Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti! Näinkö kehnoja aikuiset ihmiset ovat äidinkielessä, että uskovat lihoamisen olevan oikein kirjoitettu ja lihominen olisi väärin?

Vierailija
20.09.2021 |

Luin tuolta missileskustelusta ja kyllä, jotkut uskovat että "lihoaa" on oikein kirjoitettu ja "lihoo" on puhekieltä. Siis mitä! Tiedän et ihmiset nykypäivänä ovat tyhmempiä, mutta ihan oikeasti...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän lihoo on oikein.

Hän lihoaa on väärin.

Ja kyllä, sama selviää taivutusmuodoista jos niitä lukea osaa. Lihoaminen ei ole mitään. Ei edes mitään murretta. Murteen perusteella aurinkokin voisi sitten olla vaikkapa aurinko ja sitten vain sanon että minun murteessani se on niin.

Hän lihoaa on oikein, jos perusmuoto on lihota.

https://fi.m.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota

Vierailija
22/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe av:lla. Molemmat käy, ne on rinnakkaisimuotoja. Toinen on käytössä enemmän läntisellä murrealueella ja toinen on itäisempi. Ei sen kummempaa kuin vihta ja vasta.

Höpö höpö, nuo eivät mitään rinnakkiasmuotoja ole eikä ole mitään oikeaa murretta. Murteen taakse ei kannata verhoutua, sen perusteella voisi sitten kirjoittaa ihan mitä ikinä huvittaa ja sanoa sen olevan murretta. Mutta tuo ei ole mitään murretta vaan osaamattomuutta.

Kyllä molemmat käy. Et taida olla itse ihan välkyin ainakaan kieliasioissa?

Edelleen, missään ei ole lihoAmista. Lihosin on ok vaikka hölmöltä kuulostaa, mutta lihoAsin ei ole ok. Juuri kuten lihominen on oikein, lihoAminen ei ole mitään.

Pönttö.

Lihoaminen on nominaalimuoto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoamiseen auttaa ananaan ja bananaan syönti. 

Vierailija
24/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kielikorvaan käy kumpikin mutta olenkin asunut eri puolilla Suomea niin on muodostunut joustavampi kielitaju.

Vierailija
25/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän lihoo on oikein.

Hän lihoaa on väärin.

Ja kyllä, sama selviää taivutusmuodoista jos niitä lukea osaa. Lihoaminen ei ole mitään. Ei edes mitään murretta. Murteen perusteella aurinkokin voisi sitten olla vaikkapa aurinko ja sitten vain sanon että minun murteessani se on niin.

Siis aruinko. Valitettavasti autocorrect korjasi tämänkin. Samoin käy kun kirjoitan lihoaminen, automaattinen korjaus on lihominen.

Vierailija
26/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko tästä joka kerta vängätä kun kielioppaista voi ihan itse tarkistaa että molemmat muodot on ok...

Vierailija
27/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit varmaan kirjoittavat myös: "Lihonnut nainen raskautui". 

Vierailija
28/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tästä joka kerta vängätä kun kielioppaista voi ihan itse tarkistaa että molemmat muodot on ok...

Helsinkiläisillä ainakin tuppaa olemaan pakkomielle että vain heille tutut sanat on oikein. Kannattaisi matkustaa joskus, se avartaa.

Vierailija
29/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla muunkinlaisilla muutosta ilmaisevilla verbeillä voi olla eri tavoin taipuvia vastineita:

lämpenee ~ lämpiää

lämmetä, lämpenee ~ lämmitä, lämpiää

pehmetä, pehmenee ~ pehmitä, pehmiää

lihoa, lihoo ~ lihota, lihoaa

nuorenee ~ nuortuu

nuoreta, nuorenee ~ nuorentua ~ nuortua

tummeta, tummenee ~ tummentua ~ tummua

hoiketa, hoikkenee ~ hoikentua ~ hoikistua

Vierailija
30/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset