Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdyssanarajoitteisille kysymys: ettekö näe mitään eroa "yhdyssana" vs. "yhdys sana", eli onko mielestänne kumpikin ok vai

Vierailija
19.09.2021 |

kun vaikka luette tekstiä ja näette, että "yhdyssana", niin mietittekö, että tuohan on väärin? Vai miten te nämä sanat näette?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo johdu lukihäiriöstä tai jostain oppimisvaikeudesta? Kaikki me ollaan samanverran äidinkieltä opiskeltu, eli jokaisella pitäisi olla samat taidot.

Kaikilla ei vain ole yhtä hyvät kielelliset taidot. Se voi olla samanlainen asia kuin huono rytmitaju tai sävelkuurous, ei sille oikein mitään mahda. Mielestäni on typerää pilkata asiasta. Jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet.

Vierailija
22/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on lukihäiriö niin ei se sana näytä samalle kuin teidän silmissä joilla sitä vikaa ei ole. Elä nyt sen kanssa.

Tarkoitus ei ollut lainkaan pilkata vaan nimenomaan halusin tietää, että näyttääkö ne samalta eli hän ei kirjoita "yhdys sana" siksi, että se olisi hänen mielestään oikein ja "yhdyssana" olisi hänen mielestään väärin, vaan hän kirjoittaa "yhdys sana", koska ei näe siinä eroa muotoon "yhdyssana" verrattuna. Näinkö se menee?

Oma ongelmani on, että en yksinkertaisesi aina huomaa ja näe ja hahmota tekemiäni yhdyssanavirheitä. En myöskään näe ja erota puuttuvia välimerkkejä "heti". Monta kertaa uskon tietäväni, että mikä olisi oikea kirjoitustapa mutta toisinaan kynä irtoaa paperista tai tulee muu hetkellinen tauko, jota ei aina edes huomaa ja jatkan kirjoittamistani huomaamatta, että tuo tai tämä sana olsi tullut jatkaa loppuun, eikä aloittaa jo uutta. Erityinen ongelma oli aikanaan pääsykokeissa (myöhemmin enttivastauksisssa), joissa kynä ei pysynyt ajatteluni peerässä, jolloin saattoi välistä puuttua jopa yksittäisiä sanoja ellei peräti pahimmillaan jopa lauseita. Tavanomaisempaa on yksittäisten kirjaimien tai välimerkkien puuttuminen.. - Jotta huomaisn nämä "aukkokohdat" tai sen, että tuo tai nämä sanat olisi tullut kirjoittaa yhteen, eikä erikseen tai, että tuohon sanaan kuuluu kaksi n: kirjania eikä vain yksi ai muita kirjaimien puutteita (Esimm tarkoitukseni on ollut kirjoittaa Janne Saarikivi ei Jane Sariki), niin yleensä tarvitsen aikaa. Esimerkiksi kun kirjoitin kandia niin mona kertaa aloitin työn oikolukemalla edellsiellä kerralla kirjoittamani. Sili kirjoiusvirheitä varmasti jäi moni peruskoulun päättänyt olisi löytänyt oikeinkirjoitusvirheitä kirjoituksestani enemmän kuin minä itse. Ihan vielä en tarvi avukseni opaskoraa mutta voi olla, että sekin päivä vielä edessä jollon tarvitsen    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo johdu lukihäiriöstä tai jostain oppimisvaikeudesta? Kaikki me ollaan samanverran äidinkieltä opiskeltu, eli jokaisella pitäisi olla samat taidot.

Englanninkielen vaikutus

Vierailija
24/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englanninkielen vaikutus

englannin kielen vaikutus

t. pilkkunipottaja

Vierailija
25/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaan on vaikeus hahmottaa mitkä kaikki ovat yhdys sanoja ja mitkä ei. Ap voisi ajatella, että kaikilla ei ole hänen osaamistaan ja

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

Johtopäätös on se, että ap ei ole kovin välkky.

Luonnekaan ei ole kultaisimmasta päästä kun ei kykene pitämään mölyjä mahassaan.

Vierailija
26/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaan on vaikeus hahmottaa mitkä kaikki ovat yhdys sanoja ja mitkä ei. Ap voisi ajatella, että kaikilla ei ole hänen osaamistaan ja

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

Luonnekaan ei ole kultaisimmasta päästä kun ei kykene pitämään mölyjä mahassaan.

Mitä pahaa siinä on, jos haluaa tietää, niin pystyy ymmärtämään toisia paremmin?

Vierailija
27/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

Mitä pahaa siinä on, jos haluaa tietää, niin pystyy ymmärtämään toisia paremmin?

Ap:han selvitti, että ei ollut tarkoitus suututtaa vaan ymmärtää, mutta aloituksen voi silti helposti tulkita pilkkauksena.

Eri

Vierailija
28/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös lukihäiriö ja osaan kyllä yhdyssanat, itseasiassa minun voi olla vaikea lukea erikseen kirjoitettuja sanoja. Tämä voi mennä näinkin.

Vierailija
29/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa vai muunmuassa?

Leasingomaisuus, leasing omaisuus vai leasing-omaisuus.

Päinvastoin vai päin vastoin?

Osa yhdyssanoista ei ole niin ilmeisiä ja osan määrittely muuttuu niiden toistuvuuden ja käytännön kautta.

https://www.kielikello.fi/-/uusia-taivutus-ja-oikeinkirjoitussuosituksia

Vierailija
30/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

No näiden itseensäottajien mielestä varmasti tutkijatkin ovat kuspäitä.

Vierailija
31/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

Ap:han selvitti, että ei ollut tarkoitus suututtaa vaan ymmärtää, mutta aloituksen voi silti helposti tulkita pilkkauksena.

Eri

Täällä palstalla on tullut usein esiin myös hahmottamiseen? liittyvä häiriö. Otetaan henkilökohtaisena loukkauksena joku teksti joka ei selvästikään ole tarkoitettu sellaiseksi.

Esim. ap kirjoitti todella asiallisesti, ei tuo ole millään tavalla loukkaavaa tekstiä.

Vierailija
32/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin äidinkielen kirja kieli rappeutuu, kun sille ei ole aktiivisesti tarvetta. Helposti sitten tulee virheitä kirjoituksiin. Myös kouluopettaja taitaa määritellä oppilaiden osaamista, että miten asioita opettaa ja, jos koulussa kiusataan niin kiusatun oppimiseenhan se kiusaaminen vaikuttaa. Kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat oppimaan asioita.

Mulla alkaa takkua muistaminen äidin kielen kannalta. Jotenkin tuo äidin kieli sana tuntuu hyvin oudolta, kun jotenkin tuntuu, että mulle se oltaisiin opetettu kirjoittaa äidinkieli. Alkaa herää ajatus, että olenko mä elänyt jossain toisessa ulottuvuudessa, kun opit näytän muistamaan väärin.

Vierailija
33/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Juuri näin.

Eri

Täällä palstalla on tullut usein esiin myös hahmottamiseen? liittyvä häiriö. Otetaan henkilökohtaisena loukkauksena joku teksti joka ei selvästikään ole tarkoitettu sellaiseksi.

Esim. ap kirjoitti todella asiallisesti, ei tuo ole millään tavalla loukkaavaa tekstiä.

Ei loukkaavaa tekstiä, mutta sävy.

Teksteistä ei välity kirjoittajien tuntemukset, joten kirjoitus muotoja kannattaa hyvin miettiä.

Hienosäätöä tekstiin niin varmemmin säästyttäisiin toisten kiihtymisiltä.

Vierailija
34/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmeisesti en sitten näe onko sana yhdyssana vai ei. On minulla jonkinlainen vainu kyllä että saatan jopa epäillä onko jokin sana yhdyssana vai ei ja jos pitää virallista tekstiä kirjoittaa käyn Googlessa varmistamassa asian. Mutta tekstiä lukiessa harvemmin noteeraan jos jokin sana on kirjoitettu väärin, en tosiaankaan näe virheitä. Pilkkujen käyttö on toinen asia missä tiedän olevan ongelmia että tuleeko ne eteen vai taakse ja missä tilanteissa...

Ja kyllä, minulla on keskivaikea lukihäiriö ....

Vierailija
35/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hämmästyttää, jos joku ilmoittaa tarjoavansa lihamakaronilaatikkoa, vaikka ruoka onkin liha-makaronilaatikkoa. Yllätys on toki positiivinen tässä tapauksessa.

Vierailija
36/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukihäiriö, rehellisesti sanottuna useimmat yhdyssanat olen vain oppinut muistamaan miten ne kirjoitetaan.

Lukihäiriöstä huolimatta olen opsikellut ja olen ihan hyvässä työssä. Suurimmat haasteet on siinä että luen keskimääräistä hitaammin (tarvitsen aikaa hieman enemmän esim. kirjan lukemiseen) ja on hyvä jos voin lukea rauhassa (ei mitään "radioita" soimassa taustalla tmv.)

Kielten oppiminen on myös ollut haastavaa, mutta niihin on auttanut se että opin kyllä kieliä kuuntelemalla niitä.

Työssäni pitää välillä käyttää englantia, jota ymmärrän/puhun sujuvasti, mutta kirallisesti ei englanti niin hyvin suju.

AP ei varmaan ymmärrä sitä, että jos minun pitää kirjoittaa joku sana, en vaan hahmota sitä onko se "takkapuut" vai "takka puut", mutta kun opin MUISTAMAAN kumpi on niin sitten osaan.

Koulussa en ikinä hahmottanut yhdyssanasääntöjä, siis niitä "lisää -kin sanan perään" tai "kokeile palo-sininen-auto" niin tiedät kirjoitetaanko sana yhteen/erikeen, nuo vain sotkivat lisää...!

Lukihäiriöstä kärsivät eivät ole tyhmiä, vaan ne sanat vaan on (enemmän tai vähemmän) sekavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän