Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiikohan vauva nukahtamaan näin?

Vierailija
04.11.2014 |

Mielipiteitä kaivataan!
Vauva pian 7kk on aina nukahtanut syliin/viereen, viimeiset kolmisen kuukautta olen siirtänyt nukkuvana pinnasänkyyn mutta nyt, kun pohja on alempana, vauva usein herää siirrettäessä. Pari iltaa olen nyt tehnyt niin, että olen antanut hänen yrittää nukuttaa itse itsensä, hän saattaa nousta seisomaan, myllää ja pyörii, leikkii tutilla, leikkii peitolla ja lopulta väsähtää niin, että rauhoittuu makuulle ja silittely/hytkyttely viimein auttaa nukahtamaan. Eilen vauva ei kerennyt nukahtaa ennen sänkyyn menoa, mutta oli aivan umpiväsynyt. Hän leikki ja temmelsi kuitenkin sängyssä, lopulta oli niin väsynyt että alkoi parkumaan. Jos itku yltyi pahaksi, nostin syliin ja pidin siinä kunnes rauhoittui ja kun olin neljä kertaa nostanut syliin ja laskenut alas, vauva nukahti kun silitin.
Jos poistun huoneesta, vauva alkaa itkemään hysteerisesti ja sitä en pysty tarkoituksellisesti kuuntelemaan.
Molempina iltoina on loppujenlopuksi mennyt 1,5-2 tuntia, ja mietinkin, että kannattaako jatkaa näin vai onko tämä yhtä tyhjän kanssa?
Kiitos teille, jotka jaksoitte lukea, pahoittelut jos kappalejaot ei toimi mobiililla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva nukahtaa hyvin viereen, niin minä jatkaisin sitä. Vauva ja isompikin lapsi voi kokea yksin olemisen turvattomaksi. Meidän kolmevuotias nukahti noin puolen vuoden ajan hyvin itsekseen, mutta nyt haluaa taas jonkun kaverin. Kerran sanoin, että mitä jos hän ottaisi vaikka unilelun kaveriksi, eikö se auttaisi. Hän sanoi, että ei, haluaa ihmisen. Mitäpä siihen vastaan sanomista, aika ymmärrettävä pyyntö kyllä.

Vierailija
2/4 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma piileekin nykyisin siinä, että vauvan opittua konttaamaan ja nousemaan seisomaan pelkään, että hän herää hiirenhiljaa (kuten yleensä on hereillä itsekseen hetken, yöllä saatan herätä kun pikkuinen seistä nököttää pinniksessä ja juttelee) ja pääsee putoamaan sängystä. Ennen pystyin nostamaan reunoja täkeillä, mutta nykyisin tuo kykenee kiipeämään "muurien" yli. Hän kun ei yhtään ymmärrä vielä korkeuseroja, vaan saattaa vaan rohkeasti kontata kohti reunaa ilman tietoakaan pudotuksesta...
Syliin voinkin nukuttaa, mutta ongelma on myös päiväunet kun joudun istumaan 30-120 minuuttia paikallani kun vauva ei nuku muualla kuin sylissä. Näin yksinhuoltajana kaipaisin jo hieman sitä "omaa aikaa" vuorokaudessa... toisaalta taas surettaa, kun vauva selkeästikään ei haluaisi nukkua yksin :( -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:47"]

Ongelma piileekin nykyisin siinä, että vauvan opittua konttaamaan ja nousemaan seisomaan pelkään, että hän herää hiirenhiljaa (kuten yleensä on hereillä itsekseen hetken, yöllä saatan herätä kun pikkuinen seistä nököttää pinniksessä ja juttelee) ja pääsee putoamaan sängystä. Ennen pystyin nostamaan reunoja täkeillä, mutta nykyisin tuo kykenee kiipeämään "muurien" yli. Hän kun ei yhtään ymmärrä vielä korkeuseroja, vaan saattaa vaan rohkeasti kontata kohti reunaa ilman tietoakaan pudotuksesta... Syliin voinkin nukuttaa, mutta ongelma on myös päiväunet kun joudun istumaan 30-120 minuuttia paikallani kun vauva ei nuku muualla kuin sylissä. Näin yksinhuoltajana kaipaisin jo hieman sitä "omaa aikaa" vuorokaudessa... toisaalta taas surettaa, kun vauva selkeästikään ei haluaisi nukkua yksin :( -ap

[/quote]

Auttaiskohan se pienemmille vauvoille usein sovellettu keino, että vauva kääritään peittoon, jolloin hän ei herää niin helposti, kun lasket hänet sinne alas? 

Päiväunille voi kokeilla nukuttaa vauvan ihan lattialle jonkun paksun peiton tai patjan päälle.

Oletko kokeillut tassuttelua? Meillä esikoinen ei tykännyt tassuttelusta, mutta monet kuulemma tykkäävät. Siis että nukutat vauvan niin, että pidät kättä hänen päällään.

Tuo on todennäköisesti joku ohimenevä vaihe, joka liittyy liikkumaan oppimiseen, mutta ymmärrän kyllä oman ajan kaipuun erittäin hyvin!

Vierailija
4/4 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täsmennän siis vielä, että pinnasänky on kiinni omassa sängyssäni, olemme suht samalla korkeudella, ainoastaan pinnat välissä. Eilen, kun vauvaa itketti, nousin sängystäni pinniksen toiselle puolelle ja olin ihan vauvan lähellä ja olen myös tehnyt niin, että vauvan rauhoituttua makaamaan laitan käteni hänen päälle ja silittelen/pidän vaan kättä siinä/"hytkyttelen" (vauva nukahtaa sylissä kun vähän tärisyttää ja hytkyttelee).
Tuota kapalointia olen myös miettinyt ja pienempänä se tepsikin, en itse asiassa edes tiedä miksen enää tee sitä! Täytyykin heti illalla taas kokeilla :)
-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän