Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset varastotyöntekijöinä

Vierailija
06.11.2014 |

Näin Lidlissä eilen kun nainen veivasi varastolavan kanssa Lidlissä, jaksavatko hennot naiset tällaista työtä? Ei ollut mikään amatsoni tai rekkalesbo. Olisin kuvitellut, ettei naisista ole tähänkään helppoon työhön. T. mies.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:17"]

Keräilyhommat ovat yksinkertaisia. Niissä pärjää yksinkertaiset miehet ja naiset.

[/quote]

No ainakin ne varastohommat mitä mä tein, niin oli lähinnä puuduttavaa se duuni, ei niinkään raskasta. Kaveri oli joskus aikoinaan Koffilla lemppaamassa kaljakoreja se oli sitten jo fyysisesti senverran rankkaa hommaa, että sitä jaksanu kaikki miehetkään tehdä. Kun niitä kaljakoreja lemppaa kuin kone tuhansia ja taas tuhansia, niin aika raakaa hommaa.

Ei näissä raskaissa duuneissa koskaan mietitty sitä mikä sukupuoli on, kuhan vain hommat hoituu. Tosiasia on vain se, että ei naiset noihin hommiin yleensä edes hae, eikä kaikista niihin hommiin ole, he tiedostavat sen itse.

Minusta naiset osoittavat vain älykkyyttä siinä, että menevät kevyempiin töihin, saa sen liksan helpommallakin kuin sillä, että repii itsensä joka päivä fyysisesti aivan paskaksi. 50 vuotiaana onkin sitten joka paikka rikki, selkä paskana jne...

Vierailija
62/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:37"]

Voi olla, että naisetkin pystyvät tekemään raskaita varastotöitä ja jotkut varmaan tekevätkin. Olin melkein kymmenen vuotta töissä viidessä eri varastossa, ja kaikkialla miehet tekivät kaikki raskaimmat työt aina ja poikkeuksetta. Jopa talon ulkopuoliset rekkakuskinaiset saivat talon duunarimiehiltä lastausapua, kun omat voimat eivät riittäneet. Mieskuskit eivät koskaan. Av:lla toki näitä 50-kiloisia voimanpesiä riittää, kuinkas muutenkaan.

[/quote]  Hahaha, kuljetusalalla yli 25v enkä ole koskaan törmännyt naiseen joka ei jaksa. Hyvä yritys kuitenkin!

[/quote]

Et ole koskaan törmännyt naisiin, jotka eivät olisi jaksaneet. Ok. Ei minulla ole mitään tarvetta tai halua vähätellä naisia valehtelemalla, kerroin vain omista kokemuksistani totuudenmukaisesti. Ei sinun kokemuksesi kuljetusalasta tarkoita sitä, että minun väittämäni ei pidä paikkaansa, jos niin yritit vihjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:02"]

Ei tuolla inexillä kyllä ainakaan ennen listoja kiveksien perusteella lajiteltu.  Laarista otettiin päällimmäinen ja sanomista tuli jos alkoi valkkaamaan. 

[/quote]

Miehillä on myös (yleistämistä tai ei) tapana kuvitella kaikennäköistä, varsinkin miten naiset pääsee helpommalla elämässään.

[/quote]

No Inex on muutenkin harvinainen logistiikkakeskus. Sieltä ei lähetetä kuluttaja asiakkaalle tuotteita. On aivan eri asia koneellisesti liikutella lavoja kuin se että joudut käsin tekemään eri lähetyksiä. 

[/quote] Meiltä lähtee Inexille paljonkin tavaraa, mutta taisit nyt kuitenkin jättää koko ketjun lukematta?

[/quote]

Inex ei ole kuluttaja-asiakas

[/quote] Niin?

Vierailija
64/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, minä kanniskelin työharjoittelussa itseäni 10-15kg painavempia koiranruokasäkkejä :D Itse siis 165/45 teinityttö, ja säkit painavimmillaan 55-60kg. Olihan se raskasta, ja oiskohan ne rajoitukset pyörineet jossain vajaassa 15-kilossa :D t. teini

Vierailija
65/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyörittelen hoitajana päivät ylipainoisia vuodepotilaita töissä. Ei jää ne kilot tuhanteen, mitkä päivässä liikkuu käsivoimin :D

Vierailija
66/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:02"]

Ei tuolla inexillä kyllä ainakaan ennen listoja kiveksien perusteella lajiteltu.  Laarista otettiin päällimmäinen ja sanomista tuli jos alkoi valkkaamaan. 

[/quote]

Miehillä on myös (yleistämistä tai ei) tapana kuvitella kaikennäköistä, varsinkin miten naiset pääsee helpommalla elämässään.

[/quote]

No Inex on muutenkin harvinainen logistiikkakeskus. Sieltä ei lähetetä kuluttaja asiakkaalle tuotteita. On aivan eri asia koneellisesti liikutella lavoja kuin se että joudut käsin tekemään eri lähetyksiä. 

[/quote] Meiltä lähtee Inexille paljonkin tavaraa, mutta taisit nyt kuitenkin jättää koko ketjun lukematta?

[/quote]

Inex ei ole kuluttaja-asiakas

[/quote] Niin?

[/quote] Toivottavasti vastaat, kiinnostaa tää sun kuluttaja-asiakaskommenttisi tarkoitus?

Vierailija
67/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että naisetkin pystyvät tekemään raskaita varastotöitä ja jotkut varmaan tekevätkin. Olin melkein kymmenen vuotta töissä viidessä eri varastossa, ja kaikkialla miehet tekivät kaikki raskaimmat työt aina ja poikkeuksetta. Jopa talon ulkopuoliset rekkakuskinaiset saivat talon duunarimiehiltä lastausapua, kun omat voimat eivät riittäneet. Mieskuskit eivät koskaan. Av:lla toki näitä 50-kiloisia voimanpesiä riittää, kuinkas muutenkaan.

Vierailija
68/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:52"]

Itse pyörittelen hoitajana päivät ylipainoisia vuodepotilaita töissä. Ei jää ne kilot tuhanteen, mitkä päivässä liikkuu käsivoimin :D

[/quote] Niin eikä siellä paljon miehiä näy. Edelleen näitä aloja pidetään naisten aloina ja kaljakorien lemppausta miesten. Varastossa voi olla naisia, mutta ei niitä paljon terminaalissa näy.

Vierailija
69/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:37"]

[/quote]  Hahaha, kuljetusalalla yli 25v enkä ole koskaan törmännyt naiseen joka ei jaksa. Hyvä yritys kuitenkin!

Vierailija
70/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:52"]

[/quote] Niin eikä siellä paljon miehiä näy. Edelleen näitä aloja pidetään naisten aloina ja kaljakorien lemppausta miesten. Varastossa voi olla naisia, mutta ei niitä paljon terminaalissa näy.
[/quote]
Ainakin keskon lähetyksen puolella ovimiehistä huomattavan iso osa oli naisia. Vastaanoton puolelta en tiedä, kun ei tullut siellä suunnalla taloa niin paljoa liikuttua.

Vierailija
71/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varastotyössä, mutta jos ihan arkielämässä olen nostamassa jotain painavaa, niin ei kauan mene kun joku mies tulee väliin. Ihan itse tyrkyttävät apua kielloista huolimatta, varmaan olettaen etten jaksa. Turha tehdä niitä oletuksia jaksamisesta ja antaa naisille niitä kevyitä tehtäviä ja sitten valittaa, että naiset eivät jaksa ja tekevät ne kevyet tehtävät.

Vierailija
72/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin varastotöissä naisena. Olkapää ja selkä kipeinä, kenties nuorena vetänyt väärällä nostotekniikalla/toistuvia samoja liikkeitä koko päivän. Hyvin minulla menee, joskus harmittelen, että olisin hieman pidempi (nyt 173cm), niin ei rasittuisi kädet kurkoittelusta niin paljoa. Minusta on outoa ihmetellä, kumpaa sukupuolta tällä alalla on, enemmänkin painostaisin sitä, että olisi hyvä fyysinen kunto. Tällä alalla menee paikat paskaksi pienistäkin väärin tehdyistä asioista ja habasta ei ole haittaa, kun kantelee niitä +20kg säkkejä paikasta toiseen. Se on pakko sanoa, että varastotöissä ei varmaan pärjäisi pitkään, jos fyysinen kunto on siinä, että +5kg säkki tuottaa jo liikaa vaikeuksia.

Harvoin tällä alalla saa arvostusta, tämähän on duunarityötä kuten monet muutkin. Harva se ulkopuolinen, joka ei varastohommista tiedä, kuinka raskastakin hommaa se voi olla, toki johtuen paikasta. Ei kaikissa varastoissa ole työntekijöille turvallista ympäristöä jotka takaavat terveyden. Monissa paikoissa on ongelmia

Vierailija
73/92 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:00"]

WTF, itse olen hento nuori nainen ja nostelen päivittäin töissä reilusti +2000kg tavaraa lavalta toiselle. Lavat punnitaan joten tähän ei jää epäilyksille tilaa edes. Ja miksi tuonkin määrän keräämisessä menee työpäivän verran aikaa? Tavara pakataan tietyn kaavaan mukaan lavalle, kestävästi ja tasaisesti eri kokoisista tuotteista. En osaisi kuvitella viettäväni työpäiviä istuen toimistossa perseelläni päivät pitkät, ei, ei ja ei! 

[/quote]

Kirjoitin tuon esimerkin 1,5 tonnista ja se tosiaankin on väärin. Omasta varastomiesurastani on yli kymmenen vuotta, joten muisti reistailee. Yhdelle FIN-lavalle tosiaan saa laittaa 1500-1800 kiloa, ja niitä mahtuu yhteen vetotrukkiin kaksi lavaa. Päivässä, jos keräilee 3-4 listaa läpi ja jokaisessa listassa on kahden FIN-lavallisen verran tavaraa, niin painoksi tulee 9000-14400 kiloa.

[/quote]

Yhdelle FIN-lavalle ei mene 1500-1800kg vaan sille saa laittaa 900kg ja kahdelle menee tuo 1800kg. Joitain satunnaisia tarra/listakeräyksiä on mutta muuten on käytössä äänikeräys ja järjestelmässä keikan maksimipaino n.1800kg

Vierailija
74/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"]

Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima.

Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä.

Juuri näin. Naisille annetaan helpoimmat työt. Eikö työntekijöiden pitänyt olla tasa-arvoisia?

Kun melkein joka varastolla on nykyään käytössä suoritepalkkaus ja kun tilaukset on jaettava siinä kiireellisyysjärjestyksessä kuin  ne lähtevät talosta, niin enää ei voida valikoida tuolla tavalla. Joskus takavuosikymmeninä ehkä, kun tuotannonohjaus ei vielä ollut systemaattisen tarkkaa.

Suoritepalkkaus tarkoittaa, että jokaisen on kerättävä tietty määrä kiloja, litroja ja paketteja tilijakson aikana, jotta saisi peruspalkkansa päälle palkanlisää. Mitä enemmän kerää alimman vaaditun tason päälle, sitä parempaa palkkaa saa.

Jos naisille jaettaisiin vain kevyimmät tilaukset, he eivät saisi vaadittua minimitasoa kokoon, ja linjahan on se, että tulos tai ulos. Tässä tapauksessa lähtisi naisen lisäksi myös työnjakaja, joka tuottaa haittaa yhtiölle estämällä jotakuta pääsemästä edes perustasolle.

Lisäksi muistuttaisin, että jo 1990-luvulla Suomessa otettiin käyttöön EU:n periaatteen mukainen toimintamalli, että työtehtäviä ei saa varastotyössä jakaa työn fyysisen raskauden mukaan kevyisiin naisten töihin ja raskaisiin miesten töihin. Siihen asti naisilla oli voimassa tietyt kilorajat siinä, miten painavia paketteja he saivat nostella, mutta nyt sellainen jaottelu on kiellettyä.

Varastolla on muutakin työtä kuin keräystä. Meillä on kaksi eri keräysjärjestelmää. Isoille ja pienille tuotteille. Kaikki naiset on kevyissä ja kaikki miehet on raskaissa. Kummallekkin järjestelmälle eri palkkaussysteemi.

Sitten ne tuotteet pitää myös pakata kun joku tilaus lähtee asiakkaalle. Taas miehet joutuvat pakkaamaan ne raskaat ja naiset ne kevyet.

Raskaat paketit painavat sen 40 kiloa. Kevyissä painavimmat painaa kilon. 

Tosi tasa-arvoista

Vierailija
75/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli varastossa töissä ja kysyin että jaksaako naisetkin tehdä yhtä paljon hommia. Kuulemma ei mitään eroa.

Vierailija
76/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö ne vuodepotilaat kannat käsin?

Vierailija
77/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä Keskollakaan sen kummemmin jaettu töitä miehille ja naisille työn raskauden mukaan. Ihan samalla tavoin siellä hentoisen tytöt (minä mukaanlukioen) keräsivät ja lemppasivat kuin raavaat miehetkin eikä ollut jaossa mitään erillisiä naisten ja miesten keräilylistoja. Tuolloin varaston parhailla suoritteilla keräävä oli muuten pienikokoinen noin nelikymppinen nainen  ;)

Nämä kerääjätytöt ei edes olleet mitään harvinaisia tuolloin, vaan niitä riitti paljon eli en ihmettele, että tänn eav ketjuunkin on useampikin taskuvarastotyöläinen löytänyt. Varsinkin kesätyöntekijöistä iso osa oli hoikkia ja nuoria tyttöjä. 

Ongelma on että on varastotöitä ja oikeita varastotöitä. On eri asia olla jossain varastossa missä on pienelektroniikkaa kuin vaikka autojen varaosien keskusvarastolla missä tuotteet on parista kilosta kymmeniin kiloihin.

Minä olen ollut varastolla töissä ja palkka maksettiin vain jos sai kiintiön täyteen. 

Kyllä siellä jatkuvasti oli niitä 20-50 kilon tuotteita ja niitä piti erittäin suurella kiirellä kannella ja nostella.

Yksikään nainen ei siellä pärjännyt. Moni yritti.

100 tilausta piti saada päivässä valmiiksi. Jos siis halusi edes pitää työn. Sitä enemmästä ruvettiin maksamaan bonusta. Per naama.

Jotkut oli keräyksessä ja jotkut oli pakkauksessa ja jotkut oli lastauksessa. Jokaisessa oli se 100 tilausta.

Keräyksen kaverin piti saada 100 tilausta kasaan päivässä per henkilö. Pakkauksen piti saada pakattua sata tilausta päivässä per henkilö ja lastauksen piti saada 100 lastausta päivässä per henkilö. 

Vierailija
78/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hento alipainoinen nuori nainen ja olin 3 vuotta erittäin fyysisessä työssä varastolla. Lopulta irtisanoin itseni kun löysin mielekkäämpää duunia paremmalla palkalla. Pomo ei millään olisi halunnut, että lähden. Harmitteli hirveästi.

Vierailija
79/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hento alipainoinen nuori nainen ja olin 3 vuotta erittäin fyysisessä työssä varastolla. Lopulta irtisanoin itseni kun löysin mielekkäämpää duunia paremmalla palkalla. Pomo ei millään olisi halunnut, että lähden. Harmitteli hirveästi.

Määrittele fyysisyys?

Vierailija
80/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"] Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima.

Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä. Jos tämä oli miehille ok, niin mikäs siinä. Toisaalta haluan nähdä sen miehen joka nostaa sen 1,5 tonnia lavalta toiselle =D Siellä niitä on varastolla satoja. Tosin se 1,5 tonnia nostetaan pienissä erissä. Tiedätkö millaisia kuormia me kassatädit puretaan kaupoissa? ;) 1,5t ei ole vielä mitään :D se on pieni purku.

Kuule yhdessäkään kaupassa ei pureta tuollaisia painoja

Ai jaa. Kukas ne tonnien tavarat sitten purkaa, jotka kauppaan vien?

Rekkakuski

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi