Miten te säästätte sähköä, hinta uhkaa nousta ensitalvena roimasti!
Millaisia keinoja teillä on pitää sähkönkulutus ja sähkölasku mahdollisimman pienenä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on verojen nousu. Syynä hallitus.
Syynä ei tällä kertaa ole hallitus eikä verot.
Vaan Pohjoismaat ostaa paljon sähköä Norjasta, jossa se tuotetaan suuresti vesivoimalla.
Nyt satanut tosi vähän ja jos vähäsateisuus jatkuu, sähköhinta nousee huippuun.
Toisekseen sähkönhintaa nostaa suuresti edelleen fossiilisten aineiden käyttö sen tuottamiseen ja korkeat päästökauppa maksut. Nämähän peritään sähkönkuluttajilta.
Ja noissa kiinteissä sähkösopimuksissa voi myös hävitä. Kun sähkön hinta vaihtelee ja sähkö on halpaa, niin kiinteässä sopimuksessa asiakkaat maksavat sähköstä liikaa.
Ei noi sähköjutut ole niin selkeitä ja yksinkertaisia, kuin äkkiseltään vois aatella.
Hintojen nousu perustuu siihen, että nyt sähkömarkkinat on laajentuneet pohjoismaiden ulkopuolelle, keskieurooppaan. Saksa, Ranska ja kaikki muutkin maat siinä välissä kuuluvat nyt samaan sähkömarkkinaan ja se näkyy nyt hinnoissa. Saksa sulki ydinvoimalat ja tuottaa kalliisti verotettua hiilivoimaa ja hinnat määrittyvät pitkälti sen mukaan. Vesivoimatuottajat ja muutkin vähemmän haittaverotetut tuotantomuodot keräävät voitot.
Nyt kannattaa pian jo pystyttää oma tuulivoimala pihalle tms. Olkiluoto kolmosen käynnistyminen voi hiukan vaikuttaa, mutta vain hiukan.
Minun vuokralaisella sisältyy vuokraan myös sähkö, taloyhtiöllä on soppari. Mutta asunnossa on oma sähkömittarinsa ja kyllä minä olen tasauslaskun tullessa laittanut vuokralaisen maksamaan käyttämänsä sähkön. Vastaavasti olen palauttanut rahat, jos kulutus on ollut alle ennakkomaksun. En tosiaan vuokranantajana ota sitä riskiä, että vuokralaisen tasauslasku on monta sataa euroa (joskus oli) ja minä joutuisin sen maksamaan.
Erittäin ajankohtainen keskustelu itselleni. Olen muuttamassa ja tässä muutaman päivän vertaillut hintoja. Nyt olen ollut kotona niin, että en ole vielä laittanut lämmitystä päälle, kotona on 17 astetta. Laskut ovat olleet 5-10€ suuruisia.
Tulevassa asunnossa ilmalämpöpumppu, joten en tiedä miten se auttaa, sillä kokemusta moisesta ei ole.
Kaikki missä vaan pystyy säästämään, säästän. Vaikkakin joudun nukkumaan makuupussissa ja palelen. Rahat tosi tiukilla. Sähkö on kirosana joka kerta varsinkin talvisin.
Mulle just huijattiin pörssisähköt. Olin perua sopimuksen, mutta jahkailin liian pitkään. Tuskin se kerrostalossa niin, ellen innostu liikaa saunomaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköä tuottavat liikeyritykset, se on bisnestä siinä kuin vaikkia puhelinliittymän hankinta.
Itse voi valita sen yhtiön jolta sähköä haluaa ostaa.
Samanlaista bisnestä se sähköntuottaminen on, kuin yksityiset lääkäriasemat, autokorjaamot. rakennusliikkeet sun muut.
Tottahan niillä on kulunsakin ja henkilöstöstönsäkin jotka työllistävät ja joille palkan maksavat.
Sinä olet sähköfirmalle asiakas, kuluttaja kuten muillekin liikeyrityksille.
Pitäiskö yhteiskunnan sun mielestä antaa sähkökin ilmaiseksi kansalaisilleen?
Ilman puhelinliittymää voi elää. Ilman sähköä ei voi elää. Sähkö on välttämätöntä elämiselle.
Siksi sähkön tuoton pitäisi olla voittoa tavoittelematonta, tottakai työntekijöille pitää palkka maksaa ja muut kulut mutta kaikki muut tuottoa vonkuvat rahakädet loistaisi poissaolollaan. Tuloksena olisi huomattavasti edullisempi sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Minun vuokralaisella sisältyy vuokraan myös sähkö, taloyhtiöllä on soppari. Mutta asunnossa on oma sähkömittarinsa ja kyllä minä olen tasauslaskun tullessa laittanut vuokralaisen maksamaan käyttämänsä sähkön. Vastaavasti olen palauttanut rahat, jos kulutus on ollut alle ennakkomaksun. En tosiaan vuokranantajana ota sitä riskiä, että vuokralaisen tasauslasku on monta sataa euroa (joskus oli) ja minä joutuisin sen maksamaan.
Jos vuokraan sisältyy sähkö, niin sen myös tulee sisältyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin tuossa onlinepalvelulla omaa sähkönkulutusta samalla kun mietin mitä sähkölaitteita on päällä. Suurimmat sähkönkäyttö huiput tulee kun teen ruokaa ja tosi iso huippu tulee kun käy saunassa. Saunassa käyntiä pitää rajoittaa yhteen kertaan viikko ainakin. Jos kovsti nousee niin jätän kokonaan saunomatta. Tietokonekin vie yllättävän paljon jos sitä pitää jatkuvasti päällä samoin kuin televisio.
Älä pidä Tv ja tietokonen koko ajan päällä.Etkä vamiustilassa kun et niitä käytä ,samuta virta kokonaan kaikista laiteista, mitä et käytä sillä hetkellä. Tarkista valaisin lamppusi.Saunan käyttö on sähkö syöppö.Rajaa sen käyttö.Tai lopeta kokonaan ja menet taloyhtiön lenkki sauna.On naisten ja miesten vuorot.Käytä taloyhtiön pesutupaa.Pikku pyykki vain kotona.Jos tiskikonen, käytätkö sitä alvariin? Mieti sitäkin ja kuinka rentoutavaa on käsin tiskata astiat .Joka huomessa ei tarvitse valot palaa kun kotona ollaan. Mitä viellä tulee mieleen. Maksa sähkö laskus 1 kerta kuukausi.Onistuu Hele!Eiköhän muillakin?
Käsin tiskaus se vasta energiasyöppö onkin, koska vettä (kuumaa) menee enemmän saman tiskimäärän tiskaamiseen kuin koneella.
Mitä sillä on väliä?
E-laskuna menee tililtä.
So simply 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköä tuottavat liikeyritykset, se on bisnestä siinä kuin vaikkia puhelinliittymän hankinta.
Samanlaista bisnestä se sähköntuottaminen on, kuin yksityiset lääkäriasemat, autokorjaamot. rakennusliikkeet sun muut.
Tottahan niillä on kulunsakin ja henkilöstöstönsäkin jotka työllistävät ja joille palkan maksavat.
Ilman puhelinliittymää voi elää. Ilman sähköä ei voi elää. Sähkö on välttämätöntä elämiselle.
Siksi sähkön tuoton pitäisi olla voittoa tavoittelematonta, tottakai työntekijöille pitää palkka maksaa ja muut kulut mutta kaikki muut tuottoa vonkuvat rahakädet loistaisi poissaolollaan. Tuloksena olisi huomattavasti edullisempi sähkö.
No eihän sähkö tietenkään välttämätöntä ole elämiselle, onhan sitä ilman eletty ennenkin, mutta tokihan se elämää paljon helpottaa.
Ei pidä nyt kuitenkaan _liioitella_.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme aikanaan rakentaneet matalaenergiatalon, jossa on mm. varaava takka. Ja takkapuut saamme omasta omasta metsästä. Melko pienet ovat sähkökulumme olleet tähän asti ja pystymme niissä entisestään kyllä säästämään sähkön hinnan korotusten myötkin.
Meilläkin on mökillä takka, jolla saa pienennettyä lämmityskuluja. Mutta ei ne puut itsestään ilmannu. Sähkösahalla ne puut on kaadettu, oksittu ja paloiteltu. Ja klapikonekin käy sähköllä. Lihasvoimalla jos tämä kaikki olisi tehty, niin ei olisi tullut mitään tai vähintäänkin hierojalle olisi pitänyt maksaa jumissa olevan selän hieronnasta.
Meillä ei oo klapikonetta, ja tykätään puuhommista ihan lihasvoimalla :) Mutta ollaankin vielä aika nuoria ja hyvässä kunnossa. Ja terveys tietysti on mahdollista kadottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sähkö tietenkään välttämätöntä ole elämiselle, onhan sitä ilman eletty ennenkin, mutta tokihan se elämää paljon helpottaa.
Ei pidä nyt kuitenkaan _liioitella_.
Etkö ole huomannut tätä valtavaa digitalisoimista viime vuosina? Kohta et maksele laskujakaan eikä mitään ilman tietokonetta, joka tarvitsee toimiakseen sähköä. Ei enää eletä sitä aikakautta kun Jussi-paidassa heiluttiin heinähangon kanssa pellolla, tiedoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme aikanaan rakentaneet matalaenergiatalon, jossa on mm. varaava takka. Ja takkapuut saamme omasta omasta metsästä. Melko pienet ovat sähkökulumme olleet tähän asti ja pystymme niissä entisestään kyllä säästämään sähkön hinnan korotusten myötkin.
Meilläkin on mökillä takka, jolla saa pienennettyä lämmityskuluja. Mutta ei ne puut itsestään ilmannu. Sähkösahalla ne puut on kaadettu, oksittu ja paloiteltu. Ja klapikonekin käy sähköllä. Lihasvoimalla jos tämä kaikki olisi tehty, niin ei olisi tullut mitään tai vähintäänkin hierojalle olisi pitänyt maksaa jumissa olevan selän hieronnasta.
Kyllä nykyihmiset on heikkoja.
Lumme Energialta saa vielä 5,89 snt/kk ja ei perusmaksua, 2 vuoden sopimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä nyt kuitenkaan _liioitella_.Etkö ole huomannut tätä valtavaa digitalisoimista viime vuosina? Kohta et maksele laskujakaan eikä mitään ilman tietokonetta, joka tarvitsee toimiakseen sähköä. Ei enää eletä sitä aikakautta kun Jussi-paidassa heiluttiin heinähangon kanssa pellolla, tiedoksesi.
Sen verran sähköä saan parilla aurinkopaneelilla mökillä ihan vuoden ympäri.
Poltan enemmän puuta. Lataan kaiken mahdollisen töissä kun en ole etänä. Pidän asunnon viileänä. Jäähdytän ruuat terassilla ennen jääkaappiin laittoa. Sammutan turhat valot. Pihavalot toimimaan liiketunnistimella. Lapsille suihkuun rajoitus.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousu perustuu siihen, että nyt sähkömarkkinat on laajentuneet pohjoismaiden ulkopuolelle, keskieurooppaan. Saksa, Ranska ja kaikki muutkin maat siinä välissä kuuluvat nyt samaan sähkömarkkinaan ja se näkyy nyt hinnoissa. Saksa sulki ydinvoimalat ja tuottaa kalliisti verotettua hiilivoimaa ja hinnat määrittyvät pitkälti sen mukaan. Vesivoimatuottajat ja muutkin vähemmän haittaverotetut tuotantomuodot keräävät voitot.
Nyt kannattaa pian jo pystyttää oma tuulivoimala pihalle tms. Olkiluoto kolmosen käynnistyminen voi hiukan vaikuttaa, mutta vain hiukan.
Tämän aamun Jälkipörssissä tätä puitiin, katsottavissa Areenasta. Noiden mainittujen lisäksi myös kaksi ydinvoimalayksikköä on samanaikaisesti huoltoseisokissa, kun normaalisti ne huollot tehdään peräkkäin. Ja tosiaan tuo sähkömarkkina on laajentunut eikä ole enää pelkästään Pohjoismaissa. Niin kuin joku asiantuntija sanoi, "sähkö virtaa sinne, missä siitä saa parhaan hinnan" eli kun etelämmässä hinnat on tapissa, niin se heijastuu tänne Suomeenkin. Miksi myisivät Suomeen halvalla, kun kauempaa voivat saada paremman hinnan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei varmaan sitäkään saa käyttää, koska pienhiukkaspäästöt. Suomalainen saunanlämmitys ja takat pientaloalueilla tuhoaa maapallon ilmaston.
Kela maksaa sähkölasku koska olen perustoimeentulotuella, joten ei tarvitse säästää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kiinteähintainen sopimus mihinkään kallistu.
Kysyitkö myyjältä mitä se kiinteähintainen sopimus maksaan? :D
Miltä myyjältä? Etsin netistä halvimman sopimuksen.
Virossa on kalliimpi sähkö kuin meillä.