Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti! Näinkö kehnoja aikuiset ihmiset ovat äidinkielessä, että uskovat lihoamisen olevan oikein kirjoitettu ja lihominen olisi väärin?

Vierailija
20.09.2021 |

Luin tuolta missileskustelusta ja kyllä, jotkut uskovat että "lihoaa" on oikein kirjoitettu ja "lihoo" on puhekieltä. Siis mitä! Tiedän et ihmiset nykypäivänä ovat tyhmempiä, mutta ihan oikeasti...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä tämä on nykyään.

Vierailija
2/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niitä jotka lähtevät lihoamaan Thaimaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedätkö itse miten asia on?

Vierailija
4/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoaihe av:lla. Molemmat käy, ne on rinnakkaisimuotoja. Toinen on käytössä enemmän läntisellä murrealueella ja toinen on itäisempi. Ei sen kummempaa kuin vihta ja vasta.

Vierailija
5/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää myötähäpeää. Lihoaminen ei ole mitään, lihominen on.

Vierailija
6/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoaa on oikein kirjoitettu. Onko ap:kin siis tyhmä? (Myös lihoo on oikein)

Vierailija
7/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lännessä sanotaan "minä lihosin", idässä "minä lihoin". Molemmat käy kirjakielessä.

Vierailija
8/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestoaihe av:lla. Molemmat käy, ne on rinnakkaisimuotoja. Toinen on käytössä enemmän läntisellä murrealueella ja toinen on itäisempi. Ei sen kummempaa kuin vihta ja vasta.

Höpö höpö, nuo eivät mitään rinnakkiasmuotoja ole eikä ole mitään oikeaa murretta. Murteen taakse ei kannata verhoutua, sen perusteella voisi sitten kirjoittaa ihan mitä ikinä huvittaa ja sanoa sen olevan murretta. Mutta tuo ei ole mitään murretta vaan osaamattomuutta.

Vierailija
9/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lännessä sanotaan "minä lihosin", idässä "minä lihoin". Molemmat käy kirjakielessä.

Tuo voi olla murretta, mutta lihoasin ei ole mitään.

Vierailija
10/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, nuo eivät mitään rinnakkiasmuotoja ole eikä ole mitään oikeaa murretta. Murteen taakse ei kannata verhoutua, sen perusteella voisi sitten kirjoittaa ihan mitä ikinä huvittaa ja sanoa sen olevan murretta. Mutta tuo ei ole mitään murretta vaan osaamattomuutta.

Kyllä molemmat käy. Et taida olla itse ihan välkyin ainakaan kieliasioissa?

https://fi.m.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota

Vierailija
11/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlekaan ei tunnista lihoamista. Jos kirjoittaa hakuun lihoaminen, Google kysyy tarkoititko lihominen.

Vierailija
12/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat on kurjakieltä mutta yleisyys riippuu murrealueesta.

Mikä on "lihoaisin"?

Tässä oikea taivutus

Vierailija
13/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlekaan ei tunnista lihoamista. Jos kirjoittaa hakuun lihoaminen, Google kysyy tarkoititko lihominen.

Google ehdottaa aina yleisempää.

Vierailija
14/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskeytyminen on alkanut.

Vierailija
15/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, missään ei ole lihoAmista. Lihosin on ok vaikka hölmöltä kuulostaa, mutta lihoAsin ei ole ok. Juuri kuten lihominen on oikein, lihoAminen ei ole mitään.

Pönttö.

Vierailija
16/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kUrjakieltä todellakin. Murre ja kirjakieli ovat täysin eri asioita. 

Vierailija
17/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tosiaan on molemmat oikein. Sanakirjoissa esiintyy kumpikin muoto.

Taivutus

1. inf. lihota • akt. ind. prees., yks. 1. lihoan • akt. ind. imperf., yks. 3. lihosi • akt. kond. prees., yks. 3. lihoaisi lihoisi • monikossa: akt. imperat. prees., yks. 3. lihotkoon • monikossa: akt. 2. partis. lihonnut • monikossa: pass. imperf. lihottiin

Vierailija
18/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat on kurjakieltä mutta yleisyys riippuu murrealueesta.

Mikä on "lihoaisin"?

Tässä oikea taivutus

Totta. Molemmat on kurjakieltä, aina pitäis vaan laihtua hah hah

Vierailija
19/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän lihoo on oikein.

Hän lihoaa on väärin.

Ja kyllä, sama selviää taivutusmuodoista jos niitä lukea osaa. Lihoaminen ei ole mitään. Ei edes mitään murretta. Murteen perusteella aurinkokin voisi sitten olla vaikkapa aurinko ja sitten vain sanon että minun murteessani se on niin.

Vierailija
20/30 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, missään ei ole lihoAmista. Lihosin on ok vaikka hölmöltä kuulostaa, mutta lihoAsin ei ole ok. Juuri kuten lihominen on oikein, lihoAminen ei ole mitään.

Pönttö.

Olet ainoa joka kirjoittaa tuon "lihoasin", ei kukaan muu ole sitä ehdottanut. Lihoaisin olisi konditionaali. Lihoaminen on myös oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän