Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset varastotyöntekijöinä

Vierailija
06.11.2014 |

Näin Lidlissä eilen kun nainen veivasi varastolavan kanssa Lidlissä, jaksavatko hennot naiset tällaista työtä? Ei ollut mikään amatsoni tai rekkalesbo. Olisin kuvitellut, ettei naisista ole tähänkään helppoon työhön. T. mies.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:00"]

WTF, itse olen hento nuori nainen ja nostelen päivittäin töissä reilusti +2000kg tavaraa lavalta toiselle. Lavat punnitaan joten tähän ei jää epäilyksille tilaa edes. Ja miksi tuonkin määrän keräämisessä menee työpäivän verran aikaa? Tavara pakataan tietyn kaavaan mukaan lavalle, kestävästi ja tasaisesti eri kokoisista tuotteista. En osaisi kuvitella viettäväni työpäiviä istuen toimistossa perseelläni päivät pitkät, ei, ei ja ei! 

[/quote]

Nyt puhutaankin yksittäisistä paketeista. Niitä on 100 gramman painoisista aina 40 kiloa painaviin asti. Miehet nostavat kaikki painavat ja aniset kaikki kevyet. Se on väärin.

Vierailija
42/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"] Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima. [/quote] Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä. [/quote] Äläpähän jauha paskaa. T. Samassa puljussa töissä oleva nainen.

[/quote]

KYllä se on KAIKISSA logistiikka alan töissä sama asia. Naiset saavat kaikki ehlpoimmat työt. Oli kyse sitten siirtamisestä, keräilystä, pakkaamisesta jne. 

[/quote] Oisko kyse myös miehisestä asenteesta? Meilläkin kyllä miehet kerää mielummin työkaluja kuin shampoota tai rättejä.

[/quote]

Ei ole vaan määrätyt työt. Naiset laitetaan keräämään kaikki kevyet työt ja miehet kaikki raskaat. Jopa yli 60 miehet joutuvat tekemään raskaita töitä samalla kun KAIKKI  naiset tekevät vaan sellaisia töitä jota pystyy tekemään pikkulapsikin. Kuitenkin miehet keräävät enemmän tavaraa

[/quote]

Okei, mitähän ne miehet sitten meillä narisee? Olisivat iloisia kun pääsevät keräilemään pillereitä ja kledjuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:02"]

Ei tuolla inexillä kyllä ainakaan ennen listoja kiveksien perusteella lajiteltu.  Laarista otettiin päällimmäinen ja sanomista tuli jos alkoi valkkaamaan. 

[/quote]

Miehillä on myös (yleistämistä tai ei) tapana kuvitella kaikennäköistä, varsinkin miten naiset pääsee helpommalla elämässään.

[/quote]

No Inex on muutenkin harvinainen logistiikkakeskus. Sieltä ei lähetetä kuluttaja asiakkaalle tuotteita. On aivan eri asia koneellisesti liikutella lavoja kuin se että joudut käsin tekemään eri lähetyksiä. 

Vierailija
44/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:16"]

Ei tuolla inexillä kyllä ainakaan ennen listoja kiveksien perusteella lajiteltu.  Laarista otettiin päällimmäinen ja sanomista tuli jos alkoi valkkaamaan. 

[/quote]

Miehillä on myös (yleistämistä tai ei) tapana kuvitella kaikennäköistä, varsinkin miten naiset pääsee helpommalla elämässään.

[/quote]

No Inex on muutenkin harvinainen logistiikkakeskus. Sieltä ei lähetetä kuluttaja asiakkaalle tuotteita. On aivan eri asia koneellisesti liikutella lavoja kuin se että joudut käsin tekemään eri lähetyksiä. 

[/quote] Meiltä lähtee Inexille paljonkin tavaraa, mutta taisit nyt kuitenkin jättää koko ketjun lukematta?

Vierailija
45/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:00"]

WTF, itse olen hento nuori nainen ja nostelen päivittäin töissä reilusti +2000kg tavaraa lavalta toiselle. Lavat punnitaan joten tähän ei jää epäilyksille tilaa edes. Ja miksi tuonkin määrän keräämisessä menee työpäivän verran aikaa? Tavara pakataan tietyn kaavaan mukaan lavalle, kestävästi ja tasaisesti eri kokoisista tuotteista. En osaisi kuvitella viettäväni työpäiviä istuen toimistossa perseelläni päivät pitkät, ei, ei ja ei! 

[/quote]

Kirjoitin tuon esimerkin 1,5 tonnista ja se tosiaankin on väärin. Omasta varastomiesurastani on yli kymmenen vuotta, joten muisti reistailee. Yhdelle FIN-lavalle tosiaan saa laittaa 1500-1800 kiloa, ja niitä mahtuu yhteen vetotrukkiin kaksi lavaa. Päivässä, jos keräilee 3-4 listaa läpi ja jokaisessa listassa on kahden FIN-lavallisen verran tavaraa, niin painoksi tulee 9000-14400 kiloa.

[/quote]

Varastolla on paljon muutakin työtä kuin trukilla liikkumista. Asioita joihin ei voi käyttää koneita. 

Meillä painavimmat yksittäistuotteet painaa 30-40 kiloa ja ne on pakko nostaa käsin. Koska ne pitää laittaa lavalle ja lavan tavarat ei mene samaan paikakan vaan jokainen paketti menee eri paikkaan. 

Vierailija
46/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä Keskollakaan sen kummemmin jaettu töitä miehille ja naisille työn raskauden mukaan. Ihan samalla tavoin siellä hentoisen tytöt (minä mukaanlukioen) keräsivät ja lemppasivat kuin raavaat miehetkin eikä ollut jaossa mitään erillisiä naisten ja miesten keräilylistoja. Tuolloin varaston parhailla suoritteilla keräävä oli muuten pienikokoinen noin nelikymppinen nainen  ;)

Nämä kerääjätytöt ei edes olleet mitään harvinaisia tuolloin, vaan niitä riitti paljon eli en ihmettele, että tänn eav ketjuunkin on useampikin taskuvarastotyöläinen löytänyt. Varsinkin kesätyöntekijöistä iso osa oli hoikkia ja nuoria tyttöjä. 

Vierailija
47/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"]

Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima.

[/quote]

Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä.

[/quote]

Juuri näin. Naisille annetaan helpoimmat työt. Eikö työntekijöiden pitänyt olla tasa-arvoisia?

[/quote]

Kun melkein joka varastolla on nykyään käytössä suoritepalkkaus ja kun tilaukset on jaettava siinä kiireellisyysjärjestyksessä kuin  ne lähtevät talosta, niin enää ei voida valikoida tuolla tavalla. Joskus takavuosikymmeninä ehkä, kun tuotannonohjaus ei vielä ollut systemaattisen tarkkaa.

Suoritepalkkaus tarkoittaa, että jokaisen on kerättävä tietty määrä kiloja, litroja ja paketteja tilijakson aikana, jotta saisi peruspalkkansa päälle palkanlisää. Mitä enemmän kerää alimman vaaditun tason päälle, sitä parempaa palkkaa saa.

Jos naisille jaettaisiin vain kevyimmät tilaukset, he eivät saisi vaadittua minimitasoa kokoon, ja linjahan on se, että tulos tai ulos. Tässä tapauksessa lähtisi naisen lisäksi myös työnjakaja, joka tuottaa haittaa yhtiölle estämällä jotakuta pääsemästä edes perustasolle.

Lisäksi muistuttaisin, että jo 1990-luvulla Suomessa otettiin käyttöön EU:n periaatteen mukainen toimintamalli, että työtehtäviä ei saa varastotyössä jakaa työn fyysisen raskauden mukaan kevyisiin naisten töihin ja raskaisiin miesten töihin. Siihen asti naisilla oli voimassa tietyt kilorajat siinä, miten painavia paketteja he saivat nostella, mutta nyt sellainen jaottelu on kiellettyä.

[/quote]

Varastolla on muutakin työtä kuin keräystä. Meillä on kaksi eri keräysjärjestelmää. Isoille ja pienille tuotteille. Kaikki naiset on kevyissä ja kaikki miehet on raskaissa. Kummallekkin järjestelmälle eri palkkaussysteemi. 

Sitten ne tuotteet pitää myös pakata kun joku tilaus lähtee asiakkaalle. Taas miehet joutuvat pakkaamaan ne raskaat ja naiset ne kevyet. 

Raskaat paketit painavat sen 40 kiloa. Kevyissä painavimmat painaa kilon. 

Vierailija
48/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"] Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima. [/quote] Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä. [/quote]   Juuri näin. Naisille annetaan helpoimmat työt. Eikö työntekijöiden pitänyt olla tasa-arvoisia? [/quote] Minäkin haluan tuollaiseen firmaan missä mua paapotaan siksi että olen nainen :O Ei täällä vaan, tämä 156cm taskuraketti nostelee ihan samoja monen kymmenen kilon painoisia laatikoita kuin miehet , työntömastotrukkiakin joutuu käsittelemään ainoana kortillisena kahden muun lisäksi, ja miehet huutaa jopa jeesaamaan heitä välillä :O

[/quote]

No joka puolellahan naisia paapotaan. Kun ei ne jaksa nostaa 40 kilo kun ne on naisia jne. 

[/quote] Ole hyvä sitten vaan =D

[/quote]

Ainoastaan luuseri ei jaksa nostaa 40 kilon painoista pakettia

Vierailija
49/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Meiltä lähtee Inexille paljonkin tavaraa, mutta taisit nyt kuitenkin jättää koko ketjun lukematta?

[/quote]

Inex ei ole kuluttaja-asiakas

Vierailija
50/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva katsella naisia työntouhussa, varsinkin isotissiset naiset on kivoja, tissit heiluu kun nainen paiskii hommia. Ihanaa :)

Vierailija
51/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:59"]

Minusta on kiva katsella naisia työntouhussa, varsinkin isotissiset naiset on kivoja, tissit heiluu kun nainen paiskii hommia. Ihanaa :)

[/quote]

Meillä oli ainakin varastolla sellaiset työasut, ettei niistä hurjasti tissejä tuijoteltu. Haalarityyppinen asu ja tarpeeksi lämmitettä alla, että tarkeni siellä kylmävaraston puolellakin.

Vierailija
52/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:02"] Kuule, olen töissä logistiikkakeskuksessa ja voin sanoa, että naiset on parhaita työntekijöitä keräilijöinäkin, kun ovat huomattavasti tarkempia kuin suuripiirteiset miehet. Ja keräilijöiden toimenkuvaan kyllä kuuluu siirrellä painaviakin lavoja, sehän on tekniikkakysymys eikä voima. [/quote] Minäkin olen ollut Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa töissä keräilijänä. Voin kyllä kertoa, että naisille jaettiin järjestelmällisesti ne helpoimmat listat, koska eivät jaksaisi nostaa 1,5 tonnia lavalta toiselle joka päivä. [/quote]   Juuri näin. Naisille annetaan helpoimmat työt. Eikö työntekijöiden pitänyt olla tasa-arvoisia? [/quote] Minäkin haluan tuollaiseen firmaan missä mua paapotaan siksi että olen nainen :O Ei täällä vaan, tämä 156cm taskuraketti nostelee ihan samoja monen kymmenen kilon painoisia laatikoita kuin miehet , työntömastotrukkiakin joutuu käsittelemään ainoana kortillisena kahden muun lisäksi, ja miehet huutaa jopa jeesaamaan heitä välillä :O

[/quote]

No joka puolellahan naisia paapotaan. Kun ei ne jaksa nostaa 40 kilo kun ne on naisia jne. 

[/quote] Ole hyvä sitten vaan =D

[/quote]

Ainoastaan luuseri ei jaksa nostaa 40 kilon painoista pakettia
[/quote]

Kyllä mä vaan jaksan 40kg paketin nostaa ja mulla on itselläni painoa 52kg :D voi pojat pojat kun te ootte kateellisia ja kuvittelette kaikkea että saisitte säilyttää miehuutenne. :D

Vierailija
53/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas joillekin miehille kova paikka se että naiset pärjää kovassa työssä :D itse varastolla ollessani olin sekä rivien että kilojen mukaan lähes joka viikko keräilylistan kärkipäässä. T: Tuolloin vielä pikkutyttö

Vierailija
54/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:59"]

[/quote]

Meillä oli ainakin varastolla sellaiset työasut, ettei niistä hurjasti tissejä tuijoteltu. Haalarityyppinen asu ja tarpeeksi lämmitettä alla, että tarkeni siellä kylmävaraston puolellakin.

[/quote]

Jaa, no mä tykkään naisista ja niitä on kiva katella. Muuttohommia kun tein joskus nuorena, niin ei paljon naisia näkyny. Oli tosi raskasta hommaa jopa hyväkuntoiselle nuorelle miehelle, hattua nostan jos joku nainen noita hommia tekee, ei tosiaan käy kateeksi, helpompiakin tapoja ansaita leipänsä löytyy, ainakin mun mielestä.

Vierailija
55/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:37"]

Voi olla, että naisetkin pystyvät tekemään raskaita varastotöitä ja jotkut varmaan tekevätkin. Olin melkein kymmenen vuotta töissä viidessä eri varastossa, ja kaikkialla miehet tekivät kaikki raskaimmat työt aina ja poikkeuksetta. Jopa talon ulkopuoliset rekkakuskinaiset saivat talon duunarimiehiltä lastausapua, kun omat voimat eivät riittäneet. Mieskuskit eivät koskaan. Av:lla toki näitä 50-kiloisia voimanpesiä riittää, kuinkas muutenkaan.

[/quote]  Hahaha, kuljetusalalla yli 25v enkä ole koskaan törmännyt naiseen joka ei jaksa. Hyvä yritys kuitenkin!

[/quote]

Mä olen. Itseni. Enkä ole edes mikään pienikokoinen nainen. Mutta ei se mikään häpeä ole, on niitä miehiäkin joilla tulee seinä eteen syystä tai toisesta. Eikä avun pyytämisessä ole mitään pahaa, pääasia että hommat tulee hoidettua. Ja olen myös auttanut itse miehiä jos ne on tarvinneet apua.

Rekkakuski

Vierailija
56/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naisrekkakuski ja kyllä joudun käsin nostelemaan saakelin painavia juttuja. Kukaan, ei kukaan nostele käsin mitään 800kg lavaa. Kyllä ne siirrellään trukeilla. On eri asia purkaa montakymmentä 40kg laatikkoa siitä tonnin lavasta. Että ei ne miehet yhtään sen kummempia määriä siirtele/nostele kuin naisetkaan.

Vierailija
57/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummpukärryt ja trukki on keksitty, no prob. Äijät ajelee trukilla kuin heikkopäiset varomatta yhtään ihmisiä...

Vierailija
58/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräilyhommat ovat yksinkertaisia. Niissä pärjää yksinkertaiset miehet ja naiset.

Vierailija
59/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käsinhän ne kauppojen tilaukset lavoille kerätään vai luuletko että joka pikku alepa tilaa jokaista hyllystä löytyvää tuotetta lavan kerrallaan? Yhteen kauppaan voi lähteä pari rullakkoa tai 6 lavaa riippuen että puhutaanko Prismasta vai Alepasta. Ne tuotteet lavoille tai rullakoihin kerätään ja pakataan käsin.

Ei siellä kyllä mitään mahdottoman painavia laatikoita kuitenkaan tarvitse nostella, jotkut rasvat tai hedelmät saattaa olla 15kg laatikoissa. Päivän aikana niitä kiloja kuitenkin kertyy, käsien läpi kulkee jotain 5t-10t joka päivä.

Vierailija
60/92 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se tarkoita, että on varastotyöntekijä jos liikuttelee lavaa (en usko että ainakaan Lidlissä on myymälöissä sellaisia, ehkä jossain päävarastolla)? Ja pumppukärrylähän se lava juuri liikkuu, ei siinä voimaa tarvitse kun on työkalu liikuttelua varten.

Olen itse kaupassa töissä ja kyllä yksi kevyimmistä töistä on varastotyö, koska siinä tehdään töitä trukilla. Välillä huvittaa kun pienet naiset pinoavat tyhjiä kuormalavoja käsin ja varastotyöntekijät (99% miehiä) nostavat saman trukilla. Myyjät taas nostavat tavaroita paljain käsin, itsekin yllätyin kerran kun tarkistin kerran jatkuvasti nostelemani tuotteen painon: se oli 15kg. Monet ovat varmaan painavampiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi