Tekisitkö perinnöllisesti sairaana/vammaisena lapsia?
Minulla on perinnöllinen sairaus ja olen sen takia jättänyt lapsenteon välistä. Tällaista taakkaa en halua siirtää eteenpäin. Kuitenkin useat tätäkin sairautta sairastavat lisääntyvät ja tuloksena on usein sairaita lapsia. Meillä on suvussa ollut noin 60 prosenttia sukupolvesta sairaita ja sairaus aiheuttaa vakavia ongelmia.
Jos sinulla on tai olisi perinnöllinen sairaus/vamma, tekisitkö lapsia? Kertoisitko myös, mikä on johtanut päätökseesi.
Kommentit (76)
Oon tehnyt. Voin elää suht kivaa merkityksellistä elämää sairauteni kanssa joten tulin siihen tulokseen, että lapsillani on vielä helpompaa, kun olen lisäksi vielä itse tukena.
Minä olin sukumme ensimmäinen eikä skiditkään sitten tätä saaneet.
En, jos kyseessä olisi vakava sairaus tai vammaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on perinnöllinen neurologinen sairaus, periytyvyys 50%. En tee lapsia. Olisin kyllä halunnut, mutta en voi ottaa riskiä, että tämä periytyy. On ollut aika vaikeaa hyväksyä tämä kohtalo, mutta en ole tosin vuosiin edes seurustellut.
Ja mitähän alapeukuttamista tässä on? Te ette edes tiedä mikä sairaus minulla on ja kuinka vakava se voi olla.
Ei sairauteen liittyen alapeukku, vaan tuo "en ole tosin vuosiin edes seurustellut". Se, ettei seurustele ei nimittäin ole merkki siitä ettei lapsia haluaisi, tai ettei niitä voisi muuten kuin parisuhteessa tehdä. Omalla kohdalla voit toki pitää kumppania lapsenteon edellytyksenä, mutta kaikilla ei ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä tehdä lapsia jos on huono perimä. Minulla on suvussa suunnilleen kaikki mahdolliset syövät ja sydän- ja verisuonitaudit ja diabetekset, lisäksi vielä vakavaa masennusta. En todellakaan aio näin syöpäistä sukua jatkaa, eikä aio sisaruksenikaan.
Hirvittää että niin monet vielä surkeammilla lähtökohdilla tuuttaavat geenejään eteenpäin.
Lapsienne elinaikana tosin syöpään keksitään parantavampia hoitoja ja parempaa ennaltaehkäisyä ehkä jo pian tekoälyn avulla. Mutta varmempi tietty olla tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on perinnöllinen neurologinen sairaus, periytyvyys 50%. En tee lapsia. Olisin kyllä halunnut, mutta en voi ottaa riskiä, että tämä periytyy. On ollut aika vaikeaa hyväksyä tämä kohtalo, mutta en ole tosin vuosiin edes seurustellut.
Ja mitähän alapeukuttamista tässä on? Te ette edes tiedä mikä sairaus minulla on ja kuinka vakava se voi olla.
Ei sairauteen liittyen alapeukku, vaan tuo "en ole tosin vuosiin edes seurustellut". Se, ettei seurustele ei nimittäin ole merkki siitä ettei lapsia haluaisi, tai ettei niitä voisi muuten kuin parisuhteessa tehdä. Omalla kohdalla voit toki pitää kumppania lapsenteon edellytyksenä, mutta kaikilla ei ole niin.
Tarkoitin lähinnä sitä, että kun en ole parisuhteessa ollut, niin asia ei ole ollut ajankohtainen. Ei tietenkään seurustelu ole merkki siitä, haluaako lapsia vai ei. Siihen hedelmöittymiseen kuitenkin tarvitaan se toinen osapuoli, tämä on kaiketi kaikille koulussa opetettu.
Julkinen puoli kustantaa luovutetut sukusolut perinnöllisen sairauden eston vuoksi. Käytimme niitä, koska halusimme lapsia, mutta emme periytyvää vakavaa sairautta heille. Suosittelen tätä ehdottomasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä sitä, että kun en ole parisuhteessa ollut, niin asia ei ole ollut ajankohtainen. Ei tietenkään seurustelu ole merkki siitä, haluaako lapsia vai ei. Siihen hedelmöittymiseen kuitenkin tarvitaan se toinen osapuoli, tämä on kaiketi kaikille koulussa opetettu.
Niin no itse tiedän niitä jotka on yh:na tehneet enkä ole kyllä kysellyt mistä siemen on peräisin, mutta missään vaiheessa eivät ole seurustelleet tietääkseni - eli seurustelu ei ollut ajankohtaista mutta vauvanteko oli. Sitten taas moni seurustelee velana. Se on ihan oma valintasi, jos nämä asiat on sinulle tiiviissä yhteydessä.
Saako kehitysvammaiset nykyään lisääntyä? Onko tietäjiä paikalla?
Jokainen meistä suomalaisita on tietysti maksanut veroja ja myös meidän vanhemmat, jotta meillä olisi hyvä maa elää ja asua.
Mutta kun ajatellaan mihin kaikkeen jo tarvitaan rahaa, niin onko oikein, että sairaita avustetaan tekemään lapsia, jonka hoidostakaan eivät sitten selviä omin tai perheen voimin?
Ja rehellisesti. Katsoin tänä vuonna yle areenasta (vai ylen youtubista?) lyhytdokkarin sokeasta naisesta, joka oli tehnyt monta lasta.
Kyllä lapset elossa olivat (en tiedä paljonko oli saanut tukea vauva-aikana ja myöhemminkin). Mutta kovin surullisilta vaikutti heidän elämä. Kaikki oli niin nuhjuista ja sekaista. Lapsi ujo ja varovainen. Eniten kuitenkin seurattiin naista. Hänen elämänsä pyöri kovin pienissä kuvioissa. Jopa kodin sisällä tekemiset oli hyvin kaavamaisia ja rajoittuneita.
Onko oikein, että joku kasvaa sellaisessa ympäristössä ennalta suunnitellusti?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä suomalaisita on tietysti maksanut veroja ja myös meidän vanhemmat, jotta meillä olisi hyvä maa elää ja asua.
Mutta kun ajatellaan mihin kaikkeen jo tarvitaan rahaa, niin onko oikein, että sairaita avustetaan tekemään lapsia, jonka hoidostakaan eivät sitten selviä omin tai perheen voimin?
Ja rehellisesti. Katsoin tänä vuonna yle areenasta (vai ylen youtubista?) lyhytdokkarin sokeasta naisesta, joka oli tehnyt monta lasta.
Kyllä lapset elossa olivat (en tiedä paljonko oli saanut tukea vauva-aikana ja myöhemminkin). Mutta kovin surullisilta vaikutti heidän elämä. Kaikki oli niin nuhjuista ja sekaista. Lapsi ujo ja varovainen. Eniten kuitenkin seurattiin naista. Hänen elämänsä pyöri kovin pienissä kuvioissa. Jopa kodin sisällä tekemiset oli hyvin kaavamaisia ja rajoittuneita.
Eli mikä niillä lapsilla oli mielestäsi huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen minulle tuli ikävä olo naisen persoonallisuudesta, ei vammasta. Jotenkin ikävästi tokaisten puhui lapsille koko ajan ja tuntui tekevän niitä mahdollisimman monta omaa emotionaalista tyhjyyttään täyttääkseen - mitään miessuhteita tai muutakaan ei tainnut oikein haluta pitää yllä. Turha siitä on kuitenkaan sokeutta syyttää, minusta nainen oli vaan luonteeltaan tietynlainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen puoli kustantaa luovutetut sukusolut perinnöllisen sairauden eston vuoksi. Käytimme niitä, koska halusimme lapsia, mutta emme periytyvää vakavaa sairautta heille. Suosittelen tätä ehdottomasti!
Kyllä, ja myös alkiodiagnostiikka on mahdollinen julkisella. Oman sairaanhoitopiirin perinnöllisyyslääketieteen klinikalle vaan lähete.
Kyllä sairaus vaikeuttaa elämää paljon. Myös kaikki tämä punnitseminen päätöksenteossa.
Jos olet sairas (sillä tavalla, että se vaikuttaa lapsen hoitamiseen tai sairastumiseen), niin mikä on perusteesi lapsen hankkimiselle? Miksi haluat lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairas (sillä tavalla, että se vaikuttaa lapsen hoitamiseen tai sairastumiseen), niin mikä on perusteesi lapsen hankkimiselle? Miksi haluat lapsen?
Onko tämä kaikille yleisesti? Minulla on elämään vaikuttava, mutta ei lapseen periytyvä sairaus. Ihan samanlaisilla perusteilla haluaisin lapsen kuin kaikki muutkin, jotka lapsia haluaa. Minkä takia pitäisi erikseen perustella tai olla eri syyt lapsen haluamiselle, ihmettelen vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kaikille yleisesti? Minulla on elämään vaikuttava, mutta ei lapseen periytyvä sairaus. Ihan samanlaisilla perusteilla haluaisin lapsen kuin kaikki muutkin, jotka lapsia haluaa. Minkä takia pitäisi erikseen perustella tai olla eri syyt lapsen haluamiselle, ihmettelen vaan?
Miten ajattelit, ettei sinun vointisi vaikuta lapseen? Voi olla helvetillistä kasvaa sairaan vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun olet sairaalajaksoilla?
Pystytkö osallistumaan lapsen elämään myös kodin ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun monella se syy voi olla vaikka, että kokee voivansa tarjota hyvän ja täysipainoisen elämän lapselle.
Tai että haluaa jatkaa omia ja lapsen isän geenejä.
Niin mikä sinulla?
En tekisi jos on riski saada sairas lapsi.
Itsekästä tehdä lapsia jos on huono perimä. Minulla on suvussa suunnilleen kaikki mahdolliset syövät ja sydän- ja verisuonitaudit ja diabetekset, lisäksi vielä vakavaa masennusta. En todellakaan aio näin syöpäistä sukua jatkaa, eikä aio sisaruksenikaan.
Hirvittää että niin monet vielä surkeammilla lähtökohdilla tuuttaavat geenejään eteenpäin.