Ajelisitko yksin reilu 1000km yhteen suuntaan?
Suunnittelen ensi syksyn reissua Lappiin ja aloin miettiä jos ajelisi Utsjoelle asti. Täältä on sinne vähän yli 1000km. Yksin olen lähdössä ja yövyn teltassa tai autossa matkan varrella. Tarkoitus ei ole siis ensimmäisenä päivänä päästä Ustjoelle asti vaan 1-2 yötä yöpyä matkan varrella.
Sitäkin mietin, että kai rokotettuna pääsee Norjan puolelle? Muutenkin koronatilanne voi olla ensi syksynä jo aivan erilainen. Ainakin toivon mukaan alkaa jo helpottamaan. Norjan puolelle en kauas ajaisi, mutta jos vähän kävisi maisema katsomassa ja voisi sanoa käyneensä Norjassa. :D
Tuota matkaa vain mietin, että onhan tuossa ajettavaa. Toki helpottaa jos matkan varrella yöpyy. Kuinkahan harvakseltaan tuolla muuten on huoltoasemia/kylmäasemia? Tankkaamista vain mietin. Sekin kävi mielessä, että varmaan olisi hyvä ottaa naftaa kanisteriin varalta.
Unelmahan olisi vuokrata asuntoauto, mutta vuokrat on niin kalliita. Toki retkeilyautokin kävisi, olisi pienempi.
Kommentit (37)
Ai niin. Lisään vielä: Noita huoltoasemia on mukavasti jonnekin Tornion korkeudelle, mutta siitä pohjoiseen on aika lailla vain kylmiksiä. Niilläkin saa siis tankattua autonsa, mutta itseään ei, joten kannattaa suunnitella loppumatkan tauotus ja ruokailut etukäteen.
Rekkakuskeillehan tuo on ihan normaalia arkea. Eiköhän Lapsissakin huoltoasemia ole joskaan ei toki joka kilometrillä niin kuin etelämpänä. Kannattaa myös ottaa mukaan korjausvehkeitä, jos autolle käy jotain matkalla.
Toivottavasti autossa on todella hyvä penkki ja olet hyvässä kunnossa.
Itse ajelin kerran noin 500km ja tuli selkä ja kaikki istumiseen liittyvä kipeäksi. Ei ehkä kannata hirveen pitkiä aikoja ajaa putkeen. Välillä lepoa ja jumppaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskeillehan tuo on ihan normaalia arkea. Eiköhän Lapsissakin huoltoasemia ole joskaan ei toki joka kilometrillä niin kuin etelämpänä. Kannattaa myös ottaa mukaan korjausvehkeitä, jos autolle käy jotain matkalla.
Juu. Rekan hyvä penkki sitten maksaakin saman kuin halpa henkilöauto. Löytyy säätöjä ja jousituksia, joita ei henkilöautoista löydy.
Jos et joka tauolla tarvii hampurilaisateriaa niin hyvin pärjää. Ylempänä tankki täyteen vaikka joka asemalla kaiken varalta. Itsellä normaalia reilu viikon reissu yksinään lapin maisemissa Kuopion korkeudelta.
Tuollaisen matkan ajaisin mieluiten yksin, ilman matkaseuraa joka häiritsee. Ja kuten todettu, hyvä penkki on ehdoton. On autoja, joilla en tuollaista pysty ajamaan (VW). En pysty olemaan edes kyydissä noin pitkää matkaa, ja kyytiläisenä saa sentään vaihdella asentoa ihan miten vaan.
Itse ottaisin ehkä noin 500km ajoa yhdelle päivälle. Kävin vuosi sitten ajelemassa Lapissa vuokra-autolla, jonka vuokrasin siis sieltä. Ajoa tuli vajaa 2000km neljälle päivälle. Muita reissuja kotimaassa olen tehnyt juuri tuon 500km pituisen matkan päivässä. Sekin on jo itselleni paljon, mutta kyllä sen vielä jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahteen kertaan rokotettuna pääsee jo nyt Norjaan. 1000 km ajelu on pitkä, vaikka vaihtaisi kuskia välillä. Jos yövyt matkan varrella, ei tarvitse ajaa 12-15 tuntia kerralla, joten jos vain saat hyvin unta, jaksanet ajaa itsekin. Autossa voi olla vähän tylsää toki, kun ei ole juttukaveria. Tykkäätkö kuunnella musiikkia tai äänikirjoja? Kiinnostavan äänikirjan avulla varmaan matka taittuisi joutuisammin.
Mä olen muutenkin ajellut yksin kun olen tehnyt päiväretkiä kansallispuistoihin tms. Autossa kuuntelen lähinnä Radio Novaa. Samat kappaleet siellä paljon pyörii, mutta siellä tulee välillä niitä ilmoituksia kolareista tms. niin siksi olen kokenut sen hyväksi kanavaksi pitkillä ajomatkoilla. Toki jos tuo kanava alkaa tökkiä niin saa mieleistä musiikkia Spotifystä jonka saa yhdistettyä auton soittimeen.
Äänikirjoja en jotenkin osaa kuunnella vaan ajatukset alkaa harhailla muualle. :D Tykkään lukea perinteistä kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Lisään vielä: Noita huoltoasemia on mukavasti jonnekin Tornion korkeudelle, mutta siitä pohjoiseen on aika lailla vain kylmiksiä. Niilläkin saa siis tankattua autonsa, mutta itseään ei, joten kannattaa suunnitella loppumatkan tauotus ja ruokailut etukäteen.
Mietin, että jotakin evästä on hyvä ottaa mukaan. Esim. hedelmiä, välipalapatukkoja, porkkanoita, vettä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti autossa on todella hyvä penkki ja olet hyvässä kunnossa.
Itse ajelin kerran noin 500km ja tuli selkä ja kaikki istumiseen liittyvä kipeäksi. Ei ehkä kannata hirveen pitkiä aikoja ajaa putkeen. Välillä lepoa ja jumppaa yms.
On hyvä penkki. Lisäksi vakionopeudensäädin niin ei tarvitse koko matkaa painaa kaasua. Se käy jalan päälle pitkällä matkalla. Totta kai täytyy taukoja pitää ja niitä tulee varmasti ihan maisemienkin takia koska otan kameran mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et joka tauolla tarvii hampurilaisateriaa niin hyvin pärjää. Ylempänä tankki täyteen vaikka joka asemalla kaiken varalta. Itsellä normaalia reilu viikon reissu yksinään lapin maisemissa Kuopion korkeudelta.
Miksi ihmeessä tarvitsisin joka tauolla hampurilaisaterian? Eihän sitä koko ajan tarvitse syödä. Syö hyvän aamupalan lähtiessä niin sillä pärjää jo pitkälle.
Tuota tankkaamista mietinkin, että voi varalta tankata aina täyteen kun tulee asema vastaan. Mietin reissun ajankohdaksi launantai-seuraavan viikon sunnuntai.
Olimme viime pääsiäisenä Saariselällä ja vein sinne mennessä serkkupojan auton. Ajoin ensimmäisenä päivänä Ouluun saakka, yövyin hotellissa ja ajoin seuraavana päivänä loppupätkän ja hain vaimon kentältä. Ei ollut kummoinenkaan homma, mutta yhdelle päivälle aika kamala.
Vierailija kirjoitti:
Itse ottaisin ehkä noin 500km ajoa yhdelle päivälle. Kävin vuosi sitten ajelemassa Lapissa vuokra-autolla, jonka vuokrasin siis sieltä. Ajoa tuli vajaa 2000km neljälle päivälle. Muita reissuja kotimaassa olen tehnyt juuri tuon 500km pituisen matkan päivässä. Sekin on jo itselleni paljon, mutta kyllä sen vielä jaksaa.
Tutkin välimatkoja ja Rovaniemelle olisi täältä vajaa 600km, että se voisi olla ensimmäinen yöpymispaikka. Siitä eteenpäin voisi sitten ottaa lyhyemmän etapin ja pysähtyä ehkä siinä välillä yhdeksi yöksi.
Aloin nyt kyllä tutkimaan googlemapsilla Norjan puolelta ja houkuttelisi ajella siellä 200km päähän Barentsinmeren rannalle. :D Onkohan siellä tiet minkälaisia ja uskallanko ajella sinne asti. Kävisikö siellä ihan päiväseltään vai olisiko yhden yön Norjan puolella.
Pitää kyllä hyvin suunnitella tämä reissu.
Ota joku majoituspaikka vaikka puoliväliin. Hyvin levänneenä jaksaa ajaa. Ajoin kesällä 700 km reissun yksinäni päivän aikana ja olin tosi väsynyt illalla, vaikka pidin päivällä kunnon tauon ajamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Rekan hyvä penkki sitten maksaakin saman kuin halpa henkilöauto. Löytyy säätöjä ja jousituksia, joita ei henkilöautoista löydy.
Ei niihin kukaan kuljetusyrittäjä panosta, vaan penkit on aina hinnat alkaen -malli. Ihan samat säädöt niissä on kuin henkilöautoissakin ja niistäkin on aina vähintään puolet rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ota joku majoituspaikka vaikka puoliväliin. Hyvin levänneenä jaksaa ajaa. Ajoin kesällä 700 km reissun yksinäni päivän aikana ja olin tosi väsynyt illalla, vaikka pidin päivällä kunnon tauon ajamisesta.
Yhtä hotelliyötä kyllä mietin johonkin kohtaan niin saisi kunnolla levätä ja käydä rauhassa suihkussa.
Olen jo ikäloppu, mutta joka vuosi ajelen Lappiin sen 1000km/suunta. Päivässä jaksan sen 600, joten yövyn välillä ettei tarkkaavaisuus kärsi. Radio tai äänikirjat päällä koko matkan, niin ei tule aika pitkäksi eikä pääse uni yllättämään.
Mutta suunnitella tietenkin kannattaa, joskin aina pitää jättää joustoa suunnitelmiin. Matkalla voi löytyä mielenkiintoisia paikkoja, joissa pistäytyä ex tempore!
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ikäloppu, mutta joka vuosi ajelen Lappiin sen 1000km/suunta. Päivässä jaksan sen 600, joten yövyn välillä ettei tarkkaavaisuus kärsi. Radio tai äänikirjat päällä koko matkan, niin ei tule aika pitkäksi eikä pääse uni yllättämään.
Mutta suunnitella tietenkin kannattaa, joskin aina pitää jättää joustoa suunnitelmiin. Matkalla voi löytyä mielenkiintoisia paikkoja, joissa pistäytyä ex tempore!
Joo kyllä tuossa välillä pitää olla 1-2 yöpymistä koska ei muuten jaksa. Mä tosiaan kuvaan paljon maisemia niin tulee kyllä senkin puolesta pysähdyttyä.
Tällä viikolla tuli ajeltua noin 3000km ja pisi yksittäinen siirtymä oli reilu 700km, niin kyllä kannattaa yöpyä välilllä ja muistaa pitää taukoja riittävän usein. Omaa väsymystä ei meinaa huomata, koin sen itse kun meinas mutka mennä suoraks, onneks appari nappas ratista ajoissa jonka jälkeen vaihdettin kuskia.
Kahteen kertaan rokotettuna pääsee jo nyt Norjaan. 1000 km ajelu on pitkä, vaikka vaihtaisi kuskia välillä. Jos yövyt matkan varrella, ei tarvitse ajaa 12-15 tuntia kerralla, joten jos vain saat hyvin unta, jaksanet ajaa itsekin. Autossa voi olla vähän tylsää toki, kun ei ole juttukaveria. Tykkäätkö kuunnella musiikkia tai äänikirjoja? Kiinnostavan äänikirjan avulla varmaan matka taittuisi joutuisammin.