Tulevasta lapsenlapsesta innostunut mummo
Meillä on tällainen jollain tasolla kai positiiviseksikin luokiteltava ongelma :D
Tuleva mummo on ollut alusta saakka aivan valtavan innostunut perheenlisäyksestämme ja ostelee tuhottoman paljon vauvan vaatteita. Ja kun sanon paljon niin tarkoitan PALJON. Vauvanvaatteita on ehtinyt jo kertyä neljän Ikea-kassillisen verran.
Mummo ostelee myös vääränkokoisia vaatteita - hankki mm. talvihaalarit, jotka kaikella todennäköisyydellä olisivat sopivan kokoiset lapselle kesällä ja ovat taas liian pienet ensi talvena. Samoin on hankkinut kesävaatteita, jotka ovat lapselle sopivia talvella 2022-2023.
Mummo on ollut myös satavarma tulevan lapsen sukupuolesta ja ostanut vaan tietylle sukupuolelle sopivia vaatteita. No myöhemmin raskauden edetessä tutkimuksissa paljastui, että vauva onkin juuri sitä toista sukupuolta. Mummo tätä ei vieläkään usko, vaan ostelee edelleen niitä "väärälle" sukupuolelle sopivia vaatteita.
Tavallaan on ihanaa, että toinen on noin kovin innoissaan, mutta toisaalta harmittaa, koska suurin osa vaatteista menee hukkaan. Ja onhan tuo nyt melkoisen turhaa kulutustakin.
Tässä juuri pyykkään tulevalle lapselle vaatteita ja rupesin miettimään, että olenko kamala ihminen, jos jo nyt lahjoitan osan vaatteista esim. hyväntekeväisyyteen?
Me vanhemmat emme ole ehtineet/viitsineet juurikaan ostaa vauvalle vaatteita, kun niitä tulee mummolta ovista ja ikkunoista. Toisaalta sekin harmittaa - olisi kiva ostaa vaatteita sellaisissa materiaaleissa ja kuoseissa, jotka miellyttävät itseä, mutta kun vaatteita on kertynyt jo niin paljon, niin ei viitsi "turhaan" tuhlata.
Ja ennen kuin joku ehdottaa, niin kyllä, mummolle on sanottu, että voisi hillitä vaatteiden ostoa tai jos välttämättä haluaa ostaa jotain, niin kysyisi meiltä mitä puuttuu. Tällä ei ole kuitenkaan ollut minkäänlaista vaikutusta. Alkaa jo säilytystilakin loppua :S
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajattomuuden uusi ulottuvuus, kun mummo luulee tietävänsä lapsen sukupuolen paremmin kuin ultraaja tai lapsen vanhemmat itse :D
Itse varmaan lajittelisin puolet vaatteista "mummolavaatteiksi" tai jotain ja palauttaisin ostajalle. Mummo saisi itse hupsutella vauvan kanssa kyläilyjen aikana.
Jäljelle jääneistä katsoisin "edustusvaatteita" eli niitä, jotka lapselle puettaisiin mummon vierailuja varten. Kai sieltä jokunen passeli body löytyy...?
Pari väärän sukupuolen vermettä talteen siltä varalta, että joskus syntyy sopivaa sukupuolta edustava lapsi.
Loput kirpparille, tekstiilikeräykseen, itse ommelluiksi uninalleiksi, facen roskalavalle jne.
T. Yhteishuoltajuus oman äidin kanssa, tahtomattaan
Siis miten niin yhteishuoltajuus oman äidin kanssa tahtomattaan?!
Etkai anna oman äitisi päättää asioistanne, hoitaa lastasi vastoin omaa järkeäsi ja tunnettasi jne.?! Teet karmean karhunpalveluksen lapsellesi!
Tuon kirjoittaja on mielestään keksinyt "tavan elää hankalan ihmisen kanssa".
Mutta eihän terve mummo tuollaiseen asemaan oman lapsensa perheessä pyri.
Eniten ehkä ihmettelen sitä, että AP, joka on varmaan pari-/kolmikymppinen, on noin ahdistunut ”väärän” sukupuolen vauvanvaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajattomuuden uusi ulottuvuus, kun mummo luulee tietävänsä lapsen sukupuolen paremmin kuin ultraaja tai lapsen vanhemmat itse :D
Itse varmaan lajittelisin puolet vaatteista "mummolavaatteiksi" tai jotain ja palauttaisin ostajalle. Mummo saisi itse hupsutella vauvan kanssa kyläilyjen aikana.
Jäljelle jääneistä katsoisin "edustusvaatteita" eli niitä, jotka lapselle puettaisiin mummon vierailuja varten. Kai sieltä jokunen passeli body löytyy...?
Pari väärän sukupuolen vermettä talteen siltä varalta, että joskus syntyy sopivaa sukupuolta edustava lapsi.
Loput kirpparille, tekstiilikeräykseen, itse ommelluiksi uninalleiksi, facen roskalavalle jne.
Siis miten niin yhteishuoltajuus oman äidin kanssa tahtomattaan?!
Etkai anna oman äitisi päättää asioistanne, hoitaa lastasi vastoin omaa järkeäsi ja tunnettasi jne.?! Teet karmean karhunpalveluksen lapsellesi!Tuon kirjoittaja on mielestään keksinyt "tavan elää hankalan ihmisen kanssa".
Mutta eihän terve mummo tuollaiseen asemaan oman lapsensa perheessä pyri.
No ilmeisesti. Ja ilmeisesti on itsekin jollain tavalla sairastunut kun on kasvanut tuollaisen ihmisen kanssa. Ei edes ymmärrä mikä on oman lapsen paras. Tuollainen sairas ihminen lähipiirissä ja elämää hallitsemassa ei todellakaan ole lapsen etu.
Niin tämä ”emme halua aiheuttaa mielipahaa” -argumentti.
Se on se mihin sen rajattoman ihmisen kanssa elävät aina vetoavat ja heidän mielestään se on normaalia. Rajat ovat venyneet.
Sillä meilläkin seliteltiin mm se että anoppi tunki kutsumatta meille 6.30 sunnuntaiaamuna tai miksi hän pyrki päättämään mitä ruokaa meille ostetaan, mitä meillä syödään ja kuka meillä kokkaa.
Sillä perusteltiin se että hän haukkui minua koko suvulleen aina jos ei saanut tahtoaan läpi.
Sillä perusteltiin se että hän sopi tyttärensä kanssa että tytär voi asua meillä kun käy opiskelemassa meillä. Siis anoppi ja käly sopi, meiltä ei edes kysytty.
Miehen selitys oli aina sama ”äiti nyt on tommonen, helpoimmalla pääsee kun ei ”pahoita sen mieltä”.
Kälyllä tämä on mennyt niin pitkälle että anoppi ohjailee kälyä pelkillä ilmeillä. Erään kerran sanoin kälylle anopin kuullen että tämän kannattaisi mennä Ruotsiin opiskelijavaihtoon. Käly oli ihan kauhuissaan ja supisi, miten hän oli anopin ilmeestä nähnyt, ettei hän voi mitenkään hylätä äitiään sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Se on se mihin sen rajattoman ihmisen kanssa elävät aina vetoavat ja heidän mielestään se on normaalia. Rajat ovat venyneet.
Sillä meilläkin seliteltiin mm se että anoppi tunki kutsumatta meille 6.30 sunnuntaiaamuna tai miksi hän pyrki päättämään mitä ruokaa meille ostetaan, mitä meillä syödään ja kuka meillä kokkaa.
Sillä perusteltiin se että hän haukkui minua koko suvulleen aina jos ei saanut tahtoaan läpi.
Sillä perusteltiin se että hän sopi tyttärensä kanssa että tytär voi asua meillä kun käy opiskelemassa meillä. Siis anoppi ja käly sopi, meiltä ei edes kysytty.
Miehen selitys oli aina sama ”äiti nyt on tommonen, helpoimmalla pääsee kun ei ”pahoita sen mieltä”.
Kälyllä tämä on mennyt niin pitkälle että anoppi ohjailee kälyä pelkillä ilmeillä. Erään kerran sanoin kälylle anopin kuullen että tämän kannattaisi mennä Ruotsiin opiskelijavaihtoon. Käly oli ihan kauhuissaan ja supisi, miten hän oli anopin ilmeestä nähnyt, ettei hän voi mitenkään hylätä äitiään sillä lailla.
Kuulostatte aika oudoilta kaikki. Ihan yhtä rajatonta on kertoa jollekulle että hänen pitäisi tiettyyn maahan tekemään tiettyä asiaa (jota ei itse ollut näemmä lainkaan aikonut tehdä) kuin määräillä ja ohjailla muuten.
Rajattomuus on todella suuri ongelma monessa perheessä ja suvussa. Vaatii kanttia vetää omat rajat ja myös pitää ne. Vielä enemmän vaatii kunnioittaa muiden rajoja ja ilmaista myös kun he tulevat vetämään omia rajojaan muiden alueelle. Itsestään on vielä helppo päättää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan karmeeta!
Aikuiset ihmiset luulevat että voivat määrätä toisia aikuisia ja toiset siihen alistuvat...
Tuollainenhan pahimmillaan rikkoo perheen!
Pliis, jos kyse on teidän omasta perheestä ja omista asioista, pitäkää puolenne!
Jos joku vetää herneet nenään siitä että elätte elämäänne omalla tavallanne, niin kannattaako sellaisen kanssa edes olla tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte aika oudoilta kaikki. Ihan yhtä rajatonta on kertoa jollekulle että hänen pitäisi tiettyyn maahan tekemään tiettyä asiaa (jota ei itse ollut näemmä lainkaan aikonut tehdä) kuin määräillä ja ohjailla muuten.
Rajattomuus on todella suuri ongelma monessa perheessä ja suvussa. Vaatii kanttia vetää omat rajat ja myös pitää ne. Vielä enemmän vaatii kunnioittaa muiden rajoja ja ilmaista myös kun he tulevat vetämään omia rajojaan muiden alueelle. Itsestään on vielä helppo päättää.
En minä sanonut että pitäisi. Sanoin että kannattaisi. Enkä jatkanut asiasta sen enempää, kunhan kerroin mitä juuri olin omassa infossani kuullut. Ruotsissa oli tarjolla se mitä käly kertomansa mukaan etsi. Saman olisin coinut sanoa myös jollekin opiskelukaverilelni, välittää vain tiedon. Käly muuten jätti opintonsa kesken ja perusti yrityksen äitinsä kanssa, muutti takaisin kotiin.
Minä vedin rajat anopille. Eihön hän siitä pitänyt.
Hössöttövä isöäiti ja sekaantuva isoisä pilaavat parisuhteen, perhe-elämän ja lastenkasvatuksen.
Yleensä kyseessä on hankala, määräilevä ja omistushaluinen anoppi ja joskus muu isovanhempi. Omia kasvatusvirheitä halutaan paikata puuttumalla raivokkaasti aikuisten lasten asioihin. Lastenlapsille tuputetaan makeaa ja herkkuja niin kaun, että lapset oksentavat ja ripuloivat. Kun äiti ja isä laittavat lapselle pitävät rajat ja säännöt, niin isovanhemmat kumoavat vanhempien kiellot "Eikö äitisi anna sitä ja tätä, kyllä mummo antaa".
Pidä hössöttävä, omistushaluinen ja perheenne asioihin sekaantuva isoäiti kaukana lastenlapsista. Äläkä ikinä anna lastasi kyseiselle isoäidille hoitoon vähäksikään aikaa!
Isoäidin ja isoisän kannattaa hankkia oma elämä. Läheisriippuvainen, luonnehäiriöinen tai narsistinen isovanhempi on raskas ja vaikea ihminen. Jos isovanhemmalla ei ole mitään tekemistä, hän voi mennä bingoon, vesijumppaan, sauvakävelylle tai Osuuspankin eläkeläiskerhoihin. Silloin ei tarvitsee tuppautua väkisin aikuisten lastensa ja lastenlastensa asioihin!
Yks nuori mummo kirjoitti:
Varsinkin se ensimmäinen lapsenlapsi aiheuttaa mummoissa tietynlaisen hurmion. Se kyllä laantuu ajan kanssa. Kannattaa jutella mummon kanssa ja miettiä yhteiset pelisäännöt koska sitten tulee niitä ongelmia jos ei vedä teidän vanhempien kanssa suht samaa linjaa. Suokaa silti mummolle nää ilot. Me mummot vähän halutaan lelliä lapsenlapsiamme.
Aloittaja, nyt sanotte mummolle, että yhtään vaatetta ette enää tarvitse. Jos ostaa kiellosta huolimatta, niin ette ota vastaan! Annatte siis saman tien takaisin.
Jos kerran olette jo mummolle asiasta sanoneet, niin nyt on sitten toiminnan vuoro. Muuten tuo vaan jatkuu.
Jo ostetut sopimattomat vaatteet laitatte kierrätykseen tai myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä ihmettelen sitä, että AP, joka on varmaan pari-/kolmikymppinen, on noin ahdistunut ”väärän” sukupuolen vauvanvaatteista.
No kyllä mä ainakin ymmärrän, että harmittaa, jos odottavat esim. poikavauvaa ja isovanhempi on ostanut esimerkiksi jotain hempeän vaaleanpunaisia kukkaunelmamekkoja. Voihan ne toki pojallekin pukea, ei siinä mitään. Mutta ehkäpä sitä olisi itse ostaessa tultua valittua erilainen ja käytännöllisempi vaate?
Täällä taas pa
ljon äitejänsä vihaavia vastannut.
Jos ap sa lisää lapsi ta ap:n sisarukset, niin ei kannata heittää hyviä Vaatteita roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei.
Vaatteita ei tod seulota mummon mukaan kuten mitään muutakaan ei tehdä mummo edellä.
En jaksa pahoittaa äitini mieltä ja kun en jaksa kaikkea krääsääkään, niin tämä on ollut ok kompromissi. Hysteerinen rajaton, joka näkee ettei hänen "apunsa" ole ok, on vielä hirveämpää itkuineen ja draamoineen kuin vaivihkainen tavaroiden lajittelu. Helpompi näin.
Eli sinä ylläpidät sitä rajattomuutta ja äitisi hallitsee huusholliasi.
Ei, vaan me siedämme oman aikansa tuotosta eli äitiäni.
Mikä ihmeen "oman aikansa tuotos"? Minkä ajan tuotos äitisi siis on?
Meillä isovanhemmat antavat lapsille rahaa. Ei suuria summia. Niillä voidaan ostaa, mitä oikeasti tarvitaan tai laittaa säästöön tulevaa varten. Ehkä voisit sanoa mummolle, että teillä on kaikki kaapit täynnä. Että voisiko jatkossa tuoda lahjat rahana, niin niistä voisi olla lapselle hyötyä tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap sa lisää lapsi ta ap:n sisarukset, niin ei kannata heittää hyviä Vaatteita roskiin.
Ne voi hyvin kierrättää. Omatunnon tuskia ei tarvitse kokea, vaan voi ihan itse päättää asian. Ja sitten lopettaa tuollainen turha maaninen ostelu. Mummon kannattaa laittaa nyt itseensä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ainakin ymmärrän, että harmittaa, jos odottavat esim. poikavauvaa ja isovanhempi on ostanut esimerkiksi jotain hempeän vaaleanpunaisia kukkaunelmamekkoja. Voihan ne toki pojallekin pukea, ei siinä mitään. Mutta ehkäpä sitä olisi itse ostaessa tultua valittua erilainen ja käytännöllisempi vaate?
Samaa mieltä. Kyllä meillä lapsille on ostettu sukupuolen mukaisia tai sukupuolineutraaleja vaatteita. Ei meillä pikkuveli ole perinyt isosiskonsa vanhoja röyhelömekkoja. Eikä poika edes suostuisi niitä päällensä pistämään, koska tietää olevansa poika ja mies. Ei meillä iskäkään lähde töihin röyhelömekossa. Minusta lasten pitää saada myös olla aidosti omia sukupuoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas pa
ljon äitejänsä vihaavia vastannut.
Sitä nittää mitä kylvää. Ilmeisen paljon rajattomuutta tietyn ikäluokan naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinä kasvat aikuiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat antavat lapsille rahaa. Ei suuria summia. Niillä voidaan ostaa, mitä oikeasti tarvitaan tai laittaa säästöön tulevaa varten. Ehkä voisit sanoa mummolle, että teillä on kaikki kaapit täynnä. Että voisiko jatkossa tuoda lahjat rahana, niin niistä voisi olla lapselle hyötyä tulevaisuudessakin.
Tuossa jää mummolta a) hallinta ja siitä nauttiminen, b) se että saa olla lapselle se "tärkein aikuinen" ja c) se pohauttelun ilo.
Eli hänellä jäisi täyttämättä ne omat tarpeet eli syy, miksi hän ylipäätään tekee tuota.
Meillä kans mummo muistaa kertoa kuinka arvostaa kyllä meidän elämäntapaamme kun olemme sata kertaa sanoneet että pienen lapsen vaatteet joko käytettynä tai sitten edes kotimaisen ompelijan tekeminä. Tämä arvostus kuitenkin käytännössä näkyy niin että roudaa niitä kiina-vaatteita meille. Onneksi mies sanoi sille että heittää ne suoraan roskiin niin loppui. (Ei tietenkään oikeasti heitetä uusia vaatteita roskiin)