Tylsistynyt hoitokoira kylässä vielä pari viikkoa. Mitä alle vuoden ikäisen koiran kanssa voi tehdä?
Minulla ei oikeastaan ole kokemusta koirista, en ole koskaan omistanut sellaista. Olen kyllä ennenkin lenkittänyt koiraa ja se on aina sujunut hyvin. Olen eläinihminen, minulla on kaksi kissaa.
Ensimmäiset muutama päivää meni tutustuessa taloon ja kissoihin. Nyt koira kuitenkin selvästi tylsistyy.
Mitä olen sen kanssa tehnyt?
- yrittänyt heittää leluja, mutta tämä ei nouda, tuijottaa vain
- opettanut temppuja (viereen, seuraa), ja se sujuu hyvin ja koira on innoissaan
- leikkinyt pihalla hippaa
Pihalla oltaisiin enemmänkin, mutta tämä haukkuu naapureiden koiria, ja lujaa. Sitä en osaa kitkeä pois.
Mitä nuoren koiran kanssa voi tehdä? En saanut tähän mitään muuta ohjetta kuin ”leiki sen kanssa”. Mutta en osaa! Kissat ovat helpompia, koska ne saalistavat. Simppeliä.
Olen ajatellut käydä ostamassa jonkinlaisen aktivointipelin, katselin jo tarjontaa. Jokin herkkushakki.
Onko muuta? Kiitos kauheasti kaikille tietäville koiraihmisille!
Kommentit (2)
Vessapaperihylsyn sisälle nami tai pari, ja rutistat päädyt umpeen. Kestävämpi lelu on sellainen kaupasta hankittu reikäpallo, johon voi laittaa enemmän niitä nameja.
Lyhyitä lenkkejä eri reiteillä - ei yhtä pitkää lenkkiä päivässä, vaan siis useita lyhyempiä.
Puruluita, joiden järsimisessä menee kauan.
Vetoleikkejä (paksu köydenpätkä, noita myydään kaupoissa). Meillä koira on opettelemalla opetellut noutamista, neljässä vuodessa on yhdellä pallolla oppinut sen tekemään, muilla leluilla ei.
Piilosilla. Meillä yksi koira RAKASTI piilosilla oloa, tai siis etsimistä. Se vaati siis sen, että koira oli oppinut odottamaan ja oppinut "saa tulla" tai "etsimään" käskyn. Koira odotti eteisessä, että etsittävä meni piiloon, ja sitten luvan saatuaan ryntäsi etsimään - olisi varmaan voinut mennä suoraan luoksekin, mutta siis kolusi innoissaan kaikki sohvantakuset ja verhontaukset etsiessään. Eikä tarvinnut siis mitään namia löytäpalkkioksi, koska se leikki itsessään oli niin hauskaa sen mielestä.
Koiranomistajia paikalla? :)
Ap