Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa piirtää tai ommella yhtään - vaatesuunnittelijaksi?!

Vierailija
06.11.2014 |

Mulla on jo jonkin aikaa ollut ihan älytön ajatus päässäni.

Rakastan kauneutta ympärilläni - sisustusta, koruja, kosmetiikkaa, vaatteita, huikean korkeita korkokenkiä... Olen aina ollut todellinen esteetikko.

Nyt kun olen vähän miettinyt, että mitä elämältäni haluan, niin jotenkin ajatus on pyörinyt kosmetiikan ja vaatteiden ympärillä. Haluaisin ehkä olla yrittäjä. En tiedä. Mutta siis... olen miettinyt hakevani Helsingin Design Schooliin opiskelemaan vaatesuunnittelua. Ongelma vain on siinä, etten todellakaan osaa piirtää, en tiedä vaatemateriaaleista tai ompelusta mitään...

Tiedän vain sen, että mulla on hyvä maku. Tiedän, minkä tyylisiä vaatteita toivoisin kaupoista löytyvän. Mitä luulette? Näin anonyymina kehtaan tästä unelmastani jonnekin "avautua". Onko mulla mitään toiveita? Onko noloa mennä kouluun, jossa kaikki luultavasti ovat ommelleet ja piirrelleet mallistoja koko ikänsä?

Onko kellään kokemusta tältä alalta? KAIKKI vastaukset ovat tervetulleita :)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:34"]

Rupeat kirjoittamaan blogia ja katsot minne se johtaa. Jos oikeasti olet hyvä ja osaat vähän markkinoida itseäsi niin ehkä sinut huomataan. Personal shopper oli se termi mitä en äsken muistanut. Aamun hesarissa oli juttu siitä että suomessa on vaatesuunnittelijoita liikaa mutta ammattitaitoisia ompelijoita liian vähän. Sen vuoksi viimeisetkin firmat siirtää tultantoaan muualle. -7

[/quote]

Ja tuoko muka pitäisi uskoa? Hah.

[/quote]

Mikä siinä on epäuskottavaa? Vaatesuunnittelijoita on koulutettu liikaa, se on selvä fakta. Kysyntää on ainoastaan sellaisille uusille vaatesuunnittelijoille, jotka osaavat itse luoda omat markkinansa eli kaupata itse mallistonsa, mieluiten myös ulkomailla. Ompelijoita puuttuu myös, ja siinä pullonkaulan muodostaa se, että pelkkä tutkinto ei yleensä riitä, vaan ns. hiljaista tietoa tarvitaan myös. Teollisuusompelija on myös eri asia kuin pukuompelija.

Vierailija
22/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:34"]

Rupeat kirjoittamaan blogia ja katsot minne se johtaa. Jos oikeasti olet hyvä ja osaat vähän markkinoida itseäsi niin ehkä sinut huomataan. Personal shopper oli se termi mitä en äsken muistanut. Aamun hesarissa oli juttu siitä että suomessa on vaatesuunnittelijoita liikaa mutta ammattitaitoisia ompelijoita liian vähän. Sen vuoksi viimeisetkin firmat siirtää tultantoaan muualle. -7

[/quote]

Ja tuoko muka pitäisi uskoa? Hah.

[/quote]

Mikä siinä on epäuskottavaa? Vaatesuunnittelijoita on koulutettu liikaa, se on selvä fakta. Kysyntää on ainoastaan sellaisille uusille vaatesuunnittelijoille, jotka osaavat itse luoda omat markkinansa eli kaupata itse mallistonsa, mieluiten myös ulkomailla. Ompelijoita puuttuu myös, ja siinä pullonkaulan muodostaa se, että pelkkä tutkinto ei yleensä riitä, vaan ns. hiljaista tietoa tarvitaan myös. Teollisuusompelija on myös eri asia kuin pukuompelija.

[/quote]

Vaatesuunnittelijoita koulutetaan liikaa, se on kyllä totta. Ompelijoitakin koulutetaan paljon, sanoisin että liikaa, koska töitä ei ole tarjolla. Ja siis nimenomaan ammattitaitoisia ompelijoita Suomessa on, sen sijaan hyvin vähän sellaisia yrittäjiä, joilla olisi kiinnostusta maksaa heidän työstään edes kohtuullista palkkaa.

Mitä tarkoitat tuolla, että teollisuusompelija on eri asia kuin pukuompelija? Nimittäin ammattinimikkeellä on hyvin vähän merkitystä, ompelija kuin ompelija harjaantuu nopeasti tehdastyöhön, ateljeeompelija tarvitsee vähän enemmän harjoittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:05"]

Kuinka on avaruudellisen hahmottamiskykysi laita? Entäpä matematiikka? Molemmat ovat erittäin tärkeitä avuja vaatesuunnittelijaksi haluavalle.

[/quote]

Matikkaa ei juuri tarvita, mutta ilman ompelutaitoa on turha hakeutua alalle. t. Taiteen maisteri, vaatetussuunnittelija.

[/quote]

Et ole ollut töissä vaatetustehtaassa? Hukkaprosentit ja paljon muutakin tuotteen hintaan kuuluvia asioita lasketaan aina! T. Lahden Muotoiluinstituutista valmistunut teollinen pukusuunnittelija

Vierailija
24/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen muoti/vaatetussuunnittelua eikä ompelutaustaa ollut ja piirtäminenkin oli vähän mitä sattuu (opiskelen "ihan oikeassa" koulussa eli kova taso eikä rahalla pääse). Kyllä siellä pääsykokeissa pääsi näyttämään onko kykyjä vai ei, eikä tuo piirtotaito sinänsä haitannut kun ideat sun muut kyllä sai selville. Tällä linjalla opiskelee siis myös muitakin joilla ei tosiaan ole mitään taustaa tuollaisen "osaamisen" kanssa ja tekevät kyllä hemmetin upeeta jälkea. Tiedän myös pari ihan vakavissaan otettavaa suunnittelijaa jotka ovat meitä käyneet opettamassa joiden piirtotaito on ollut sitä luokkaa ettei kukaan meistä ymmärtänyt mitä niillä töherryksillä ajoi takaa :D mutta silti niitä kledjuja myydään ympäri maailmaa. Mutta tosiaan, itse hakisin mielummin maksuttomalle linjalle ainakin kerran, että näen onko sussa kykyjä - kyllä sen näkee sit jos kutsua ei tule.

Vierailija
25/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:15"]

Mä opiskelen muoti/vaatetussuunnittelua eikä ompelutaustaa ollut ja piirtäminenkin oli vähän mitä sattuu (opiskelen "ihan oikeassa" koulussa eli kova taso eikä rahalla pääse). Kyllä siellä pääsykokeissa pääsi näyttämään onko kykyjä vai ei, eikä tuo piirtotaito sinänsä haitannut kun ideat sun muut kyllä sai selville. Tällä linjalla opiskelee siis myös muitakin joilla ei tosiaan ole mitään taustaa tuollaisen "osaamisen" kanssa ja tekevät kyllä hemmetin upeeta jälkea. Tiedän myös pari ihan vakavissaan otettavaa suunnittelijaa jotka ovat meitä käyneet opettamassa joiden piirtotaito on ollut sitä luokkaa ettei kukaan meistä ymmärtänyt mitä niillä töherryksillä ajoi takaa :D mutta silti niitä kledjuja myydään ympäri maailmaa. Mutta tosiaan, itse hakisin mielummin maksuttomalle linjalle ainakin kerran, että näen onko sussa kykyjä - kyllä sen näkee sit jos kutsua ei tule.

[/quote]

Paljon voi tosiaan oppia ihan kantapään kauttakin. En epäile, ettetkö sinä tai opiskelukaverisi olisi hyviä suunnittelijoita, mutta näin ompelijan näkökulmasta lähestulkoon kaikki näkemäni suunnittelua opiskelevien itse toteuttamat vaatteet ovat olleet huonosti tai todella huonosti toteutettuja. Ideoina hyviä, ei siinä mitään, mutta kun perusasiat on pielessä niin ei siinä paljon hyvä idea pelasta. Ja perusasiat siis esim. tikin pituus, tikkauksen etäisyys kankaan reunasta tai saumasta, lankojen kiristys, kaavoitukseen liittyvät asiat, langansuunnat jne. Sellaiset asiat pitäisi osata, koska moni suunnittelija tekee varsinkin uransa alussa itse kaiken työn suunnittelusta viimeistelyyn.

Vierailija
26/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:15"]

[/quote]

Paljon voi tosiaan oppia ihan kantapään kauttakin. En epäile, ettetkö sinä tai opiskelukaverisi olisi hyviä suunnittelijoita, mutta näin ompelijan näkökulmasta lähestulkoon kaikki näkemäni suunnittelua opiskelevien itse toteuttamat vaatteet ovat olleet huonosti tai todella huonosti toteutettuja. Ideoina hyviä, ei siinä mitään, mutta kun perusasiat on pielessä niin ei siinä paljon hyvä idea pelasta. Ja perusasiat siis esim. tikin pituus, tikkauksen etäisyys kankaan reunasta tai saumasta, lankojen kiristys, kaavoitukseen liittyvät asiat, langansuunnat jne. Sellaiset asiat pitäisi osata, koska moni suunnittelija tekee varsinkin uransa alussa itse kaiken työn suunnittelusta viimeistelyyn.

[/quote]

Opiskelen siis ihan AMK-puolella ja meillä panostetaan todella paljon tuotantoteknisiin juttuihin ja tehdään paljon itse (eli pelkkää suunnittelutyötä on yllättävän vähän). Duuniinkiin tältä osastolta palkataan todella mielellään kun osataan suunnitella myös kiva-aspektin ulkopuolelta. Tietenkin ompelijataustalla saa aikaan tuhottamasti paljon parempaa jälkeä, mutta ei nää meidän duunit mitenkään hirveän korkealiitoista houte couturea ole :D olen kyllä saanut sen käsityksen että esim. yliopistopohjan opinnoissa tähän ei panosteta niin kamalasti että sinänsä ymmärrän tuonkin kritiikin.

Vierailija
27/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on unelma, haluan rockstaraksi, olen aina ajatellut etta se on just mun juttu. Haluan Amerikan markkinoille, en tosin osaa laulaa enka soittaa mitaan instrumenttia ja savelkorvaakaan minulla ei ole mutta onhan kouluja mihin paasee rahalla.

Vierailija
28/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:06"]

Minullakin on unelma, haluan rockstaraksi, olen aina ajatellut etta se on just mun juttu. Haluan Amerikan markkinoille, en tosin osaa laulaa enka soittaa mitaan instrumenttia ja savelkorvaakaan minulla ei ole mutta onhan kouluja mihin paasee rahalla.

[/quote]

Etpä olisi ainoa stara noilla avuilla tai puutteilla. Kovaa työtä ja oivallus ja ehkä vähän tuuriakin.

Vierailija
29/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arnold Schwarzeneggeristä tuli kuvernööri. Sitä ennen Hollywood tähti (ilman lahjoja?). Eli esteenä on vain tahdottomuus.

Vierailija
30/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele ensin helpoilla materiaaleilla, puuvillakangasta, sitten opit käsittelemään liestyviä ja rispaavia ym.

Joka kerta kun käyt kangaskaupassa, kysy kankaan ominaisuudet, paljonko on tekokuitua esim. ja kutistuuko.

Yksi hyvä peruskaava kannattaa ostaa valmiina.  En itsekään osaa piirtää silti olen tehnyt vaatteita 20 vuotta.

Mielenkiintoa on oltava, kokeile ensin vaatteiden tuunausta.

Hieno harrastuksenakin.

Vierailija
31/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:15"]itse hakisin mielummin maksuttomalle linjalle ainakin kerran, että näen onko sussa kykyjä - kyllä sen näkee sit jos kutsua ei tule.

[/quote]

Olen eri mieltä. Hakijoita on niin paljon, ettei voi suoraan sanoa, että kaikki rannalle jääneet olisivat kyvyttömiä.

Vierailija
32/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:48"]

Harjoittele ensin helpoilla materiaaleilla, puuvillakangasta, sitten opit käsittelemään liestyviä ja rispaavia ym.

Joka kerta kun käyt kangaskaupassa, kysy kankaan ominaisuudet, paljonko on tekokuitua esim. ja kutistuuko.

Yksi hyvä peruskaava kannattaa ostaa valmiina.  En itsekään osaa piirtää silti olen tehnyt vaatteita 20 vuotta.

Mielenkiintoa on oltava, kokeile ensin vaatteiden tuunausta.

Hieno harrastuksenakin.

[/quote]

Yhden ostoperuskaavan avulla vaatesuunnittelijaksi?

Vierailija
33/41 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haaveilen salaa näyttelijän ammatista, vaikka olen todella ujo ja arka :)

Vierailija
34/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:05"]

Minäkin haaveilen salaa näyttelijän ammatista, vaikka olen todella ujo ja arka :)

[/quote]

Ja minä haluan poliisiksi, mutta en suostu pitämään ohjesäännön mukaista virka-asua enkä kohtelemaan suomalaisia tasavertaisina meidän oikeauskoisten kanssa.

Vierailija
35/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin viela lisata, etta vaikka tiedat itse mika nayttaa hyvalta, niin itse saman tuottaminen on paljon vaikeampaa! Opiskelen arkkitehdiksi, ja vaikka katukuvasta erittain lahjakkaasti osaankin osoittaa mielestani tasapainoiset ja onnistuneet projektit, en osaa nyt viela opintojen puolivalissakaan tuottaa samaa jalkea omalle piirustuspoydalle ;)

Pointtina siis, vaikka olisi miten hyva maku (ja josta saa kiistella!) se ei takaa mitaan omasta tyonjaljesta. On kovaa tyota kerata tarvittava tietotaito, extrapoloiden omia kokemuksiani muihin suunnittelualoihin :)

Vierailija
36/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo rupea vaan. Tuntuu tosiaan että erityisesti vaatesuunnittelijat ovat näitä, jotka ei tajuu kankaista mitään eikä malleista tai vartalon muodoista eikä varsinkaan käyttömukavuudesta. Mitä tyylittömämpiä ja typerämmän näköisiä vaatteita, sen varmempi haloo ja menestys.

Vierailija
37/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.

Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

Vierailija
38/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että raskastan suomalaisten kannustavaisuutta ja positiivisuutta!! amatöörejä löytyy joka alalla, muusikoista kansanedustajiksi... tuuumasta toimeen vaan niin kaikki mahdollista, suomes riittää sosiaalliset taidot ja intohimon näyttäminen niin kaikki mahdollista. Ei täällä kukaan sano vastaan kuitenkaa mitään, paitsi somessa ja seläntakana.... :D

Vierailija
39/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele piirtämään ja ompelemaan? En osaa sanoa mitään muuta tähän. Piirtäminen ei ole synnyinlahja, vaan treenaamalla hankittu taito.

Vierailija
40/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh, 25 lähiopetuspäivää, 9 kuukaudessa ammattilaiseksi, not. Opiskelemalla tutkintotodistus, yrityksenkin voi perustaa. Kyllä se sitten huomaa, millainen ammattitaito myy tai ei myy, kun asiakkaat äänestävät jaloillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi