Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kannattaako vauvalle 8kk antaa herkkusoseita, jos ruoka ei maistu?

Vierailija
06.11.2014 |

Yleensä vauva ei syö tarjottua soseuta joka ns oikeaa ruokaa, vaikka olisi makeampaakin, kuten esim seassa maissia.
Herkut, valmiit hedelmä- ja marjasoseet kyllä yleensä uppoaa. Mutta tuleeko vauvan makumieltymykset vain makeammaksi niitä antamalla.? Kuitenkin vauva tykkää esim kokonaisia herukoista, ilman sokeria. Mutta ei aina jaksaisi sitä sotkua! ja proteiinin saanti huolestuttaa. Itse saattaa pistää suuhunsa jokusen jauhelihamurenan. Käytännössä vauva kai saa nyt vielä suuren osan energiastaan imetyksestä ja tukevasti plussakäyrillä mennään. Ja sekaisin sormiruokaillaan ja soseita.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Sotkua kestää aikansa. Anna pastaa sormiruokana. Älä stressaa, saa äidinmaidosta kaikkea. Ja jos on terve ja kasvaa.

Vierailija
2/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kakkonen vastauksesta, kyllä tämä stressaa! Säästetään ehkä nyt jonkin aikaa herkut vain isäruoaksi, jottai pärjäävät kaksin. Vauva ei huoli myöskään pulloa juurikaan, leikkii ja sylkee juomat...
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antaisi herkkusoseita. hedelmiä voit antaa sormiruokanakin, vaikka päärynää. ja kurkkua. Sormiruokana saattaa muutenkin mennä oikeakin ruoka paremmin, koita vaikka keitettyjä papuja jos ne maittaisivat. Ja täysjyväpastassakin on proteiinia.

Meillä vauva oli kanssa huono syömään, mutta sormisuuan lisäksi porkkanasose upposi ja siihen lisäsin aina soijajauhoja ja rypsiöljyä vähäsen.

Älä stressaa, kun saa äidinmaitoa niin se jo varmistaa kasvua!

Vierailija
4/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:44"]en antaisi herkkusoseita. hedelmiä voit antaa sormiruokanakin, vaikka päärynää. ja kurkkua. Sormiruokana saattaa muutenkin mennä oikeakin ruoka paremmin, koita vaikka keitettyjä papuja jos ne maittaisivat. Ja täysjyväpastassakin on proteiinia.

Meillä vauva oli kanssa huono syömään, mutta sormisuuan lisäksi porkkanasose upposi ja siihen lisäsin aina soijajauhoja ja rypsiöljyä vähäsen.

Älä stressaa, kun saa äidinmaitoa niin se jo varmistaa kasvua!
[/quote]

Yritän antaa monipuolisesti hedelmiä ja kasviksia sormiruokana, esim kurkku ja porkkana paitsi maistuu vauvalle niin on helppoja antaa ja siivota! Mm avokado, banaani ja luumu kelpaa myös, mutta en ole keksinyt hyviä uppoavia proteiinin lähteitä. Olen siinä käsityksessä, että alle vuoden ikäiselle ei suositella papuja tai soijaa. (?) Kovin on muutenkin masu herkästi kipeä.

Ap

Vierailija
5/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!
Nelonen tässä vielä jatkaa.
Meillä on koko perhe kasvissyöjiä, ja ihan ravitsemusterapeutti antoi ohjeesi tuon soijajauhon lisäämisen 7kk iässä ja pavut 8kk iässä. siemen- ja pähkinätahnoja alettiin antaa ohjeen mukaan 9 kk iässä. Soijajauhosta ei saanut mitään oireita, vaikka on herkkämahainen kanssa (mm. omenaa ei voinut syödä). Pavuista sai alkuun oireita jos söi paljon kerralla, mutta nopeasti tottui. Pähkinöistä ja siemenistä ei vatsaoireita.
Voithan kokeilla? Sitä soijajauhoa ei tarvinnut alle vuoden vanhan syödä kuin vajaa 1tl päivässä proteiinin saannin turvaamiseksi, se oli minusta oikein kätevää sekoittaa vaan joukkoon, ei tarvinnut kypsentää tms...
Ja tosiaan täysjyväviljassa on proteiinia myös ihan mukavasti.

Vierailija
6/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk saa jo piimää Ja raejuustoa alkaa antaa. Ja vaikka maustamatonta jogurttia.

Vierailija
7/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan sitkeästi kaikenlaisen ruuan maistattamista sillä jos nyt annat periksi niin mitä vanhemmaksi lapsi tulee niin sitä vaikeampi on saada syömään monipuolisesti. Ja ei niistä hedelmä- ja marjasoseista tarvitse kokonaan luopua vaan niitäkin on hyvä antaa kun jostakin se kiinteiden syöminen pitää aloittaa ja tulee niitä "hyviä" ruokahetkiä sekä vauvalle ja äidille kun purkki päärynää vain vilahtaa nassuun ;)

Vierailija
8/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvasi paino kerran huitelee tukevasti plussakäyrillä, niin ruoan määrästä ei varmaan kannata olla huolissaan - etenkin, jos vielä imetät. Sinuna maistattaisin sitkeästi uusia makuja vaikka puoli lusikallista per ateria, ja hedelmäsoseita antaisin herkkuina sopivassa suhteessa.

Kannattaa myös rytmittää imetystä siten, että vauvalla on kiinteiden syömisen aikaan oikeasti nälkä. Rasvaisella rintamaidollahan saa mahan nopeasti täyteen.

Oma jo taaperoksi ehtinyt lapseni on puolestaan tosi laiha ja huono syömään. Lähellä -20 käyrää mennään. Minä olen sortunut ihan lääkärin kannustamana aika usein - siis lähes joka aterialla - makeisiin herkkuihin, jotta sitä energiaa tulisi edes jostain. Ennen herkkuja tarjoan kyllä aina ns. oikeaa ruokaa, jota menee vaihteleva määrä. Eipä tuo meidän laiheliini niitä herkkujakaan kyllä kovin paljon suostu syömään.

Vierailija
9/11 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä antanut tuon ikäiselle enempi hedelmäsoseita jos ei muu mene. En ihan sijasta mutta kuitenkin, tarjonnut useammin niitä kuin muuten olisin antanut. Se oli vain joku vaihe ja parissa viikossa alkoi kelvata taas muutkin ruoat, joita toki tarjottiin pieninä määrinä koko ajan ja välillä koitettiin jättää joku sosepurkki avaamatta. Sitä paitsi miksei sitä jauhelihaa voi sotkea sinne marjasoseen joukkoon, syöhän aikuisetkin poronkäristystä puolukoilla ja kinkkupizzaan laittaa persikkaa...

Vierailija
10/11 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Maistatimme vauvalla todella laajasti kaikkea sallittua jo ennen 7 kk ikää. Tuolloin kaikki  tuntuikin uppoavan. Soseina ja sormiruokana.

Ehkä tämä on vain jokin vaihe, kun huitaisee aina syötävän lusikan pois, mikäli siinä ei ole marja- tai hedelmä-herkkuja. Itse syöminen on lähinnä sotkemista,  vaikka osaa taitavasti viedä pienetkin marjat suuhun. Yritän sotkun keskellä lohduttautua sillä, että motiivia kehittyy.

Olen myös kokeillut myös sotkea "ruoan" tai puuron marjasoseeseen vaihtelevalla menestyksellä. 

Mutta taidan nyt kokeilla tuota herkkusoseettomuutta jonkin aikaa, jos ei ole jokin pakkotilanne niitä antaa. Älyttömän makeiltahan ne ainakin minun suuhuni maistuvat, ei mikään ihme, jos ei enää muu kelpaa.

Ap

Vierailija
11/11 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä: luulen, että vauvamme ei ole vielä hoksannut syömisen ja nälän yhteyttä ja jos edellisestä imetyksestä on pidempi aika, kiinteiden syöminen tulee melko varmasti epäonnistumaan. 

Välillä vaan harmittaa imettää niin tiheästi, mutta tuskinpa kannattaa tuputtamalla ruokaa tuputtaa.