Päiväkoti: lapsi myöhemmin nukkumaan, jotta nukkuisi päiväunet?!?What?
Tänään hain kolmevuotiaan tyttäreni päiväkodista. Hän ei ole nukkunut päiväunia enää piiiitkään aikaan kotona mutta päiväkodissa nukkuu toisinaan. Tänään sitten hoitaja pyysi, että laittaisimme lapsen myöhemmin nukkumaan, jotta hän nukkuisi päiväkodissa päiväunet.
Normaalisti tyttö menee nukkumaan kahdeksan-puoli yhdeksän aikaan ja aamulla herätys on 6.15. Ehtii yleensä herätä itsekseen, joskus joudun herättelemään. Eli unet ovat yleensän noin 10 tunnin mittaiset. Minun mielestäni se on hyvä kolmevuotiaalle lapselle ja jos lasta väsyttää, niin päiväkodissa voi nukahtaa vielä päiväunille.
Päiväkodista on painotettu, että unipakkoa ei ole mutta nyt tänään sitten tuli tuollainen pyyntö. Minun mielestäni aika kummallinen pyyntö. Mielipiteitä??
Ps. En aio lastani illalla valvottaa myöhempään, koska on jo kahdeksalta ihan väsynyt. Jos nukkumaanmeno venyy yli puoli yhdeksään, menee ihan mahdottoman väsyneeksi ja ei jaksa edes kunnolla kuunnella iltasatua..
Kommentit (65)
Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos tuollaiset kommentit. Uni rakentaa lapsen aivoja ja iltauni on erityisen tärkeää. Läheskään kaikilla päiväkodissa työskentelevillä ei ole alan koulutusta tai on matala sellainen. Ehkä tuon kommentin voisi nostaa päiväkodin johtajalle. Kommentti on järjestön ja tuskin vastaa päiväkodin linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain päiväkodissa ratkaistu tämä uniongelma jotenkin fiksusti?
Olen aivan uupunut tähän touhuun, pian 4 ja 6v eivät millään nukahda illalla, riekkuvat ja riekkuvat vain. 4v pitää isompaa hereillä, kun nukkuu pidempään päiväkodissa. Ovat vähänunisia, molemmat lopettaneet kotona päikkärit jo 2,5v iässä.
Päiväkodissa olen puhunut, puhunut ja puhunut, mutta kas, annetaan nukkua kun nukahtavat. Sitten illalla taas hirveä rumba ja aamulla raahaan rättiväsyneet mukelot väkisin sängystä ja taas ne nukahtavat päiväunille.
Kiitos kun sain avautua!
Jos lapset nukahtavat päivällä he ovat varmaankin unen tarpeessa. Iltariekkumiseen auttaa myös ulkoilu vielä päiväkotipäivän jälkeen. Puistoilua, kävelyä, kotiphalla olemusta n 30-45 min. Ja ei tablettiaikaa arki-iltoina.
Onko päiväkodin päiväinet vältyämättä se syy, että lapsi ei nukahda illalla? Meillä lapsi nukkui aikoinaan päikyssä, mutta illan nukahtamisongelmat olivat päivinä kun hän nukahti autoon matkalla päikystä kotiin. Se 15 minuutin matka vei yöunet. Toisinaan jän nukkui niin sikeästi, että lapsi kannettiin autosta sisään ja unet jatkui lattialla kun valmistelin päivällistä.
Tämäkin on muinaisviestejä vuodelta 2009.
Pyysin, että lapsen ei tarvitse nukkua päiväunia, ei kuulemma ole lapselle hyväksi tuollainen. Niinpä lapsi menee nukkumaan noin klo 23.30, herätän hänet klo 6 ja vien nukkuvana päiväkotiin, jossa hän on käytännössä koko aamun uninen ja kiukkuinen. Lounaan jälkeen hän nukkuu tyytyväisenä jopa 3 tunnin päiväunet ja on taas iltapäivän ja illan reipas ja iloinen.
Hoidossa ovat sanoneet, että lapsen pitää mennä ajoissa nukkumaan, minä ehdotan, että jättäkää päiväunet väliin, nykysysteemi on varhaiskasvattajien oma valinta. Tietenkään en kerro, miten pitkään lapsi saa illalla valvoa, kunhan sanon, että illat on todella rasittavia, kun nukuttaminen voi kestää jopa 3 tuntia.
Hah luuletko että siellä nukkarissa on valoa piirtää? Siellä on hämärää. Ja miten luulet muiden lapsien suhtautuvan, jos herranterttusi saa etuoikeuden piirtää nukkumisen sijaan? Tsiisus kuinka pihalla vanhemmat voivat olla päiväkodin arjesta