Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle minun kannattaisi lukion jälkeen lähteä? Ehdotuksia kehiin!

Vierailija
09.11.2014 |

Kriteereitäni:

1) Yliopistokoulutus

2) Minulla ei ole matikkapäätä, joten luonnontieteitä mahdollisimman vähän. Lukupäätä minulla kyllä on.

3) Monet humanistiset alat kiinnostavat, mutta niille en hakeudu, sillä työttömäksi en halua kouluttautua. Kyllä, olen kyyninen mutta haluan mieluusti selkeän ammatin, ja koulutuksen loputtua voin selkeästi olla tietyssä ammatissa. Toisin sanoen alalla täytyy olla kohtuuhyvä työllisyystilanne.

Olen miettinyt oikeustieteelliseen hakemista, mutta siinä mietityttää seuraavat seikat:

1) Äitini opiskeli siellä (tosin vaihtoi toisaalle). Olenko mielikuvitukseton vätys, olenko intohimoton ja hiirenharmaa vanhempani viitoittaman polun tylsä tallaaja, joka on pelkkä keskinkertaisuuden ilmentymä, äitinsä jalanjälkiä seuraava turhake? Ei minulla ole intohimoa, ajatus oikiksessa olemisesta ja opiskelusta on jotenkin utuinen, sellainen puoliksi tajuttu käsite, joka risteilee aivoissa merkityksettömänä ja kummallisena.

2) Miten jaksan uuvuttavien kirjoitusten jälkeen alkaa suoraan lukemaan pääsykokeisiin? Minulla taitaa olla jonkinnäköinen masennus, elämässäni ei koskaan tapahdu mitään, olen vain ja luen ja teen koulutehtävät, ei minulla ole edes ystäviä tukemassa tai vertaistukea tarjoamassa. En ole edes koskaan juonut alkoholia tai ajanut autoa, vaikka olen hyvän aikaa ollut täysi-ikäinen. En tiedä miten tämä lähti taas tälle linjalle, mutta sen vaan sanon että olen hukassa ja yksin.

Ajatuksia? Olenko toivoton tapaus? Minne minun kannattaisi hakea? Miten piristyisin? Mikään ei kiinnosta tai huvita.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi tampereen johtamiskorkeakoulu ja kenties kansainvälinen politiikka?

Vierailija
22/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistisessakin on hirveen laaja kirjo eri aloja. Kannattaa vilkaista sitäkin tarjontaa. Samoin valtsikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteellisen ei sitten noin vain mennä. Vaatii kyllä aikamoisen ponnistuksen lukea pääsykokeisiin. Hakijoita kun on muutama muukin, varsinkin helsinkiin.

Vierailija
24/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Eikö juristeilla ole aika huono työllisyystilanne tällä hetkellä? Tai siis vastavalmistuneena vaikea päästä töihin?

Vierailija
25/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiotieteellinen

Vierailija
26/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 21:48"]

Oikeustieteellisen ei sitten noin vain mennä. Vaatii kyllä aikamoisen ponnistuksen lukea pääsykokeisiin. Hakijoita kun on muutama muukin, varsinkin helsinkiin.

[/quote]Oikikseen pääsee myös rahalla. Virosta voi hankkia notaarin paperit ja suorittaa tutkinnon loppuun Suomessa.

Vierailija
27/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tämäpä juuri. Tykkään aina kirjotusten aikaan kuunnella nuorten puheita tarkemmin busseissa ja muutenkin ulkona, kun ne aina sanoo että "mä meen varmaan tradenomiksi" eikä että "mä haen". On näillä nuorilla ainakin kaikilla luottoa kykyihinsä kun ne vaan menee... Amiksessa kun olin hetki sitten, siellä oli muutamia näitä 17-18-vuotiaita jotka halusi ko. alan amk-koulutukseen valmistuttuaan ja kun asiasta kysyttiin, ne sanoi aina että "tän jälkeen mä meen sinne kouluun."

se on vaan huvittavaa:)

t. 25

Vierailija
28/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:43"]

Lakimiehen työ on toisten ihmisten riitojen selvittämistä - pidätkö väittelystä, jaksatko hyvin konflikteja? Oikeustieteen opinnot ovat myös raskaat ja ainakin Hgin tiedekunnassa tosi ankea ilmapiiri. T. Lakimies

[/quote]

Lisäisin tähän tärkeänä myös rauhallisen luonteen, hyvät neuvottelutaidot ja rautaiset hermot. Ei ole helposti provosoituvan ihmisen ala. Lukemista on paljon, ja opinnot motivoituneellekin raskaat. Töitä on ja palkka ok, mutta työpäivät usein pitkiä ja kiireisiä.

Vierailija
29/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 21:52"]

Ohis. Eikö juristeilla ole aika huono työllisyystilanne tällä hetkellä? Tai siis vastavalmistuneena vaikea päästä töihin?

[/quote]

Huonompi kuin aikoihin, mutta silti muihin aloihin verrattuna työllistyminen todella hyvä. 

Vierailija
30/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin välivuoden pitämistä! Ei kouluun ole niin kiire, olet tosi nuori. Voi, kun nyt 26-vuotiaana pääsisin jutteleen 19-vuotiaalle itselleni, avaamaan vähän perspektiiviäni ja kertomaan, ettei oikeasti ole niin kiire... Turha ajatella, että olisit "koulupudokas" jos välivuoden pidät, "väärän" alan valitseminen voi johtaa alan vaihtamiseen myöhrmmin kuitenkin...

Vierailija
31/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 21:53"]

[/quote]Oikikseen pääsee myös rahalla. Virosta voi hankkia notaarin paperit ja suorittaa tutkinnon loppuun Suomessa.

[/quote] Voin kertoa että Suomessa työnantajat eivät hirveästi arvosta tyyppiä, jolla puolet tutkinnosta suoritettu Virossa. Pääsykoe ja ne pakolliset notaariopinnot on tutkinnon vaikein osuus ja niiden ohittaminen Viron reitillä kertoo kyllä vähän hakijasta.

Vierailija
32/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kävisit ammatinvalinnanohjauksessa, työkkärin kautta kai edelleenkin voi käydä testeissä?

Vierailija
33/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sosiaalityöntekijä ja sitä en suosittele vaikka työllistymistilanne onkin hyvä. Raskas työ ym.

Oikis varmaan ihan ok vaihtoehto mutta kauppistakin voisin ehkä tilanteessasi miettiä. Toisaalta tiedän kyllä itse paljon esim. itsensä tavalla tai toisella työllistäneitä humanistiakin joten ajattelen, että jos joku aidosti kiinnostaa niin sitä sitten. Mutta jos palkka on tärkeä asia niin toki oikis tai kauppis on sitten järkivalintoja.

Masennuksen kyllä yrittäisin hoidattaa pois. Välivuosikaan ei mielestäni ole huono idea jos sen aikana oikeasti tekee jotakin.

Vierailija
34/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis on ihan hyvä vaihtoehto, itse hain, koska en tykästynyt muista kouluaineista, oikeustiede oli mielestäni erilaista, työllistyin heti valmistumisen jälkeen kesätyöhön, joka jatkui vakityöpaikkana, minusta opiskelu Helsingin yliopistossa oli parasta aikaa, opiskelu on vaativaa, mutta palkitsee pitkällä tähtäimellä

Vierailija
35/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin lukemaan kriteereitäsi, tuli minulle ekaksi mieleen ehdottaa oikista. Sen jälkeen vasta luin tekstisi eteenpäin ja huomasin sinun miettineen jo oikista. Oikis vaatii ehdottomasti kykyä ja halua lukea paljon, koska tenttikirjoja on paljon. Oikeustieteen alalta työllistyy myös melko hyvin. Olen kuullut tutuilta, että Turun oikiksessa on ilmeisesti Helsinkiä parempi ilmapiiri eli kannattaa harkita Turun oikista.

Vierailija
36/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi on ihan turisti.

Katsokaa nyt vaikka Feikki Kampelaa.

Vierailija
37/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kokeileen eri alojen kursseja Avoimessa yliopistossa, niin saat vähän tuntumaa siihen minkälaista se opiskelu missäkin olisi, esim. oikis ja moni muu, ainakin Helsingissä on huikea valikoima avoimen kursseja kokeiltavaksi!

Mites kielet ja kielenkääntäjän homma?

Vierailija
38/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu 2

Vierailija
39/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:50"]

Psykologia,sosiaalityö,sosiaalipsykologia,kauppatieteet(johtaminen),ravitsemustiede?

[/quote]Olipa paskat ehdotukset tolle luuserille. Kaikkiin muihin näistä tarvitsee matematiikkaa paitsi sossutyöhön, ja ravitsemustieteisiin myös luonnontieteitä. 
[/quote] voi voi olen valmistunut sekä johtamisesta ja sos.psykasta ja en osaa matikkaa ! Muutama helppo peruskurssi oli matikkaa....ja psykaa voi lukea esim Joensuussa ilman tilastotiedettä,nyt et kuule tiedä mistään mitään;)

Vierailija
40/46 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:52"]

Kertoisitko enemmän luonteenpiirteistäsi?

Vaatiihan myös juristina oleminen esiintymistä? Ja itse asiassa aivan kaikenlainen yliopisto-opiskelu vaatii sitä jonkin verran. Oletko valmis astumaan edes jonkin verran pois mukavuusalueeltasi?

Jos et miettisi yhtään työllistymistä, mille alalle nyt hakisit (eli mitä sieltä humanistisesta)? Sen pohjalta olisi helpompi miettiä "työllistävämpiä" vaihtoehtoja. :)

[/quote]

Olen sen johtopäätöksen tehnyt, että millään alalla ei pääse eroon esiintymisistä ja sosiaalisista tilanteista, joten en jaksa siitä stressata. Jos olisin esiintymisten perusteella lähtenyt suunnittelemaan tulevaa, olisi jäänyt lukiokin välistä... Toki en ehdoin tahdoin hakeudu esim. opettajaksi. Ehkä menisin jotain historiaa tai politiikkaa tai sensellaista opiskelemaan, mutta kun tietää alojen työllisyystilanteen... Eivät nuokaan mitään intohimoja ole, kuulostavat vain hauskoilta. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi