Autokoulun II-vaihe
Tai nykyäänhän se on nimeltään syventävä vaihe tms. Anyways, voisiko joku kertoa ihan vaihe vaiheelta, MITEN liukkaalle tullaan? Kun ajetaan etuvetoisella autolla, jossa ei ABS-jarruja.
Kun liukas alkaa, ja opettaja huikkaa radiopuhelimeen "nyt!", ja silloin ilmeisesti jarrutetaan ja sitten... mitä? Auto tottakai lähtee luisumaan, ja rattia käännetään eri suuntaan kuin perä osoittaa, mutta mitä jalkojen tulee tehdä?
Kyllä, I-vaiheesaahan oltiin myöa liukkaalla radalla, vaan en minä muista enää.
Muuten hallitsen auton hyvin, mutta nyt kun aloin miettimään, en tosiaankaan muista mitä tuossa tilanteessa tulee tehdä.
Kommentit (7)
Jarruttaminen tappaa vauhdin, LISÄÄ HANAA!
Me ei ainakaan ajettu niin että kunnolla olis lähteny liusuu...ajettiin niin hiljaa että auto pysy radalla jotain 40 ja nostettiin vauhtia vähän aina seuraavaan kertaan ja jos lähti perä alta ni seuraavalle kierrokselle hidastettiin:D ei siis mitään järkeä ja opetusta miten pysyy tiellä jos oikeesti vaikka 60/80 lähtee..
Tehokkain jarrutus liukkaalla pinnalla ilman lukkiutumattomiajarruja saadaan ns. pumppausjarrutuksella, ellei ole taitoa jarruttaa lukkiutumisen rajoilla.
Jarrutat ja käännät rattia ja auto lentää katolleen ja räjähtää.
Meillä sielä ainakin harjoiteltiin eri tapoja, tehokkaita ja tehottomampia että kuski näkee/tuntee itsekin että kumpihan oli parempi tapa yms. Turhaan sinä etukäteen noita mietit, kyllä ne siinä radiopuhelimessa kertoo että miten sun milläkin kerralla pitää jarruttaa ja ohjata.
Ajat huntti lasissa ja sitten sulle karjastaan että pysähdy jumalauta. Jarrutat ja liut vahingossa autolla siis autokoulumiehen päälle ja saat syytteen murhasta.
Hu