Hoitajat, miksi olette vaihtaneet tai vaihtamassa alaa?
Minä aloitan: huono johtaminen
Epäasiallista, kyykyttävää, kiusaamista.
Kommentit (29)
Työn fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kuormitus. Olen kaupan kassa. En nyt ihan niin paljon tienaa, kuin hoitajana, mutta eipä haittaa, eipä ole vastuussa niin suuri. Vapaa- aikana jaksaa ihan toisin.
Kaikki pakko- jutut olinse viimeinen juttu, joka sai låhtemään: pakkolaki, eli valmiuslaki, pakkorokotukset, pakko sitä ja tätä.
Te joilla huonot esimiehet, kertokaahan miten se näkyy ja tuntuu?
Esimiehet välttelevät vastuuta...ei uskalleta puuttua epäkohtiin. Organisointikyky puutteellinen..liian tunteella eläviä..esimies koulutuksen puute ...suosikki työntekijät...oman edun tavoittelu...ja yleensä ja erikseen..omalla ilmoituksella pois töistä, jota ainakin puolet käyttävät hyväkseen huilailuun.
Sote-kuntayhtymän perustamisen myötä meno on ollut ihan päätöntä. Olematon ja osaamaton johtaminen kostautuu työntekijöille epäselvinä ja jatkuvasti muuttuvina ohjeistuksina ja prosesseina. Johdolla on hienot visiot ja niitä toteutetaan kovalla kiireellä huomioimatta sitä, että kentällä asiat on saatu muutamassa vuodessa ihan sekaisin. Lasikaton yläpuolella ei tunnu työntekijöiden mielipiteet kiinnostavan, he kun tietävät paremmin. Väkeä lähtee jatkuvasti pois uupuneita ja turhautuneina. Sitten vajetta paikataan siirtelemällä toisista yksiköistä porukkaa ja aiheutetaan taas sinne kaaosta. Koronalla on nyt saatu hienosti puolitoista vuotta perusteltua kaikki ikävät asiat esim. lehdistölle, joka on epäkohtia nostanut esiin. Toinen hyvä johdon käyttämä keino omien mokien peittelyyn on syyttää osaamatonta henkilökuntaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä hoitoalalla, mutta koko ajan etsin vaihtoehtoja muualta. Täällä tuppukylässä ei vain ole tarjolla töitä tuosta noin vain ja hoitoala on yksi iso työllistäjä. Muut työllistäjät on esim. metallialan yrityksiä eikä mulla ole mielenkiintoa tai taitoa sellaisiin töihin.
Haluan hoitoalalta pois työn fyysisen ja henkisen raskauden takia. Teen töitä kolmivuorossa vanhuspuolella. On paljon huonokuntoisia vanhuksia ja paljon kahden hoitajan autettavia. Kiire on kova ja välillä mennään vajaalla. Muistisairaiden parissa työskentely on myös henkisesti raskasta kun on levotonta käytöstä. aggressiivisuutta, sopimatonta seksuaalista käytöstä jne. Välillä on oman kerroksen ainoa lääkeluvallinen muiden ollessa nuoria opiskelijatyttöjä jotka kyllä tekevät hyvin pesut yms., mutta olet yksin vastuussa lääkkeiden antamisesta kun niitä ei saa antaa jos ei ole lääkelupia. Kesät on kaikkein pahinta aikaa kun ei ole tarpeeksi sijaisia ja etenkään lääkeluvallisia sellaisia.
Myös joidenkin työntekijöiden käytös kyrsii. Käydään tupakalla ja siitä on monessa palaverissa paasattu, että yksi kerrallaan eikä jätetä ketään kentälle yksin. Tuijotetaan kännykkää eikä edes kuulla mitä työkaveri puhuu. Ei ajeta partoja, leikata kynsiä, rasvata ihoa. Roskapussit, pesulaput tms. loppuu niin uusia ei viedä huoneeseen lisää. Vältellään vaikeasti syötettävien syöttämistä. On hienoa tulla syöttämstä asukasta ja huomata, että on edelleen joku syöttämättä ja muiden hoitajien jo aloittaneen oman ruokailun. Seisoskellaan kun pitäisi esim. jakaa ruokaa. Puhutaan paskaa selän takana. Valikoidaan sitä kenen työparina haluaa olla. Liian lyhyet vapaat yövuorojen jälkeen, ilta-aamu yhdistelmiä useita.
Ei vee tätä jaksa eläkeikään asti. Eikä työpaikan vaihto auta kun haluan kokonaan pois hoitoalalta. Joka paikassa on raskasta ja kiire. Joka paikassa on niitä vaikeasti muistisairaita. Mielenterveyspuolelle en todellakaan halua töihin. Nyt pitää löytää jotakin aivan muuta.
Näin vanhuksia Suomessa arvostetaan! Tässäpä jokaisen oma tulevaisuus.
Anteeksi mitä? Vaikka mä haluan pois hoitoalalta niin kyllä mä silti teen työni kuten pitää ja kohtelen vanhuksia asiallisesti.
Huono esimies, hankalat asiakkaat, sijaispula ja palkkaus ei tod vastaa työn vaativuutta. Aion hakea opintovapaan ja vaihtaa alaa.
Palkka, huono johtaminen, jatkuva työmäärän kasvu ilman lisäkorvausta, joustamattomuus (kesälomat vuodesta toiseen samalla systeemillä), omaan työhön/työaikoihin ei pysty vaikuttamaan eikä ole mahdollisuutta etätyöhön. Siksi haluan pois.
Työpäivän jälkeen olet niin väsynyt, että ei jaksa, kuin sohvalla katsoa TÄTÄ, työn fyysinen rasitus on niin kova. Vuorotyö sekoittanut unirytmin. Töihin lähtiessä vtuttaa aina. Ystävät ja sukulaiset ja mies jotka tekee toimistotyyppistä työtä, vaikka vuorotyötä jaksaa paljon enemmän. Eli työ on niin kuluttavaa.
Kaiki eläkkeelle jääneet työkaverit ovat jääneet ennemmin, kuin pitäisi, koska fyysinen kunto niin huono. Tules- vaivoja , mt- ongelmia, jne. Kuka hullu haluaa tappaa itsensä työllå?