Kuolleen lapsen isänpäivämuistaminen
Olen eronnut kuolleen lapseni isästä. Pitääkö minun muistaa häntä isänpäivänä? Onhanhan kuitenkin isä. Muita lapsia meillä ei ollut. Mielipiteitä?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:18"]
Jos lapsi on kuollut, eihän hän enää ole isä. Vai enkö ymmärtänyt nyt jotain. Et tietenkään muista silloin isänpäivänä. Ette ole edes yhdessä.
[/quote]
siis hän ei ole tämän kuolleen lapsen isä enää, eikä sinun puolisosi. Tarvitseeko tota edes oikeasti miettiä?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:20"]
Jos lapsi on kuollut, eihän hän enää ole isä. Vai enkö ymmärtänyt nyt jotain. Et tietenkään muista silloin isänpäivänä. Ette ole edes yhdessä.
[/quote]
siis hän ei ole tämän kuolleen lapsen isä enää, eikä sinun puolisosi. Tarvitseeko tota edes oikeasti miettiä?
[/quote]Kai sitä on isä tai äiti lopunelämänsä vaikka lapsi olisikin kuollut. T: lapseton.
Ja etenkin isäin/äitienpäivinä sen kipeästi tuntea.
Muista häntä jollakin tavalla sillä teillä oli kuitenkin yhteinen lapsi vaikka että olekaan enää yhdessä. Ihmettelen monien vastaajien epä kypsyttä tai kovasydämisyyttä.
Ulkopuolisena on vaikea ottaa kantaa varsinaiseen kysymykseen kun en tunne teitä enkä suhteenne laatua, mutta siihen väitteeseen että ihmisen identtiteetti muuttuisi vanhemmasta ei-vanhemmaksi lapsen/lasten kuoltua en usko. Itsekkin olen edelleen avioitunut ihminen, vaikka puolisoni kuolemasta on jo aikaa. Ei kuolema muuta menneisyyttä.
Minä ehkä muistelisin yhteistä lasta tämän isän kanssa lapsen syntymäpäivänä. Minä en onnittele miestäni tänään, enkä muitakaan isiä jotka tunnen. Onnittelen omaa isääni.
Ehkä voisit jotenkin muistaa vaikka tekstiviestillä. Joku kaunis muisto yhteisestä lapsesta? Valokuva tai joku muisto jostain hetkestä? Onhan hän kuitenkin yhä isä tuolle kuolleelle lapselle.
Eihän sen tarvitse olla ns. onnittelu. Voihan se olla joku muukin viesti, jolla kertoo eräälle muistavansa tätä kirpaisevana päivänä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:20"]
[/quote]
[/quote]Kai sitä on isä tai äiti lopunelämänsä vaikka lapsi olisikin kuollut. T: lapseton.
Ja etenkin isäin/äitienpäivinä sen kipeästi tuntea.
[/quote]
nimenomaan sen kipeästi tuntee, mutta eihän silloin muisteta, eikä onnitella, kun lapsi on kuollut.
Jos mun lapsi olisi kuollu ja saisin exältä äitienpäivänä onnittelut, niin olisin varmaan todella loukkaantunut ja närkästynyt. Ottaisin sen lähinnä vittuiluna. Hyi kamalaa
Ap:n tapauksessa muistaisin lapsen isää, jos siis olette minkäänlaisissa väleissä. Ikuisesti isä tuolle lapselle. Voi olla lohduttavaakin, että joku muistaa, että on saannut olla isä lapselle. (Kyllä omassa tuttavapiirissäni toivotetaan kaikille äideille/isille hyvät isän/äitienpäivät, vaikkei ne omia olekaan.)
[/quote]
Väärin olet ymmärtänyt. Kyllähän sitä on äiti/isä edelleen vaikka lapsi olisi kuollut. On kuolleen lapsen äiti/isä.
Ajatellaan vaikka että sulta kuolis äiti, eikö hän ole edelleen sun äitis?
Älä nyt herranjumala lähde enää repimään haavoja auki. Ne haavat ei kyl koskaan parane, mutta miksi haluaisit tuottaa vielä enemmän tuskaa eksällesi? Oletko katkera jostain? Usko huvikses, exälläsi on tänään varmaan ihan kamala olo ilman sun muistuttamistakin.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:09"]
Älä nyt herranjumala lähde enää repimään haavoja auki. Ne haavat ei kyl koskaan parane, mutta miksi haluaisit tuottaa vielä enemmän tuskaa eksällesi? Oletko katkera jostain? Usko huvikses, exälläsi on tänään varmaan ihan kamala olo ilman sun muistuttamistakin.
[/quote]Eihän me muut tiedetä millaiset välit ap:lla ja ex-miehellänsä on ja miten mies kokisi ap:n muistamisen. Voi olla juuri noin mutta voi olla hyväkin juttu. Eiköhän ap itse miehen tunne ja tiedä mikä parasta on.
Minulta kuoli lapsi 10 vuotta sitten. Terapeutti sanoi sillon että halutessani voin eelleen äitienpäivää viettää, eli äiti minä vieläkin olen. ( jonkun mielestä isä ei ole enää isä jos lapsi kuolee )
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:57"]
Olen eronnut kuolleen lapseni isästä. Pitääkö minun muistaa häntä isänpäivänä? Onhanhan kuitenkin isä. Muita lapsia meillä ei ollut. Mielipiteitä?
[/quote]
Ei sinun tarvitse muistaa exääsi isänpäivänä.Eri asia jos olisitte yhä naimisissa,voisitte jotenkin omalla tavallanne juhlistaa tätä päivää.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:09"]
[/quote]
Kiitos mielipiteistä. Erityisesti tämä kommentti lämmitti! En ole katkera mistään ja muutenkin puhuin muistamisesta, en varsinaisesti perinteisistä isänpäiväonnitteluista aamupaloineen ja onnittelukortteineen, joka nyt varmasti olisikin vähän liikaa. Ehkäpä muistan lapsen isää vaikka juuri lapsen syntymäpäivänä, niin kuin joku ehdotti. Henkilökohtaisesti voin kyllä sanoa, että minä en ainakaan pahastuisi äitienpäivämuistamisesta, olenhan ikuisesti lapseni äiti. -AP
No meillä muisteltiin tänään meidän ainokaista, joka kuoli kohtuun. Minusta kuulostaa ihanalta että haluat muistaa lapsesi isää. Lapsi yhdistää teitä ikuisesti kuitenkin. Voimia sinulle!
Riippuu miehestä. Minun mieheni kyllä muistaa isänpäivänä myös kuolleen lapsemme, vaikka meillä on eläviäkin. Jos olisi ollut vain se kuollut lapsi, muistaisin varmaan silti miestäni jollain tavalla myös isänpäivänä. Siis jotenkin huomaavaisesti osoittaisin, että hän on isä, vaikka hänen lapsensa onkin kuollut. Hyvä pointti myös tuo, että oletko ainoa, jonka kanssa eksäsi voi muistella lastanne? Silloin se on ehkä vielä tärkeämpää hänelle. Esim. meillä ainoastaan minä ja mies (+iso joukko lääkäreitä&kätilöitä) näki lapsemme elossa, joten en voi miehen lisäksi muistella lasta yhdessä kenenkään muun hänet muistavan kanssa.