Naapurin tytär syö meillä. Kuin hevonen.
10-vuotias poikani tykkää leikkiä naapurin tytön kanssa, joka on 8-vuotias. Ärsyttää, että tytön yh-äiti ei pätkääkään välitä lapsensa ruoka-ajoista. Hänelle on tärkeintä jokin yliopiston jatkokoulutus, johon hän juuri nyt opiskelee ja valmistautuu tentteihin. Häntä ei saa häiritä iltapäivisin.
Niinpä hänen tyttärensä käy usein meillä leikkimässä - ja syömässä. Ennen kaikkea syomässä! Kun meidän pojallamme on ruoka-aika siinä klo. 17 aikoihin, tyttökin alkaa kinuta ruokaa. Hän soittaa äidilleen, mutta äiti vastaa, että "Ruoka ei ihan nyt vielä ole valmis, kulta, ja äidin pitää lukea tentteihin!".
Tästä seuraa, että naapurin tyttö syö meillä. Eikä syö vähän. Hän syö kuin hevonen.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:09"]
Hah! Lapset ei tunne mitään kiitollisuutta siitä että ne ruokkii vaan tulevat vaativimmiksi ja nokkavimmiksi. Kokemusta on ja meillä ei syö enää kukaan. liian lähelle ei saa päästää ja kaksi kertaa olen tähän sortunut ja välit on menneet, kun lapsi rupeaa uhmailemaan kuin omaa äitiä ja näyttää ne kaikki huonot puolensa.
Paremmin menee niiden kanssa joita ei ruoki, eikä päästä liian tutuiksi. Kokemusta on viideltä vuodelta ja toivon ettei se toistu enää että lapsi käyttäytyy niin kuin olisin äiti. Saan ne haukut myös päälle. Ei kiitos enää ja jokainen syökööt kotonansa. Jos lapsi ei saa ruokaa kotonansa niin teen lasu ilmoituksen mutta kaikki on saanut tähän asti ja kyllä ne omansa ruokkii jos naapuri sitä ei tee.
[/quote]
Elollisilla olennoilla on tuo taipumus olemassa, että ruokkivaa kättä purraan jos siihen tulee jokin vika - väärä tahti, väärä annostelu, huono eväs. Aikuisilla olennoilla on myös taipumuksena ärähtää, kun pennut käyvät liian röyhkeiksi. Näiden ilmiöiden sopiva tasapaino kasvattaa lapsista aikuisia, jotka eivät jää kilteiksi lapsiksi koko iäkseen, mutta ymmärtävät myös omat rajansa ja toisten tarpeet. Osaavat sitten aikanaan ruokkia naapurinkin lapsen, jos vaikka sattuu valtio menemään vararikkoon loputtomien lastensuojeluilmoitusten myötä.
Minä esimerkiksi olen tällainen aikuiseksi kasvanut naapureilla syönyt lapsi. Urauurteinen yh-äitini ei tehnyt minulle ruokaa. Voi että mikä juhla se oli, kun pääsi naapureille kerran syömään! Olin hyvin kiitollinen siitä ja ruoka maistui taivaalta! Sovimme kaverin kanssa seuraavaksi päiväksi tapaamisen kello kolmeksi (heidän ruoka-aika). Kun saavuin naapurilasten ovelle taas nälkäisenä, kaveri ilmoitti virnistellen, että olivat jo syöneet. Pahoitin siitä mieleni, sillä minulle se olisi ollut iso asia saada syödä heidän kanssaan ja koin, ettei minua toivottu heidän ruokapöytäänsä. Tulin aika surulliseksi, mutta yritin peittää sen. Olin tuolloin n. 8-vuotias.
Halusin tällä vain kertoa, kuinka suuri merkitys sillä voi olla, että yksinäinen lapsi saa syödä rikkoutumattoman ja lämminhenkisen perheen kanssa edes pari kertaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:54"]Ärsyttää, että tytön yh-äiti ei pätkääkään välitä lapsensa ruoka-ajoista. Hänelle on tärkeintä jokin yliopiston jatkokoulutus, johon hän juuri nyt opiskelee ja valmistautuu tentteihin. Häntä ei saa häiritä iltapäivisin.
[/quote]
Ja olitko itse merkonomi vai pelkkä emäntäkoulun käynyt? Vai ihan vaan pelkkä äityli?
Meillä saa syödä kaikki lapset ketkä haluavat ja ovat nälkäisiä, ihme pihtari olet.
Meillä söi aikoinaan naapurin lapsi todella usein. Tiedän tunteen.
En raaskinut uloskaan heittää kun tiesin että kotonaan ei kunnollista ruokaa saisi.
Tupakka ja alkoholi ei vanhemmilta loppunut, ruoka useinkin. Surullista.
Vaihdettiin asuinpaikkaa ja en tiedä kuka tuota lasta meidän jälkeemme syötti.
Meillä oli juurikin tuollainen neiti. Oli naapurissa valehdellut, että äiti ei ole kotona/ei ole ruokaa jne. Ja minä tein turhaan aina ruuan kun oli kuulemma naapurissa "pakotettu" syömään.Loppujen lopuksi asia tuli naapurin kanssa puheeksi ja tyttö puhutteluun. .no syyksi tyttö kertoi ,ettei malttanut lähtee kotiin ja naapurissa oli parempaa ruokaa joten ota ihmeessä puheeksi asia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:07"]
Täällä yksi joka ei vain kertakaikkiaan ymmärrä, miten naapurisopu voi mennä ja lapselta loppua leikit naapurin lapsen kanssa, jos sitä naapurin lasta ei ruoki kotonaan. Jos lapset on ulkona kun ruoka valmistuu niin vain oma lapsi pyydetään sisälle. "Nico-Valtteri, tuuppa käymään syömässä välillä. Voitte jatkaa sitten tunnin päästä." Ja jos ovat teillä sisällä niin otat vaikka laapurin lapsen takin ja pipon käteen ja ystävällisesti huoneen ovella ilmoitat että teillä aletaan nyt syömään ja leikit voi jatkua sitten kun poikasi tulee hakemaan/soittaa ruoan jälkeen. What's the problem?
[/quote]
No kun se on loukkaavaa ja epäkohteliasta ja se ei kanna pitkälle. Lapset ovat arvokkaita. Lapsuus näyttäytyy ystävyyden ja huolenpidon peilinä. Lasta ei saa hylätä, se on ei-voimaannuttavaa. Lapset ovat arvokkaita.
Käskisin ruoka-ajaksi kotiin. Näin meillä on tehty. Eli kun meillä aletaan ruokailla, niin lasten lähistöllä asuvat kaverit saavat lähteä kotiinsa syömään. Eri juttu sitten jos on harvemmin käyviä kavereita, jotka ovat pidempään kylässä, niille tietty tarjotaan ruoka.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 05:25"]
Ehkä kannattaisi keskustella asiasta. Vähenee kaikenlaiset luulot.
jos naapurin yh kiireinen eikä ehdi tehdä ruokaa, niin voittehan sopia, että tyttö saa syödä teillä, mutta että naapuri ostaa teille välillä jauhelihaa, broileria jne.
Keskustelkaa ja sopikaa!
[/quote]
Minusta se on naapurin yh jonka pitäisi olla aktiivinen osapuoli ja sopia tuosta ruokailusta ja tarjota osallistumista siihen.
Itse ainakin lopettaisin ruokkimisen, jos se näyttäisi muodostuvan tavaksi.
Hyväksikäyttäjillä ei koskaan ole moraalia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:19"]
Keskustele naapurin kanssa.
[/quote]
Miksi? Naapurihan tuossa on se jonka pitäisi keskustella järjestelyistä. Ap:lle riittää että pistää tytön kotiinsa kun alkavat syödä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:57"]
Siirrä teidän ruoka-aikaa puolella tunnilla. Problem solved.
[/quote]
Great idea!
Yppelis pyppelis! :D :) :D :) :D
Lapsellesi on kiva kaveri. Sillä kaverilla on nälkä. Miksi se on ongelma. Sinä olet aikuinen. Sille toisillekin lapselle turvallinen aikuinen. Voisitko ajatella sen kunnia-asiana? En ollenkaan ymmärrä valitustasi. Lapset kun arvokkaita ja heidän ystävyyssuhteet myös.
jos voit ruokkia kaverin, niin se on iso apu. Tässä yltäkylläisyydessä viitsii aikuiset valittaa milloin mistäkin lapsiin liittyvästä..milloin ne on taakka ja tiellä, milloin ne kuluttaa ja syö ja kiukuttelee.
lapset on arvokkaita! LApsille voi olla turvallinen aikuinen. Sinä voit, jos haluat.
Omalla lapsellesi ja naapurin lapsella on ystävä. Se on arvokas asia.
Se tunne, että joku aikuinen on välittänyt ja ruokkinut, voi kantaa pitkälle. Mutta jos pitkin hampain avun annat, niin onhan se tyhmää.
eilen oli nälkäpäiväkeräys. Niitä nälkäisiä on tässä lähellä. Auta tässä. Se nälkä voi olla ruoan tai henkisen tuen ja turvan.
lapset on arvokkaita.
Naapuri pitää sinua myös lastenhoitajana näköjään. Sano lapselle että meillä on nyt ruoka-aika että tuu sitten tunnin päästä uudestaan tai sitten kun oot syönyt. Niin helppoa.
Täällä yksi joka ei vain kertakaikkiaan ymmärrä, miten naapurisopu voi mennä ja lapselta loppua leikit naapurin lapsen kanssa, jos sitä naapurin lasta ei ruoki kotonaan.
Jos lapset on ulkona kun ruoka valmistuu niin vain oma lapsi pyydetään sisälle. "Nico-Valtteri, tuuppa käymään syömässä välillä. Voitte jatkaa sitten tunnin päästä." Ja jos ovat teillä sisällä niin otat vaikka laapurin lapsen takin ja pipon käteen ja ystävällisesti huoneen ovella ilmoitat että teillä aletaan nyt syömään ja leikit voi jatkua sitten kun poikasi tulee hakemaan/soittaa ruoan jälkeen.
What's the problem?
Minä olen pohtinut joskus tätä myös. Enemmän kuitenkin siltä kannalta, että en haluaisi naapureiden ruokkivan lapsiani. Omani ovat jokainen olleet hyvin allergisia ja pahimmillaan etukäteen sopimaton ruokailu olisi tiennyt ambulanssikyytiä sairaalaan. Jos on jonkun vanhempien kanssa sovittu, että kaveri tulee meille suoraan koulusta, niin tottakai siihen sopimukseen kuuluu välipala. Saatan myös antaa jätskit kaikille, nyt kun ovat sen ikäisiä, että osaavat kertoa, jos ovat jollekkin allergisia. Myös se, että lapseni tulisi sovittuun aikaan kotiin ja kertoisi jo syöneensä, kun meillä olisi ruoka valmiina, ärsyttäisi kyllä. Jos paras kaveri haluaa syödä meillä, laitan hänet soittamaan kotiin ja kysymään luvan.
Toki huolestuisin, jos joku kaveri vaikuttaisi nälkäiseltä/muuten hoitamattomalta... Mutta täytyy sanoa, että nimimerkin takaa voi kyllä näköjään heitellä törkeyksiä toisen silmille, joita ei ikimaailmassa kasvokkain voisi toisille laukoa...
Tulee mieleen elävästi naapurimme ala-asteikäinen poika, joka neljännettä appelsiinia kuriessaan selitti ettei äiti osta näitä meille kun ovat niin kalliita?!?