Saako haudalle viedä valokuvan?
Saako haudalla viedä (siihen kiven viereen siis) niin valokuvaa?
Yritin netistä lukea mutta en löytäny mitää. Ikinä ennen en oo nähny mutta haluaisin viedä mun mummon haudalle kuvan meistä :o
Kommentit (36)
Tietääkö joku paljon nykyää maksaa joku A4 tai a5 kuva?
Tietääkö joku paljon nykyää maksaa joku A4 tai a5 kuva?
En ikinä omaa kuvaani laittaisi kenenkään haudalle, vaan sen kuvan joka siellä haudassa lepää.. ei se sun muistopaikka oo vaan haudatun..
Venäläiset kiinnittävät hautakiveen lasin alle vainajan kuvan, eivät sukulaisten kuvia. Minusta olisi mautonta viedä perheensä kuva haudalle. Asiaa tuntematon tulkitsisi sen ilman muuta niin, että siihen on haudattu koko perhe, vaikka kivessä ei olekaan niin paljon nimiä, ehkä vain yksi.
Mä oon kahdella haudalla nähny kuvat joten eiköhän voi viedä :)
Hyviin tapoihin ja perinteisiin ei kyllä kuulu viedä Suomessa valokuvia, eikä muutakaa krääsää. Hautausmaat kuuluvat seurakuntien hoitoon ja tästä on on paljonkin keskustelua, mitä voi viedä ja mitä ei esim. voiko lapsen haudalle viedä leluja. Joissakin uskonnoissa ja maissa valokuva on ok. mutta se on vainajan oma kuva ja väärinkäsitysten välttämiseksi, perheestäsi kuva kuulostaa kyllä vähän omituiselta.
Tarkemmat ohjeet saat varmasti sen seurakunnan toimistosta, missä hauta sijaitsee.
Kristillisen uskon mukaan, haudasta tuskin isoäitisi on katselemassa valokuvia haudallaan, jos vainaja on siunattu kristillisen menoin, niin hänen pitäisi olla pikemminkin taivasten valtakunnassa, jolloin perheesi valokuvat voi pitää ihan omassa kodissaan, eikä hautasmaalla, joka on julkinen paikka.
"Venäläiset kiinnittävät hautakiveen lasin alle vainajan kuvan, eivät sukulaisten kuvia. Minusta olisi mautonta viedä perheensä kuva haudalle. Asiaa tuntematon tulkitsisi sen ilman muuta niin, että siihen on haudattu koko perhe, vaikka kivessä ei olekaan niin paljon nimiä, ehkä vain yksi."
Näin minäkin ajattelisin, jos näkisin perhekuvan haudalla. Siinä on mennyt koko perhe ja haudattu uurnahautauksena isoäidin hautaa, sillä yhteen hautapaikkaan saa tehdä monta uurnahautausta. Luulen, että kuva herättäisi suvun ja vainajan tuntemissa ristiriitaisuuksia ja epäselvyyksiä perheen kohtalosta.
Ja onhan oman perhekuvan tuominen isoäidin haudalle on järjen vastaista, sillä vainaja on siirtynyt tästä ajasta ikuisuuteen, eikä hänellä ole enää mahdollisuutta muistoihin, toisin kuin eloonjääneillä, joiden muistoissa valokuvan avulla vainaja säilyy elämässä.
Enkä sitäkään ymmärrä, mitä ap. haluaisi viestittää tällä valokuvalla?
Monet seurakunnat ovat kieltäneet koristeesineiden tuonnin haudalle, koska Suomen olosuhteissa ne särkyvät helposti ja terävät posliini- ja lasisirpaleet ovat tapaturmariski hautausmaan siistijille ja myös lähiomaisille, kun he hoitavat haudan.
Totta kai sinne voi viedä valokuviakin. Olen nähnyt haudoilla mm. muovisia joulukuusia täydessä jouluvalaistuksessa (tammikuussa), leikkinalleja, pehmopupuja, ja ties mitä krääsää. Ulkomailla on usein jo hautakiviin laitettu sellainen lasinen luukku, jonka taakse valokuvan voi sijoittaa suojaan.
Mietin lähinnä et onks se "soveliasta"? :D
Tottakai saa, miksi ei saisi? Mutta varaudu siihen että se valokuva ei kauaa näytä hyvältä kun sade sen pilaa...
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:31"]Mietin lähinnä et onks se "soveliasta"? :D
[/quote]
jos tota mietit, niin varmista vielä vainajan muilta lähimmiltä sukulaisilta onko heille asia ok.
Mikä se estäisi, paitsi ettei se sateessa säily, ja vielä vähemmän pakkasessa. Lisäksi haudan hoitohommat (ruohonleikkuu, kastelu, lumenluonti) saattavat vahingoittaa sitä paikallisista elukoista nyt puhumattakaan (oravat sun muut)
Saa jos kuva hyvä ja ihmiset siinä näytävät hyviltä sekä onnellisilta sekä mielellään myös olisi eroottinen säväys. Aivan kuin julkaisisi päivityksen, niin kuvan tulee olla kiinnostava.
Ajattelin siis kyllä suojata sen, esim kehys :)
(Y)