Suuri E-koodihuijaus on alkanut!
Elintarvikkeiden valmistajat tietävät, että kansa katsoo pakkauksesta E-koodinumerot ja välttelee sellaista ruokaa, jonka tuoteselosteessa on liikaa E-koodeja. Niinpä on nyt otettu käyttöön uusi, kiero tyyli; E-koodinumeroiden sijasta painetaan pakkaukseen kemikaalien oikeat nimet. Näin hämätään kansaa, joka etsii vain E-koodeja - tuote vaikuttaa yksinkertaisen tuulipukuasiakkaan mielestä paremmalta, kun siinä ei ole koodeja, ja siten se myös ostetaan helpommin:
" Elintarvikkeiden lisäaineet merkitään pakkauksiin yhä useammin niiden varsinaisella nimellä eikä E-koodilla. Yli kolmannes suomalaisista vilkaisee ostoksensa tuoteselosteesta E-koodit.
Sekä Atria että Valio perustelevat lisäaineiden varsinaisten nimien käyttöä ensisijaisesti paremmalla informatiivisuudella. E-koodi jää helpommin ihmetyttämään asiakasta, ja saattaa herättää turhaa epäluuloa.
Joidenkin E-koodijärjestelmään kirjattujen lisäaineiden nimet kuten eivät kerro kuluttajalle juuri mitään, kun taas toiset kuulostavat lähes `superfoodilta´.
Yksi esimerkki on jogurteissa ja muissa maitotuotteissa käytetty sakeuttamisaine E410 eli johanneksenleipäpuujauhe. Kun E410 ei sano mitään tai kalskahtaa pahimmassa tapauksessa epäilijän silmään, johanneksenleipäpuujauhe kuulostaa luonnolliselta ja jopa eksoottiselta."
Kommentit (34)
Mitäpä tuolla väliä: jos tuoteselosteessa on reilusti ainesosia joita ei omasta ruokakaapista löydy, niin sen voi jättää kauppaan. Jogurtin tuoteselosteessa "kuuluu" olla maito ja hapate.... jos siinä on muuta, niin viisaampi jättää ostamatta.
Itseasiassa suorastaan yllätyin kun löysin kaupasta valmiin tomaattikastikkeen jonka ainesosat oli kaikki tunnistettavissa (tomaatti, selleri, pippuri jne) ei mitään aromivahventeita tai säilöntäaineita. Ostin ja hyvää oli. Löytyi Cittarin amerikka-hyllystä, italiassa valmistettu.
Tuulipukukansan ei pitäisi ajatella liikaa.
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
"uusi, kiero tyyli; E-koodinumeroiden sijasta painetaan pakkaukseen kemikaalien oikeat nimet. "
Huhhuh, kun on kieroa! Vaadin koodeja!
Mun mielestä oikeat nimet on parempia kuin koodit
Taloussanomat on kaikkien mediaoksennusten äiti.
Kyllä nyt taas kansaa huijataan! Ihan laitetaan oikeat nimet tuoteselosteeseen, mistä sitä nyt tietää jos syökin vahingossa e-koodia??!! Tai jos ne onkin jotain salaista x-koodia josta meille ei ole kerrottu mitään. Syön siis mieluummin pakurikääpää ja Indonesian sieniä, ne ovat oikeaa terveysruokaa!
Niin... Näin on tehty ainakin viisi viimeistä vuotta.
minusta nimi on parempi kuin koodi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:12"]
Kyllä nyt taas kansaa huijataan! Ihan laitetaan oikeat nimet tuoteselosteeseen, mistä sitä nyt tietää jos syökin vahingossa e-koodia??!! Tai jos ne onkin jotain salaista x-koodia josta meille ei ole kerrottu mitään. Syön siis mieluummin pakurikääpää ja Indonesian sieniä, ne ovat oikeaa terveysruokaa!
[/quote]
Et siis ymmärrä lukemaasi? E-koodin poisjättämisen tarkoitus on lisätä myyntiä. Rautalanagasta vielä kerran:
" E-koodi jää helpommin ihmetyttämään asiakasta, ja saattaa herättää turhaa epäluuloa."
Kun koodia ei löydy, ei herää epäluuloa. Kun ei herää epäluuloa, ostopäätös on helpompi tehdä. Kun ostopäätös on tehty, kauppa saa rahaa. Kun kauppa saa rahaa, kaupppias rikastuu. Ymmärrätkö nyt?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:06"]
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
[/quote]
Minä sanoisin huijaukseksi sitä, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä muutetaan kaupalle suotuisampaan suuntaan.
Itse asiassa molemmissa tapauksissa pitää vähän tietää asioista tai ottaa selvää, jos haluaa ymmärtää tuoteselosteet.
Itse muistan kourallisen e-koodeja ulkoa ja tiedän, mitkä ovat ihan ok ja mitkä eivät. Loput voin tarkistaa nopeasti appsilla. Toisaalta tiedän, että esimerkiksi mainitsemasi Johanneksenleipäpuu on ihan vaan palkokasvin jauhettua kuorta eli sitä voi vegaanikin syödä. Sen e-koodia en olisi tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:06"]
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
[/quote]
Minä sanoisin huijaukseksi sitä, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä muutetaan kaupalle suotuisampaan suuntaan.
[/quote]
Eli sun mielestä pakkausten värit, tuotenimet ja hyllysijoittelut ovat huijausta. Myös hintojen ilmoittelu ja mainostaminen ovat huijausta. Saati sitten tuotteiden ominaisuuksista kertominen...
Esim. allergikon kannalta on paljon kivempi, että ne e-koodit kirjoitetaan auki. On paljon helpompi muistaa olevansa allerginen johanneksenleipäpuujauheelle kuin E410:lle.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:06"]
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
[/quote]
Minä sanoisin huijaukseksi sitä, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä muutetaan kaupalle suotuisampaan suuntaan.
[/quote]
Eli sun mielestä pakkausten värit, tuotenimet ja hyllysijoittelut ovat huijausta. Myös hintojen ilmoittelu ja mainostaminen ovat huijausta. Saati sitten tuotteiden ominaisuuksista kertominen...
[/quote]
Tässä tapauksessa kyse on siitä, että yritetään hälventää asiakkaiden aiheellisia pelkoja lisäaineita kohtaan ja siten muuttaa ostokäyttäytymistä epäterveellisempään suuntaan, joten selvä huijaus. Hintojen ilmoittaminen, mainostaminen ym. ei ole samanlaista.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:14"]
Niin... Näin on tehty ainakin viisi viimeistä vuotta.
minusta nimi on parempi kuin koodi.
[/quote]
Niin, vähän myöhässä on tämä "ajankohtainen uutinen". Ei vissiin aloittajakaan ole kauheesti tuoteselosteita aikaisemmin lukenut?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:06"]
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
[/quote]
Minä sanoisin huijaukseksi sitä, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä muutetaan kaupalle suotuisampaan suuntaan.
[/quote]
Eli sun mielestä pakkausten värit, tuotenimet ja hyllysijoittelut ovat huijausta. Myös hintojen ilmoittelu ja mainostaminen ovat huijausta. Saati sitten tuotteiden ominaisuuksista kertominen...
[/quote]
Tässä tapauksessa kyse on siitä, että yritetään hälventää asiakkaiden aiheellisia pelkoja lisäaineita kohtaan ja siten muuttaa ostokäyttäytymistä epäterveellisempään suuntaan, joten selvä huijaus. Hintojen ilmoittaminen, mainostaminen ym. ei ole samanlaista.
[/quote]
Tummensin tuon oleellisen kohdan. Siinä pitäisi lukea aiheettomia pelkoja. Lue vaikka professorin mielipide asiasta: http://www.hs.fi/tiede/a1414898967839 Saat toki olla eri mieltä, mutta voisitko perustella sen tutkitulla tiedolla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:06"]
En sanoisi huijaukseksi jos asioista puhuu oikeilla nimillä.
[/quote]
Minä sanoisin huijaukseksi sitä, että asiakkaiden ostokäyttäytymistä muutetaan kaupalle suotuisampaan suuntaan.
[/quote]
Onko mainonta huijaamista? Entä tarjoukset?
Eihän ne E-koodit mitään haitallisia ole, joten on erittäin huolestuttavaa että koodeja on alettu korvata muilla nimityksillä. Nimitys voi olla joku kauppanimi, joka voi vaihdella valmistajan mukaan. Koodeista on paljon helpompi tietää mitä on käytetty.
Haitallisimmat lisäaineethan ovat oikeasti sokeri, suola ja rasva.
Joo onhan se noinkin mutta silti voi jättää ostamatta jos siinä on liikaa noita johanneksenleipäpuita. Itse pyrin ostamaan vain sellaista missä on mahdollisimman lyhyt raaka-ainelista.
Kunniattomat paskiaiset.