Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin hoitamaton endometrioosi voi pahimmallaan johtaa?

Vierailija
07.11.2014 |

Minulle määrättiin nyt hoidoksi e-pillerit, mutta mietin, että mitä voisi tapahtua jos endo kehittyisi kehittymistään. En haluaisi loppuelämäni syödä pillereitä, varsinkin kun en tarvitse ehkäisyä. :(

Pelottaa myös kaikki muut sivuvaikutukset, mitä pillerit aiheuttaa.

Voiko endometrioosi levitä myös muihin elimiin? Kuten suoleen ja vatsaan ja virtsarakkoon? vai pysytteleekö se kuitenkin kohdun ja munasarjojen alueella?

Olisi mukava jakaa erilaisia kokemuksia, mitä te olette kokeneet ja käyneet läpi endometrioosin aikana.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitamatta olevan endon suurin vaara taitaa olla se, että suoli tukkeutuu kiinnikkeistä. Uskoisin kuitenkin, että tätä ennen esiintyy yleensä veriripulia kuukautisten aikana, kun endometrioosikudos vuotaa suoleen. Varmaksi en osaa ennusmerkeistä sanoa.
Toinen hoitamattoman endometrioosin ongelma on mahdollinen endometrioosikysta, endometriooma, joka voi puhjeta ja vuotaa vatsaonteloon, jolloin päädyt joka tapauksessa leikkauspöydälle. Kipu on tällöin lamaannuttavan kova ja erotat sen kyllä pienemmistä kouristuksista. Endometriooma näkyy yleensä ultraäänitutkimuksessa ilman, että vatsaa täytyy avata. Kiinnikkeet sen sijaan eivät normaalisti näy, voivat kyllä tuntua asiantunteviin käsiin painellessa, jos vetävät esimerkiksi rakkoa, kohtua tai suolta yhdeksi möykyksi."

Lainaus jostain suoli24sen syövereistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni ei oikeestaan mihinkään. Ei se ole kuolemanvaarallista eikä aiheuta syöpää. Tutkimusten mukaan syöpää ei ole endometrioosipotilailla yhtään enempää kuin muillakaan.

Vierailija
4/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi voi tehdä pesäkkeen myös peräsuoleen tai se voi levitä ylemmäs suoleen tai umppariin. Silloin saatetaan joutua poistamaan suolesta osia. Voi levitä myös virtsarakkoon ja hoitona samoin leikkaus. Kahdelta ystävältäni joilta endometrioosia ei löydetty ennen kuin se oli jyllännyt kummallakin liian pitkään on poistettu suolta ja molemmilla heillä ollut se pulma, että endometrioosia ei ole kokonaan saatu pois tai se on kasvanut sinne uudestaan. Heillä molemmilla sairaus on älyttömän kivulias ja sairaalakeikkoja on ollut, joten suosittelen kyllä ottamaan saatavilla olebvan hoidon vastaan.

Vierailija
5/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu voi olla tosi kovaa. Ja kun virtsarakko ja suolisto on kiinnikkeillä kiinni toisissaan, niin se sattuu: esimerkiksi kylkiasento voi olla mahdoton.

Suolesta voidaan sitten joutua poistamaan osa, mutta eihän se maailmanloppu ole sekään.

Itse endosta kärsineenä sanoisin, että pyydä sitten kierukka, jos et pillereitä halua. Oisko siinä vähemmän sivuvaikutuksia.

Koko asia riippuu tietysti paljon siitäkin, minkä verran aikaa voi arvioida olevan vaihdevuosiin.

Vierailija
6/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen hoidon ja seurannan piirissä pysymistä tavalla tai toisella. Mulle tuli hoitotoimenpiteistä huolimatta suolitukos pesäkkeestä ja pysyvät vauriot virtsaputkeen. Avanne oli aika pitkään.

Vierailija
7/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi voi levitä keuhkoihinkin. Yksi ikävimmistä kuulemistani tapauksista oli iskiashermoon kiinni kasvanut pesäke.

Vierailija
8/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin endometrioosin vuoksi lapsettomaksi.

Säännölliset ja kivuttomat kuukautiset, ei mitään oireita, joten olin typerä enkä käynyt tutkittavana.

Ravasin työterveyslääkärillä voimakkaiden ristiselkäkipujen vuoksi ja sain relaksantteja ja vahvoja särkylääkkeitä. Jopa unilääkkeitä, koska kivut valvottivat minua. En pystynyt ottamaan unilääkkeitä, koska ne sekoittivat minut täysin.

Lopulta googlasin vaihtoehtoja ja löysin tiedon, että kyseessä voi olla endometrioosi. Varasin ajan gynekologille, kestin tuskalliset tutkimukset ja sain ohjauksen sairaalaan. Endometrioosi oli liisteröinyt sisäelimeni yhteen.

Tähystysleikkaus, jossa kierteet irrotettiin virtsarakon ja suoliston ympäriltä. Kohdun ja toisen munasarjan poisto. Heräämisen kanssa oli ongelmia ja haavasta valui pitkään mätää, mutta selkäkivut helpottivat lopulta.

Suositukseni kaikille naisille: käykää gynekologilla säännöllisesti.

Vierailija
9/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on aika nopeesti ikävä myös virtarakossa. Ravaat vessassa ja mietit reittisi toilettien mukaan. Suolistokrampit on tainnuttavia. Ja se veriripuli aika puisevaa. Veri voi vuotaa vatsaonteloon joka aiheuttaa tosi ikävää hartiapistosta ja hengitysvaikeuksia. Ja ne endometrioomat mitä joku sanoikin. Kosmeettisiakin ongelmia löytyy, maha voi olla aivan järkyttävän iso ja kipeä pallo. Siinä ei voi housuja pitää jalassa. Naama täynnä hormoninäppyä. Lapsettomuus. Vähemmän huomioitu ongelma on kanssa hormoniepätasapainot: ihan tainnuttava väsymys ja kilarointi. Anemiaa. You name it. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos joku pillerimerkki sopisi.

Vierailija
10/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista.. :P

Huh huh... kuulostaa siltä että tarvitsen todella ennaltaehkäisevää hoitoa. Kävin siis gynellä ja ultrattiin ja katsottiin jopa suolta. Mutta mitään endometrioosi "laattoja" ei löytynyt. Kuitenkin kipu oli tutkimuksessa kova ja lääkäri sanoi että se voi olla sirottuneena kohdun takaosassa. Minullahan sattuu peräsuoli kuukautisten aikana valtavasti. Ihan kuin joku kiskoisi sitä suoraksi!!! kipu on viiltävä ja lamauttava ja pyörryn yleensä silloin. Hyi..

Voiko olla niin että joku paha pesäke jäi "huomaamatta"?

Vierailija
11/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraääni ei ole erityisen hyvä menetelmä tutkia endometrioosia. Yleensä vain suklaakystat näkyvät kunnolla. Rektovaginaalinen harvoin.

Vierailija
12/29 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi voidaan diagnosoida kunnolla vain tähystyksessä (laparoskopia).

Vierailija
13/29 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:05"]

Onpa hurjia kokemuksia! Minulla  todettiin sentään ultrissa ja tähystyksessä vain kiinnikkeitä suolessa ja suklaakysta. Silti, viimeinen vuosi ennen tähystystä oli äärettömän kivualias. Varsinkin, jos erehdyin syömään enemmän ja huonosti sulavaa ruokaa, kuten lihaa. Veriripulia ei ollut, mutta toisaalta, mitään ei tullut uloskaan. Tulehdusarvot olivat todella korkealla. Kovia, invalidisoivia kipuja oli täysin kuukautiskierron vaiheesta riippumatta noin joka toinen kuukausi. Jouduin esim. pari kertaa tilaamaan taksin päästäkseni kotiin työpaikalta, jonne oli 600 metriä kävellen. Epämiellyttävää oloa, joka ylettyi ylävatsaan asti, oli lähes jatkuvasti.

Elämänlaatu parani huomattavasti tähystyksen jälkeen, muutama päivä tähystyksen jälkeen söin pizzan, enkä kipuillut seuraavaa päivää. Pahoja kohtauksia ei ole ollut ollenkaan. Ainoa jäänyt oire oli oikeastaan oikea munasarjan, jonka poistolla vähän peloteltiin, mutta josta saatiin kysta poistettua ilmankin, juiliminen aina ovulaation aikaan. Mutta kolme vuotta leikkauksen jälkeen tulin raskaaksi kertayrittämällä, eli vaikken ollut pillereitäkään syönyt, niin endometrioosi ei ollut edelleenkään tukkinut munanjohtimia.

[/quote]

mulla ei koskaan ole ultrissa näkynyt mitään. Endolaatta tuntuu gynen tutkimuksissa emättimen ja peräsuolen välissä kuitenkin. Tämä tolkuton turvotus ja kuten sanoit, yleishuono olo ylävatsaan asti on jokapäiväistä. Niin surkuhupaisaa kun joka kerta esim. Gynen polilla vaihtuvat lääkärit. Uusi lääkäri alkaa taas tietoja tarkemmin lukematta sanomaan että onko tätä endoa koskaan todettu vai onko tämä vain sinun omaa uskomusta.. Eihän tästä olekaan puhuttu kuin vasta 20 vuotta minun tapauksessan:)

T: Endotar 43v

Vierailija
14/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:04"]

Kyllä se on aika nopeesti ikävä myös virtarakossa. Ravaat vessassa ja mietit reittisi toilettien mukaan. Suolistokrampit on tainnuttavia. Ja se veriripuli aika puisevaa. Veri voi vuotaa vatsaonteloon joka aiheuttaa tosi ikävää hartiapistosta ja hengitysvaikeuksia. Ja ne endometrioomat mitä joku sanoikin. Kosmeettisiakin ongelmia löytyy, maha voi olla aivan järkyttävän iso ja kipeä pallo. Siinä ei voi housuja pitää jalassa. Naama täynnä hormoninäppyä. Lapsettomuus. Vähemmän huomioitu ongelma on kanssa hormoniepätasapainot: ihan tainnuttava väsymys ja kilarointi. Anemiaa. You name it. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos joku pillerimerkki sopisi.

[/quote]

mulla juuri noita. Jättimaha ja yli 2 vkoa kuukaudesta kipeä. Elokuussa menossa leikkaukseen, kun mitkään hormonit ei sovi/toimi. Kaikille ne e-pilleritkään ei ole mikään pelastus. Ikävä kyllä. Yrittää kannattaa niitäkin silti.

t. Endotar 43v - kohdunpoistoa odotellessa

Vierailija
16/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei endotar 43 v! Poistetaanko sulta sekä munasarjat että kohtu? Kun mulle lääkäri väitti, että pelkkä kohdunpoisto ei endoon auta. Munasarjatkin pitäis poistaa ja siitähän sitten seuraa välittömästi vaihdevuodet :-( Oon samanikäinen kuin sinä, endoa laajalti. Nyt syön endon leviämisen estämiseen e-pillereitä, harkitsen vaihtoa hormonikierukkaan. Oon lihonut 10 kiloa kahden vuoden aikana, johtuu ilmeisesti e-pillereistä.

Vierailija
17/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisar oli vähällä kuolla, kun endometriooma puhkesi sen vatsaan ja aiheutti vatsakalvontulehduksen. Järkyttävää että terve ihminen menee kuolemankuntoon tuollaisesta! Endometrioomasta ei ollut mitään diagnoosia eikä sen olemassaolosta edes tietoa. Siskolta jouduttiin poistamaan umpisuoli, molemmat munasarjat ja munanjohtimet kun sitä kohdun limakalvoa ja endometriooman sisältöä oli pitkin vatsaa. Sisko oli lähes 3 viikkoa tehohoidossa ja lähellä yleismyrkytystilaa. Hoitoon pääsi ihan viime tingassa. Jos ei illalla olisi mennyt sairaalaan olisi todennäköisesti ollut seuraavana päivänä kuollut. Myöhemmin siskolta on leikattu kiinnikkeitä ja kohdun limakalvoa mm. peräsuolesta kipujen ja haittavaikutusten vuoksi. Lapsia hän ei enää voi luomuna saada, onneksi sentään yksi lapsi oli jo ennestään. Kun tuo sattui, siskolla oli ikää 31 vuotta.

Vierailija
18/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 23:11"]Hei endotar 43 v! Poistetaanko sulta sekä munasarjat että kohtu? Kun mulle lääkäri väitti, että pelkkä kohdunpoisto ei endoon auta. Munasarjatkin pitäis poistaa ja siitähän sitten seuraa välittömästi vaihdevuodet :-( Oon samanikäinen kuin sinä, endoa laajalti. Nyt syön endon leviämisen estämiseen e-pillereitä, harkitsen vaihtoa hormonikierukkaan. Oon lihonut 10 kiloa kahden vuoden aikana, johtuu ilmeisesti e-pillereistä.
[/quote]
Nyt on puhuttu että yritettäisiin säästää munasarjat, mutta leikkaavat kirurgithan sen päättää.. Voi olla että nekin lähtee ja edessä hormonikorvaushoito. Avanteesta on varoiteltu, nyt en pysty kahteen viikkoon kuukaudesta nukkumaan vas. kyljellä ollenkaan kun kivut on niin kovat. Burana 600:n otan yöksi. Se vähän jeesaa. Kipee on silti mutta ehkä hiukan vähemmän. Se kipu vasemmalla on sellasta pistävää ja repivää. Olisikohan kiinnikkeet kuroneet sisuskaluja yhteen? Lisänä suolen toiminnan häiriöt ja vaikka mitä muuta. Selvää on että vaihdevuosiin asti en selviä ilman leikkausta.

T. Endotar 43v

Vierailija
19/29 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla endo toisessa keuhkossa asti. Menkat viettää sairaalassa koska keuhko tyhjenee..

Vierailija
20/29 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hurjia kokemuksia! Minulla  todettiin sentään ultrissa ja tähystyksessä vain kiinnikkeitä suolessa ja suklaakysta. Silti, viimeinen vuosi ennen tähystystä oli äärettömän kivualias. Varsinkin, jos erehdyin syömään enemmän ja huonosti sulavaa ruokaa, kuten lihaa. Veriripulia ei ollut, mutta toisaalta, mitään ei tullut uloskaan. Tulehdusarvot olivat todella korkealla. Kovia, invalidisoivia kipuja oli täysin kuukautiskierron vaiheesta riippumatta noin joka toinen kuukausi. Jouduin esim. pari kertaa tilaamaan taksin päästäkseni kotiin työpaikalta, jonne oli 600 metriä kävellen. Epämiellyttävää oloa, joka ylettyi ylävatsaan asti, oli lähes jatkuvasti.

Elämänlaatu parani huomattavasti tähystyksen jälkeen, muutama päivä tähystyksen jälkeen söin pizzan, enkä kipuillut seuraavaa päivää. Pahoja kohtauksia ei ole ollut ollenkaan. Ainoa jäänyt oire oli oikeastaan oikea munasarjan, jonka poistolla vähän peloteltiin, mutta josta saatiin kysta poistettua ilmankin, juiliminen aina ovulaation aikaan. Mutta kolme vuotta leikkauksen jälkeen tulin raskaaksi kertayrittämällä, eli vaikken ollut pillereitäkään syönyt, niin endometrioosi ei ollut edelleenkään tukkinut munanjohtimia.