Käytännön vinkkejä yliopistossa opiskeluun?
Mulla on fuksivuoden syksy menossa, kursseilta pitää siis rääpiä 30 pistettä kokoon ja olen valinnut tarpeeksi kursseja tämän täyttääkseni. Oon koittanut tehdä kaiken todella tunnollisesti ja tässä vaiheessa syksyä alkaa tulla todella paha uupumus. Koska mun oli pakko ottaa peruskurssit syksylle ja kaikki muut kurssit on järjestetty päällekkäin päin persettä niin jouduin toimimaan niin, että tein viime periodissa kolmea kahden periodin kurssia ja nyt tällä periodilla työstän 22.5 pisteen edestä opintoja, koska edellisellä periodilla aikataulut ei vaan natsanneet ja ohi meni kursseja joiden olemassaolosta en edes tiennyt. Tuntuu että tunnit loppuu kesken viikosta, en tiedä missä voi oikaista ja missä ei koska olen uusi yliopisto-opintoihin ja akateeminen maailma on kuitenkin aika kaukana lukio-opinnoista enkä tiedä millaista työn jäljen pitää olla, professoreja ei kiinnosta opiskelijat ja ylipäätään opintojen järjestely tuntuu niin epäkäytännölliseltä, olin syksyn alussakin ihan hukassa kun ei opastettu miten kursseja valitaan ja kaikille kursseille ilmoittaudutaan ihan eri paikoissa, osalle sähköpostilla, osalle lomakkeella, osalle nettisivulla jne. Opettajat eivät auta ja koko ajan hengitetään niskaan että tee nopeammin ja laadukkaammin. Rahat ei meinaa riittää elämiseen mutta ei ole yksinkertaisesti aikaa osa-aikaduuniin. Painan tosi pitkiä päiviä, herään kuudelta päivittäin, myös lauantaisin ja sunnuntaisin, menen yliopistolle ja kotiin lähden kahdeksan ja kymmenen välillä illalla. Koko päivä pitää painaa duunia kun stressaan että jos teen jonkun kriittisen asian hutiloiden niin lopputöistä tulee hylsyjä.
Vinkkejä? Apua? Kannustuksia? Haukkuja? Haluan vaan jotain kokemuksia ja kommentteja joihin peilata omaa tilannetta, onko muilla sitten paljon helpompaa vai vingunko vaan turhasta?
Kommentit (24)
Yliopistolta löytyy varmasti myös alkoholitonta harrastustoimintaa. Kannattaa tutustua esim. ylioppilaskunnan tarjontaan.
Opiskeletko Tampereella? Jos ainejärjestösi on UDK niin sieltäkin kyllä löytyy alkoholittomia opiskelijoita. Mielestäni ainakin yksi tuutoreistakin on.
Tsemppiä opintoihin! Älä ota liikaa stressiä jos joku kurssi meneekin huonommin. Lopulta työllistymisen kannalta on kuitenkin tärkeämpää työkokemus eikä yksittäisten kurssien arvosanoista juuri kysellä.
Oisin halunnut auttaa, mutta opiskelen historiaa ja mulla ei oo oikeestaan ikinä ollut ongelmia kurssien suorittamisessa. Meillä on vissiin aika helppoa verrattuna joihinkin muihin aloihin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:57"]
Sanon, että höllää ennenkuin palat loppuun. Osa kursseista on työläämpiä kuin muut, jolloin on vaikea ylläpitää tavoiteltua opintopistemäärää joka periodissa. Mitä ainetta opiskelet? Riippuu paljon alastakin kuinka laajoja ja intensiivisiä kurssit ovat. Neuvona sanoisin että älä haali kursseja liikaa jos ne ovat kovin työläitä. Palat loppuun jos paahdat 24/7 koulutehtävien kanssa. On paljon parempi vaihtoehto jättää yksi kurssi ottamatta tai kesken, kuin romahtaa ja olla koko kevät saikulla.
[/quote] Informaatiotieteitä opiskelen, sivuaineiksi tarkoitus psykaa ja tietojenkäsittelyä, eli IT-puolelle tiedonhakujärjestelmiin olis tarkoitus painottaa. Peruskurssit ei sinänsä ole vaikeita, mutta työläitä ja turhauttavia enkä oikein edes tiedä mitä merkitystä kursseilta saaduilla arvosanoilla edes on käytännössä, tuleeko tuleva työnantaja kyttäämään että sainko tietoyhteiskuntaa käsittelevältä peruskurssiltani nyt nelosen vaiko ykkösen.
Olen siis muuttanut ihan uudelle paikkakunnalle ja tuntuu vaan että olen opintojen kanssa ihan yksin ja fukseista kukaan ei oikein tiedä että miten tää opiskelu nyt käytännössä olis tarkoitus hoitaa ja pyöritään kaikki ympyrää sormi suussa. Vähän on ollut epäuskoa että tällaistako tämä nyt sitten on.
Ap
[/quote]
Yksittäisten kurssien arvosanoilla ei ole mitään merkitystä työnantajalle tai yhtään kenellekään valmistumisen jälkeen. Ei niitä kukaan edes katso eli korkeintaan näytät haastattelussa sitä tutkintotodistusta, jossa on aineiden arvosana. Minulla ei yksikään työnantaja ole koskaan edes halunnut nähdä koko maisterintodistusta, riittää kun kerron olevani maisteri.
Sillä taas voi olla merkitystä mistä ja minne teet gradun. Lisäksi harjoittelupaikasta aukeaa monelle ensimmäinen työpaikka. Näin siis IT-alalla, missä itse olen töissä.
Vedähän nyt vähän henkeä ja keskity niihin peruskursseihin ekana vuonna. Poltat itsesi loppuun tuolla tahdilla. Hanki ehdottomasti jotain sosiaalista elämää opiskelun ulkopuolelta. Tarvitset sosiaalia taitoja myös työelämässä jopa IT-alalla ;)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:43"]
Toi bilettäminen ainoina keinona viettää vapaa aika vieraalla paikkakunnalla sucks. Oikeesti.
[/quote] Niinhän se on, mulla on pari kaveria joiden kanssa istua luennoilla, mutta ei ole oikein henkilökemiat kohdanneet opiskelutovereista kenenkään kanssa kun ei tosiaan kiinnosta biletys ja mun ideaali illanvietto kaverin kanssa on leffa-/animemaraton ja sipsejä tai sitten vaikkapa pelaaminen yhdessä. Alkoholia juodessakin tykkään eniten siitä, että pienellä porukalla istutaan iltaa sillä periaatteella että jos kaikki ei mahdu saman pöydän ääreen, jengiä on liikaa. Olenkin nyt pikkuhiljaa ottanut sen asenteen, että mielummin hoidan opiskelut kunnialla ja hankin töitä nopeasti ja luon uran kuin venkoilen opistolla ja teen kahta kurssia periodissa koska pitää päästä joka kissanristiäisiin ryystämään alkoa.
Ap
Ap