onko noituus laitonta?
tietenkään niitä ei enää polteta elävältä tai mitään, eihän suomessa ole edes ollut kuolemanrangaistusta pitkiin aikoihin, mutta onnistuisiko linnareissu tai lähestymiskielto tai jotain? eräs puolituttu väittää olevansa noita ja uskon että puhuu totta, koska viimeaikoina mulle on tapahtunut kaikkea kummaa ja välimme viilenivät samoihin aikoihin kuin tapahtumat alkoivat. sen kämppä myös on täynnä kaikkea hämärää tavaraa kuten eläinten pääkalloja ja nahkoja joihin on piirrelty erilaisia merkkejä. kannattaako edes vaivata viranomaisia jos vainoaminen tapahtuu pelkästään yliluonnollisilla tavoilla?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:24"]
Olin samassa tilanteessa puolisen vuotta sitten. Varsinkin mustalaistaustaiset ovat taitavia mustassa magiassa, noituudessa tai miksi sitä sitten kukin kutsuukaan.
Ja ei, itse en tehnyt ilmoitusta mihinkään, juuri siksi että eihän minua olisi kukaan ottanut vakavasti.
Ikkunoitani raavittiin, siihen jäi selkeät kädenjäljet ulkopuolelle(3.kerros!), öisin kämppäni täyttyi ihmeellisistä äänistä, naapurit juoksivat sormet korvissa ulos asunnostaan kun tulin kotiin (ja katsoivat vihaisesti minua), vaikka en edes ollut kotonani ja kämppä näennäisesti tyhjä. Seiniini ilmestyi outoja kohoumia, jotka muodostivat kuvioita. Olivat osittain kadonneet seuraavaan päivään mennessä, mutta eivät kokonaan.
Tämä ei ole mitään satuilua, vaan ihan totisinta totta.
Sain erimielisyydet sovittua ja muutin pois kyseisestä asunnosta, jo senkin takia että kaikki naapurit alkoivat vältellä minua, eivät enää moikanneet kun tervehdin jne.. Oli todella, todella stressaavaa aikaa. Unta en saanut öisin jatkuvan pelon vuoksi.
[/quote]
Nuo asiat ovat tosia ainoastaan omassa mielessäsi, se sinun pitäisi nyt ymmärtää.
Puhu ammattiauttajalle tästä. Sinun on ymmärrettävä että mitään magiaa tms ei ole olemassa.
Puhuinkin jonkin verran. Mutta edelleenkään ei ole selitystä löytynyt niille kohoumille seinässä ja kädenjäljille ikkunassa, ei mitenkään tervettä järkeä käyttäen.
Käsittääkseni Suomen lakiin on jäänyt kohta, joka kieltää taikuuden, mutta koska oikeuslaitos ei usko taikuuteen, on lain kohta kuollut. Muutenkin laissa on yllättävän paljon hassuja pykäliä, jotka ovat jääneet kumoamatta.
Muista kuitenkin, että todistus taakka on sytyeen esittäjällä. Toisen vahingoittaminen on laitonta, joten jos pystyt todistamaan oikeudessa sinuun kohdistuneen hyökkäyksen, niin kyllä siitä pitäisi rangaistus tulla. En oikein usko mahdollisuuksiisi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:06"]
Ei kai enää? Vielä 1600-luvulla Suomessakin tuomittiin NAISIA noituudesta :(
Onko muuten MIESNOITIA? Vai oliko ne karismaattisia johtajia:/
[/quote]
Väärin. Miehiäkin on pidetty noitina ja tuomittu.
Kaikki parhaat noidat oli miehiä. Shamaanitkin aina on.
Mun tuttu väittää olevansa noita. Muutenkin on kummallinen, ja mt-ongelmien takia saikulla ollut jo vissiin iät ja ajat. Lapsiakin sillä on.
Millaisia pääkalloja siltä löytyy?
Jos on jotain uhanalaisten eläinten niin saistiko sen kiikkiin niillä? Puhumattakaan jos on ihmisen pääkallo.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:42"]
Jos on jotain uhanalaisten eläinten niin saistiko sen kiikkiin niillä? Puhumattakaan jos on ihmisen pääkallo.
[/quote]
mitä sitten vaikka olisikin? ei pelkkä pääkallon hallussapito todista eikä välttämättä edes implikoi mitään rikosta, metsästysrikokset ja hautarauhan rikkominen tietysti on mahdollisia mutta nuo on pelkkiä aihetodisteita.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:42"]
[/quote]
mitä sitten vaikka olisikin? ei pelkkä pääkallon hallussapito todista eikä välttämättä edes implikoi mitään rikosta, metsästysrikokset ja hautarauhan rikkominen tietysti on mahdollisia mutta nuo on pelkkiä aihetodisteita.
[/quote]
Ei ne tyhjästä sinne ilmestyneet ole.
Eikös uhanalaisten eläinten tappaminen ole kiellettyä, niiden osien myyminen/ostaminen samoin (esim. norsunluu)...
Tuskin minkään lemmikkihamsterin pääkallo ketään kiinnostaa, mutta vastahan kysyin, minkälaisia pääkalloja sieltä löytyy.
[/quote]
TUomittiin myös miehiä.
[/quote]
Nimenomaan miehet suomessa on perinteisesti noitia olleet, yli puolet teloitetuistakin olivat miehiä. Epäillyistä vieläkin suurempi osa, koska asioista päättävät ulkomaalaiset kirkonmiehet olivat vähän eri mieltä kansan kanssa siitä, minkälainen ihminen taikuutta harjoittaa. Asia oli näin jo kauan ennen kristinuskon tuloa, ja esim. skandinaavit pelkäsivät suomalaisia juuri suomalaisten soturien uskottujen taikavoimien takia, miehen harjoittama noituus ja sen käyttö sotimisessa nääs olivat germaanisissa kulttuureissa iso tabu.
Parkkuussa asui miesnoita, aika kuulu.
Kävi hakeen luita Malmin seudulta ja tuomittiin.
Oon nähnyt valokuvan missä tämä astuu oikeuden eteen ja tietty kuva ei oo normaali vaan siinä on jotain outoa...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:03"]
Ei ole laitonta.
[/quote]
42 LUKU
Valtion turvallisuutta tahi yleistä järjestystä varten annettujen määräysten rikkomisesta
8 §
Joka maksusta harjoittaa tietäjäntointa, loihtimista tahi muuta senkaltaista taikausta, vetäköön sakkoa [enintään kaksisataa markkaa].
Olin samassa tilanteessa puolisen vuotta sitten. Varsinkin mustalaistaustaiset ovat taitavia mustassa magiassa, noituudessa tai miksi sitä sitten kukin kutsuukaan.
Ja ei, itse en tehnyt ilmoitusta mihinkään, juuri siksi että eihän minua olisi kukaan ottanut vakavasti.
Ikkunoitani raavittiin, siihen jäi selkeät kädenjäljet ulkopuolelle(3.kerros!), öisin kämppäni täyttyi ihmeellisistä äänistä, naapurit juoksivat sormet korvissa ulos asunnostaan kun tulin kotiin (ja katsoivat vihaisesti minua), vaikka en edes ollut kotonani ja kämppä näennäisesti tyhjä. Seiniini ilmestyi outoja kohoumia, jotka muodostivat kuvioita. Olivat osittain kadonneet seuraavaan päivään mennessä, mutta eivät kokonaan.
Tämä ei ole mitään satuilua, vaan ihan totisinta totta.
Sain erimielisyydet sovittua ja muutin pois kyseisestä asunnosta, jo senkin takia että kaikki naapurit alkoivat vältellä minua, eivät enää moikanneet kun tervehdin jne.. Oli todella, todella stressaavaa aikaa. Unta en saanut öisin jatkuvan pelon vuoksi.