Tunnetko sinä hamstraajaa?
http://yle.fi/uutiset/hamstraaja_peittelee_kerailyvimmaansa_viimeiseen_asti/7598876
Millaisia ongelmia hamstraus on ko. henkilölle aiheuttanut?
Kommentit (55)
Terapia, lääkitys. Psyykkinen häiriö vaatii pitkän hoidon.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:21"]Mutta tunteeko kukaan parantunutta hamstraajaa? Siis ihmistä, joka on ollut hamstraaja, mutta lopettanut hamstraamisen ja hankkiutunut liiasta tavarasta eroon? Näin kerran televisiosta ohjelman, jossa haastateltiin aiheesta kirjan kirjoittanutta naista. Hän oli itse hamsterin tytär, ja hänen mielestään hamstrauksesta ei voi koskaan parantua ja läheisten pitää vain hyväksyä etteivät voi tehdä mitään.
[/quote]
Uskon että voi parantua. Hoitoa pitää olla.
Mies ei saa aikaseksi, että laittaisi tavaroitansa pois, kiertoon..ei ole mikään hamstraajaluonne, mutta kun tätä voi vielä tarvita. Laitan sitten salaa pois, mutta pirulaisella on niin hyvä muisti, että kysyy vuosienkin jälkeen, missä se ja se tavara on. Ja minä tietty olen jo autuaasti unohtanut koko asian.
Minä itse. Olen huomannut että nyt raskaana ollessa kerään kaappeihin kaikkea, pyykinpesuainetta, shampoota, nestesaippuoita, vauvan puhdistusliinoja ym kaikkea
En nyt tiedä onko mulla "pesänrakennusvaihe" vai pitääkö vaan myöntää että oon vinksahtanut
17
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:38"]Mies ei saa aikaseksi, että laittaisi tavaroitansa pois, kiertoon..ei ole mikään hamstraajaluonne, mutta kun tätä voi vielä tarvita. Laitan sitten salaa pois, mutta pirulaisella on niin hyvä muisti, että kysyy vuosienkin jälkeen, missä se ja se tavara on. Ja minä tietty olen jo autuaasti unohtanut koko asian.
[/quote]
Kaikkea tarvitaan sadan vuoden aikana.
No minä olen "eheytynyt" hamstrauksesta. Mutta en hoitojen vaan rahan ansiosta
Tunnen kaksi henkilöä, äidin ja isosiskoni. Äitini ei osaa heittää mitään pois, ja tyhjäksi menneitä margariinirasioitakin pestään "säilytyskulhoiksi", vaikka omia kulhoja on tarpeeksi. Lisäksi meidän lasten ikivanhoja vaatteita on ympäri taloa, niin pyykkikoria kuin pääoven eteistä myöten (eteisestä ei mahdu kulkemaan, käytössä on sivuovi). On myös vanhoja lehtiä ja vaikka mitä, aina vanhoista kännykänkuorista tyhjiin dödöpurkkeihin. Kolmas siskoni (ei mainittu hamstraajasisko) on yrittänyt heittää pois kaiken turhan, mutta urakka tuntuu loputtomalta. Itsekin auttaisin, mutta asun jo muualla avopuolisoni kanssa, ja ennätämme vierailemaan äidillä vain lyhyitä aikoja.
Sitten tämä hamstraajasiskoni... Hän ei varsinaisesti keräile vanhaa tavaraa, vaan ostaa koko ajan uutta tilalle! Esimerkiksi hän ostaa dvd:itä ihan randomisti, eikä ole avannut edellisiä (kuukauden romukasan alla lojuneita) leffoja edes muoveistaan. Hänellä on lisäksi tavattoman huono muisti, eikä edes muista omistaako jonkun tavaran vai ei.
Kaiken kruunaa Se, että isosiskoni asuu vielä äidin luona, joten voitte vain kuvitella miltä huusholli näyttää KAHDEN hamstraajan armoilla!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:46"]
Tyttärestäni on tulossa sellainen. Ei heitä mitään ikinä pois. Jokainen paperilappu on tallessa ekaluokasta asti( hän on 26 v). Heitän salaa pois tavaraa hänen huoneestaan ( ei asu enää kotona).
[/quote]
Tuo salaa poisheittäminen ei ole hyvä asia. Pyydä mieluummin häntä viemään ne pois. Et voi tietää mitä oikeasti hänelle tärkeää siellä on. Tai sitten raivaatte sen yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:21"]
Mutta tunteeko kukaan parantunutta hamstraajaa? Siis ihmistä, joka on ollut hamstraaja, mutta lopettanut hamstraamisen ja hankkiutunut liiasta tavarasta eroon? Näin kerran televisiosta ohjelman, jossa haastateltiin aiheesta kirjan kirjoittanutta naista. Hän oli itse hamsterin tytär, ja hänen mielestään hamstrauksesta ei voi koskaan parantua ja läheisten pitää vain hyväksyä etteivät voi tehdä mitään.
[/quote]
kai siitä parantuminen on harvinaista. En ole kuullut parantumistarinoita ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:02"]
Mistä tuollainen johtuu, siis mitä tuossa on taustalla?
[/quote]
Ei siihen tarvita muuta kuin lapsuuskoti jossa hävitettiin kaikki mahdollinen. Pahinta oli kun huomasi koulusta kotiin tullessa että jotain tärkeää oli poissa. Ja mitään ei olisi saanut ostaa.
[/quote]
Minä sanoisin, että hamstraaminen kumpuaa varmasti jonkinsortin ahdistuneisuudesta, jota yritetään hamstrauksella lievittää.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:56"]
No minä olen "eheytynyt" hamstrauksesta. Mutta en hoitojen vaan rahan ansiosta
[/quote]
Kertoisitko tarkemmin, miten raha auttoi hamstraukseen? Minun tuntemani hamstraaja on hyvin varakas mutta hamstraa arvotonta roinaa silti, jopa jätteitä.
Itse olen jonkun sortin hamsteri, vaikea heittää tavaraa pois ja kaikki varastot/kaapit pursuaa tavaraa. "Jos joskus kuitenkin vielä tarvii.." Ostan usein myös tavaroita kaksin kappalein, toinen on ikäänkuin jemmassa jos toinen menee huonoksi/rikki/häviää tms. Tiedostan tilanteeni ja ongelmani ja taistelen sitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:46"]
Tyttärestäni on tulossa sellainen. Ei heitä mitään ikinä pois. Jokainen paperilappu on tallessa ekaluokasta asti( hän on 26 v). Heitän salaa pois tavaraa hänen huoneestaan ( ei asu enää kotona).
[/quote]
Tuo salaa poisheittäminen ei ole hyvä asia. Pyydä mieluummin häntä viemään ne pois. Et voi tietää mitä oikeasti hänelle tärkeää siellä on. Tai sitten raivaatte sen yhdessä.
[/quote]Hamstraaja ei heitä mitään pois, kaikkiin liittyy tunne ja muisto ja pelkää että ne häviävät tavaran myötä. Minulle mikään tavara ei ole tärkeä, muistan tärkeät jutut muutenkin.
Tunnen. Oon ollut apuna kun on tyhjennetty paria varastoo. Tuskasta touhua. Edes hamstraajan mies ei ollut tietoinen vaimonsa ongelmasta. Siellä sit oli vihanen mies ja hysteerinen hamstraaja. Varastot oli katosta lattiaan täynnä tavaraa, missä oli vielä hintalaput kiinni. Sääliks kävi pariskuntaa. On niillä rikkaillakin ongelmansa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:02"]
Mistä tuollainen johtuu, siis mitä tuossa on taustalla?
[/quote]
Tavaran haaliminen on keino lievittää ahdistusta samalla tavalla kuin joillakin ihmisillä juominen tai lohtusyöminen. Ainakin amerikkalaisessa Hoarders-sarjassa useimmilla hamstraajilla oli taustalla myös joku erityisen traumaattinen kokemus, kuten lähiomaisen kuolema tai jätetyksi tuleminen, jota he eivät kyenneet käsittelemään.
Mutta tunteeko kukaan parantunutta hamstraajaa? Siis ihmistä, joka on ollut hamstraaja, mutta lopettanut hamstraamisen ja hankkiutunut liiasta tavarasta eroon? Näin kerran televisiosta ohjelman, jossa haastateltiin aiheesta kirjan kirjoittanutta naista. Hän oli itse hamsterin tytär, ja hänen mielestään hamstrauksesta ei voi koskaan parantua ja läheisten pitää vain hyväksyä etteivät voi tehdä mitään.