilemään toisiaan niin kaikilla olisi mukavampaa olla töissä.
Itse olin eräässä työpaikassa jossa todellakin juoruttiin. Ja tähän juoruamiseen menee AIKAA! Jopa henkilöstöpäällikkö juorusi ja vuoti muiden työntekijöiden asioita!
Hirveä työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tulee kissatappelu kuka saa maistaa miehen lemmensauvaa ensimmäisenä.
mijau
Miehestä tulee yksi mimmeistä ja hän valitsee leirinsä.
Antakaa sen miehen olla rauhassa älkääkä alkako heti kalkattaa mitä "ihanaa kun saatiin viimein mies tänne"-paskaa kun se astuu ovesta sisään. Se osaa olla tympeää kuunneltavaa, sanon kokemuksesta ja alentaa kynnystä lähteä vetämään. Jos saatte täysipäisen tyypin, niin älkää odottako että hän muuttaa teidät, vaan tarkkailkaa omaa käytöstänne jos haluatte pitää sen helmen siellä. Liian usein naiset ei näitä tajua ja hups: sinne se lähti. Ja sitten riidellään kun ei ole ketään täysipäistä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole herkkä penis orgasmin jälkeen tai muuten tulee epämukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin aikanaan ainoana miehenä naisvaltaiseen työyhteisöön. Riippuu tietysti varmaan paljon työyhteisöstä, mutta omassa työyhteisössäni oudoksuttiin aluksi ehkä eniten sitä, että aloin ottamaan oma-aloitteisesti asioista selvää ja etsimään tietoa enkä odottanut pomon herätteitä, että pitäisi tehdä jotain. Huomasin myös nopeasti joutuvani etulinjassa niihin pahimpiin paikkoihin ja se ei nyt sinäänsä haitannut, koska niistä myös oppi eniten. Ajan mittaan huomasin myös kateuden kasvavan ja selän takana yleistyvän puheiden siitä, että minua suositaan koska olen mies. Myöskään siitä ei pidetty, että selän takana puhumisen sijaan nostin ikävät asiat suoraan puheeksi ja kysyin myös suoraan huhuista joita korviini oli kantautunut. Toisaalta löysin työpaikaltani elämäni naisen, joten asioissa on monta puolta.
Oma kokemukseni on aika lailla sama, lisäksi olen joutunut naisten ennakkoluulojen kohteeksi aika paljon eli työntekoani yritetään rajoittaa aika paljon vaikka ihan samoja asioita teen kuin kaikki muutkin. Ei ole juoruaminen ja puhuminen vähentynyt, minulle eivät vaan puhu kun huomasivat etten lähde mukaan siihen eli vuoroissa joissa olen itse puhutaan jonkun verran vähemmän selän takana muista.
Vierailija kirjoitti:
Kihikihi hihihi, otaksää pullaa ja kaffeeta, annakkun mää ny tässä vähän passaan sua, hei lukat meillä on miäs täällä kihikihi,ommeillä ny hianoo...jne, ne.
Tämä on hyvä...
Piparia ja torttua kahvipöydässä ja sen allakin
Vierailija kirjoitti:
Antakaa sen miehen olla rauhassa älkääkä alkako heti kalkattaa mitä "ihanaa kun saatiin viimein mies tänne"-paskaa kun se astuu ovesta sisään. Se osaa olla tympeää kuunneltavaa, sanon kokemuksesta ja alentaa kynnystä lähteä vetämään. Jos saatte täysipäisen tyypin, niin älkää odottako että hän muuttaa teidät, vaan tarkkailkaa omaa käytöstänne jos haluatte pitää sen helmen siellä. Liian usein naiset ei näitä tajua ja hups: sinne se lähti. Ja sitten riidellään kun ei ole ketään täysipäistä paikalla.
Minä en voi vaikuttaa kuin omaan käytökseeni (voitte uskoa että olen yrittänyt kyllä muuttaa ilmapiiriä), enkä itse siis juorua tai "kalkata" mitään. Siksi en pidäkään työpaikan ilmapiiristä. Koin että aiemmissa työpaikoissani sekaporukoissa oli vähemmän ongelmia kuin tässä ainoastaan naisista koostuvassa, siksi asiaa aloin pohtia.
Ap
Mulla on sellaisiakin havaintoja että miestyöntekijä alkaa elehtimään ja puhumaan naismaisella tavalla naisten joukossa. Sama varmaan naisella käänteisesti miesvaltaisella alalla. Hassu juttu👷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi vaikuttaa kuin omaan käytökseeni (voitte uskoa että olen yrittänyt kyllä muuttaa ilmapiiriä), enkä itse siis juorua tai "kalkata" mitään. Siksi en pidäkään työpaikan ilmapiiristä. Koin että aiemmissa työpaikoissani sekaporukoissa oli vähemmän ongelmia kuin tässä ainoastaan naisista koostuvassa, siksi asiaa aloin pohtia.
Ap
Ok. En tarkoittanut olla niin kärkäs, sanon vaan että ei kannata ladata paineita tai turhia toiveita sen sukupuolen päälle. Se on hyvä että tajuat itse jos ilmapiiri on kehno. Toivottavasti se uusi tyyppi on asiallinen ja mukava.
Kyllä yleensä yksikin kukko jo riittää pitämään kanalauman aisoissa. Eli ennustan selkeää parannusta ilmapiiriin. Alkuun voi olla vähän turbulenssia, kun kanat kilpailevat kukon suosiosta.
Kanalassa on aina oltava kukko, silloin on rauha maassa.
Onko naisvaltaisilla työpaikoilla eroa jos siellä on yksi mies vai pari miestä?
Tätä ilmiötä tukee sekä teoria että lukuisat tosielämän esimerkit. Ei tarvitse olla edes kummoinen mies, niin tilanne rauhoittuu täysin. Siellä ollaan automaattisesti kukkoja paikassa x. Lisäksi, usein jos joku projekti koostuu vain naisista niin se on huono enne....huoooono enne.
Itsellä samoja kokemuksia. Mutta toisaalta itsekin löysin töistä elämäni naisen, että onhan tuossa puolensa. Haha :D