Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muilla rotevia ja pitkiä lapsia? Mulla yhdellä pojalla samanlainen roteva luusto kuin isällään ja nyt alkoi nämä "läski" kommentit

Vierailija
21.09.2021 |

Mulla on 11v poika, joka on ikäisekseen melko iso (n. 158cm ja 45kg). Pojan isä on myös roteva ja pitkä, joten selvästi isän jalanjäljissä kasvaa. Tästä isokokoisuudesta on nyt viime aikoina tullut pojalle melko paha mieli. Hän kertoi, että koulussa jotkut rinnakkaisluokkalaiset haukkuvat häntä läskiksi ja kömpelöksi. Hän oli iskän kanssa koittanut puhua siitä, että jotkut pojat voivat kadehtia sitä, kun hän on noin vahva ja jäntevä kaveri, että ei kannata sen antaa loukata. Näen kyllä, että silti se harmittaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa iso. Mun poika oli tuon ikäisenä varmasti vielä noin 140 senttiä pitkä ja todella hoikka. Liikutteko riittävästi?

Vierailija
2/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa iso. Mun poika oli tuon ikäisenä varmasti vielä noin 140 senttiä pitkä ja todella hoikka. Liikutteko riittävästi?

Miten tämä liittyy pituuteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roteva luusto = ylipainoinen

Vierailija
4/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet miehelle. Lapsen itsetuntoa tuetaan juurinkin noin, että rumat sanat kuuluu laittaa sanojan puutteellisuuden piikkiin ilman sen suurempaa dramaan. Joten älä sinä enää  tee tilanteesta numeroa.

Vierailija
5/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsi jäätelölle niin tulee parempi mieli.

Vierailija
6/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai hän poikkeuksellisen iso edes ole? Mulla on 12v poika, ja hän on 166cm pitkä. Ei ole murrosiän kasvupyrähdys edes tullut vielä.

Vierailija
7/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa ettei huutelua olisi jos lapsi olisi toisenlainen?

Vierailija
8/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun lapsi on vanhempien mielestä "isoluinen", "roteva" tai "lapsenpyöreä", niin hän on kyllä oikeasti ylipainoinen. Vanhemmat (etenkin äidit) on jotenkin ihan käsittämättömän sokeita oman lapsensa lihomiselle, ja viimeiseen asti intetään vaan että ei kun meidän lapsi on vaan isokokoinen. Vaikka bmi näyttäisi ihan selkästi että painoa on liikaa ja kaikki ulkopuolisetkin sen silmillään näkevät.

Kiinnittäisin huomiota lapsen ruokavalioon, ei lapsi voi painaa hirveän paljoa enempää kuin normaalisti sen ikäiset, ellei nyt ole ihan joku epätavallinen kasvuhäiriö tms. Lapsilla kun ei vielä ole suurta lihasmassaa tai muuta, jolla aikuisten painoeroja usein selitellään.

Vierailija
9/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on myös ihan syntymästä asti ollut roteva. Ei sille ole oikein mitään tehtävissä, kannattaa kuitenkin laajasti etsiä hänelle mieluista liikuntaa, niin kehittyy lihaksikkuutta. Esim mentiin pojan kanssa kuntosalille tosi varhain, vanhemman kanssa hallitusti. Hän on löytänyt pyöräilyn ja lenkkeilyn, joku voi tykätä kamppailulajeista tai vaikka uinnista.

Tärkeintä on kuitenkin heti puuttua tuohon kiusaamiseen. Olla aktiivisesti kouluun yhteydessä, niin että siihen puututaan. Lapsi ei välttämättä itse tunnista, että se miten häntä kohdellaan on kiusaamista. Minun poika ainakin luuli että sitä se koulu on, eikä kukaan aikuinen ympärillä puuttunut. Ja siitä tulee huonouden tunnetta joka haittaa elämää ehkä pitkällekin.

Vierailija
10/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roteva luusto = ylipainoinen

Höpö höpö. Mä olen aina ollut sirorakenteinen ja silti olen pulska. Eräs ystäväni on aina ollut minua isompi ja hänessä ei ylipaino edes näy... Tosin olemme naisia.

Vierailija
11/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla nuo mitat ihan oikein? Mulla on samankokoinen 158/45 tyttö ja se on ihan anorekstisen laihan näköinen.

Vierailija
12/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on myös ihan syntymästä asti ollut roteva. Ei sille ole oikein mitään tehtävissä, kannattaa kuitenkin laajasti etsiä hänelle mieluista liikuntaa, niin kehittyy lihaksikkuutta. Esim mentiin pojan kanssa kuntosalille tosi varhain, vanhemman kanssa hallitusti. Hän on löytänyt pyöräilyn ja lenkkeilyn, joku voi tykätä kamppailulajeista tai vaikka uinnista.

Tärkeintä on kuitenkin heti puuttua tuohon kiusaamiseen. Olla aktiivisesti kouluun yhteydessä, niin että siihen puututaan. Lapsi ei välttämättä itse tunnista, että se miten häntä kohdellaan on kiusaamista. Minun poika ainakin luuli että sitä se koulu on, eikä kukaan aikuinen ympärillä puuttunut. Ja siitä tulee huonouden tunnetta joka haittaa elämää ehkä pitkällekin.

Sitä huonoiden tunnetta ei synny kun kun tuosta nostaa metelin koulussa?

Vierailija
13/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 21.7 kg/m2.

Lapsi on normaalipainoinen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 36.3 - 51.5 kg.

Vierailija
14/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun lapsi on vanhempien mielestä "isoluinen", "roteva" tai "lapsenpyöreä", niin hän on kyllä oikeasti ylipainoinen. Vanhemmat (etenkin äidit) on jotenkin ihan käsittämättömän sokeita oman lapsensa lihomiselle, ja viimeiseen asti intetään vaan että ei kun meidän lapsi on vaan isokokoinen. Vaikka bmi näyttäisi ihan selkästi että painoa on liikaa ja kaikki ulkopuolisetkin sen silmillään näkevät.

Kiinnittäisin huomiota lapsen ruokavalioon, ei lapsi voi painaa hirveän paljoa enempää kuin normaalisti sen ikäiset, ellei nyt ole ihan joku epätavallinen kasvuhäiriö tms. Lapsilla kun ei vielä ole suurta lihasmassaa tai muuta, jolla aikuisten painoeroja usein selitellään.

Ap täällä.

Mun pojalla ei ole ylipainoa. Hän on vain todella pitkä ja rakenteeltaan roteva. On aina ollut. Meillä syödään ihan normaalia kotiruokaa ja poika pelaa jääkiekkoa ihan seuratasolla. Meillä on myös 13v poika, joka on tullut ruuminrakenteeltaan muhun ja on varmaan ihan vain muutaman sentin pikkuveljeään pidempi. Ei ole siis huonoilla elintavoilla hankittu "läskeys" kyseessä. Vauvapalsta ei petä koskaan. Onhan se mukava olettaa toisista aina pahinta.

Vierailija
15/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena tosi pitkä. Jo neuvolassa tähän puututtiin ja äitini kysyi pokkana, että kummasta päästä lyhennetään :) Kasvupyrähdys alkoi vieläpä aikaisin ja yläasteella muutama tyttö kasvoi yhtä pitkäksi (n. 175 cm). Kaverini olivat rakenteeltaan sellaisia "varsamaisia" ja minä sellainen kuulantyöntäjä. Onneksi se ei ollut niin ulkonäkökeskeistä aikaa. Aikuisena löysin netistä lasten painoindeksin ja syötin siihen omat tietoni yhdeltä ala-astevuodelta: olin täysin normaalipainoinen. Ei me vaan olla kaikki samasta muotista. Mutta ehkä luulisin, että pojan on helpompi olla roteva kuin tytön?

Vierailija
16/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla nuo mitat ihan oikein? Mulla on samankokoinen 158/45 tyttö ja se on ihan anorekstisen laihan näköinen.

Ja ap jatkaa.

On mitat ihan oikein. Ei poika olekaan pulska. Ihan normaali jantteri. Siis se murhehan on nyt siinä, että poika kuvittelee olevansa jotenkin läski ja pulska kun on muita ikäisiään isompi ja vantterampi.

Vierailija
17/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri 12 v täyttänyt tyttö ja pituutta on 170 cm ja painoa 55 kg

Isänsä lähes kaksimetrinen.

Menkat alkoivat puoli vuotta sitten.

Ei noi pojat nyt niin pitkiltä kuulosta :)

Vierailija
18/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap jatkaa.

On mitat ihan oikein. Ei poika olekaan pulska. Ihan normaali jantteri. Siis se murhehan on nyt siinä, että poika kuvittelee olevansa jotenkin läski ja pulska kun on muita ikäisiään isompi ja vantterampi.

No, sitten on teidän vastuulla muuttaa hänen käsitystä itsestään. Jos ette siihen vanhempana pysty teidän pitää hakea apua, esim terapiasta.

Vierailija
19/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär, 10-vuotta, on iso. Pitkä ja painava. Hän ei ole lihava, ei lähellekään (viimeksi terkkarilla oli lapsi painonsa suhteen siirtynyt miinuskäyrältä nollakäyrälle, enteilee kuulemma murrosikää), mutta rakenteeltaan sellainen "tiivis", kun häntä nostaa vaikka reppuselkään, niin aina yllätyn miten painava hän on.  Hänellä on leveät hartiat ja muutenkin sellainen roteva olemus. Toki pituuskin tekee sitä, hän on aika paljon pidempi kuin kaverinsa. 

Minä luulen, että kyllä lapsillakin on eroa siinä, miten lihasmassaa kertyy. Minulle kertyy helposti lihasta, niin kaipa lapsi on tämän voinut minulta periä. 

Vierailija
20/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullapa ollut pieni poika tuon ikäiseksi. Annoitko tarpeeksi ruokaa? Kasvoiko edes miehen mittaan ettei jäänyt 160 cm hukkapätkäksi 🤔