Kuinka usein teillä on töissä tiimipalavereja ja mitä teette niissä?
Aloitin uudessa työpaikassa ja meillä on tiimipalaveri joka ikinen viikko. Jokainen vain kertoo mitä on tekemässä, mutta esimerkiksi mistään strategisista päätöksistä, yms. ei puhuta. Ne kolmen hengen johtoryhmä (vaikka meitä on kokonaisuudessaan tiimissä vain alle 20) puhuu omissa kokouksissaan läpi ja tekee keskenään päätökset ja sitten jossain vaiheessa niistä tulee vain käsky, että tehkää näin. Eli tiimikokouksissa ei edes infota noista, ei keskustella, ei mitään Jokainen vain lukee ääneen kalenterinsa edellliseltä viikolta ja tulevalta viikolta muille.
Tämä vaikuttaa aika tyhmältä. Aiemmissa työpaikoissa tiimikokouksia on ollut yleensä kerran kuukaudessa ja niissä ollaan keskusteltu myös strategisista päätöksistä, eli tiiminvetäjä infonnut ylemmältä tasolta tulleista jutuista, ollaan keskusteltu siitä, miten ne vaikuttavat meihin, sekä yleisestikin keskusteltu yhteisesti päätöksistä, linjauksista, yms. Sitten lyhyesti käyty läpi jokaisen keskeiset saavutukset ja suunnitelmat.
Miten muualla, onko tämä tällainen viikoittainen kalenterien ääneenluku yleistäkin?
Kommentit (5)
Kuulostaa huonolta ajankäytöltä. Ehkä voisitte keskustella palavereissa siitä, miten usein niitä on hyödyllistä pitää ja millä sisällöllä...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa huonolta ajankäytöltä. Ehkä voisitte keskustella palavereissa siitä, miten usein niitä on hyödyllistä pitää ja millä sisällöllä...
Toiset tykkäävät kokoustaa, olla niissä itse äänessä - ja mikromanageerata.
Sitä he eivät siedä ollenkaan, että siitä huomauttaa heille.
Vierailija kirjoitti:
No sitä vähän itsekin mietin ... Ja kun sitten toisaalta olisi hyödyllistä saada tietää niistä johtoryhmän suunnitelmista, strategisista linjauksista ja päätöksistä. Ja mahdollista saada jopa keskustella niistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä teen monen sidosryhmän kanssa hommia, joten mulla on joka päivä joku tiimipalaveri, parhaina kaksi.
Kyllä, niissä luetellaan kalenteri. Ei, niissä ei kuulla johdon strategioista.
Päälle esimiehen pitämät tiimipalaverit. Hän pitää sellaisen aina, kun tulee joku HR-asia tiedotettavaksi, sen sijaan, että lähettäisi tiedon sähköpostilla. Pahimmillaan tieto ei edes kosketa koko tiimiä (esim. muutos poissaolokäytäntöihin lapsen sairastuessa, kun kellään ei ole pieniä lapsia), mutta kokous pidetään.
Ei hitto, kuulostaa tosi turhauttavalta.
Mä teen monen sidosryhmän kanssa hommia, joten mulla on joka päivä joku tiimipalaveri, parhaina kaksi.
Kyllä, niissä luetellaan kalenteri. Ei, niissä ei kuulla johdon strategioista.
Päälle esimiehen pitämät tiimipalaverit. Hän pitää sellaisen aina, kun tulee joku HR-asia tiedotettavaksi, sen sijaan, että lähettäisi tiedon sähköpostilla. Pahimmillaan tieto ei edes kosketa koko tiimiä (esim. muutos poissaolokäytäntöihin lapsen sairastuessa, kun kellään ei ole pieniä lapsia), mutta kokous pidetään.