Miljoonasateen Meitä jyrätään biisin sanoituksesta
Kommentit (17)
Kysymys pitäisi olla "mitkä?". Ja vastaus on Klimit. Ne oli neuvostoliittolaisia panssarivaunuja.
Kiitos muuten vinkistä, pitääkin kuunnella tuo pitkästä aikaa. Vuonna 1991, kun se oli hitti, olin sekopäärakastunut yhteen mieheen, josta lopulta tuli kumppani 7 vuodeksi. Se oli yhtä vuoristorataa. Biisi tuo mieleen nuo ajat.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:42"]
Klimit. Panssarivaunuja.
[/quote] Kiitos vastauksesta. Aina sitä vain oppii uutta. :) Hyvä biisi. ap
Oletko muuten ap koskaan kuullut hakukoneesta nimeltä google? Siihen kun kirjoittaa "meitä jyrätään lyrics" tulee sen laulun sanat. Ja lopuksi voi samaiseen googleen kirjoittaa hakusanaksi "klimit" ja saa saman vastauksen kuin täältäkin. Muutamassa sekunnissa. Nyt meni tunteja.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]
Oletko muuten ap koskaan kuullut hakukoneesta nimeltä google? Siihen kun kirjoittaa "meitä jyrätään lyrics" tulee sen laulun sanat. Ja lopuksi voi samaiseen googleen kirjoittaa hakusanaksi "klimit" ja saa saman vastauksen kuin täältäkin. Muutamassa sekunnissa. Nyt meni tunteja.
[/quote] Mun kuukkeli ei löytänyt klimit sanalla mitään. ap
Niin, "klimit" on monikko. Sanalla "Klimi" löytyy heti keskustelu panssarivaunuista ja alla neljä kuvaa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Klimi.jpg
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:36"]
[/quote] no hui.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:01"]
Niin, "klimit" on monikko. Sanalla "Klimi" löytyy heti keskustelu panssarivaunuista ja alla neljä kuvaa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Klimi.jpg
[/quote] Mutta enhän mä sitä voinut tietää ja siksi kysyin. :( ap
Älä sure! Minä luulin tähän asti, että "blinit isoisää mankeloi" ja kuvittelin sen olevan lempinimi venäläisille. :) Tiedän kyllä Tali-Ihantalan-taistelut, Äyräpään, Vuosalmen ja jopa isoisäni vieneen Kuuterselän vastahyökkäyksen. En vain tiennyt klimeistä.
Niin no sehän taitaa olla Klim (Voroshilov)eikä "klimi". Että tuskin tuolla hakusanalla kovin paljon tarkempaa hakutulosta olisit saanutkaan. Henkilölähteiden käyttö on ihan ok ja järkevää. Kvg on aliarvostettua imho.
Jos pitää etsiä tietoa suomenkielellä, niin ei google ole ihan kaikkitietävä. Suomenkielinen wikipediakin on naurettavan surkea.
Kannaksella aikoinaan, Klimit isoisää mankeloi...
Kyseessä on KV-1 eli Klim Voroshilov, neuvostoliittolainen raskas panssarivaunu. Tähän viittaa myös seuraava säe: "tänään tankki on pankki ja työttömyyden miinaan meistä jokainen astua voi".
Ruukinmatruuna kirjoitti:
Kannaksella aikoinaan, Klimit isoisää mankeloi...
Kyseessä on KV-1 eli Klim Voroshilov, neuvostoliittolainen raskas panssarivaunu. Tähän viittaa myös seuraava säe: "tänään tankki on pankki ja työttömyyden miinaan meistä jokainen astua voi".
Mä jotensakin oletan, että tämä asia tuli jo selväksi tuolloin 2014, kun ketju on aloitettu.
Hauska juttu, tää biisi alko soimaan mun päässä tossa alkuviikosta ja tavailin silloin sanoja, muistin kuitenkin että ne menivät tuossa kohtaa jotenkin: "meidät isoisä mankeloi". Mutta hyvä kun tuli nyt tämä selväksi ja kuka mankeloi ketä.
Biisi soi eilen radiossa Yle Helsingissä, ehkä siksi ap kaivoi esiin vanhan ketjun. :) Olin itsekin iloinen kun kuulin vanhan, hyvän, jo unohtamani kappaleen. Kunpa radiot soittaisivat monipuolisempaa musiikkia, eikä aina vaan samaa suppeaa listaa. Ylellä tilanne on parempi, mutta kyllä sielläkin aika paljon samoja soi päivästä toiseen.
lue historiaa.
-topi-