Onko kukaan käynyt Mensan testissä muttei läpäissyt sitä?
Vai onko kaikki av-mammat niin viisaita että testi meni heittämällä läpi?
Kommentit (48)
Suurin osa testin kävijöistä saa hyviä pisteitä koska ovat aikaisemmin huomanneet olevansa keskivertoa älykkäämpiä ja kiinnostuneita siitä.
Jos testiin otettaisiin sata ensimmäistä Prisman jonosta, niin tulokset olisi aivan jotain muuta. Se 1-2 löytyisi sieltäkin, mutta niitä keskivertolukemia 90-110 olisi valtaosa.
Itse olen saanut virallisessa testissä 135 tai enemmän, mutta tunnen muutaman jotka ei olisi Mensan jäsenyyteen yltäneet.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan valtaosa jää alle Mensan pääsyrajan, mutta kyseessä onkin älykkystestaus ei pääsykoe. Minä ylitin rajan kirkkaasti ja kuuluinkin muutaman vuoden jäsenistöön mutta irtisanouduin sitten koska en käynyt kokouksissa. Äänestän perussuomalaisia.
Valtaosan on pakko jäädä aina alle korkean älykkyyden rajan.
Oletkohan tosiaan ollut Mensan jäsen, en oikein usko ja sinua enempää tuntematta syy on siinä, miten kirjoitat aiheesta.
En usko, että Mensaan kuulunut kirjoittaisi noin epätarkasti aavistellen, että "varmaankin".
Älykkyystestin tulos perustuu keskihajontaan. 100 on niissä useimmiten keskiarvona keskitason älykkyydestä kertomassa, sen alle menevät tulokset lukuina esitettyinä tarkoittavat alhaisempaa älykkyyttä ja suuremmat luvut korkeampaa älykkyyttä. Käytetyt keskihajonnat vaihtelevat eri testien tuloksissa. Siten toisen testin tulos 120 voi olla matalampi, kuin toisen testin tulos 122. Tietämällä käytetyn keskihajonnan eri testien tulokset voi suhteuttaa toisiinsa vertailua varten.
Lisäksi esimerkiksi 50 vuotta sitten korkean älykkyyden raja oli käytännössä alhaisempi. Älykkyys on noussut, mutta korkean älykkyyden yläpuolelle jää aina vain tietty prosenttiluku. Kahteen älykkäimpään prosenttiin mahtuu nykyäänkin ihmisiä se sama 2%, mutta saavuttaakseen sen ihmisellä täytyy olla korkeampi tulos tehtävistä, kuin 50 vuotta sitten siihen päästäkseen täytyi olla. Tällä hetkellä Mensan jäseniltään vaatiman korkean älykkyyden raja on siis käytännössä korkeampi kuin 50 vuotta sitten.
Testituloksena saatu älykkyysosamäärä on aina sidoksissa muiden ihmisten älykkyysosamäärään. Korkean 131 älykkyysosamäärän omaava ihminen kuuluu aina muiden ihmisten tuloksiin verrattuna älykkäimpään kahteen prosenttiin.
Ei voi siis tulla tilannetta, että väestötasolla esimerkiksi 20% testatuista saisi tulokseksi korkean älykkyysosamäärän. Väestötasolla tuloksia verrataan aina toisiinsa ja korkeimpien tulosten kahteen prosenttiin jää aina vain ne kaikkein korkeimmat kaksi prosenttia. Samoin keskitasolle jää aina keskitaso, mikä ei riipu oikeiden vastauksien määrästä vaan siitä kuinka monta vastausta meni oikein muihin vastaajiin verrattuna.
En mä uskaltais mennä, koska järkytys sen yksinkertaisuudesta olisi liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan valtaosa jää alle Mensan pääsyrajan, mutta kyseessä onkin älykkystestaus ei pääsykoe. Minä ylitin rajan kirkkaasti ja kuuluinkin muutaman vuoden jäsenistöön mutta irtisanouduin sitten koska en käynyt kokouksissa. Äänestän perussuomalaisia.
Oletkohan tosiaan ollut Mensan jäsen, en oikein usko ja sinua enempää tuntematta syy on siinä, miten kirjoitat aiheesta.
En usko, että Mensaan kuulunut kirjoittaisi noin epätarkasti aavistellen, että "varmaankin".
Älykkyystestin tulos perustuu keskihajontaan. 100 on niissä useimmiten keskiarvona keskitason älykkyydestä kertomassa, sen alle menevät tulokset lukuina esitettyinä tarkoittavat alhaisempaa älykkyyttä ja suuremmat luvut korkeampaa älykkyyttä. Käytetyt keskihajonnat vaihtelevat eri testien tuloksissa. Siten toisen testin tulos 120 voi olla matalampi, kuin toisen testin tulos 122. Tietämällä käytetyn keskihajonnan eri testien tulokset voi suhteuttaa toisiinsa vertailua varten.
Lisäksi esimerkiksi 50 vuotta sitten korkean älykkyyden raja oli käytännössä alhaisempi. Älykkyys on noussut, mutta korkean älykkyyden yläpuolelle jää aina vain tietty prosenttiluku. Kahteen älykkäimpään prosenttiin mahtuu nykyäänkin ihmisiä se sama 2%, mutta saavuttaakseen sen ihmisellä täytyy olla korkeampi tulos tehtävistä, kuin 50 vuotta sitten siihen päästäkseen täytyi olla. Tällä hetkellä Mensan jäseniltään vaatiman korkean älykkyyden raja on siis käytännössä korkeampi kuin 50 vuotta sitten.
Testituloksena saatu älykkyysosamäärä on aina sidoksissa muiden ihmisten älykkyysosamäärään. Korkean 131 älykkyysosamäärän omaava ihminen kuuluu aina muiden ihmisten tuloksiin verrattuna älykkäimpään kahteen prosenttiin.
Ei voi siis tulla tilannetta, että väestötasolla esimerkiksi 20% testatuista saisi tulokseksi korkean älykkyysosamäärän. Väestötasolla tuloksia verrataan aina toisiinsa ja korkeimpien tulosten kahteen prosenttiin jää aina vain ne kaikkein korkeimmat kaksi prosenttia. Samoin keskitasolle jää aina keskitaso, mikä ei riipu oikeiden vastauksien määrästä vaan siitä kuinka monta vastausta meni oikein muihin vastaajiin verrattuna.
:) Tarkoitin tietysti:
Siten toisen testin tulos 120 voi olla matalampi kuin toisen testin tulos 120.
Vierailija kirjoitti:
132. En halua Mensan jäseneksi koska olisin siellä aina koko porukan tyhmin.
Ei korkea tee kenestäkään älykästä. Matala toki voi kieli kehitysvammaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt Mansen testin. Siis tehnyt sen testin, minkä te sitten teette.
Manseen pääse ihan testeittä, itse olen mennyt junalla.
Tarpeetonta kysellä moista Vauva av:llä. Täällä omaan ilmoitukseen perustuvan ÄO:n keskiarvo on noin 160.
Kaikkihan se testin läpäisee.
Pisteet vaan ei riitä jäseneksi.
En ole käynyt miksi vaivautua kun naapurinikin on Tero
Vierailija kirjoitti:
LÄPÄISSYT? :D
Testi arvioi älykkyysosamäärää, joten ei sitä voi läpäistä tai reputtaa. Mikäli suoritat testistä oikein vain yhden tehtävän, älykkyytesi arvioidaan erittäin matalaksi. Mikäli suoritat oikein kaikki annetut tehtävät annetun ajan riittäessä suorituksellesi hyvin, niin älykkyytesi arvioidaan korkeaksi. Siinä tapauksessa voi hakea Mensan jäsenyyttä.
Olisin nimenomaan halunnut nähdä, millainen kerho se on. Tiedän muutenkin olevani älykäs eikä minun tarvitse käydä testissä todistaakseni mitään. Jäin pari pistettä alle rajan eli kuulun testin mukaan älykkäimpään 3 prosenttiin.
En uskalla kirjoitti:
En mä uskaltais mennä, koska järkytys sen yksinkertaisuudesta olisi liian suuri.
Pääsin läpi ja liityin Mensaan. Suurin järkytys oli kuinka tyhmiä osa jäsenistä oli. Tyhmällä tarkoitan sitä ettei osaa täyttää virallisia asiakirjoja tai ymmärrä lakitekstiä. Sitten ne tappelut kuka on parempi shakissa 🤦🏼 Erosin yhden vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt Mansen testin. Siis tehnyt sen testin, minkä te sitten teette.
Sattuux se?
Vierailija kirjoitti:
Tarpeetonta kysellä moista Vauva av:llä. Täällä omaan ilmoitukseen perustuvan ÄO:n keskiarvo on noin 160.
Jep. Ja kaikki " läpäisee" testin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä usko, jos et halua. Mensan testeihin osallistuvat eivät muodosta vertailukelpoista otantaa kansan älykkyydestä. Testeihin hakeutuvat lähes yksinomaan sellaiset jotka olettavat tai tietävät olevansa keskimääräistä älykkäämpiä.
Isäsi läpäisi äitisi kun sua teki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LÄPÄISSYT? :D
Testi arvioi älykkyysosamäärää, joten ei sitä voi läpäistä tai reputtaa. Mikäli suoritat testistä oikein vain yhden tehtävän, älykkyytesi arvioidaan erittäin matalaksi. Mikäli suoritat oikein kaikki annetut tehtävät annetun ajan riittäessä suorituksellesi hyvin, niin älykkyytesi arvioidaan korkeaksi. Siinä tapauksessa voi hakea Mensan jäsenyyttä.
Olisin nimenomaan halunnut nähdä, millainen kerho se on. Tiedän muutenkin olevani älykäs eikä minun tarvitse käydä testissä todistaakseni mitään. Jäin pari pistettä alle rajan eli kuulun testin mukaan älykkäimpään 3 prosenttiin.
Uusintayrityksellä luultavasti pääsisit läpi kun tiedät etukäteen mihin pitää keskittyä, eli ratkaista nopeasti ne jotka tietää ja palata kinkkisimpiin lopuksi sekä ennen ajan loppumista arpoa vielä tyhjät joko valistuneesti tai sitten ihan vaan hihasta jos ei ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja kaikki " läpäisee" testin 👍
Kyllä, aina voi laittaa vähän paremmaksi kuin edeltäjä. Missä lukemissa ne palstan korkeimmat arvot nyt huitelivatkaan, 250?
Onko tietoa siitä, minkälaisia tuloksia nais- vs. miesosallistujat keskimäärin saavat? Ja mikä on osallistujien sukupuolijakauma? Kuulemma miehet yleensä yliarvioivat aikjuunsa, liekö heidän ryhmänsä heikompi, koska lähtevät leikkiin egonsa kanssa. Tiedän, että väestön tasolla ei merkittävää sukupuolieroa.
Tykkään Mensan mätitahnasta.