Tilillä 13€, ideoita kahden päivän ruokiin?:)
Jääkaapissa on: 3 tomaattia, 2 banaania, puoli litraa maitoa, 7 kananmunaa, juustoa, margariinia, pussi mandariineja ja täys purkki raejuustoa.
Kuivakaapissa on: puoli pussia täysjyväpastaa, vehnäjauhoa, korppujauhoa, kaurahiutaleita, mannasuurimoita ja hunajaa
Pakkasessa ei ole mitään.
Tarkoitus ei ole koota vain yhtä ateriaa, vaan kaikki mitä suuhuni laitan huomenna lauantaina ja sunnuntaina. Ja tosiaan vain yksin minulle.
Ideoita kaipailen! :)
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:18"]Hirvee nälkä tulee kun lukee tätä ketjua.
[/quote]
Haha miks alapeukku? Eikö saa tulla nälkä?
Munakasta, itse tehty pizza tonnikalalla, makaronia ja tonnikalaa, makaronilaatikko, teeleipää, sämpylöitä..
Näitä teen itse, kun rahat vähissä. Onhan niitä paljon muitakin ruokia. Itse en halua ostaa hirveästi mitään eineksiä. Säästää, kun tekee itse isompia annoksia
Aamupalaksi kaurapuuroa ja raejuustoa tai pari keitettyä kananmunaa+mandariineja
Osta pussi porkkanoita, palsternakka, lanttu ja sipulia. Kuori ja pilko pellille, päälle suolaa ja hunajaa, uuniin. Sen kanssa teet vaikka jauhelihapihvejä, eli ostat paketin jauhelihaa. Kananmunia, korppujauhoja ja mausteita sulla jo onkin.
Osta pussi pakastepuolukoita ja tee mannasuurimoista perinteinen vispipuuro, päälle maitoa
Osta kuivahiivaa, ja tee sämpylöitä jauhoista, sekaan kaurahiutaleita. Sämpylän päällehän sulla on jo margariini ja juusto, tai tee munavoita!
Tai sitten teet pellillisen pizzaa. Jauhot, juustoraaste on jo. Ostat muutaman tomaatin, purkin tonnikalaa, oliiveita, ananasta, mitä nyt haluat. Muutama euro menee täytteisiin, pellistä pizzaa syöt yksin koko viikonlopun, aamupalat ja iltapalat puuroa tms.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:24"]Mä tekisin ehkä tomaatti-sipulimunakasta, kinkkukiusausta (perunoita kilo, rasia kinkkusuikaleita, sipuli, valkosipulia, mausteita), salaattia ja leipää.
[/quote]niin ja unohtui, että leiväksi käy vaikka tämä: 5dl jauhoja mitä vaan, 1rkl leivinjauhetta, 1tl suolaa, 2rkl hunalaa ja 2dl vettä. Sekaisin kaikki vaan, lusikalla pellille sämpylöiksi ja paista vartti-kakskytminsaa. Nam! Ei siis tarvitse kohottaa ollnkaan ja paistolämpötila on reilu 200°
Ap tässä! Kiitos ideoista, alkaa jo hahmottumaan ostoslista! Eineksiä en käytä ollenkaan ja "hyvä" tilanne onkin, kun olen talouteni ainoa suu ruokittavana ja tarvikkeita on noinkin paljon käytössä jo valmiiksi.
Nimenomaan ideoita/reseptejä toivon, kiitos jo tulleista ehdotuksista, lisää vaan! :)
Makaronilaatikkoa mäkin tekisin pääruuaksi. Tarttet maitopurkin (1e), makaronipussin (50c) ja jauhelihan (3e) (mausteita sulla toivottavasti on?) Riittää helposti koko viikonlopun lämpimäksi ruuaksi.
Ja sit vielä ostat pussin ruisleipää (2e) niin johan sulla on aamupalaksi, iltapalaksi ja välipalaksi leipää juustolla (ja munalla), hedelmiä, kaurapuuroa.
Voit vielä ostaa kurkkua (1e) niin saat makaronilaatikon kanssa kurkkua, tomaattia ja raejuustoa.
5,5e jää vielä vaikka ja mihin. Esim. riisiä 2e, halvin kanasuikale 2e ja kerma 1e ja ananaspurkki 50c. Saat kanakastiketta. Ja tostakin setistä varmasti olisi koko viikonlopuksi ruokaa. :D
Tee ruokasi noista tarpeista, mitä sinulta jo nyt löytyy kaapeista. Pärjäät niillä oikein hyvin viikonlopun yli.
Jos taloudellinen tilanteesi pysyy kuukaudesta toiseen samana, kannattaa säästää ne tilillä nyt olevat 13e oikeasti sen pahan päivän varalle. Ehkä sinulla ensi kuussa onkin sitten tilanne, että viimeisenä viikonloppuna ennen seuraavaa rahantuloa sinulla on 26e tilillä.
Jos taas kyse on tilapäisestä rahapulasta, osta noilla kolmellatoista eurolla ihan mitä mieli tekee.
1. Pastaa tonnikala-tomaattikastikkeessa. Pilko 1 sipuli ja freesaa pannulla. Lisää 1 purkki tomaattimurskaa ja 1 purkki tonnikalaa. Suolaa ja pippuria. 2. Bataatti papu kattila. Pilko siouli ja freesaa isossa kattilassa. Kuori ja kuutioi 2 kpl bataattia. Lisää 500g tomaattimurskaa ja 1-2dl vettä. Keitä kunnes bataatit ovat pehmenneet ja lisää pavut. (Esim. Sellainen go green papusekoitus) suolaa ja pippuria.
Aamupala: Munakas, mausteilla mitä löytyy.
Lounas: Kinkkukiusaus.
Ostat peruna-sipuli pakasteen 500g, 2,5dl sipuli ruokakermaa ja 150g kinkkua. Mausteeksi mustapippuri 1 teelusikallinen ja 0,5 teelusikallista suolaa. Sitten myös raejuustoa niin pysyt kylläisenä kauemmin.
Välipala:Banaani ja mandariineja.
Päivällinen: Sitä täysjyväpastaa kaapista, sekaan K-menu jauheliha ja Pirkan valmis tomaattikastike. Kylkeen raejuustoa.
Iltapala: Reissumiestä, päälle margariini, tomaatti, juusto ja tonnikalaa, sitten uunin mausteina mitä on. Kuten mustapippuri ja grillimauste.
Sama sunnuntaina.
Reissumies 0,60e, Pirkka tonnikala 1,60e, Tomaatikastike 1,80e, K-menu tai muu halpa jauheliha 3e, Kinkkupussi 1,50e, Ruokakerma 1,80e, Pirkan peruna-sipuli suikale pussi noin 2e.
Terveisin elin tuossa kaksi viikkoa lapsen kanssa 5e päiväbudjetilla kun tuli kaikki lääkelasku, vakuutukset, sähkölasku samaan kuukauteen. Ei olisi ollut hätää jos tuo lääkelasku olisi jäänyt pois.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:28"]Ap tässä! Kiitos ideoista, alkaa jo hahmottumaan ostoslista! Eineksiä en käytä ollenkaan ja "hyvä" tilanne onkin, kun olen talouteni ainoa suu ruokittavana ja tarvikkeita on noinkin paljon käytössä jo valmiiksi.
Nimenomaan ideoita/reseptejä toivon, kiitos jo tulleista ehdotuksista, lisää vaan! :)
[/quote]
Jos sulla on 13e käytettävänä niin en usko, että on varsa nirsoilla käyttääkö eineksiä vai ei :D
Hinnat pyöristetty lähinnä ylöspäin kun en niitä muista täysin. Lidlistä siis:
ruispalat 8kpl 2e
broilerin maustamaton rintafilee 560g 6-7e
perunat 1kg 1-2e
1prk kermaa 50snt
syöt tosta vähintään neljä päivää jos on mausteita kotona, kanakastiketta ja perunaa. Perunaa jää yli. Aamu/iltapalaksi ruispalaa juustolla tai juustomunakas ja banaani, puuroa ja raejuustoa. Tomaatit päivällisen seuraksi.
tai saahan tolla myös paketin jauhelihaa ja salaattiainekset sekä perunaa tai vaikka makaronia. Jauhelihakastiketta... Tai ihan hyvin saa pizzan tehtyä tohon hintaan kun on jauhojakin.
siis tollahan saa vaikka mitä perusruokaa tosi moneks päiväks.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:28"]Ap tässä! Kiitos ideoista, alkaa jo hahmottumaan ostoslista! Eineksiä en käytä ollenkaan ja "hyvä" tilanne onkin, kun olen talouteni ainoa suu ruokittavana ja tarvikkeita on noinkin paljon käytössä jo valmiiksi. Nimenomaan ideoita/reseptejä toivon, kiitos jo tulleista ehdotuksista, lisää vaan! :) [/quote] Jos sulla on 13e käytettävänä niin en usko, että on varsa nirsoilla käyttääkö eineksiä vai ei :D
[/quote] Mutta jos katsot hintoja huomaat, että einekset ovat kalliimpia kuin itse tehty ruoka.
Mä tekisin ehkä tomaatti-sipulimunakasta, kinkkukiusausta (perunoita kilo, rasia kinkkusuikaleita, sipuli, valkosipulia, mausteita), salaattia ja leipää.