Lihotuskuuri alkaa, vinkkejä otetaan vastaan
Kävin vaa'alla ja painoindeksi on hieman alle 16, eli vaikea alipaino. Olen huolestunut terveydestäni, joten paino on pakko saada nousemaan. 10 kiloa olisi mielestäni hyvä määrä. Onko ideoita, miten saisi painon nousemaan terveellisesti? Lihasta en uskalla lähteä kasvattamaan ennen kuin paino on normaalin rajoilla, eli pelkästä rasvakudoksesta puhutaan. Muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (20)
Varmaan pitää aluksi saada ateriarytmi kuntoon. Aiemmin nämä yritykset vaan kaatuivat siihen että söin aamulla tai viimeistään lounaaseen mennessä niin paljon (=mitä normaalit ihmiset varmaan syövät) ettei pystynyt syömään loppupäivänä enää mitään. Öljyjä voisin lisätä vähän kaikkeen ja nostaa ateriakokoja vähitellen. En tahdo lihottaa itseäni epäterveellisesti, mieluummin olen sitten alipainoinen kuin verisuonitautinen tai diabeetikko. Muita? ap
Pelottaa myös ottaa tavaksi esim. mehun litratolkulla juominen tai napostelu, ne tavat on varmaan vaikea lopettaa sitten kun painoa on tarpeeksi, en halua joutua laihduttamaankaan... ap
Älä lihota epäterveellisesti. Esim mehua ei kannata juoda kuin max lasillinen päivässä.
Leipää, leipää ja leivän päälle leipää. Niin sitä ennenvanhaan siatkin lihotettiin, kun haluttiin kunnon rasvakerros joulukinkkuun.
Sumopainijat hankkii muotonsa syömällä riisiä. Se ei kauaa nälkää pidä ja kohta voi vetää taas uuden annoksen.
Kannattaa kuulemma lisätä öljyjä ruokaan, varsinkin kookosöljy on tosi terveellistä ja hyvää...ja lihottaa tietysti. Niitä salaatteihin, lämpimiin kasviksiin, paistamiseen...millään pullamössöllä en lihottaisi vaan nimenomaan hyvillä rasvoilla.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 22:44"]
Kannattaa kuulemma lisätä öljyjä ruokaan, varsinkin kookosöljy on tosi terveellistä ja hyvää...ja lihottaa tietysti. Niitä salaatteihin, lämpimiin kasviksiin, paistamiseen...millään pullamössöllä en lihottaisi vaan nimenomaan hyvillä rasvoilla.
[/quote]
Sitä hyvää rypsiöljyä syötetään nykyisin porsaille, koska halutaan vähärasvaista lihaa. Eipä siis toimi tuo sinun ehdotuksesi.
Ei sen tarvitse olla kovin terveellistä, kunhan muu ruokavaliosi on kunnossa, saat suojaravinteita tuoreista kasviksista ja liikut riittävästi. Lisää jotain epäterveellistä esim litra jäätelöä tai suklaalevy joka päivä. Ranskalaiset perunat ja kananuggetit lihottavat myös. Jos et muuta keksi niin kippaa puoli desiä laadukasta ruokaöljyä kurkusta alas joka päivä. Säästyy mässyttämisen vaiva, jos olet kiireinenkin.
Älä lihota. Tuollainen heiveröinen tyttö on todella seksikäs ;)
M33
Itse lihotin kauraleivällä, sitä aamu ilta ja välipalaksi
Nauti ihania jäätelöitä. Ei tule ähky.
Suklaa on aika tehokas lisäenergia. Pidä ruokavaliosi muuten terveellisenä, niin suklaansyönti ei horjuta terveyttäsi. Onpa erikoinen ongelma sinulla!
Ensinnäkin: sinä et voi koskaan lihota ylipainoiseksi. Niin ei tule käymään. Nyt on vain tärkeintä saada sut kuntoon ja normaalipainoiseksi. Älä missään vaiheessa luule, että syöt liikaa!
Muista
-syödä vähintään viisi kertaa päivässä, joka päivä
-lisätä ruokiin öljyä, esim. ruokalusikallinen
-välttää liikaa liikkumista, jos olet aiemmin liikkunut kovin aktiivisesti, lopeta se hetkeksi
-ota rennosti, älä tee ruoasta tärkeintä asiaa elämässäsi
terveisin syömishäiriöisen äiti
Täällä kans yks ikuinen lihottaja. Herkkujen mättämisen suhteen olen ongelmallinen. Puoli purkkia Pringlesiä ja mä saatan ihan hyvin unohtaa koko päivällisen. Karkkia vähän aamupäivällä ni ei yhtään tee kyllä lounasta mieli...
Mä tiedostan kyllä, että syön äärimmäisen epäterveellisesti. Aamulla leipää ja kahvia, töihin mennessä nappaan pahvikahvin ja muffinssin kyytiin ni sit lounaalla riittääkin pari leipää ja vähän jugurttia... Kotiin mennessä yleensä syön vähän välipalaa ja kunnon ruuan syön sit vasta päivällisen aikaan. Illalla sit vähän lisää leipää... Jos iltahukissa olen niin se päivällinenkin on yleensä salaatti ja sipsejä. Ja paljon kahvia. Hyvin paljon kahvia. Ja pullaa voisin syödä vaikka pitkon päivässä.
Pitäs syödä enemmän, säännöllisesti ja mitä kaikkee.. Mutku.. Mä syön vain elääkseni ja syöminen on lähinnä nälän loitollapitämistä. Aika harvoin tunnen varsinaisesti nälkää. Tiedän vaan, että pitää syödä, että pysyy hengissä ja jaksaa. Tiedän, että olo on parempi, kun on muistanut syödä. Oma kroppa ei vaan ihan aina muista kertoa, milloin olis hyvä hetki syödä. Tulee vaan maha kipeeksi ja kiukkuiseksi sit aikanaan.
Inhoan ruuanlaittoa, eikä ruoka ole mulle mikään lohtukaan. Tai muutenkaan erityinen nautinto. Nojoo, hyvä pihvi ravintolassa on aina hyvä pihvi ja mäkkäriruoka maistuu kanssa. Ja pizzakin silloin tällöin. Oikeastaan nautin kyllä suunnattomasti mistä tahansa ruuasta, jonka on tehnyt joku muu kuin minä :D Mutta ikävä kyllä, siihen ei nyt ihan joka päivä ole varaa... Ja oma rajoitteensa on sekin, että olen monelle ruoka-aineelle allerginen = käytännössä koskaan en voi syödä esim. lounasruokalan buffetista mitään muuta kuin ehkä perunaa.
Syö usein ja mielellään sellaista, mistä pidät. Ehkä joku pirtelö tai smoothie, jossa on proteiinijauhetta, voisi olla hyvä varsinaisten aterioiden välillä.
Lisää ruoan määrää. Syö hiilareita.
Hyvälaatuista kasvirasvaa lisää. Esim. pähkinöitä, siemeniä, avokadoa.
Pyydä lähete ravirsemusterapeutille.
Mä olen ollut. 174cm ja 47 kg, paino ei noussut millään. Nyt 41v ja ekan kerran mietin laihdutusta, painan 68kg. Mutta siis mahdollisimman energia pitoista ruokaa. Lisää salatteihin öljyä, laita leivälle reilusti rasvaa, apteekista saa energia lisä juomia juuri tälläiseenkin ongelmaan. Yksi tuttavani käytti ei niin terveellistä keinoa, söi joka päivä sipsipussin ja litran tuoremehua, tietysti siihen vielä päivän aikana muutakin ruokaa. Kun olet hyvässä painossa, voit nämä epäterveelliset jättää pois.
Jos ongelma alunperin johtuu kuitenkin siitä, että et syö riittävästi normaalia ruokaakaan, kannattaa aloittaa siitä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:49"]
Älä lihota. Tuollainen heiveröinen tyttö on todella seksikäs ;)
M33
[/quote]
Niin, mitä väliä mun terveydellä tai hyvinvoinnilla, kun joku runkkari vaan pitää mua seksikkäänä! Ei sillä väliä että kärsin, kunhan vaan olen sairaiden kauneusihanteiden mukainen, eikö niin?
Kiitos hyvistä vinkeistä muille, täytyy sanoa että olen samanlainen kuin 19, paitsi etten juo kahvia. Vaikeaa opetella syömään triplasti enemmän kuin normaalisti. Pelottaa lihominen kuitenkin jossain määrin, mutta yritän oikeasti miettiä tuota puolta asiasta vasta sitten kun painan tarpeeksi. Nyt ei varmaankaan ole järkeä jarrutella siinä pelossa että lihoisi kymmenen kiloa yhdessä yössä. ap