Muita, keitä häiritsee "liian laihaksi" haukkuminen?
Olen 20v normaalipainoinen, hoikka nainen.
Syön jatkuvasti ja mitä eteen tulee; saatan syödä päivittäin tai ainakin useasti viikossa herkkuja. Ruokaa syön täyden lautasellisen, jonka jälkeen minulla saattaa olla nälkä jo tunnin päästä. En ikinä kieltäydy ruuasta tai herkuista. Voisin tosin alkaa syömään terveellisemminkin.
Minä kuulun ihmistyyppiin, joka ei lihoa. Paino ei yksinkertaisesti nouse mihinkään, vaikka kuinka söisin.
En harrasta liikuntaa. Käyn kävelylenkeillä päivittäin koiran kanssa ja usein töihin menen kävellen. Kuitenkin, olen aina ollut "tällainen", en ole lihonnut ennen koiran tuloakaan taloon.
Minua loukkaa ihmiset, jotka kommentoivat: "Sun pitäis kyllä syödä enemmän, kun oot noin laiha" "Kamala, kun oot laiha. Koita syödä" "Ootko sä dieetillä kun oot noin laiha" jne. Oikeasti, loukkaannun näistä kommenteista! En minä sille mitään voi, että en liho. Minua ei todellakaan haittaisi, jos muutamia kiloja tulisi lisää, mutta kun ei niitä vain tule.
Aina saa selittää kaikille, että syön kyllä koko ajan ja paljon, mutta aineenvaihduntani on hyvä. Ei uskota.
Ei kai tästä pitäisi välittää, mutta halusin vain kertoa, että laihuuskommentitkin loukkaavat.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:56"]Olen niin onnellinen että aloitin saliharjoittelun ja olen saanut siitä kroppaan lisää lihasta enkä näytä enää niin laihalta. Eipähän tarvitse enää kuulla muiden ihmisten alentavaa "piilo"vittuilua painostani ja kropastani. Ennen 168/49, nyt 168/55
[/quote]
Tähän tähdätään. Ennen 170/50, nyt 170/54 ja toivottavasti nousua tulee! Etenkin töissä nyppii kun saan kuulla tästä hoikkuudesta. Olen naisvaltaisella alalla ja valehtelematta 80% työkavereistani on ylipainoisia. Toki asiakkaamme tämän huomaavat ja minä saan ainoana näiden isompien ja normaalipainoistenkin naisten keskellä kuulla kauhisteluja kuinka olen pieni, laiha ja menehän nyt syömään -hokemia.
Kyllä te laihat olette niin itsekeskeisiä ja herkkänahkaisia.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 13:01"]
Kyllä te laihat olette niin itsekeskeisiä ja herkkänahkaisia.
[/quote]
Kuinka niin? Onko väärin loukkaantua ja tuntea itsensä vääränlaiseksi, kun haukutaan asiasta, jolle ei voi mitään? AP
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:59"]AP jatkaa
Tuli tuossa vielä mieleen, että töissä olen nuorimmainen. Muut ovat n. 40-60v naisia, ei mitään lihavia.
He piikittelevät jatkuvasti laihuudestani.
Välillä leivon kahvitauolle jotain hyvää, esim. viinereitä. Syön kyllä itsekin töissä sellaisen, mutta sitten minulle aletaan sanomaan, että sun pitäisi kyllä syödä näitä enemmänkin, että lihoisit vähän. Sitten tokaisen, että no mä söin niitä varmaan pellillisen eilen kun olin leiponut ne.
Ja sitten vielä se, että aina vaan samat ihmiset jaksaa toistella noita kommentteja. Ihan sama mitä sanoo takaisin vai sanooko mitään, ei haukkuja usko, että ei ole oma valinta, ettei lihoa.
[/quote]
Itse sanoisin kerran kaikkien kuullen asiallisesti ja ystävällisesti etten pidä siitä että ulkonäköäni kommentoidaan ja että painoni on normaali eivätkä syömiseni kuulu muille. Jos tuon jälkeen tulee vielä "kiusoittelevia" kommentteja, sanoisin että tuo on kiusaamista ja loukkaa minua.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 13:01"]Kyllä te laihat olette niin itsekeskeisiä ja herkkänahkaisia.
[/quote]
Eli sinusta on oikein kertoa myös hieman pyöreämmille että ei kannattaisi enempää syödä ettei tuo perse tuosta leviä? Ihan vain hyvää hyvyyttään ja sitten olla ihmeissään kun toinen loukkaantuu?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 13:00"]Olen huomannut, että ylipainoiset ihmiset ovat todella kovia huomauttelemaan muiden ulkonäöstä. Ei ainoastaan laihuudesta/hoikkuudesta, vaan muustakin.
Seuraavan kerran kun joku plösö vittuilee minulle, aion ottaa esille heidän läskiytensä. Buahahaa, siitä tulee hauskaa!
[/quote]
Minulle huomauttelevat siis toiset normaalipainoiset. Ne samat tyypit muuten jaksavat arvostella toisten ylipainoa, tämä tosin selän takana. 9
Kyllä häiritsee! Olen 158cm/43kg. Syön kunnon annoksia ja napostelen pitkin päivää, mutta en vain yksinkertaisesti liho! Äitini ja siskoni ovat samanlaisia, ja hekin joutuneet kuuntelemaan samanlaista päivittelyä kuin minä. "Ota nyt lisää, ku oot nui laiha.", "no kai sulla nyt on kylmä, kun oot nui pieni." yms... Se loukkaa, mutta ihmiset eivät sitä ymmärrä. Se oli pahinta, kun peruskoulussa terkkarit ja opettajat kyttäsivät syömistäni ja muistuttivat laihuudestani monesti, soittivat jopa äidille, ja kysyivät painostani ja syömisestäni. Sitten kun näkivät äitini, ymmärsivät, että periytyvää tämä "laihuus" eli hyvä aineenvaihdunta.
Ei se hoikkuudesta huomauttelu häiritse, enemmänkin huvittaa. Kertoo suoraan siitä hoikkuuden ihannoinnista, osalla kateudestakin.
Pari kertaa aikuisiässä painoni on noussut huomattavasti, enimmillään 15 kiloa ja se vasta huvittavaa onkin, etteivät ihmiset lihomisvaiheessa kommentoi mitään. Miksei silloin tule tässäkin keskustelussa mainittuja taivasteluja, että mitä oikein oot tehnyt tai syönyt kun oot noin paisunut :D
Jättäkää, laihat ja hoikat, ne muiden päivittelyt painostanne omaan arvoonsa. Yksi tehokas suhtautumistapa on olla itse kommentoimatta ja vaihtaa puheenaihetta :)
Muakin kyllä ärsyttää, etenkin kun en todellakaan ole mikään laiha vaan ihan normaalipainoinen. Kummallista, että niin monen pitää huomauttaa tai suorastaan jankuttaa painostani tavatessamme. Itselleni ei tulisi mieleenkään mainita mitään kenenkään yli- tai alipainoista, en edes suoraan sanottuna ajattele toisten painoa sen kummemmin. 165/53
Minulla sama juttu! Kaikki haukkuvat ”liian laihaksi” vaikka olen normaalipainoinen! En ymmärrä, syön aina normaalisti; en jätä ruokia väliin ja herkuttelenkin välillä. Haukut ovat masentavia, koska en voi mitään sille että olen luonnostaan hoikka!
Voimia kaikille joilla on sama tilanne! ;)
Olen huomannut, että ylipainoiset ihmiset ovat todella kovia huomauttelemaan muiden ulkonäöstä. Ei ainoastaan laihuudesta/hoikkuudesta, vaan muustakin.
Seuraavan kerran kun joku plösö vittuilee minulle, aion ottaa esille heidän läskiytensä. Buahahaa, siitä tulee hauskaa!