Tunnetko sinä hamstraajaa?
http://yle.fi/uutiset/hamstraaja_peittelee_kerailyvimmaansa_viimeiseen_asti/7598876
Millaisia ongelmia hamstraus on ko. henkilölle aiheuttanut?
Kommentit (55)
Tunnen. Koulutettu, varakas keski-ikäinen mies. Hamstraa IHAN kaikkea. Ostaa kaikkea turhaa romua vain siksi että on halpaa, penkoo roskiksista käyttökelpoiset mutta tarpeettomatkin esineet, ottaa kaiken minkä "halvalla" tai ilmaiseksi saa, vaikka talo ja kesämökki pullistelee jo nyt tavaraa niin että ei mitään järkeä. Surullisinta on, että hänellä on myös kaksi tytärtä. Hamstraus aiheuttanut ainakin paljon ongelmia parisuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:39"]
Minä itse. Olen huomannut että nyt raskaana ollessa kerään kaappeihin kaikkea, pyykinpesuainetta, shampoota, nestesaippuoita, vauvan puhdistusliinoja ym kaikkea
[/quote]
No en näkis, että tuo on ongelma, jos tavarat tosiaan mahtuu kaappeihin ja tulee käytettyä. Mutta sitten jos koko asunto alkaa olla täynnä tavaraa, eli pullot ja putelit valtaavat muunkin tilan kuin kaapit, voi ehkä ollakin kyse ongelmasta.
Äitini on sellainen tosin talo suhteellisen siisti mutta liikaa vaatteita ja pestyjä muovipusseja sekä kaikenmailman säästettyjä vanhoja voipurkkeja ym.
Myös mun ex-mies on hamstraaja ja kykenemätön siivoamaan. Kaikki paikat täynnä rojua. Tämä sotkuisuus johti avioeroon.
Itse heitän aina kaikki ylimääräinen pois. Vihaan jopa turhia koriste-esineitä. Nautin siitä että ei ole mikään tavarakaaos ympärillä.
Voin tunnustaa täällä olevani hamstraaja. Lapsille olen ostanut suurinpiirtein kaikki tarvittavat vaatteet seuraavaksi kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Joka kaapit, varastot ovat täynnä muovipusseja ja nyssyköitä. Ja yritän salata niitä mieheltäni. Hävettää, mutta tuntuu etten voi mitään taipumukselleni. Kauppoja ja kirppareita kierrän melkein päivittäin. Olen heikkona alennusmyynneissä..esim. Keittiössä olisi neljälle eri perheelle keittiötarvikkeet. Kaikkea on aivan liikaa...
Täällä voin myöntää olevani hamstraaja. Olen ostanut lapsille tarvittavat vaatteet jo kahdeksi vuodeksi eteenpäin. En voi vastustaa alennusmyyntejä ja kirpputoreja. Kotona joka kaappi ja varasto pursuaa muovikasseja ja nyssyköitä. Jotenkin tavara tuo turvaa.
Tunnen. Hamstraajan koti on pieni kasio joka on ahdistavan täynnä ihan ilmanaikuista tavaraa, pino pinon päällä. Hamstraajan kodissa haisee pahalle, mutta vielä pahemmalle siellä haisi silloin kun heillä oli koira. Heti kun ovesta menee niin alkaa puikkelehtiminen tavarapaljouden keskellä, tavaraa on myös keittiö ja kylppäri täynnä. En voi käsittää.....ei hirveästi tee mieli kyläillä.
Eräs pariskunta ja heidän 2 parikymppistä lastaan. Asuvat omakotitalossa. Talon piha on täynnä semmoisia muovipressu autokatoksia. Niissä katoksissa on autonraatoja, mopoja, polkupyöriä jne. Osan niistä voisi ehkä pelastaa tai käyttää varaosiksi mutta osa on toivottoman ruosteessa. Osa on jäänyt heinikon alle.
Keittiö... Siellä ei ole mitään pilaantunutta ruokaa, mutta ruokaa on tolkuttomat määrät. Saattaa olla 10viinirypäle rasiaa, iso kulhollinen banaaneja, samoin päärynöitä, leipä laatikko tursuaa, leipä paketteja voi olla llähemmäs parikymmentä, pelkkiä pakastimia asunnossa on 5. Niitä isoja arkkupakastamia, jääkaappeja 3. Ruokaa ostetaan "kun oli tarjouksessa" mutta melkein yhtä paljon sitä heitetään poiskin.
En ole käynyt talon yläkerassa mutta ainakin portaat ovat täynnä pyykkiä, uusia vaatteita joissa on laput kiinni, kukkaruukkuja, elektroniikkaa, verhoja, kaikkea vaan järjettömät määrät.
Kaikki perheenjäsenet ovat töissä tai opiskelevat. Ovat siistejä ja kohteliaita. En tiedä mikä tuo hamstraus homma oikein on?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:56"]
No minä olen "eheytynyt" hamstrauksesta. Mutta en hoitojen vaan rahan ansiosta
[/quote]
Kertoisitko tarkemmin, miten raha auttoi hamstraukseen? Minun tuntemani hamstraaja on hyvin varakas mutta hamstraa arvotonta roinaa silti, jopa jätteitä.
[/quote]
Nostan tämän, koska edelleen kaipaan vastausta, miten rahalla voi päästä eroon hamstrauksesta. Olisi tosi hieno juttu, jos näin olisi. Silloin minulla olisi keino auttaa lähiomaistani.
Edellä joku mainitsi Hoarders-sarjan, suomeksi Himohamstraajat. Pistin äitini katsomaan sen, jonkinlaisena "shokkiterapiana", mutta äitipä vain ilahtui, että eihän hän ole ollenkaan yhtä paha tapaus kuin ohjelmassa käsitellyt, joten vielä voi hamstrata lisää!
Mun vanhemmat ja isä on selkeästi se pahempi hamsteri. Sitä tavaraa on ihan mielettömästi ja lisää ostetaan. Äiti yrittää sentään päästä tavarasta eroon, mutta isä vaan kasaa tavaraa pinoihin.
Silloin kun asuin kotona vanhempani lähtivät aina pidemmäksi aikaa lomareissuun. Mä kannoin tavaraa jätesäkeittäin roskiin ja kierrätykseen. He eivät ikinä huomanneet mitään ja olivat vain tyytyväisiä talon siisteydestä kotiin tullessan. Nyt kymmenessä vuodessa sitä tavaraa on kertynyt niin paljon, että huomaamatta sitä roskaläjästä ei hankkiudu eroon ja mua ahdistaa ihan hirveästi.
Oma kotimme on siisti ja myyn omasta kodistani tarpeetonta tavaraa säännöllisesti pois. Hiljattain isäni pillastui tästä täysin ja päätti ettei mulle osteta enää ikinä joululahjoja. Tätä mä olin vähän tavoitellutkin, koska todella typerää ostaa tarpeetonta krääsää puolin ja toisin.
Epäilen että hamstraukselta näyttävään lopputulokseen on kaksi tietä. Toinen on se että ei vaan välitä siivoamisesta pätkän vertaa ja sitten tää toinen ettei voi luopua mistään, edes järjettömistä tavaroista. Mun mies on tätä ensimmäistä tyyppi ja jos minua ei olisi, hän uisi todennäköisesti roskissa ja tavarassa, vaikka muuten on normaalisti työssäkäyvä ihminen eikä mitenkään mt-ongelmainen. Kun se ostaa jotain, se purkaa sen paketista jossain ja jättää roskat siihen. Ei ole mitään rajaa sille, miten kauan ne roskat voi siinä olla. Kaikki miehen "reviirit" on törkeässä kunnossa.
Minä ja se ilmenee mm. näin
-13 vuoden ajalta on vauvalehtiä, kaks plussaa ja meidän perhettä (joka ikinen numero)
-kirjahyllyt pursuaa kirjoja ja tykkään ostaa lisää kirppareilta ja kirjakerhosta
-cd- ja dvd-levyjä on aika paljon ja ostan kyllä lisää jos mieleisiä tulee vastaan
-kaikki koulumateriaali on tallella lukioajoilta lähtien (melkein kaikki myös peruskoulusta), säilytän myös lasten kaikki kotiin saadut koulukirjat yms.
-vaatteet kyllä osaan kierrättää pois :)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:31"]
Taidan olla minä itse. En ostele mitään, mitä en oikeasti tarvitse. Silti kaksikerroksinen talomme on täynnä tavaraa. Saan paljon kaikkea mm. vaatteita ystäviltäni. Useampikin kuolinpesä ollaan peritty mieheni kanssa. Kierrätän ahkerasti mm. lehtiä ja lasten vaatteita. Vien ylimääräiset aikuisten vaatteet UFFin laatikkoon. Myyn tavaroitamme aktiivisesti Huuto. netissä ja kauppakin käy. Silti talossamme on kamalasti kaikkea, mm. kirjoja. Mitä niille voi tehdä, kun en roskiinkaan raaski heittää?
[/quote]
Monissa kirjastoissa on kierrätyskärryjä, joihin voi viedä kirjoja. Kierrätyskeskukset ottavat varmasti vastaan kaikenlaista tavaraa.