Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette siinä tilanteessa, kun lapsi kieltäytyy tulemasta syömään?

Vierailija
08.11.2014 |

Meillä tätä tapahtuu todella usein, 3-vuotias ei tulisi millään pöytään. Ollaan tehty niin, että lapsen pitää sitten mennä eteiseen, jos ei halua syödä, mutta sieltä tulee sitten kyllä aina pöytään, mutta yleensä itkun kanssa.

Ongelmana tässä ja monessa muussa tällaisessa pakkokeinossa on se, että ne herättävät lapsessa aggressiota, lyömistä, potkimista ja huutamista. Tämä on ihan selkeästi havaittavissa. Neurologisen tutkimuksen mukaan hyvästä käytöksestä kehuminen vahvistaa aivoissa niitä oikeanl. käytöksen malleja, kun taas pakottaminen ja niskaan hengittäminen tuottaa stressaavia tilanteita. Mutta miten saisi lapsen tulemaan pöytään ilman taisteluita?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:03"]

Pyydä lapsi istumaan seuraksi pöytään, kerro ettei tarvitse syödä yhtään mutta seuraksi täytyy tulla. Jos on uhmaa niin siihen ei auta muu kuin antaa lapsen itse valita jolloin asiaa ei tarvitse enään uhmata. Pakko sanoa etten ymmärrä vanhempia jotka saavat tälläisiä ongelmia aikaan.. uhmaikäisen pakottamisesta ei seuraa hyvää ja uhma kyseiseen asiaan vain kasvaa.

[/quote]

Pakko sanoa, että en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät tajua, että jokaisessa perheessä on omanlaisensa ongelmat.

Jossain välissä kokeilin tuotakin, että tule seuraksi, ei tarvitse syödä (mutta lapsi kuitenkin aina söi), mutta sitten kiistaksi tuli se pöytään tuleminen itsessään. Vois tietenkin yllättää ja kokeilla sitä taas.

Ap

[/quote]

No joo olet oikeassa onhan meilläkin ongelmamme, ja pakollisissa asioissa (esim vaatteiden pukeminen)  annan lapsen valita, ensin pyydän ja houkuttelen, sitten sanon että saat itse valita puetko itse vai puenko minä, tai jos kyse on vaikka siitä ettei lapsi suostu tulemaan luokse saa valita tuleeko itse vai tulenko hakemaan, voisit kokeilla sanoa lapselle että nyt täytyy tulla seuraksi, jos lapsi ei tule sano että hän saa valita ja kysy tuletko itse vai tulenko hakemaan. Aika usein pelkkä saat valita ja itse sanat lauseessa saavat lapselle tunteen siitä että he ovat itse valinneet näin. Näin ikäänkuin annat lapselle valtaa ja itsenäisyyttä jota hän uhmallaan tavoittelee.

[/quote]

Mä yritän tuoda tosi monessa tilanteesa tuon, että saat valita kahdesta, mutta niissä meidän todellisissa kipukohdissa nämä eivät yleensä auta.

Ap

Vierailija
22/24 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:11"]

No meillä ei 3-vuotias sitten syö ja annan olla. Seuraava ruoka/välipala on sitten sen 2-3h päästä. Nopeasti oppii, että nälkä tulee. Ei se ikinä opi, jos et jätä ruuatta. Tai joskus houkuttelen esim. lukemaan kirjaa pöydän ääreen, jos on esim. kerho alkamassa, eikä voi nälkään jättää. Joskus myös annan lapsen valita, että milloin haluaa ruuan. Jos siis ollaan kahdestaan kotona eikä lähtöä minnekään. Yleensä sanon, että saa ruuan jälkeen katsoa televisiota, niin tulee ruokailuunkin vauhtia.

[/quote]

Mä suhtaudun vähän varauksella siihen, että palkitaan syömisestä... lisäksi tuo lapsi on niin hidas syöjä, että jotenkin nuo ruuan jälkeen tapahtuvat palkitsemiset eivät vain toimi. 

Ehkä mun pitäis sitten jättää joskus lapsii ilman ruokaa, mutta minähän ne senkin seuraukset joudun sitten kärsiä, aivan samalla tavalla kuin silloin, kun lapsi ei nuku päiväunia: tulee sitten raivoa ja hulinaa. Ja tuntuu, että ainoa ateria, jonka voisi jättää antamatta, on päivällinen. Kaikkien muiden antamatta jättäminen saisi kyllä kaiken menemään ihan perseelleen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin.  Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö.   Ap [/quote] Jos uhmaa niin kerrasta poikki. Ruokaa sitten seuraavalla kerralla. Pakko kysyä, miten HARVOIN teillä syödään? 2-3h ruokailujen välissä olisi ihanne niin teillä on?

[/quote]2-3h ruokailujen välillä on liian usein syöntiä. Aivan sama tuossa tilanteessa, syödäänkö tuntien välein vai pari kertaa päivässä. RUokaa ei anneta kun perheen yhteisenä ruoka-aikana. Kyllä se nälkä ajaa siihen pöytään muutaman kerran 'muualla' kiukkuamisen jälkeen.

Vierailija
24/24 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]En tiedä, miksei tahdo. Luulen, että on uhmaa. Mä en nyt kuitenkaan lähde tuohon, että voi voi jos jää nälkä, kun meillä syödään sen verran harvoin.  Usein jää homma kesken, vaikka varoittelen kyllä etukäteen. On vain niin leikin pauloissa, ettei mikään varoittelu riitä. Nirsoiluakin tavallaan, vaikka kyllä sitten yleensä aina lopulta syö.   Ap [/quote] Jos uhmaa niin kerrasta poikki. Ruokaa sitten seuraavalla kerralla. Pakko kysyä, miten HARVOIN teillä syödään? 2-3h ruokailujen välissä olisi ihanne niin teillä on?

[/quote]2-3h ruokailujen välillä on liian usein syöntiä. Aivan sama tuossa tilanteessa, syödäänkö tuntien välein vai pari kertaa päivässä. RUokaa ei anneta kun perheen yhteisenä ruoka-aikana. Kyllä se nälkä ajaa siihen pöytään muutaman kerran 'muualla' kiukkuamisen jälkeen.

[/quote]

Meillä ei anneta ruokaa muuten kuin ruoka-aikoina, paitsi joskus harvoin, jos mä kusen ruoka-ajat totaalisesti ja lapsi sanoo, että on nälkä.

Ap