Miksi mä ärsyynnyn helposti? Oire stressistä vai vaan "luonnevika"?
Oon ollut muistaakseni aina tällainen. Lyhyt pinna, ja toisinaan räjähtelen salamaakin nopeammin. Yleensä myös lauhdun nopeasti, varsinkin lapsille - joillekin aikuisille saatan osoittaa mieltä päiväkausia.
Voiko tälle tehdä jotakin? En ehdi aloittaa laskea kymmeneen, kun räjähdys tulee jo ennen ykköstä...
Muutenkin luonnetta, pahaa ja hyvää sisua lähinnä, piisaa vaikka muille jakaa. Liikutun herkästi myös.
Kommentit (13)
minä uskon, että itseään voi aina kehittää ja särmiä hioa.
minun poikani on tuollainen "kamala" (sori) temperamentti ja hänellä omega 3 auttoi. Jotenkin tasoitti sen terävimmän kärjen pois.
Oppii ainakin ymmärtämään paremmin itseään ja muita. Eri juttu onkin sitten oppia hyväksymään se mitä ei voi muuttaa ja hallitsemaan luonnettaan. Tuo mököttäiminen ainakin on tapa ja muiden tietoista rankaisemista, se ei ole temperamenttipiirre.
:D
Mikä mahdat olla horoskoopiltasi?
Minä oinas.. no okei,ei se horoskoopista ole kiinni. olis kans kiva kun pinnaa sais hieman pidennettyä.
Olen ollut lapsesta asti samanlainen. Vaikkakin nyt aikuisena olen oppinut laskemaan kymmeneen ennen kuin räjähdän. Lapsille tulee kyllä harvoin suututtua.
Mulla nuo räjähdykset tulevat helpommin, jos en ole syönyt mitään tai olen syönyt huonosti päivän aikana ja/tai nukkunyt liian vähän.
tosin jos sinä olet aina ollut tuollainen, se tuskin on kohdallasi syynä.
Tunteiden hallinnassa sen sijaan sinulla voisi olla ongelmia. Toisaalta temperamentti on synnynnäinen, mutta aikuisen ihmisen olisi pitänyt jollain tapaa kehityksensä aikana oppia säätelemään tunteitaan tai ainakin niiden esilletuomista. Onko sinulla tuollaista kehitystä tapahtunut lainkaan? Siihenhän lasten kasvatus tähtää - Keltikangas-Järvinenkin kertoo, kuinka juuri kasvatuksen avulla yritetään lasta sopeuttaa yhteiskuntaan ja yhteiseloon - vaikka lapsen oma temperamentti tulee hyväksyä, voi ääripäitä (ja pitääkin)
kokemusten ja vuorovaikutuksen avulla kehittää paremmin sopeutuviksi "järjestelmään", sillä ilman sitä yksilöllä on vaara syrjäytyä.
No, ehkä sinä et kuitenkaan ole tällainen "ääritapaus".
Silti omaa tunteiden säätelyä ja ilmaisua voi harjaannuttaa, se vaatii työtä mutta nythän olet hyvällä alulla, kun olet tunnistanut tiettyjä ongelmia.
iho-ongelmat tosin paranivat :)
Joo väsymys ja nälkä pahentavat räjähtelyä. Levollisena & levänneenä pinna venyy ja venyy.
Kauris oon, ja ilmeisesti moni muukin kauris on tällainen. Jos nyt horoskooppimerkistä mikään selitys asialle löytyy...
Pitänee lueskella ja koettaa kehittyä. Kiitos asiallisesta kommentoinnista!
ap
sinulle ongelmia. Eikös juuri eräässä tutkimuksessa sen todettu lisäävän tiettyjen ihmisten aggressiivisuutta (ei siis kaikkien, joidenkin)?
Siten sinun kannattaisi varmaan pitää hyvää huolta syömisistäsi, syödä säännöllisesti ja sopivan kokoisia annoksia.
Mä olen tulisieluinen leijona.
Itse kyllä lepyn herkästi, mutta jossain asioissa voin olla pitkävihainen. Ja mun sisko on samanlainen eli.. Emme ole puhuneet toisillemme 5 vuoteen, itse kyllä tekisin aloitteen, jos olisi mahdollisuus, mutta tuo ei suostu tulemaan edes samoihin juhliin, missä meidän perhe on (tai toisen siskoni perhe).
Temperamenttijuttu, olen ollut pienestä pitäen, ja niin on lapsenikin, ja isänikin on. (Äitini taas on viilipytty)
Viilipytty-ystäväni tytär taas on itsekin viilipytty, ollut jo vauvana (tunnen molemmat pitkältä ajalta ja olen tätä tytärtä hoitanut).
Stressantuneena tuo persoonallisuuden piirre korostuu minulla entisestään. Olen oppinut/opetellut sitä jonkin verran säätelemään aikuisena, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Positiivista kuitenkin on että kehitystä on tapahtunut, vieläpä näin vanhemmalla ;) iällä.
Ja erilaisuus on rikkautta, hei! Eivät kaikki voi olla samanlaisia.
Tuon toisen siskoni lisäksi kukaan meidän perheestä ei ollut samanlainen sähikäinen.
Mutta meidän perheessä, esikoinen sekä kuopus ovat samanlaisia pikku sähikäisiä ja mies samaten, joten.. Onneksi harvoin kyllä otetaan miehen kanssa yhteen, ehkä n. pari kertaa vuodessa tuuletetaan kunnolla tunteita.
Mutta melkeinpä päivittäin menee noiden tenavien kanssa hermot, varsinkin esikoinen on rasittavassa iässä. Keskimmäinen on puolestaan todellinen viilipytty, jota ei saa mikään tai kukaan suuttumaan :D Ei, vaikka pikkusisko kuinka härnäisi.
ja olen horoskoopiltani neitsyt,ikääkin jo 39 vuotta. Tuntuu että olen nykyään vieläkin kiukkuisempi...
Mulla kyllä tuo stressi,väsymys ja nälkä tekee sitä vieläkin enemmän.
Omega 3sta olen syönyt,eikä ainakaan mulla ole auttanut.
Onneksi mies on rauhallinen. Olen kateellinen rauhallisilla ihmisille joilla ei pala helposti pinna.
--