Miten ihmiset kulutti (tuhlasi) aikaa 80-luvulla
Nykyisinhän aikaa tuhlataan netissä, tai katsomalla jotain netflixiä yms. tai jo ihan normaalista tv:stäkin tulee ohjelmaa 24/7.
Mitä porukka teki 80-luvulla (tai aiemmin) näiden sijaan, kun nettiä ei ollut ja tv:stäkin tuli ohjelmaa vain illalla.
Kommentit (83)
Kotitöihin meni tosiaan enemmän aikaa kuin nykyisin.
Katsottiin napakymppiä ja arvuuteltiin valitseeko herra X, A:n, B:n vai C:n. Nykynuoriso ei edes tiedä mikä on A, B tai C.
He lukivat ja sivistyivät.
Eron kyllä huomaa nykymenoon.
Vierailija kirjoitti:
Lainattiin videovuokraamosta videonauhuri ja filmi. Se oli luksusta!
Ja uusi reissu niitä palauttamaan. Jossain vaiheessa videovuokraamoihin tuli irtokarkkibisnes, joka lopulta kannatti edemmän kuin videovuokraus.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin meni tosiaan enemmän aikaa kuin nykyisin.
Ihmiset osasivat tehdä ruokaa ja valmistettiin terveellisiä perinneruokia, jotka aikaa vievät.
Kuunneltiin poliisiradiota, siitä kuului myös lentäjien, palokunnan ja ARP liikenne. Telkkarista katsottiin SKY- ja MTV -kanavien musiikkivideoita, jos oli kaapeli-tv. Keskiviikkoisin (ja torstaisin ja perjantaisin jne.) käytiin baarissa kaljalla ja tutustumassa muihin opiskelijoihin. Punttisalilla käytiin aina kun vaan ehti. Ja kössiä pelattiin kerran viikossa.
Urheiltiin, luettiin sarjakuvalehtiä, vuokrattiin R-kioskeilta leffoja, kuunneltiin musiikkia LP-levyltä ja kaseteilta.
Ihan samoin kuin nykyäänkin. Katsomalla töllöttimestä huonoja sarjoja. Kuuntelemalla radiota ja levyjä.
Ok, korttiakin pelattiin ja notkuttiin puhelimessa/´kaupungilla kaverien kanssa. Mutta ei me nyt siis välttämättä sen fiksummin aikaamme käytetty, semmoista oleiluahan se usein oli.
Kirjoja luen melkein yhtä paljon kuin teininä kasarilla.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1970-lukua ei kodinkoneita juurikaan ollut, joten kodin askareisiin kului huomattavasti enemmän aikaa kuin nykyisin. Vielä 1970-luvullakaan ei kaupasta voinut ostaa ruokia valmiina, joten itse piti kokata.
Itse olin 1970-luvulla lapsi. Muistan, että vanhemmillani ei juurikaan mitään vapaa-aikaa ollut. Itse vietin suurimman osan vapaa-ajastani ulkona.
Mutta se sisällä vietetty vapaa-aika luettiin, pelattiin lautapelejä, kuunneltiin radiota (meillä ei ollut TV:tä) leikittiin. Vanhemmat kuuntelivat radiota siinä samalla, kun tekivät kotiaskareita. Jonkin verran myös lukivat, ja osallistuivat meidän lasten peleihin (äiti ei niinkään, mutta isä kyllä).
Ai niin, elektroniikkapelit tulivat 1970-luvun lopussa. Niillä pelattiin aina, kun ei muuta tekemistä ollut. Meillä oli niitä monenlaisia. Ja 1980-luvulla isä osti tietokoneen, ja koodasi siihen muutamia pelejä. Ja sitä mukaan, kun valmiita pelejä tuli markkinoille, niitäkin ostettiin.
En tiedä kultaako aika muistot, mutta tuon ajan elämä oli jotenkin kivempaa ja rennompaa kuin nykymeno kaikkine digilaitteineen.
Se johtuu siitä, että oltiin ihmisten kanssa ja tehtiin asioita, ei vain passiivisesti selailtu nettiä tms.
Haettiin video ärrältä
Katsottiin se
Palautettiin video
Mentiin mökille ja uimaan ja marjaan jne
Luettiin kirjoja
Kirottiin videovuokraamossa kun uusin Poliisiopiston uusin leffa oli jollakin muulla vuokrattuna. Sitten rampattiin puolen tunnin välein siellä vuokraamossa kysymässä olisiko elokuva jo palautettu.
Vierailija kirjoitti:
He lukivat ja sivistyivät.
Eron kyllä huomaa nykymenoon.
Koko kirjan lukeminen vaatii pitkäjänteisyyttä jota ei nykyään ole.
Asuttiin taajamissa ja oli aivan normaalia että teini teki lumitöitä tai leikkasi nurmikon itsestään numeroa tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1970-lukua ei kodinkoneita juurikaan ollut, joten kodin askareisiin kului huomattavasti enemmän aikaa kuin nykyisin. Vielä 1970-luvullakaan ei kaupasta voinut ostaa ruokia valmiina, joten itse piti kokata.
Itse olin 1970-luvulla lapsi. Muistan, että vanhemmillani ei juurikaan mitään vapaa-aikaa ollut. Itse vietin suurimman osan vapaa-ajastani ulkona.
Mutta se sisällä vietetty vapaa-aika luettiin, pelattiin lautapelejä, kuunneltiin radiota (meillä ei ollut TV:tä) leikittiin. Vanhemmat kuuntelivat radiota siinä samalla, kun tekivät kotiaskareita. Jonkin verran myös lukivat, ja osallistuivat meidän lasten peleihin (äiti ei niinkään, mutta isä kyllä).
Ai niin, elektroniikkapelit tulivat 1970-luvun lopussa. Niillä pelattiin aina, kun ei muuta tekemistä ollut. Meillä oli niitä monenlaisia. Ja 1980-luvulla isä osti tietokoneen, ja koodasi siihen muutamia pelejä. Ja sitä mukaan, kun valmiita pelejä tuli markkinoille, niitäkin ostettiin.
En tiedä kultaako aika muistot, mutta tuon ajan elämä oli jotenkin kivempaa ja rennompaa kuin nykymeno kaikkine digilaitteineen.
Meidän äiti pesi pyykin käsin viellä 80-luvulla.Vasta 1985 helpotti sen elämä kun sai pesukoneen.Ei meillä vaateita paljon ollut.Eikä leipä leveä.isä oli muilla mailla vierahilla uden vaimon kanssa.Äiti teki raskas urakka työ.Meile sai kaverit tulla aina.Äiti tiesi ei sit oltu pahoja tekemässä lähiön ostarilla.Äiti nukku olohuono jotta mulla sen pojalla 1972 ja mun systerillä 1976.Oli omat huonet,Ei autoa,ei loma mökkiä,ei mumoloita.Silti selvitin elämän viidakossa maailmalle korkea koulutettuina ja ei koskaan olla oltu työtömiä.
Vierailija kirjoitti:
Läryttiin puhelimessa tuntikausia.
Jotkut roikkui anonyymissä kontaktipuhelimessa kun se tuli.Telkkari ja Seuran ankara selaaminen riitti vanhemmille. Sanaristikot. Marjastus ja sienestys. Hiihto talvisin, lenkkeily kesäisin.
Ihmiset luki kirjoja enemmän.
Kyllä myös käytiin lauantai-iltaisin tansseissa. Tansseja pidetiin sekä kaupungissa että maaseuduilla.
Lisäksi yövierailtiin paljon sukulaisten ja ystävien luona.
Meilläkin kävi vkonloppuisin toinen perhe kylässä, yökylässä. Lapset leikkivät keskenään, naiset juttelivat keskenään ja miehet keskenään. Saunottiin illalla. Se oli mukavaa ajankulua.
Osa vkonlopusta kului lauantaina siihen, kun naiset kävivät ostoksilla kyläpaikan kaupungin liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten KOP:n automaatista nostin "sibeliuksia" ja lähdettiin mäyräkoira kädessä keskustan penkeille hörsimään kaljaa ja viheltelemään kesämekkoisten naisten perään. Kasarilla sai vihellellä naisille eikä se ollut häirintää eikä naiset siitä pahastunut. Kun pussikaljat oli juotu, mentiin paikalliseen jatkamaan juopottelua ja pelattiin biljardia. Kreppihiuksiset naiset kikatteli kainalossa.
Talvella juotiin pussikaljaa KOP:in tuulikaapissa, lämpimässä.
On ihan totta kun sanotaan, että ennen lapset itkivät, kun piti tulla ulkoa sisälle. Nyt itketään, kun pitäisi lähteä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten KOP:n automaatista nostin "sibeliuksia" ja lähdettiin mäyräkoira kädessä keskustan penkeille hörsimään kaljaa ja viheltelemään kesämekkoisten naisten perään. Kasarilla sai vihellellä naisille eikä se ollut häirintää eikä naiset siitä pahastunut. Kun pussikaljat oli juotu, mentiin paikalliseen jatkamaan juopottelua ja pelattiin biljardia. Kreppihiuksiset naiset kikatteli kainalossa.
Eikö tuo pahvinen mäyräkoira pakkaus, jossa nostaa kuusi kaljapulloa kerralla, tullut vasta ysärin alussa? Se oli mullistava keksintö panimoille.
Sitä ennen pulloja kuskattiin taskuissa, hihoissa, kasseissa.
Potkittiin katulamppuja ja näyteikkunoita. Ihmiset saivat kulkea rauhassa, toisin kun nykyään.