Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdyssanarajoitteisille kysymys: ettekö näe mitään eroa "yhdyssana" vs. "yhdys sana", eli onko mielestänne kumpikin ok vai

Vierailija
19.09.2021 |

kun vaikka luette tekstiä ja näette, että "yhdyssana", niin mietittekö, että tuohan on väärin? Vai miten te nämä sanat näette?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo johdu lukihäiriöstä tai jostain oppimisvaikeudesta? Kaikki me ollaan samanverran äidinkieltä opiskeltu, eli jokaisella pitäisi olla samat taidot.

Vierailija
2/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vaan on vaikeus hahmottaa mitkä kaikki ovat yhdys sanoja ja mitkä ei. Ap voisi ajatella, että kaikilla ei ole hänen osaamistaan ja

-ajattelumalliaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaan on vaikeus hahmottaa mitkä kaikki ovat yhdys sanoja ja mitkä ei. Ap voisi ajatella, että kaikilla ei ole hänen osaamistaan ja

-ajattelumalliaan.

Joo mutta minua kiinnostaa erityisesti se, että ovatko heidän silmissään "yhdysana" ja "yhdys sana" yhtä oikein, vai näyttääkö "yhdyssana" heidän silmiin väärin kirjoitetulta?

Vierailija
4/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloittaja hahmottaa isojen kirjainten käytön?

Vierailija
5/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei erota näitä millään, hänellä lukihäiriö. Eli joo, kyllä on olemassa ihmisiä, jotka eivät huomaa eroa, vaikka sitä kuinka jankutettaisiin.

Vierailija
6/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lukihäiriö niin ei se sana näytä samalle kuin teidän silmissä joilla sitä vikaa ei ole. Elä nyt sen kanssa.

Vierailija
7/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys seksiä kaisa niemen puistossa maahan muuttajan kanssa.

Kaisaniemen puisto kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Vierailija
8/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei erota näitä millään, hänellä lukihäiriö. Eli joo, kyllä on olemassa ihmisiä, jotka eivät huomaa eroa, vaikka sitä kuinka jankutettaisiin.

Voi jäädä opiskelut vähälle?

Vierailija
9/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jäädä opiskelut vähälle?

Kyllä hän lukiossa porskuttaa. Nykyään onneksi otetaan huomioon tällaiset asiat, muokataan tarvittaessa hopsiakin. Ei jää enää lukihäiriöstä kiinni.

Vierailija
10/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Joo mutta minua kiinnostaa erityisesti se, että ovatko heidän silmissään "yhdysana" ja "yhdys sana" yhtä oikein, vai näyttääkö "yhdyssana" heidän silmiin väärin kirjoitetulta?

Eikös se ole yhdys-sana vai miten se menee?

Koulusta muistaisin, että sama kirjain, jos on ekan sanan vika kirjain ja toisen sanan eka kirjain niin siihen väliin tulee väliviiva. Korjaa nyt jos olen väärässä.

Vierailija
11/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on lukihäiriö niin ei se sana näytä samalle kuin teidän silmissä joilla sitä vikaa ei ole. Elä nyt sen kanssa.

Tarkoitus ei ollut lainkaan pilkata vaan nimenomaan halusin tietää, että näyttääkö ne samalta eli hän ei kirjoita "yhdys sana" siksi, että se olisi hänen mielestään oikein ja "yhdyssana" olisi hänen mielestään väärin, vaan hän kirjoittaa "yhdys sana", koska ei näe siinä eroa muotoon "yhdyssana" verrattuna. Näinkö se menee?

Vierailija
12/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Koulusta muistaisin, että sama kirjain, jos on ekan sanan vika kirjain ja toisen sanan eka kirjain niin siihen väliin tulee väliviiva. Korjaa nyt jos olen väärässä.

Tuo sääntö koskee vain vokaaleja...

Vierailija
13/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ongelmia hahmottaa yhdyssanat oikein. Myös pilkkujen käyttö on minulle vaikeaa. Ilmeisesti minulla on lukihäiriö. Osasta sanoja tiedän heti kuuluuko ne kirjoittaa yhteen vai erikseen. Monista en todellakaan tiedä kummin kuuluisi kirjoittaa. Minulle kumpikin vaihtoehto näyttää yhtä oikealta.

Työssäni käytän vaikeita matemaattisia algoritmeja. Sellaisia joita monet työkaverinikin kavahtavat. Minusta taas ne ovat selkeitä ja ymmärrettäviä. Lukihäiriöstä on joskus vaikeuksia töissä. Onneksi nykyään voi käyttää oikolukua jonka avulla korjaan pahimmat virheet usein tekstistäni pois.

Sorry tässä kohden sitä ei ollut käytössä joten kestäkää ja koettakaa ymmärtää.

Vierailija
14/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Ööö… Mikä on vokaali?

Vierailija
15/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että olen olemassa kaikkine vikoineni.

Ihan kuin olisi haluistani kiinni yhdyssanojen hahmottaminen. Pahalta se tuntuu, kun jatkuvasti piikitellään osaamistani ja nyt huolella osoitatte mieltänne alanuolilla aikaisempaa kommenttiani.

Vierailija
16/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ajattelumalliaan.

Ööö… Mikä on vokaali?

Se on se, jonka voi ostaa. Konsonanttia ei voi ostaa.

Vierailija
17/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut lainkaan pilkata vaan nimenomaan halusin tietää, että näyttääkö ne samalta eli hän ei kirjoita "yhdys sana" siksi, että se olisi hänen mielestään oikein ja "yhdyssana" olisi hänen mielestään väärin, vaan hän kirjoittaa "yhdys sana", koska ei näe siinä eroa muotoon "yhdyssana" verrattuna. Näinkö se menee?

Minä tiedän että yhdyssana pitää kirjoittaa yhteen. Mutta on paljon sanoja joista en tiedä ovatko ne yhdyssanoja. Näissä Joko kirjoitan ne erikseen asiaa edes ajattelematta tai mietin että onkohan tämä yhdyssana vai ei ja sitten arvaan ja kirjoitan summassa sanat joko yhteen tai erikseen.

Vierailija
18/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ongelmia hahmottaa yhdyssanat oikein. Myös pilkkujen käyttö on minulle vaikeaa. Ilmeisesti minulla on lukihäiriö. Osasta sanoja tiedän heti kuuluuko ne kirjoittaa yhteen vai erikseen. Monista en todellakaan tiedä kummin kuuluisi kirjoittaa. Minulle kumpikin vaihtoehto näyttää yhtä oikealta.

Työssäni käytän vaikeita matemaattisia algoritmeja. Sellaisia joita monet työkaverinikin kavahtavat. Minusta taas ne ovat selkeitä ja ymmärrettäviä. Lukihäiriöstä on joskus vaikeuksia töissä. Onneksi nykyään voi käyttää oikolukua jonka avulla korjaan pahimmat virheet usein tekstistäni pois.

Sorry tässä kohden sitä ei ollut käytössä joten kestäkää ja koettakaa ymmärtää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Juuri tämä halusin tietää, eli kumpikin muoto näyttää yhtä oikealta.

t. ap

Vierailija
19/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys seksiä kaisa niemen puistossa maahan muuttajan kanssa.

Kaisaniemen puisto kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Ei kai? Sehän on kaisa Niemi, vrt. lappeen Ranta.

Vierailija
20/36 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein paljon yhdyssanavirheitä ennen kuin vaan joku napsahti paikoilleen silmissä ja aivoissa. Eli väitän, että eivät näe eroa sanoissa yhdyssana ja yhdys sana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan