Naapurin tytär syö meillä. Kuin hevonen.
10-vuotias poikani tykkää leikkiä naapurin tytön kanssa, joka on 8-vuotias. Ärsyttää, että tytön yh-äiti ei pätkääkään välitä lapsensa ruoka-ajoista. Hänelle on tärkeintä jokin yliopiston jatkokoulutus, johon hän juuri nyt opiskelee ja valmistautuu tentteihin. Häntä ei saa häiritä iltapäivisin.
Niinpä hänen tyttärensä käy usein meillä leikkimässä - ja syömässä. Ennen kaikkea syomässä! Kun meidän pojallamme on ruoka-aika siinä klo. 17 aikoihin, tyttökin alkaa kinuta ruokaa. Hän soittaa äidilleen, mutta äiti vastaa, että "Ruoka ei ihan nyt vielä ole valmis, kulta, ja äidin pitää lukea tentteihin!".
Tästä seuraa, että naapurin tyttö syö meillä. Eikä syö vähän. Hän syö kuin hevonen.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:07"]
Minun mielestäni, toisin kuin täällä annetaan ymmärtää, tytön YH-äidilläkin pitäisi olla jotain vastuuta lapsensa ruoka-ajoista. Nythän kirjoittajien mielestä kaikki vastuu on vain ja ainoastaan naapurin perheellä. Ei sen näin pitäisi mennä!
[/quote]
:DDD
Kyllähän sinun nyt on jumalauta sanottava jos teillä ei sovi syödä! Vai meinasitko syöttää kaikki naapuruston muksut vain siksi kun et halua olla EPÄKOHTELIAS.
Kyllä ne lapset kuule huomaa äkkiä missä saa pienten valkoisten valheiden avulla syötyä ja leikittyä kaverin kanssa mahdollisimman pitkään. Ei tarvii olla edes huonosti asiat kotona, vieraissa on aina mukavampaa ja oma koti/vanhemmat noloja.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:07"]
Minun mielestäni, toisin kuin täällä annetaan ymmärtää, tytön YH-äidilläkin pitäisi olla jotain vastuuta lapsensa ruoka-ajoista. Nythän kirjoittajien mielestä kaikki vastuu on vain ja ainoastaan naapurin perheellä. Ei sen näin pitäisi mennä!
[/quote]
Mikä ihmeen vastuu? Jokaisella meillä on oma koti ja omassa kodissa perheen säännöt. Se vasta erikoista on, jos ei ole mitään tapoja ja sääntöjä vaan tehdään aina niin kuin luullaan muiden haluavan. Jämptiyttä vähän siihen vanhemmuuteen. Ei meillä tule kukaan miten sattuu syömään, aikuinen tai lapsi.. Uusavuttomuuden huippu. Ennen oli aivan tavallista, että perhe söi keskenään ja pihan lapset toimitettiin iloisesti hymyillen ulos siksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:10"]
Kyllähän sinun nyt on jumalauta sanottava jos teillä ei sovi syödä! Vai meinasitko syöttää kaikki naapuruston muksut vain siksi kun et halua olla EPÄKOHTELIAS.
Kyllä ne lapset kuule huomaa äkkiä missä saa pienten valkoisten valheiden avulla syötyä ja leikittyä kaverin kanssa mahdollisimman pitkään. Ei tarvii olla edes huonosti asiat kotona, vieraissa on aina mukavampaa ja oma koti/vanhemmat noloja.
[/quote]
Ehkä näin pitäisi tehdä, mutta kun en haluaisi rikkoa naapuruussuhteita enkä viedä pojaltani leikkikaveria... Ap.
Miksi pitää erikseen mainita, että äiti on YH ja tekee yliopisto-opintoja?
Mitähän ne mahtaa "leikkiä"? Ei kai vaan "lääkärileikkejä"?
Ai syö ku hevonen? No onneks se ei syö ku pikkulintu. Pikkulinnut nimittäin syö kolme kertaa oman painonsa päivässä! :d
Naapurin kakara ajoradalle iltaviideltä. Homma hoidettu. NEXT!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:10"]
[/quote]
Ehkä näin pitäisi tehdä, mutta kun en haluaisi rikkoa naapuruussuhteita enkä viedä pojaltani leikkikaveria... Ap.
[/quote]
No naapurisi on kyllä epäkohtelias jos joku, jos kuitenkin olet hänelle asiasta sanonut? Eikai ruoka-aikana tartte leikkiä? Eikä nyt kuitenkaan ole kyse mistään yökyläilystä kaukana kotoa... Käännä päätä 180 astetta peilin edessä ja etsi selkärankasi :) Kuvittele, että naapuriin muuttaa mustalaisia joita sitten änkeekin sen 11 lasta yhtäaikaa syömään. Antaisitko menon jatkua? :D Käske tytön ottaa omat eväät mukaan kotoa, josko yh-äiti kuitenkin olisi eilen ehtinyt jotain ruokaa tekemään jollei tänään yhtä aikaisin kuin sinä. Tai yksinkertaisesti talutat tytön kotiin ruokailun ajaksi ja sanot, että janipetteri tulee sitten hakemaan sinut taas leikkimään ruoan jälkeen.
Äläkä riko naapuruussuhteita äläkä vie pojaltasi leikkikaveria. Hoida asia ystävällisesti/järkevästi turhia kiukuttelematta. Yritä olla ymmärtäväinen, mutta toivo sitä myös naapuriltasi. Tai pyydät osallistumaan ruokakuluihin. Jos syötte kalliimpaa ruokaa kuin yh-äidillä on varaa, niin tuskin kauaa haluaa osallistua teidän ruoka menoihin :D
Ja miksi teillä ylipäätään on hevosenrehua tarjolla XD Käske ulos laiduntamaan jossei rehut riitä.
Ootkos ajatellut, että naapurin tytön äiti voi salaa kiristellä hampaitaan, kun joka ikinen ilta huomaa tehneensä ruokaa turhaan, kun tyttö on TAAS syötetty naapurissa, vaivautmatta edes kysymään häneltä asiasta?
Äiti ei kehtaa ottaa asiaa puheeksi kanssasi, koska pelkää että naapurisopu kärsii ja tyttö vielä menettää leikkikaverin.
Kyllä mua ainakin nimittäin ketuttais ankarasti, jos naapurit syöttäisivät mun muksuani noin vain phumatta mulle etukäteen mitään, ja kysymättä onko se ok.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:17"]
Miksi pitää erikseen mainita, että äiti on YH ja tekee yliopisto-opintoja?
[/quote]
En pääse vaikutelmasta, että aapeelle molemmat yksityiskohdat puhuvat naapuria vastaan. Että sellainen huithapeli. Onko se siis monivuotinen koulutus vai joku lyhyempi pätkä? Pitäisikö jutella naapurin kanssa? Tai pitäisikö tarkistaa omaa suhtautumista? Jos pojallanne ei ole liikaa kavereita, hevosen ruokkiminen kerran päivässä ei välttämättä ole niin kauhean kova hinta hyvästä ystävästä? Jos kuskaisit lasta johonkin harrastuksiin, kulut olisivat paljon kovemmat. Paljon sopparuokia, pääset halvemmalla.
Ja mitä jos lapsella oikeasti on sudennälkä, niinkuin kai onkin? Äitinsä ei välttämättä ole ihan kartalla niiden ruokkimisten suhteen. Jos sinulla on kertakaikkiaan rahasta tiukkaa, kysymys on hiukan erilainen. Itse en osaisi pahastua ylimääräisestä suusta päivällisellä, koska sellaisen hyväksyminen mielestäni kuuluu hyvään äitiyteen, ja kun lasta harkittiin, oli selvää, että tenavan sosiaalinen elämä tulee myös maksamaan meille jonkin verran rahaa. Mutta meillä ei eletä ihan kädestä suuhun, vaikka niukahkosti kuitenkin. Kolmen hengen ruokakulut on semmoiset kolmesataa kuussa, plusmiinus viiskymppiä. Silti pieni hevonen mahtuisi marginaaliin ihan hyvin. Jos kavereita alkaa näkyä, leivotaan enemmän.
Ehkä kannattaisi keskustella asiasta. Vähenee kaikenlaiset luulot.
jos naapurin yh kiireinen eikä ehdi tehdä ruokaa, niin voittehan sopia, että tyttö saa syödä teillä, mutta että naapuri ostaa teille välillä jauhelihaa, broileria jne.
Keskustelkaa ja sopikaa!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:54"]10-vuotias poikani tykkää leikkiä naapurin tytön kanssa, joka on 8-vuotias. Ärsyttää, että tytön yh-äiti ei pätkääkään välitä lapsensa ruoka-ajoista. Hänelle on tärkeintä jokin yliopiston jatkokoulutus, johon hän juuri nyt opiskelee ja valmistautuu tentteihin. Häntä ei saa häiritä iltapäivisin.
Niinpä hänen tyttärensä käy usein meillä leikkimässä - ja syömässä. Ennen kaikkea syomässä! Kun meidän pojallamme on ruoka-aika siinä klo. 17 aikoihin, tyttökin alkaa kinuta ruokaa. Hän soittaa äidilleen, mutta äiti vastaa, että "Ruoka ei ihan nyt vielä ole valmis, kulta, ja äidin pitää lukea tentteihin!".
Tästä seuraa, että naapurin tyttö syö meillä. Eikä syö vähän. Hän syö kuin hevonen.
[/quote]
Mikäs siinä. Laitat ulos ja annat heinää?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 00:48"]
Minä esimerkiksi olen tällainen aikuiseksi kasvanut naapureilla syönyt lapsi. Urauurteinen yh-äitini ei tehnyt minulle ruokaa. Voi että mikä juhla se oli, kun pääsi naapureille kerran syömään! Olin hyvin kiitollinen siitä ja ruoka maistui taivaalta! Sovimme kaverin kanssa seuraavaksi päiväksi tapaamisen kello kolmeksi (heidän ruoka-aika). Kun saavuin naapurilasten ovelle taas nälkäisenä, kaveri ilmoitti virnistellen, että olivat jo syöneet. Pahoitin siitä mieleni, sillä minulle se olisi ollut iso asia saada syödä heidän kanssaan ja koin, ettei minua toivottu heidän ruokapöytäänsä. Tulin aika surulliseksi, mutta yritin peittää sen. Olin tuolloin n. 8-vuotias.
Halusin tällä vain kertoa, kuinka suuri merkitys sillä voi olla, että yksinäinen lapsi saa syödä rikkoutumattoman ja lämminhenkisen perheen kanssa edes pari kertaa.
[/quote]
Millä tavoin olet syyllistänyt äitiäsi asiasta, sillä hänhän oli sinusta vastuussa?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:57"]
No ole aikuinen ja pistä ulos jos se sua häiritsee. Sanot että meillä on nyt ruoka-aika ja voit tulla takaisin ehkä puoleksi tunniksi sitten puoli seitsemän jälkeen jos saat luvan.
[/quote]
En haluaisi olla epäkohtelias enkä rikkoa naapurusten hyviä välejä. Ap.
[/quote]
no sittenpä kärsit jos olet noin tossu
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:19"]
Mä taas en todellakaan voi ymmärtää mikä vaiva on jos kaveri syö meillä samalla kun mekin. Okei, ruokaa ei ehkä jää yli, mutta mitä sitten???Mielummin annan lapsen syödä, kuin että lapset joutuisivat taas keskeyttämään leikkinsä kun ruokaa nyt kuitenkin syödään keskimäärin kahden tunnin välein.
kolmelta välipala, viideltä ruoka ja seitsemältä iltapala. Eli jos lapsi tulee meille neljältä ja joutuisi lähtemään viideltä kotiinsa syömään, niin eiväthän ne kerkeä yhtään leikkiä?
Terv, opiskeleva yh-äiti
köyhä jakaa vähästäkin ja rikas on tarkka rahoistaan ?
[/quote]
Minusta pointti oli enemmänkin tämän kertomuksen yh-äidin välinpitämättömyydessä lastaan kohtaan ja joka selvästi pitää ap:ta lastenhoitajanaan ja ruokkijana. Kätevää.
Sanot vaan että menisitkö siksi aikaa pois kun me syödään. Olin pienenä samanlainen, aina kylässä söin kuin hevonen, pikkusisko on samanlainen. Nyt vanhempana hävettää ihan hitosti. Yleensä kun käyn nyt kaverin luona kylässä ja jos tarjotaan ruokaa niin sanon vaan ettei mulla oo nälkä, vaikka oliski.