Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mättää suomalaisessa ajokulttuurissa? Jalankulkijat näkymättömiä

Vierailija
07.11.2014 |

Suomessa saa ihan silmiä hieroa että onko kuski humalassa tai huumeissa, jos autoilija päästää suojatien yli oma-aloitteisesti. Venäjällä tai Espanjassa pysähdytään AINA. Hyvä esimerkki Venäjällä kun oli taajamassa ruuhka-aikaan; seisoin suojatien takana metrin odottamassa että autot menee. Noh, molempaan suuntaan tulevat autot pysähtyivät jättämään kunniakujan mulle aiheuttaen pitkät jonot taakse. Siinä oli todella omituinen olo sitten kävellä siitä yksin yli. Suomessa tällainen on sula mahdottomuus. 

En väitä, ettäkö Espanjassa tai Venäjällä liikennekulttuuri olisi kokonaisuudessaan parempi kuin Suomessa, oikeastaan päinvastoin. Mutta mikä mättää, kun autoilijat jatkuvasti rikkovat lakia ja eivät anna tietä jalankulkijoille???

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat junttia kansaa. Tosin naiset ovat parempaa tasoa kuin esim. Espanjassa. Terveisin Ranskassa asunut mies.

Vierailija
22/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa muutama päivä sitten ajoin pimeän aikaan ja totesin, että suomalaiset jalankulkijat ei osaa käyttää heijastimia. Muutaman äkkinäisemmän jarrutuksen jouduin tekemään, kun tummiin pukeutuneita ihmisiä juoksi suojatien yli. Ei niitä näy ilman heijastimia. Toki valosalla asia erikseen. Päästän kyllä aina kävelijät ylittämään tien. Ei mulla niin kiire mihinkään ole :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä valvotaan vain koulujen alkamis viikolla eli ei ole vaaraa sakoista ja kortin menetyksestä vaikka se vastaakin vaarallisuudessaan punaisia päin ajamista

Vierailija
24/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vain tylysti kävelen suojatielle kun sellaisen kohdalle osun, oli autoja tulossa tai ei. Asun keskustassa, ja täällä ajonopeudet ovat alhaisia ja valaistus kunnossa. Ei ole kukaan vielä päälle tullut.

Vierailija
25/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki on vielä hirveempi. Siellä ei pääse millään tien yli. Joskus odotettiin varmaan vartti ruuhka-aikaan, että päästiin yli.

Vierailija
26/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne HEIJASTIMET!! Samat autoilijat muuten eivät noudata nopeusrajoituksia: jos tietyömaan takia tiellä on 50 rajoitus, niin se PERKELE on viidenkympin rajoitus eikä kasikympin! Muuten ajaisin siinä kuuttakymppiä, mutta jos joku paskiainen liimaatuu puskuriin kiinni, niin taatusti hidastaan viiteen kymppiin.

Vierailija
27/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sanomani vielä, että kaupungissa asun minäkin. Mutta satoi vettä ja valaistuksesta huolimatta, joskus suojateiden kohdalla ei näkyvyyttä vain kunnolla ollut. Heijastimilla varustetut kyllä näkyi. Tien pinta kyllä välillä imee kaiken valon. T.4

Vierailija
28/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:18"]

Mä vain tylysti kävelen suojatielle kun sellaisen kohdalle osun, oli autoja tulossa tai ei. Asun keskustassa, ja täällä ajonopeudet ovat alhaisia ja valaistus kunnossa. Ei ole kukaan vielä päälle tullut.

[/quote]

Emphasis on the word "vielä".

Vierailija
29/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös ilmiö "seura tekee kaltaisekseen". Kun ei muutkaan, niin en minäkään.

Vierailija
30/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vain yksinkertaisesti ovat hiekkolahjaisia. Siinä syy.

Vierailija
31/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mahista jäädä kiinni ja tulla sakotetuksi, suojateitä ilman valoja on liikaa ja typerissä paikoissa, jalankulkijatkin odottavat, etteivät autot pysähdy, tummiin pukeutuneita jalankulkijoita on mahdoton nähdä jne.

Vierailija
32/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan nyt tytärtäni ajamaan autolla ja on ihan hirveätä vierestä katsoa millaista esimerkkiä aikuiset autoilijat antavat 17-vuotiaalle, jotka on niitä tulevaisuuden autoilijoita. Se mikä myös järkyttää on se, että ihmiset ei käytä heijastimia. 

Suojatie nimityshän tulee poistumaan ensivuoden aikana, koska se antaa jalankulkijalle vääränlaisen kuvan. Joustava liikenne vaatii molemminpuolista joustamista, eikä omista oikeuksista kiinnipitämistä. Ei kukaan jää vanhinkossa auton alle on ajatus jota en sano ääneen, mutta kaikilla tienkäyttäjllä on oma vastuu omasta turvallisuudesta.

Vierailija
33/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ruvennut Pirkanmaalla asuessani täydeksi mulkuksi liikenteessä. Ajan nopeusrajoitusten mukaan, ja annan AINA tietä suojatielle pyrkijöille. Olen useamman kerran joutunut paniikissa soittamaan "räikkää" kun viereiseltä kaistalta painetaan miljuunaa ohitse, ettei jalankulkija vaan jää alle. Tai pahimmillaan kaksikaistaisella kaksisuuntaisella kadulla on lähdetty OHITTAMAAN kun olen ollut pysähtyneenä suojatien eteen. Pyöräilijöille vinkki... jos olet noussut pyöränselästä pois odottaaksesi tienylitystä niin älä helvetissä ala kipuamaan takaisin satulaan ennen tien ylitystä. Tätä harrastaa erityisesti keski-ikäiset naiset, siinä suojatiellä hidastellaan ja pompotellaan kun yritetään saada pyörää vauhtiin ja kaatumatta. Se pyörä KUULUU taluttaa yli (siis kun suojatie ei ole kevyenliikenteen väylän jatkeena...)

Ja voi pojat kuinka monta kertaa ne perässä ajavat on soittaneet räikkää, heristäneet nyrkkiä tai näyttäneet keskaria, kun joutuvat mun takiani pysähtelemään...

Vierailija
34/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:38"]

Opetan nyt tytärtäni ajamaan autolla ja on ihan hirveätä vierestä katsoa millaista esimerkkiä aikuiset autoilijat antavat 17-vuotiaalle, jotka on niitä tulevaisuuden autoilijoita. Se mikä myös järkyttää on se, että ihmiset ei käytä heijastimia. 

Suojatie nimityshän tulee poistumaan ensivuoden aikana, koska se antaa jalankulkijalle vääränlaisen kuvan. Joustava liikenne vaatii molemminpuolista joustamista, eikä omista oikeuksista kiinnipitämistä. Ei kukaan jää vanhinkossa auton alle on ajatus jota en sano ääneen, mutta kaikilla tienkäyttäjllä on oma vastuu omasta turvallisuudesta.

[/quote]

Samaa ajattelin, kun meidän kaksi vanhinta sai kortin. Ihan hirveetä esimerkkiä nuorille kuskeille. Aivan järkkyjä ohitteluita, perässä roikkumista, ylinopeuksia ja läheltä piti tilanteita. Hitsi että vaati pokkaa sanoa sille omalle muksulle, että aja nyt vaan siinä sitä nopeusrajoitusta, vaikka kaikki muut menee ohi. Ja näytä vaan sitä vilkkua kun vaihdat kaistaa, vaikka kukaan muu ei niin teekään. Jokaisen autoilijan pitäisi ymmärtää, että siinä edellä saattaa ajaa joku 18-vuotias nuori ensimmäistä kertaa itse autoa liikenteessä.

Vierailija
35/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:19"]

Turkki on vielä hirveempi. Siellä ei pääse millään tien yli. Joskus odotettiin varmaan vartti ruuhka-aikaan, että päästiin yli.

[/quote]

Turkissa vuoden asuneena annan vinkin... katso paikallisista mallia. Sinne vaan autojen sekaan, kyllä ne väistää. Ankarassa ja Istanbulissa aluksi hirvitti, mutta kyllä siihen oppii :D

Vierailija
36/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhä he ovatkin näin syyspimeällä!

Vierailija
37/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:40"]

Mä olen ruvennut Pirkanmaalla asuessani täydeksi mulkuksi liikenteessä. Ajan nopeusrajoitusten mukaan, ja annan AINA tietä suojatielle pyrkijöille. Olen useamman kerran joutunut paniikissa soittamaan "räikkää" kun viereiseltä kaistalta painetaan miljuunaa ohitse, ettei jalankulkija vaan jää alle. Tai pahimmillaan kaksikaistaisella kaksisuuntaisella kadulla on lähdetty OHITTAMAAN kun olen ollut pysähtyneenä suojatien eteen. Pyöräilijöille vinkki... jos olet noussut pyöränselästä pois odottaaksesi tienylitystä niin älä helvetissä ala kipuamaan takaisin satulaan ennen tien ylitystä. Tätä harrastaa erityisesti keski-ikäiset naiset, siinä suojatiellä hidastellaan ja pompotellaan kun yritetään saada pyörää vauhtiin ja kaatumatta. Se pyörä KUULUU taluttaa yli (siis kun suojatie ei ole kevyenliikenteen väylän jatkeena...)

Ja voi pojat kuinka monta kertaa ne perässä ajavat on soittaneet räikkää, heristäneet nyrkkiä tai näyttäneet keskaria, kun joutuvat mun takiani pysähtelemään...

[/quote]

Lisää sinun kaltaisiasi ihmisiä! Rispektii. Ryhdytään kaikki yhtälaisiksi liikennemulkuiksi.

Vierailija
38/38 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi