Mitä suomalaista veisin tuliaisiksi Italiaan?
Jotain syötävää ja juotavaa ajattelin, kahdelle iäkkäälle italialaisrouvalle. Leipäjuustoa ja karjalanpiirakoita? Onkohan salmiakkikossu liian erikoista? Vinkkejä?
Kommentit (43)
En ymmärrä miksi kohkaatte aina tuosta kylmäkuljetuksesta? Jos laitatte laukkunne ruumaan, voi sinne pakata kylmäkassiin tuotteitta niiden pakkaseen laitettavien kylmäkallejen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:07"]
Lakkojen kivet menevät ikävästi meidän mummojen tekareiden väliin.
[/quote]
Isoissa ruokakaupoissa myydään kivettömänä versiona myös. Minä ostan aina sitä kotiinkin.
Mun italialainen mies ainakin tykkää suomalaisesta Fazerin suklaasta, niistä missä on esim. appelsiinia tai päärynää. Savustettua lohta ja sieniä tuodaan itse Suomesta tuliaisiksi tänne Italiaan. Saisitko aitoa kalakukkoa jostain? Myös rieskasta munkin mies tykkää. Rieska, sienisalaatti ja savustettua lohta vaikkapa wrapiksi, siinä hyvää suomalaista ruokaa.
Lakua Italiassa syödään myös, eli just joku Salmiakkiruudut tms. vähän miedompi salmiakki ei ehkä ole liian voimakkaan makuista.
Itse en ole nähnyt mustikoita täällä (etelä-Italiassa) missään, ehkä pohjoisessa niitäkin löytyy. Pannukakku ja mustikkahillo oli eksoottista mun miehelle aluksi.
Pari viikkoa sitten tulin viimeisimmältä reissulta Italiasta.
Viemisinä mulla yleensä hilloja (lakka, tyrni, karpalo) joita voi syödä esim juustojen kanssa, Fazerin minttusuklaakonvehteja, lakka- tai karpalolikööriä (vanhemmat tädit tykkää!), suomalaista designia (kakkumaakarille vein Magisson kakunottimen, toiselle pienen aallon skoolin), näin joulua kohti veisin jotain jouluun liittyvää (vaikka Pentikin pikkuporon ja kynttilät tai pipareita).
#20 ehdotus pakastetusta poronfileestä on hyvä jos olet heti tekemässä sen ruuaksi! Leikkeleinä kylmäsavustettu poronliha on ehdoton! Sieniä en välttämättä veisi, niitä italialaiset syövät ja tekevät ihan omasta takaa. Jos pitävät merenelävistä niin savumuikut on herkkua.
Ja toisinpäin... mun matkalaukussa oli 10kg ruokaa kun tulin takaisin;)
En muuten säilykkeitä toisi italialaiselle tuliaisiksi. Täällä syödään tosi vähän eineksiä, ja jonkun säilyketölkin iskeminen pöytään voi olla tosi kummallista, vaikka kuinka olisi "laadukasta". En tiedä saisiko poronlihaa makkaran muodossa tai vaikka kuivattuna, tekisi paremman vaikutuksen.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:18"]
En muuten säilykkeitä toisi italialaiselle tuliaisiksi. Täällä syödään tosi vähän eineksiä, ja jonkun säilyketölkin iskeminen pöytään voi olla tosi kummallista, vaikka kuinka olisi "laadukasta". En tiedä saisiko poronlihaa makkaran muodossa tai vaikka kuivattuna, tekisi paremman vaikutuksen.
[/quote]
Sitä saa myös ihan kylmäsavustettuina viipaleina, ei tarvitse mitään purkkiruokaa ostaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:54"]
Leipäjuusto on ihan kamalaa, kun Italiassa tuo ruokakulttuuri arvostaa täysin toisentyyppisiä juustoja. Voisitko olla viemättä mitään syötävää...? Joku suomalainen suklaakin on tummaan suklaaseen tottuneelle italialaiselle vähän no-no.
Sen sijaan voisit viedä mieluummin vaikkapa jotain suomalaista designia. Vaikka Marimekolta jotain keittiöön tai Iittalalta kivi-tuikkuja tms.? Niitä voi yhdistellä vähän perinteisempäänkin sisustukseen, ja keittiöpyyhkeille ja tuikuille on tavallaan "aina" käyttöä.
Tai entäpä musiikki? Kuuntelevatko cd:ltä musiikkia, miten olisi vaikkapa Sibeliuksen jotkut kauniit viulukonsertot?
[/quote]Ei niitä Marimekkoja ja Ratioita arvosta kukaan muu kuin Suomalaiset itse, eikä sen enempää myös Sibeliusta. Jotain pohjoista eksotiikkaa sen pitää olla, vaikka poron sarvesta tehty pullon aukasia tms.
Juustohöylä on kuulema aika hittituote, sitä kun ei tunneta muualla kuin suomessa ja ruotsissa.
[/quote]
Kyllä tunnetaan. Jopa Italiassa.
Ei kannata ihan kauheasti panostaa ja satsata, italialaiset eivät yleensä lämpiää oudoille ruuille, eivätkä sen puoleen arvosta suomalaista designiäkään. Italialaisen vaimona been there done that. Aluksi yritin miettiä tuliaisia ja veikin vaikka mitä, siellä on aaltovaasit romukippoina ja muutkin esineet sijoiteltu vessaan tai parvekkeelle. Ruokien kanssa sama juttu. Puolukkahilloa me viedään aina, siihen ovat ihastuneet. Muiden perään eivät ole kyselleet;-) Eli jotain ihan nimellistä, juuri vaikka hilloa tai suklaata sievästi pakattuna.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:10"]
En ymmärrä miksi kohkaatte aina tuosta kylmäkuljetuksesta? Jos laitatte laukkunne ruumaan, voi sinne pakata kylmäkassiin tuotteitta niiden pakkaseen laitettavien kylmäkallejen kanssa.
[/quote]
Totta, ja eikös Helsinki-Vantaalla ole ihan siinä lähtöaulassakin myymälöitä, joista voi ostaa ihan viime tipassa ennen koneeseen menoa noita tuotteita. Pieni kylmälaukku mahtuu sujuvasti käsipakaasiin. Olen näin vienyt joskus Itävaltaan kylmänä hyvin pysyneitä leikkeleitä yms. mitä olen ostanut kentältä. Ei niitä tarvitse kotoa asti retuuttaa.
Olin myös ehdottamassa tuota juustohöylää, kota ei monessakaan maassa tunneta lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:18"]
[/quote]
Saa leikkeleenä ihan perus prismastakin.
Kyllä italialaiset paljonkin säilövät ruokia, tosin lasipurkkeihin eikä tinapäniköihin. Esim antipastosekoituksia, pestoa, Capricceja, pateita. bagna cauda tai bagnet rossoa yms on pilvin pimein myynnissä:)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:54"]
Leipäjuusto on ihan kamalaa, kun Italiassa tuo ruokakulttuuri arvostaa täysin toisentyyppisiä juustoja. Voisitko olla viemättä mitään syötävää...? Joku suomalainen suklaakin on tummaan suklaaseen tottuneelle italialaiselle vähän no-no.
[/quote]
No ainakin ne italiaanot joille me ollaan viety leipäjuustoa ja Fazerin sinistä, on tykänneet niistä ihan oikeasti.
[/quote]
Italialaiset ovat kohteliaita, oikeasti tykkäämisistä on paha sanoa pelkän lahjojen vastaanoton perusteella. Leipäjuusto on ihan ok, kun siihen sekottaa kermaa ja vaniljasokeria ja paistaa uunissa, mutta muuten se on sanonko-mä-mitä italialaisille, jotka pitävät itseään kulinaristeina ja juustoasiantuntijoina.
Itse tykkään kovastikin Fazerin suklaista, mutta se on makujuttu, jota eteläeurooppalaiset ei pääsääntöisesti jaa. Siellä arvostetaan yleensä enemmän tummaa kuin vaaleaa suklaata.
Ei siinä mitään, ainahan sitä voi viedä Italiaan vaikka mämmiä, ja varmasti kiittelevät vuolaasti siitäkin. Pointti olikin, että onko PAKKO ottaa se riski, että vie jotain, joka päätyy vaivihkaa roskiin.
7
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:12"]
Mun italialainen mies ainakin tykkää suomalaisesta Fazerin suklaasta, niistä missä on esim. appelsiinia tai päärynää. Savustettua lohta ja sieniä tuodaan itse Suomesta tuliaisiksi tänne Italiaan. Saisitko aitoa kalakukkoa jostain? Myös rieskasta munkin mies tykkää. Rieska, sienisalaatti ja savustettua lohta vaikkapa wrapiksi, siinä hyvää suomalaista ruokaa.
Lakua Italiassa syödään myös, eli just joku Salmiakkiruudut tms. vähän miedompi salmiakki ei ehkä ole liian voimakkaan makuista.
Itse en ole nähnyt mustikoita täällä (etelä-Italiassa) missään, ehkä pohjoisessa niitäkin löytyy. Pannukakku ja mustikkahillo oli eksoottista mun miehelle aluksi.
[/quote]
Sun mies onkin "puoliksi suomalainen". Ei ehkä ihan osuvin esimerkki siitä, mitä italialaiset iäkkäät rouvat arvostavat.
Paljon tuli hyviä vinkkejä, kiitos niistä! Mammat tosiaan ovat kovin kiinnostuneita Suomesta, pyysivät viemään kuvia nähtäväksi yms. joten ajattelin että mielellään varmaan maistavatkin jotain eksoottista. Menen heille vuokralaiseksi, en vieraaksi, joten en kuitenkaan mitään kauhean kallista viitsi viedä. Ap.
Ei mitään salmiakkia, se ei ole nautinnollista sellaiselle joka ei ole sitä tottunut syömään. Sama yleensä myös ruisleivän kanssa.
Karjalanpiirakatkin saattaa olla turhan eksoottisia. Leipäjuusto on hyvä. Hyviä olisi esim. jotkut Fazerin konvehdit (vaikka ne erikoiskonvehdit joissa on erilaisia marjatäytteitä) ja vaikka joku lakkalikööri jos alkoholia juovat.
Minä vein finlaysonin pyyhkeitä ja iittalan astioita sekä lakkaliköörikonvehteja ja niitä jotain sinivalkoisi konvehteja. Olikohan mustikkakonvehteja
Salmiakkia kannattaa kokeilla, mutta ei pidä loukkaantua jos sylkevät pois. Yllättävän moni ulkomaalainen on tykännyt näistä. http://www.halva.fi/fi/shop/rasiat/salmiakkiruutu-250g/35 Fazerin sininen on myös yleensä ollut mieleen. Ja miksipä ei myös se salmiakki kossu.
Leipäjuusto pitäisi säilyttää kylmässä, ei ehkä paras vietävä pitkään matkustamiseen.
Sattuneesta syystä suomalaien keittiö ei ole levinnyt maailmalle, joten aika hankala meidän perinteisistä ruuista on löytää hittejä, joista ulkomaalaiset haltioituisi.
Poronkäristys on aika perinteinen, osta sälykekäristystä ja puolukkahilloa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:50"]
Minä vein finlaysonin pyyhkeitä ja iittalan astioita sekä lakkaliköörikonvehteja ja niitä jotain sinivalkoisi konvehteja. Olikohan mustikkakonvehteja
[/quote]
Noissa suomalaistavaroissa on vaan se, että ne maksavat aika paljon ja ulkomaalaiset vastaanottajat ei tiedä niiden olevan ns. laatutavaraa joka maksaa, eivätkä välttämättä osaa arvostaa niitä. Jokusen kerran tällaistakin tullut vastaan tuttavapiirissä.
Jos syötävää tai juotavaa, niin miten olisi kuivattuja suppilovahveroita tai lakkahilloa? Fazerin konvehdit voisi olla ok.
Jos menet sinne itsekin, voisit ottaa jäisen siianmäti purkin mukaan ja ruisnappeja ja tehdä ekana iltana ruisnappien päälle sipuli-smetana-mäti seoksen ja tarjota niitä.
Jos ei ole pakko olla syötävää, niin jotain Pentikiltä, Aarikalta tai Marimekolta tai Iittalalta. Esim. jalallinen Kastehelmi kulho olis musta jotenkin tosi suomalainen ja sille varmaan aina löytyy käyttöä.
Minä vien Italian talon naapureille usein lohta, koska siitä he tykkäävät. Myös suomalaista kosmetiikkaa, huivin, muumitavaraa ja Iittalan astioita, mm. Aalto- maljakon olen vienyt. Myös Suomi- kirja italiaksi oli mieluinen lahja:)
Salmaria vein kerran- jäi juomatta :)