Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauslomasta tietävät apua!

Vierailija
22.09.2021 |

Jalka murtui ja olen sairaslomalla seuraavat 7 viikkoa. Olen töissä kaupungin palveluksessa. Luin, että työnantaja maksaa palkan 10 päivää ha sitten Kela. Pitääkö minun hakea palkkaa Kelalta vai miten?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy teidän palkanlaskennasta, eri työnantajilla on eri käytäntöjä.

Vierailija
2/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa sulle palkan normaalisti ja hakee itse sen korvauksen kelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa sulle palkan normaalisti ja hakee itse sen korvauksen kelasta.

Älä viitsi kommentoida asiaa jota et varmaksi tiedä, Jos teillä toimitaan noin, se ei tarkoita että joka paikassa toimitaan niin. Esim omalla työnantajalla jokainen hakee nuo päivärahat ihan itse KELAsta.

Vierailija
4/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja maksaa palkkaa työkyvyttömyyden ajalta, työnantaja hakee kelalta sairausajalta maksettavat päivärahat. Ei sinulta palkanmaksua keskeytetä sen annetun aikamäärän jälkeenkään.

Kelan sivuilla on infoa, voit myös kysyä palkanmaksutoimistosta tarkemmat tiedot.

Olet siis jatkuvassa työsuhteessa, joka jatkuu tuon sairausloman yli.

Vierailija
5/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi kommentoida asiaa jota et varmaksi tiedä, Jos teillä toimitaan noin, se ei tarkoita että joka paikassa toimitaan niin. Esim omalla työnantajalla jokainen hakee nuo päivärahat ihan itse KELAsta.

Mutta kuntapuolella ei haeta itse.  Palkkalaskentaan kannattaa soittaa ja kysyä asiasta.

Se on sen verran suuri organisaatio, että siellä palkkahallinto kokonaan erikseen.

Tai jos ap:n työpaikassa on erikseen joku, joka hoitaa henkilöstöasioita, niin hältäkin voi kysyä.

Tosi pitkä sairasloma, melkein 2 kk.

Ap:lla on todennäköisesti kuntapuolen tessi eli KVTS, kunnallinen  virka-ja työehtosopimus, jonka mukaan palkka määräytyy.

Tuon pituinen sairasloma lähentelee jo sitä 60 pv, ja jos ap:lla on jo muitakin sairaslomia tälle vuodelle, niin srvissa sairaslomissa palkka tippuu vähän.

Vierailija
6/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kaupungilla töissä teillä sovelletaan varmaan kvtes tai ainakin jokin muu kuntates? jos näin on, niin palkanmaksu on pitempi kuin tuo lainmukainen 9+1 päivää. 

Vierailija
7/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki luultavimmin toimii juuri niin että se hakee päivärahat kelalta, sen kymmenen päivän jälkeen josta aloittaja puhui. Tosin sairauslomalla olevan on muistaakseni itsekin jonkinlainen hakemus täytettävä.

Itse jouduin murtuman takia olemaan sl:lla reilun neljä viikkoa, kunta työnantaja ja juuri niin että itse jouduin lapun täyttämään, työterv.huollossa tuolloin, ja palkka tuli. Mutta tuo 7 viikkoa on pidempi, kelassa puhutaan jonkinlaisesta 60 päivän ajanjaksosta...

Aloittajan kannattaa kysyä oikeat tiedot palkkatoimistosta!

Vierailija
8/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti olevansa kaupungin palveluksessa, joten kunta-alalla on omat TES:it, joiden mukaan toimitaan. Ainakin tuntipalkkaisten ja kuukausipalkkaisten TES:n mukaan kaupunki maksaa täyden palkan 60 ensimmäisen kalenteripäivän ajalta, sitten 2/3 palkkaa. Aloittaja ei kertonut, kuinka kauan hän on ollut töissä, joten sekin vaikuttaa, jos hän on vasta aloittanut.

Vierailija
9/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa sairauslomalta palkan työehtosopimuksen mukaisen ajan, eri aloilla eri pituiset ajat, voi olla tuo 10 pv tai voi olla esim. 3 kk. Sairausloman jatkuessa yli ko. ajan, työntekijä itse hakee KELAlta sairauspäivärahaa.

Vierailija
10/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sä kysyt tällaista asiaa vauvapalstalta etkä omasta työpaikastasi? Meinaatko että täällä tiedetään jotenkin paremmin joka ikisen työpaikan säännöt?

Vierailija
11/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi et kysy tätä sieltä työpaikalta? 

Vierailija
12/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuntapuolella ei haeta itse.  Palkkalaskentaan kannattaa soittaa ja kysyä asiasta.

Se on sen verran suuri organisaatio, että siellä palkkahallinto kokonaan erikseen.

Tai jos ap:n työpaikassa on erikseen joku, joka hoitaa henkilöstöasioita, niin hältäkin voi kysyä.

Ap:lla on todennäköisesti kuntapuolen tessi eli KVTS, kunnallinen  virka-ja työehtosopimus, jonka mukaan palkka määräytyy.

Tuon pituinen sairasloma lähentelee jo sitä 60 pv, ja jos ap:lla on jo muitakin sairaslomia tälle vuodelle, niin srvissa sairaslomissa palkka tippuu vähän.

Juu näin se menee kuntapuolella jossa on KVTES.

Työntekijällä on oikeus saada saman kalenteri vuoden aikana täysi palkka 60 päivältä.

Kun sairaslomat saman kalenteri vuoden aikana ylittävät 60 päivää, on noilta sairasloma päiviltä saa palkasta  2/3 eli kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkasta, 120 ajan.

Loppua en enää muista.

Vierailija
13/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kaupungilla töissä teillä sovelletaan varmaan kvtes tai ainakin jokin muu kuntates? jos näin on, niin palkanmaksu on pitempi kuin tuo lainmukainen 9+1 päivää. 

No tuo 10 päivää ei tarkoita sitä, ettei saisi sen jälkeen enää palkkaa.

Se tarkoittaa sitä, että työnantaja maksaa palkan tuolta kymmeneltä päivältä.

Sen jälkeen Kela maksaa sairasloma-ajan palkan työnantajalle.

Ja työnantaja tietenkin maksaa edelleen täyden palkan työntekijälle.

Muutoinhan kaikista sairalomista tulisi hirveät kustannukset työnantajille, ellei olisi tuota Kelan sairasvakuutus korvausta työnantajille.

Vierailija
14/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä kuntapuolella opetusalalla saman työnantajan palveluksessa 25 vuotta. Tänä vuonna ei muita sairauslomia. Ap

Vierailija
15/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä tiedät tämän KAIKKIEN Suomen kuntien osalta?

Vierailija
17/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan? Kysyin työnantajalta, joka ei vastaa. Ap

Vierailija
18/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä kuntapuolella opetusalalla saman työnantajan palveluksessa 25 vuotta. Tänä vuonna ei muita sairauslomia. Ap

Eikö sinulla ole koskaan ollut yli kahden viikon mittaista sairauslomaa? Joka tapauksessa työnantaja maksaa sinulle palkkaa sairausloman ajalta ja hakee itse korvauksen Kelalta. Uskoisin, että opetusalan TES:ssä on sama kuin muissakin kunta-alan TES:eissä eli saat 60 ensimmäistä kalenteripäivää täyden palkan, sitten 2/3 palkasta.

Vierailija
20/24 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan? Kysyin työnantajalta, joka ei vastaa. Ap

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet

Lähde kela.fi