En osaa piirtää tai ommella yhtään - vaatesuunnittelijaksi?!
Mulla on jo jonkin aikaa ollut ihan älytön ajatus päässäni.
Rakastan kauneutta ympärilläni - sisustusta, koruja, kosmetiikkaa, vaatteita, huikean korkeita korkokenkiä... Olen aina ollut todellinen esteetikko.
Nyt kun olen vähän miettinyt, että mitä elämältäni haluan, niin jotenkin ajatus on pyörinyt kosmetiikan ja vaatteiden ympärillä. Haluaisin ehkä olla yrittäjä. En tiedä. Mutta siis... olen miettinyt hakevani Helsingin Design Schooliin opiskelemaan vaatesuunnittelua. Ongelma vain on siinä, etten todellakaan osaa piirtää, en tiedä vaatemateriaaleista tai ompelusta mitään...
Tiedän vain sen, että mulla on hyvä maku. Tiedän, minkä tyylisiä vaatteita toivoisin kaupoista löytyvän. Mitä luulette? Näin anonyymina kehtaan tästä unelmastani jonnekin "avautua". Onko mulla mitään toiveita? Onko noloa mennä kouluun, jossa kaikki luultavasti ovat ommelleet ja piirrelleet mallistoja koko ikänsä?
Onko kellään kokemusta tältä alalta? KAIKKI vastaukset ovat tervetulleita :)
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:49"]
Rakastan kauneutta ympärilläni - sisustusta, koruja, kosmetiikkaa, vaatteita, huikean korkeita korkokenkiä... Olen aina ollut todellinen esteetikko.
Nyt kun olen vähän miettinyt, että mitä elämältäni haluan, niin jotenkin ajatus on pyörinyt kosmetiikan ja vaatteiden ympärillä. Haluaisin ehkä olla yrittäjä. En tiedä. Mutta siis... olen miettinyt hakevani Helsingin Design Schooliin opiskelemaan vaatesuunnittelua. Ongelma vain on siinä, etten todellakaan osaa piirtää, en tiedä vaatemateriaaleista tai ompelusta mitään...
Tiedän vain sen, että mulla on hyvä maku. Tiedän, minkä tyylisiä vaatteita toivoisin kaupoista löytyvän. Mitä luulette? Näin anonyymina kehtaan tästä unelmastani jonnekin "avautua". Onko mulla mitään toiveita? Onko noloa mennä kouluun, jossa kaikki luultavasti ovat ommelleet ja piirrelleet mallistoja koko ikänsä?
[/quote]
Noh, ensimmäinen este on se, että et tule pääsemään sisälle mihinkään arvostettuun kouluun. Toinen ongelma on se, että tuo ala on todella vaikea, ja ennen kaikkea Suomessa. Markkinat ovat pieniä ja työpaikka täytyy useimmiten itse luoda. Bisneksen teko on vaikeaa, koska koko ala on sekaisin. Jotkut nuoret yrittävät muutaman vuoden, kunnes lopettavat tappiollisina. Miten olisi vaikka lääkärin ura? Sillä palkalla saisit ostaa upeita vaatteita paljon+ muuta kivaa.
[/quote]
No, lähinnä ajattelin tuota Helsinki Design Schoolia, johon tosiaan pääsee ihan rahalla sisään. Onhan siellä vaikka mitä muitakin kursseja.
Tiedän ja olen lukenut, että markkinatilanne on surkea. Jotenkin vaan olen leikitellyt tällä ajatuksella ja innostunutkin siitä.
Jep, lääkärin hommat ei ole kuitenkaan mua varten.
ap
Kuinka on avaruudellisen hahmottamiskykysi laita? Entäpä matematiikka? Molemmat ovat erittäin tärkeitä avuja vaatesuunnittelijaksi haluavalle.
Sori mutta en suosittele ammatiksi mutta harrastuksena voisit pitää. Koska alalle on todella vaikea työllistyä! Opettele ensin käyttämään ompelukonetta ja tekemään vaatteita harrastuspohjalta niin saat vähän käsitystä mitä se on. Jos se on sinulle intohimo niin sitten alkaisin miettiä niitä kursseja enemmän.
Etkö sä sopisi paremmin sitten jonkun kaupan sisäänostajaksi tai vaikkapa sellainen tuyyppi joka valitsee tavaratalossa vaatteita toisille(tälle on joku nimi joka ei nyt juolahda mieleen)
Mulla on sama juttu. Pahoin vaan pelkään, etten kuitenkaan osaisi hommaa. Tietäisin millaisista vaatteista tykkäisin, mutta niiden tekeminen on sitten eri asia.
Opetusohjelmassa sanotaan, että harjoittelemme muotipiirtämistä ja opettelemme perustaitoja esimerkiksi mittojen ottamisesta, kaavoittamisesta ja ompelusta tarkoituksena antaa käsitys opiskelijoille siitä kuinka suunnittelija voi toimia kaavoittajien ja ompelijoiden kanssa. Mitään siis ei tarvitse osata, ja jos ei muista yllä mainituista esimerkeistä tarvitse hallita muuta kuin perustaidot, ei kannattane odottaa suuria valmistuneiden tietämyksestä. Sinuna opiskelisin kaikkea vaatetukseen ja materiaaleihin liittyvää oikein urakalla tuon koulun ulkopuolellakin, jotta sinut otetaan alalla vakavasti ja kanssasi voi tehdä yhteistyötä joutumatta alkeisopetushommiin.
Mutta rahallahan tuonne näkyy pääsevän, eikä aiempia opintoja tai työkokemusta tarvita. Kelalta ei kyllä ole odotettavissa mitään eikä tutkintokaan oikein ole mitään, mutta voi tuolla tosi kivaakin olla. Uusien asioiden opiskeleminen ei koskaan ole noloa, joten sekaan vain!
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:55"]
[/quote]
Noh, ensimmäinen este on se, että et tule pääsemään sisälle mihinkään arvostettuun kouluun. Toinen ongelma on se, että tuo ala on todella vaikea, ja ennen kaikkea Suomessa. Markkinat ovat pieniä ja työpaikka täytyy useimmiten itse luoda. Bisneksen teko on vaikeaa, koska koko ala on sekaisin. Jotkut nuoret yrittävät muutaman vuoden, kunnes lopettavat tappiollisina. Miten olisi vaikka lääkärin ura? Sillä palkalla saisit ostaa upeita vaatteita paljon+ muuta kivaa.
[/quote]
No, lähinnä ajattelin tuota Helsinki Design Schoolia, johon tosiaan pääsee ihan rahalla sisään. Onhan siellä vaikka mitä muitakin kursseja.
Tiedän ja olen lukenut, että markkinatilanne on surkea. Jotenkin vaan olen leikitellyt tällä ajatuksella ja innostunutkin siitä.
Jep, lääkärin hommat ei ole kuitenkaan mua varten.
ap
[/quote]
Se taikasana olikin: arvostettu koulu. Koulu, johon pääsee rahalla, ei ole alalla arvostettu. Ei sillä pärjää. Surullista, tiedän. Mutta vielä surullisempaa se on niille, jotka oikeasti ovat lahjakkaita ja yritteliäitä, eivätkä pärjää kaiken yrittämisen ja energian laittamisen jälkeenkään. Vaikka ala kuulostaa tavallaan pehmeältä ja kauniilta, se on todella, todella raadollinen.
Komppaan seiskaa... Se varmasti sopisi sulle paljon paremmin. Eri asia sitten on, että kuinka sellaseen hommaan pääsee käsiksi, ei mitään hajua...
Jos oikeesti sua kiinnostaa, niin sun täytyy vaan opetella piirtämään ja ompelemaan. Jos vain olet tarpeeksi ahkera ja motivoitunut, niin mikä tahansa on mahdollista. Käy vaikka kansalaisopiston ompelukurssilla vähän perustaitoja oppimassa. Oma ompelukone ja sitten käyt kangaskaupoissa tutkailemassa.
Unelmia täytyy olla, aloita tuo vaatteiden suunnittelu aluksi harrastuspohjalta ja jos taidot riittää, niin ihan hyvinkin toiveesi voi toteutua.
Kauppakorkeassa porissa on muistaakseni taidesuuntaus, valmistaa jonkinlaiseen kaupalliseen puoleen taidealalla. Kiinnostaisiko se? Koskaan ei tiedä, hos pääsisit vielä vaikka johonkin lehteen töihin, muotitoimistoon tai mitä nyt onkaan. Suunnittelijaa sinusta ei voi tulla, jos et osaa piirtää luonnoksia. Miten onnistut kertomaan näkemyksesi, jos et osaa piirtää niitä?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:06"]
Etkö sä sopisi paremmin sitten jonkun kaupan sisäänostajaksi tai vaikkapa sellainen tuyyppi joka valitsee tavaratalossa vaatteita toisille(tälle on joku nimi joka ei nyt juolahda mieleen)
[/quote]
Montako vapaata vaatteiden sisäänostajan työpaikkaa olet nähnyt tänä vuonna? Entä montako korkeasti koulutettua alan ammattilaista on työttömänä tai muun alan töissä? Vastaukset: ei juuri yhtään, roppakaupalla. Terkuin alalle koulutettu ammattilainen, joka luopui noista ajatuksista jo kauan sitten.
No vaatii sitten enemän työtä sinulta. Mutta mikään ei voi estää, jos oikein haluaa. Jos oikein koville ottaa, niin voit ottaa vähän sivu suunnan. Sisäänostaja, stylisti, muotilehdet yms. On muitakin paikkoja, missä voit vaikuttaa muotiin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:14"]
No vaatii sitten enemän työtä sinulta. Mutta mikään ei voi estää, jos oikein haluaa. Jos oikein koville ottaa, niin voit ottaa vähän sivu suunnan. Sisäänostaja, stylisti, muotilehdet yms. On muitakin paikkoja, missä voit vaikuttaa muotiin.
[/quote]
Minä toivoisin, että aikoinaan kukaan ei olisi sanonut minulle noin. Toivoisin, että minulle olisi kerrottu realiteetit.
Entäs esimerkiksi korkeakoulun tekstiilisuunnittelu tai muoti- ja puvustus-linja?
Hitsi te olette kaikki todella ärsyttäviä. Ja siksi, koska olette oikeassa. Pakko kohdata realiteetit. Ei musta tulisi oikeasti menestyvää suunnittelijaa.
Muut ideat ovat olleet tosi kivoja, kiitos niistä. Muotimarkkinointi kiinnostaa myös...
ap
Rupeat kirjoittamaan blogia ja katsot minne se johtaa. Jos oikeasti olet hyvä ja osaat vähän markkinoida itseäsi niin ehkä sinut huomataan.
Personal shopper oli se termi mitä en äsken muistanut.
Aamun hesarissa oli juttu siitä että suomessa on vaatesuunnittelijoita liikaa mutta ammattitaitoisia ompelijoita liian vähän. Sen vuoksi viimeisetkin firmat siirtää tultantoaan muualle.
-7
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:05"]
Kuinka on avaruudellisen hahmottamiskykysi laita? Entäpä matematiikka? Molemmat ovat erittäin tärkeitä avuja vaatesuunnittelijaksi haluavalle.
[/quote]
Matikkaa ei juuri tarvita, mutta ilman ompelutaitoa on turha hakeutua alalle. t. Taiteen maisteri, vaatetussuunnittelija.
Minä opiskelen nyt vaateompelijaksi/suunnittelijaksi ammattikorkeassa. Hae ensin ammattikouluun vaatetuspuolellebperustutkintoa varten. Siellä opetetaan miten ommellaan ja muotipiirtäminenkin käydään läpi ja ihmisiä ja vaatteita opetellaan piirtämään kyllästymiseen asti. Meidän ryhmässä kukaan muu paitsi minä ei ollut ommellut ala-asteen jälkeen ja niin vain hekin valmistuivat kaikki. Yrityksen perustaminenkin opeteltiin. Eikä vain kirjoista, vaan perustettiin oikea yritys vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:34"]
Rupeat kirjoittamaan blogia ja katsot minne se johtaa. Jos oikeasti olet hyvä ja osaat vähän markkinoida itseäsi niin ehkä sinut huomataan. Personal shopper oli se termi mitä en äsken muistanut. Aamun hesarissa oli juttu siitä että suomessa on vaatesuunnittelijoita liikaa mutta ammattitaitoisia ompelijoita liian vähän. Sen vuoksi viimeisetkin firmat siirtää tultantoaan muualle. -7
[/quote]
Ja tuoko muka pitäisi uskoa? Hah.
[/quote]