Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajelisitko yksin reilu 1000km yhteen suuntaan?

Rohkeutta?
19.09.2021 |

Suunnittelen ensi syksyn reissua Lappiin ja aloin miettiä jos ajelisi Utsjoelle asti. Täältä on sinne vähän yli 1000km. Yksin olen lähdössä ja yövyn teltassa tai autossa matkan varrella. Tarkoitus ei ole siis ensimmäisenä päivänä päästä Ustjoelle asti vaan 1-2 yötä yöpyä matkan varrella.

Sitäkin mietin, että kai rokotettuna pääsee Norjan puolelle? Muutenkin koronatilanne voi olla ensi syksynä jo aivan erilainen. Ainakin toivon mukaan alkaa jo helpottamaan. Norjan puolelle en kauas ajaisi, mutta jos vähän kävisi maisema katsomassa ja voisi sanoa käyneensä Norjassa. :D

Tuota matkaa vain mietin, että onhan tuossa ajettavaa. Toki helpottaa jos matkan varrella yöpyy. Kuinkahan harvakseltaan tuolla muuten on huoltoasemia/kylmäasemia? Tankkaamista vain mietin. Sekin kävi mielessä, että varmaan olisi hyvä ottaa naftaa kanisteriin varalta.

Unelmahan olisi vuokrata asuntoauto, mutta vuokrat on niin kalliita. Toki retkeilyautokin kävisi, olisi pienempi.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut yksin Pohjois-Norjaan ja takaisin. Yksi yöpyminen matkalla tarvitaan. Kuuntelin äänikirjoja ja Spotifyta. Välillä meinasi silmät painua kiinni, silloin täytyi vain pysähtyä hyppimään tms. 😊 Pitää olla hereillä, kun poroja alkaa ilmestyä tielle. Muuten ihan kiva kokemus.

Vierailija
22/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan myös joka vuosi tuon matkan Lappi-Etelä-Suomi välin n. 1000km joka vuosi yksin. Tykkään ajaa kerralla sen matkan, mutta tämän vuoden ja veritulpan jälkeen päätin että ei enää yhdellä kertaa tämän jälkeen vaan paljon pysähdyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ajoin Melbournesta Perthiin yksin, matkaa oli lähes 3500km. Matkaan meni 4 vuorokautta. Siinä tiesi ajaneensa ja takamus oli puutunut varmaan viikon sen jälkeen. Pienillä torkuilla ja lyhyillä yöunilla matka sujui. 

Ja se loppumatka, kun siirtyi Australian valtatie ykköseltä toiselle tielle, oli kyllä aikamoista tuskaa ajaa. Siinä meni välillä parin kolmen tunnin pätkiä niin, ettei ollut asutusta missään. Niillä pätkillä toivoi, ettei autolle vain sattusi mitään. Se oli pelottavaa ja jännittävää.

Vierailija
24/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut yksin Pohjois-Norjaan ja takaisin. Yksi yöpyminen matkalla tarvitaan. Kuuntelin äänikirjoja ja Spotifyta. Välillä meinasi silmät painua kiinni, silloin täytyi vain pysähtyä hyppimään tms. 😊 Pitää olla hereillä, kun poroja alkaa ilmestyä tielle. Muuten ihan kiva kokemus.

Missä kävit Norjassa? Vinkkejä sinne suuntaan, lähinnä komeita maisema ajatellen. Vaikka taitaa ne maisemat olla komeita tuolla suunnalla joka paikassa. :D 

Vierailija
25/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkan pituus ei ole ongelma, ainakaa yhdellä yöpymisellä, tottumattomallekaan. Itseään on kyllä silti tärkeä kuunnella ja pitää taukoja mieluummin ennen kuin liian myöhään. Itse ajoin kesällä 1800 km kesällä kahteen päiväänja meinasin nukahtaa rattiin 30 km ennen kotia (en ole ammattireiska).

Vierailija
26/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamaan otteeseen tuon ajanut. Kerran vedin yhteen kyytiin, muuten olen yöpynyt kertaalleen matkan aikana. Alkaa olla hämäränäkö jo semmoinen ja hirvi- ja poropelkoakin, että pitkään tuijottelu hämäryyteen ja pimeyteen tien penkoille käy silmien päälle. Muutoin ei ole mitään ongelmaa tuollaista matkaa ajella. Radio, levyjä, äänikirja tms. viihdykkeeksi.

Minä yövyn mieluiten hotellissa tai jossain pienemmässä paikassa, esim. leirintäalueen mökissä, mutta kuka mitenkin tykkää. Olen jo niin vanha akka (45), etten jaksa mitään telttoja pystyttää ja aamunahkeaan ulkoilmaan herätä.

Leikkaa omenalohkoja ajamisen ajaksi naposteltavaksi tai osta Lauantai-pussi tai jotain väkeviä karkkeja. Pitävät sinut virkeänä.

Norjaan pääsee kyllä jo, olisi päässyt jo kesälläkin. Nenää saattavat kaivella mennen tullen. Muista tehdä etukäteen kotipaikkaselvitys tai ottaa mukaan jokin virallinen dokumentti, esim. verotodistus, jossa lukee osoitteesi. Ovat siellä rajalla kiinnostuneita siitä, mistä päin Suomea sitä tullaan. Maskia on käytettävä.

Mukavaa matkaa sinulle!

Vierailija
27/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kävit Norjassa? Vinkkejä sinne suuntaan, lähinnä komeita maisema ajatellen. Vaikka taitaa ne maisemat olla komeita tuolla suunnalla joka paikassa. :D 

En sitten enää Norjan puolella ajellut kovin pitkiä matkoja, vaan kiertelin lähinnä Lyngenin aluetta, kun aikaa oli kaikkineen vain viikko. Joka puolella on hienoa! Esim. Blåvatnet, Gorsabrua, Steindalsbreen, Lyngstuva.

Vierailija
28/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on kauan, kun kävin Norjassa viimeksi, mutta suosittelen sinulle Altaa/Alattiota, Gorsan kanjonia ja Vuoreijaa.

Vierailija
29/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ajaisin yhtä soittoa, mutta jos puoli matkaa on pilkkopimeää yksin ajaminen on etenkin heikoilla keleillä aika raskasta.

Vierailija
30/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on kauan, kun kävin Norjassa viimeksi, mutta suosittelen sinulle Altaa/Alattiota, Gorsan kanjonia ja Vuoreijaa.

Tuota Vuoreijaa itseasiassa katsoinkin googlemapsilla! Sinne olisi parisensataa kilometriä Utsjoelta. 

Vierailija
31/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sitten enää Norjan puolella ajellut kovin pitkiä matkoja, vaan kiertelin lähinnä Lyngenin aluetta, kun aikaa oli kaikkineen vain viikko. Joka puolella on hienoa! Esim. Blåvatnet, Gorsabrua, Steindalsbreen, Lyngstuva.

Pitääpä googlettaa noita paikkoja. 

Vierailija
32/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaikka ylöspäin 1000 km

Vierailija
33/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutamaan otteeseen tuon ajanut. Kerran vedin yhteen kyytiin, muuten olen yöpynyt kertaalleen matkan aikana. Alkaa olla hämäränäkö jo semmoinen ja hirvi- ja poropelkoakin, että pitkään tuijottelu hämäryyteen ja pimeyteen tien penkoille käy silmien päälle. Muutoin ei ole mitään ongelmaa tuollaista matkaa ajella. Radio, levyjä, äänikirja tms. viihdykkeeksi.

Minä yövyn mieluiten hotellissa tai jossain pienemmässä paikassa, esim. leirintäalueen mökissä, mutta kuka mitenkin tykkää. Olen jo niin vanha akka (45), etten jaksa mitään telttoja pystyttää ja aamunahkeaan ulkoilmaan herätä.

Leikkaa omenalohkoja ajamisen ajaksi naposteltavaksi tai osta Lauantai-pussi tai jotain väkeviä karkkeja. Pitävät sinut virkeänä.

Norjaan pääsee kyllä jo, olisi päässyt jo kesälläkin. Nenää saattavat kaivella mennen tullen. Muista tehdä etukäteen kotipaikkaselvitys tai ottaa mukaan jokin virallinen dokumentti, esim. verotodistus, jossa lukee osoitteesi. Ovat siellä rajalla kiinnostuneita siitä, mistä päin Suomea sitä tullaan. Maskia on käytettävä.

Mukavaa matkaa sinulle!

Mä olen sua vain kolme vuotta nuorempi. :D En tiedä yöpyisinkö edes teltassa vai vain autossa. Ehkä yksi tai kaksi yötä hotellissa niin pääsee pesulle kunnolla. 

Mulla ei hämäränäkö ole paras mahdollinen joten pimeällä ajaminen ei ole paras mahdollinen juttu. Toki voisi mennä kesällä kun on valoista, mutta kun haluan nähdä ruskan.

Vierailija
34/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin kameraa varmaan pitää ostaa toinen akku koska ei välttämättä pääse noin vain lataamaan. Puhelinta varte on matkalatureita ja sitä pystyy lataamaan autossa vaikka se hidasta onkin. 

Vierailija
35/37 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran Pohjois-Norjaan haluat, niin käyppä katsomassa paikka minne tie päättyy. Nordkappiin kun menet niin matkalla joutuu kameraan niitä akkuja vaihtaa. Itselläni kanssa ensi kesän suunnitelmissa

Vierailija
36/37 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran Pohjois-Norjaan haluat, niin käyppä katsomassa paikka minne tie päättyy. Nordkappiin kun menet niin matkalla joutuu kameraan niitä akkuja vaihtaa. Itselläni kanssa ensi kesän suunnitelmissa

Oi, että tämäkin vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta! Pitää kyllä tutkia mihin sitä ajelisi.

Vierailija
37/37 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan reilu 900km 5-6 kertaa vuodssa, yhden pysähdyksen taktiikalla. Välillä lapset mukana, välillä yksin. Hyvin se menee kun ei lähde kiireen kanssa