Miten ihmiset kulutti (tuhlasi) aikaa 80-luvulla
Nykyisinhän aikaa tuhlataan netissä, tai katsomalla jotain netflixiä yms. tai jo ihan normaalista tv:stäkin tulee ohjelmaa 24/7.
Mitä porukka teki 80-luvulla (tai aiemmin) näiden sijaan, kun nettiä ei ollut ja tv:stäkin tuli ohjelmaa vain illalla.
Kommentit (83)
Keskiviikko oli kunnon pikkulauantai ja lähdettiin mokkaliivi päällä iskemään naisia paikalliseen.
Harrastettiin juttuja kun oli harrastuksia ja sosiaalisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikko oli kunnon pikkulauantai ja lähdettiin mokkaliivi päällä iskemään naisia paikalliseen.
Hopeakettu toimii näin kyllä edelleen.
Katottiin telkkarista niitä kahta tai kolmea kanavaa tyytyen siihen, mitä ohjelmavirta tarjosi. Jollain porvareilla oli vuosikymmenen jälkipuoliskolla videonauhuri, jolla saattoivat katsoa nauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu toimii näin kyllä edelleen.
Ei kai hopeakettukaan sentään enää mokkaliiviin pukeudu?
Läryttiin puhelimessa tuntikausia.
Jotkut roikkui anonyymissä kontaktipuhelimessa kun se tuli.
Telkkari ja Seuran ankara selaaminen riitti vanhemmille. Sanaristikot. Marjastus ja sienestys. Hiihto talvisin, lenkkeily kesäisin.
Ihmiset luki kirjoja enemmän.
Maaseudulla käytiin raveissa. Raviurheilu oli tapetilla vahvemmin.
Metsästys ja kalastus.
Varmaan vieläkin, mutta kyllä tuo oli ihan peruselämäntapaa provinsseissa miesoletetuilla.
Ennen 1970-lukua ei kodinkoneita juurikaan ollut, joten kodin askareisiin kului huomattavasti enemmän aikaa kuin nykyisin. Vielä 1970-luvullakaan ei kaupasta voinut ostaa ruokia valmiina, joten itse piti kokata.
Itse olin 1970-luvulla lapsi. Muistan, että vanhemmillani ei juurikaan mitään vapaa-aikaa ollut. Itse vietin suurimman osan vapaa-ajastani ulkona.
Mutta se sisällä vietetty vapaa-aika luettiin, pelattiin lautapelejä, kuunneltiin radiota (meillä ei ollut TV:tä) leikittiin. Vanhemmat kuuntelivat radiota siinä samalla, kun tekivät kotiaskareita. Jonkin verran myös lukivat, ja osallistuivat meidän lasten peleihin (äiti ei niinkään, mutta isä kyllä).
Ai niin, elektroniikkapelit tulivat 1970-luvun lopussa. Niillä pelattiin aina, kun ei muuta tekemistä ollut. Meillä oli niitä monenlaisia. Ja 1980-luvulla isä osti tietokoneen, ja koodasi siihen muutamia pelejä. Ja sitä mukaan, kun valmiita pelejä tuli markkinoille, niitäkin ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1970-lukua ei kodinkoneita juurikaan ollut, joten kodin askareisiin kului huomattavasti enemmän aikaa kuin nykyisin. Vielä 1970-luvullakaan ei kaupasta voinut ostaa ruokia valmiina, joten itse piti kokata.
Itse olin 1970-luvulla lapsi. Muistan, että vanhemmillani ei juurikaan mitään vapaa-aikaa ollut. Itse vietin suurimman osan vapaa-ajastani ulkona.
Mutta se sisällä vietetty vapaa-aika luettiin, pelattiin lautapelejä, kuunneltiin radiota (meillä ei ollut TV:tä) leikittiin. Vanhemmat kuuntelivat radiota siinä samalla, kun tekivät kotiaskareita. Jonkin verran myös lukivat, ja osallistuivat meidän lasten peleihin (äiti ei niinkään, mutta isä kyllä).
Ai niin, elektroniikkapelit tulivat 1970-luvun lopussa. Niillä pelattiin aina, kun ei muuta tekemistä ollut. Meillä oli niitä monenlaisia. Ja 1980-luvulla isä osti tietokoneen, ja koodasi siihen muutamia pelejä. Ja sitä mukaan, kun valmiita pelejä tuli markkinoille, niitäkin ostettiin.
En tiedä kultaako aika muistot, mutta tuon ajan elämä oli jotenkin kivempaa ja rennompaa kuin nykymeno kaikkine digilaitteineen.
Miten tuhlattiin aikaa? Ei sitä tuhlattu kun ei riittänyt. Asioiden hoitamiseen meni aikaa. Pankissa käynti, postissa käynti, kirjastossa käynti, kaupassa käynti, verovirastossa käynti. Sanoma ja aikakauslehdetkin oli ihan painettuja ja niitä luettiin kannesta kanteen.
Iltaisin telkkari tai nuorilla humputtelu tai elokuvat.
Päivä loppui lapsiltakin kesken kun oli kaikkia ulkoleikkejä niin paljon. Ehkä se pikkukakkonen illalla ja sunnuntaiaamun lastenohjelmat.
Pikkukaupungissa nuoret liikkuivat kaupungilla ja tapasivat toisiaan siellä. Tai toistensa kotona.
Nyt kun katsoo katukuvaa milloin tahansa ja varsinkin iltaisin ja viikonloppusin, niin tyhjää on.
Kun ennen ei ollut puhelinta kuin se lanka, puhumattakaan kännyköistä, netistä jne ajan sai kulumaan muilla keinoin. Toisia tavattiin enemmän se on selvää.
Oltiin ylipäätään kärsivällisempiä.
Juuri eilen valitin lapsille kun itsekään en meinaa jaksaa odottaa kahvin valmistumista kun siinäkin tuntuu kestävän liian kauan. JOtain on pakko keksiä siihen samaan hetkeen kun odottaminen tuntuu vain liian pitkältä.
Pitäisi rauhoittua ja alkaa nauttimaan hetkestä, mutta miten?
Ikävä 80-luvulle lapsuuteen.
Lainattiin videovuokraamosta videonauhuri ja filmi. Se oli luksusta!
Vierailija kirjoitti:
Metsästys ja kalastus.
Varmaan vieläkin, mutta kyllä tuo oli ihan peruselämäntapaa provinsseissa miesoletetuilla.
Nykyöön yhä enemmän myös naisoletetuilla, nuorillakin. Mutta vain osan vuodesta, varsinkin laillinen metsästys.
Ihmiset tapasivat toisiaan ihan livenä. TV, puhelin, baarit, elokuvat ym. oli keksitty. Lapset leikkivät, aikuiset kävivät töissä (!), harrastivat, kyläilivät ym. sitä samaa kuin nykyäänkin.
Muistan miten KOP:n automaatista nostin "sibeliuksia" ja lähdettiin mäyräkoira kädessä keskustan penkeille hörsimään kaljaa ja viheltelemään kesämekkoisten naisten perään. Kasarilla sai vihellellä naisille eikä se ollut häirintää eikä naiset siitä pahastunut. Kun pussikaljat oli juotu, mentiin paikalliseen jatkamaan juopottelua ja pelattiin biljardia. Kreppihiuksiset naiset kikatteli kainalossa.
Harrastettiin kiinnostavia asioita. Kuten meistä osa tänäkin päivänä.
Kasarilla sai aikansa kulumaan näyteikkunoita katsellessa. Somistajat olivat laittaneet näyteikkunoihin viimeisimmät tekniikan ihmeet ja niitä kuolattiin.
Ulkoiltiin, luettiin kirjoja/lehtiä, juoruiltiin puhelimessa