Miksi on isompi kynnys antaa rahaa kuin tavaraa? Minulle ainakin.
Tilanne jossa tuttavaperheen vanhemmat erosivat riitaisasti. Äiti (hyvä pitkäaikainen ystäväni) lähti kahden lapsen kanssa vuokra-asuntoon, lähes kaikki tavarat jäi isälle. Äidillä oli kyllä säästöjä ja perhettä ja sukua omasta takaa ja sai ostettua ja haalittua huonekaluja, astioita, pesukoneen yms. asuntoon mutta tuleva joulu hirvittää, koristeineen, ruokineen ja lahjoineen. Ehdotin eilen kun nähtiin muutaman yhteisen ystävän kanssa että voitais vaikka perheen lapsia ja äitiä muistaa lastenvahtiavulla, jouluruuilla ja lahjoilla, ihan joulumielessä. Ystävät pitivät ajatusta hyvänä ja tämän perheen äiti ei siis tiennyt vielä suunnitelmistamme.
Mutta tänään aamulla sainkin sähköpostia eräältä näistä yhteisistä ystävistämme, että HÄN oli ajatellut että voitais kerätä RAHAA tälle äidille. 5-15 euroa jokaiselta niin siitä saadaan jo kiva summa ja joulu tälle perheelle. Mä kavahdin jotenkin ajatusta rahasta. Mä mielummin ostaisin kympin lahjan jokaiselle kuin laittaisin 5 euroa tilille. En sillä ettäkö äiti viinaan ja tupakkaan rahoja käyttäisi, mutten jotenkin ajatus rahan antamisesta tuntui oudolle.
Ja mitään krääsää en meinannut paketoida, vaan lapsille koulutarvikkeita, vaatteita ja äidille lahjakortin jalkakylpyyn ja minä lapsenvahtina sen aikaa, vaikka toisaalta ymmärränkin sen ajatuksen että antais mielummin rahaa niin äiti sais ostettua just sitä mitä haluaa eikä vähän vierestä lahjoitettuna. Ja joulun alla oltais vaikka voitu käydä yhdessä kinkku ostamassa tms.
En oikeastaan edes itse osaa selittää miksi tuo rahan antaminen on mulle niin nounou...Ketään muuta joka osais pukea sen ajatuksen sanoiksi? Tunsin itseni todella hölmöksi tuon lahjajuttuni kanssa nyt näin jälkeenpäin kun joku keksi kerätä oikein rahaa :D
Kommentit (8)
Varmaan joku alitajuntainen juttu, että haluaa itse päättää mitä antaa. Siis rahalla voi ostaa jotain, mikä ei tahan antajaa miellytä. Kun antaa esim. kassillisen ruokaa niin saa tasan itse päättää mitä antaa.
Rahan laitto tilille on parin klikkauksen päässä, eri asia on käydä kaupassa, oikeasti miettiä mitä perhe tarvitsisi ja paketoida lahjat, lapsenvahtiavusta nyt puhumattakaan. Helpommalla pääsee antamalla rahaa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 08:55"]Rahan laitto tilille on parin klikkauksen päässä, eri asia on käydä kaupassa, oikeasti miettiä mitä perhe tarvitsisi ja paketoida lahjat, lapsenvahtiavusta nyt puhumattakaan. Helpommalla pääsee antamalla rahaa.
[/quote]
Ei tilille kannata laittaa jos toinen on vaikeassa elämäntilanteessa. Jos tuo äiti hakee toimeentulotukea niin sinun lahjoituksesi luetaan tuloksi.
Tavaran antaminen on vähän kuin antaisi muuten vaan lahjan. Rahan antaminen kertoo suoraan että "annan tämän kirjekuoren sinulle, koska olet köyhä ja haluan olla hyväntekijä".
Jos antaa rahaa niin toiselle tulee tunne että pitää tehdä jotain palveluksia tms.
Hassua, mulla vähän samantapainen tilanne, tosin avuntarvitsija ei ole ystäväni, tuttu tosin monen vuoden ajalta. Myös minun ehdotukseni tavara ja / tai ruoka-avusta torpattiin ja alettiin keräämään kolehtia tilinumeron kera. Mielummin maksan postimaksut ja muut (jolloin paketin arvoksi tulee reilusti yli 20€) kuin laitan 5 euroa tilille. En osaa selittää miksi.
Taustalla voi olla monenlaisia ajatuksia, valitse omasi:
-jos saaja on aikuinen ihminen ja antajana joku kokoomajengi, rahasumman antaminen voi tuntua hyväntekeväisyydesltä (vaikka rehellisesti sanottuna, sitä se koulutarvikkeiden, vaatteiden ja vastaavan tarpeellisenkin antaminen on!), ja hyväntekeväisyydessä on teitty ylemmyyden ja patronisoivan alentuvaisuuden tunne, jolle harva haluaa ystäväänsä alistaa.
- ajatus siitä, että raha katoaa johonkin arkielämään, eikä siit jää muistoa, jonka lahjoittaja haluaisi itsestään jäävän
-epäilys siitä, että se, joka on rahantarpeessa oleva köyhä, ei osaa käyttää rahaansa järkevästi.
-ajatus siitä, että raha sinänsä on vulgaaria, eikä siitä kuulu puhua, sitä ei kuulu nähdä vaan sitä kuuluu käyttää huomaamattomasti ja missään tapauksessa se ei sovi lahjaksi
Varmaan jokaisessa noissa on perää omiin ajatuksiini. Kiitos!
Mä en pääse ajatuksistani yli joten laitoin s-postia tälle äidille että laitan heille jouluksi paketit ja hän oli hyvin iloinen siitäkin :)
ap