Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon osto muuttotappiokunnasta?

Vierailija
19.09.2021 |

Kysyn, vaikka oikeastaan tiedän jo vastauksen. Ois yksi kiva omakotitalo pienellä paikkakunnalla, jota oon katsellut. Talot eivät mene juurikaan kaupaksi kunnassa, koska kyseessä on muuttotappiokunta ja väkiluku vähenee koko ajan. Matkaa kaupunkiin on yli 50 km.

Talo ois kohtuullisen uusi, 90 luvulla rakennettu, eikä hintakaan ois kuin vähän yli satkun... Talon kunto on hyvä, kattoremontit yms on tehty.

Ongelma on se, etten tiedä 10 vuoden päähän, haluanko silloin enää asua siellä. Voi olla, että haluan, voi olla, etten halua. Muutamakin seikka vaikuttaa asiaan, mm. työpaikan sijainti tuolloin.

Jos ostan nyt kivan talon mukavalla hinnalla, niin pääseekö siitä enää eroon 10 vuoden päästä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan kaikki "muuttotappiokuntia" jos ei ole alle 10 km keskustaan.

Itse olen ikäni tehnyt töitä tällaisesta kunnasta; talo on ollut halpa, sitä on remontoitu ja piha...oikeastaan maatila... on riittävän iso. Työstä hankkimallani rahalla olen vuokrannut kaupungista kaksiota, josta saan verovähennyksen samoin kuin ostanut hienon auton, jolla saan matkoista kilometrikorvauksen. Nykyisenä etätyöaikana en tarvitse enää kumpaakaan; ei kakkosasuntoa eikä matkoja autolla.

Jos pikkukunnasta ostaa jonkin talon niin olisi hyvä olla jotain sidoksia sinne; tuttuja, sukua tmv. Muuten siellä viihtyminen voi olla aluksi vaikeaa, mutta ihmisestä riippuen ystäviäkin saa varmasti.

Minusta ei kannata miettiä mitään arvoa tässä jos aiot vaikka eläkkeellä tuonne muuttaa. Asian lykkääminen ja majailu jossain mammulähiössä urealle haisevassa elementtiläävässä tai jossain minitontilla okt-lähiössä tuskin on "arvoa" miettien ainakaan parempi ratkaisu.

Näissä pikkukunnissa on oikeinkin hyvin töitä monilla aloilla mm. Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla on pienempi työttömyys-% kuin pk-seudulla. 

Tässä tuntuu nyt olevan niin paljon tunnetta mukana että tosiasiat lakaistaan maton alle. Mikäs siinä jos tykkää hävitä rahansa. Kukin tyylillään.

Vierailija
22/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan kaikki "muuttotappiokuntia" jos ei ole alle 10 km keskustaan.

Itse olen ikäni tehnyt töitä tällaisesta kunnasta; talo on ollut halpa, sitä on remontoitu ja piha...oikeastaan maatila... on riittävän iso. Työstä hankkimallani rahalla olen vuokrannut kaupungista kaksiota, josta saan verovähennyksen samoin kuin ostanut hienon auton, jolla saan matkoista kilometrikorvauksen. Nykyisenä etätyöaikana en tarvitse enää kumpaakaan; ei kakkosasuntoa eikä matkoja autolla.

Jos pikkukunnasta ostaa jonkin talon niin olisi hyvä olla jotain sidoksia sinne; tuttuja, sukua tmv. Muuten siellä viihtyminen voi olla aluksi vaikeaa, mutta ihmisestä riippuen ystäviäkin saa varmasti.

Minusta ei kannata miettiä mitään arvoa tässä jos aiot vaikka eläkkeellä tuonne muuttaa. Asian lykkääminen ja majailu jossain mammulähiössä urealle haisevassa elementtiläävässä tai jossain minitontilla okt-lähiössä tuskin on "arvoa" miettien ainakaan parempi ratkaisu.

Näissä pikkukunnissa on oikeinkin hyvin töitä monilla aloilla mm. Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla on pienempi työttömyys-% kuin pk-seudulla. 

Ei oo välttämättä töitä enää kauaa pienissä kunnissa läheskään kaikilla nykyisillä työpaikoilla. Esim SOTE-muutos tulee keskittämään sosiaali- ja terveyspalveluita pieniltä paikkakunnilta rankalla kädellä ja näiden alojen työpaikat siirtyvät kaupunkiin tai toiseen kuntaan keskitettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla pitäisi ostaa.. Vakuudet on osittain, muttei kokonaan.

Voi olla parempi hylätä tuo ajatus... Työskentelen terveysalalla, eikä tosiaan töitä välttämättä 10 v päästä enää ole siellä, kun jo nyt hoitokoteja lopetetaan ja keskitetään. Pitää varmaan alkaa miettimään muuta.

Ap

Vierailija
24/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin tarkkaan. Täällä on sanottu jo hyviä pointteja.

Olen aina asunut maalla, nyt kylälle on matkaa 20 km ja kaupunkiin 60 km. Meillä on katkolla oman kylän terveyskeskuksen jatko, vuoteen 2030 asti on luvattu pitää mutta sitten ei enää välttämättä. Mietityttää lähteekö samalla myös apteekki. Sähköautoille en näe tulevaisuutta täällä moniin vuosiin ja polttoaineiden hinta on tosi suolainen jo nyt. Sen minkä asumisessa säästää niin menee noihin lisääntyviin kuluihin. Julkinen liikenne ei ole vaihtoehto, sitä kun ei ole.

Naapuri rakennutti vasta vajaa 10 vuotta sitten valtavan pihaton ja nyt miettii että lopettaa pitää kun lapset kasvaa ja jatko-opiskelut alkaa, ei täältä kotoa käsin kaupunkiin ilman vanhempien apua kuljeta. Varaa ei tietenkään 2 asuntoon ole.

Maaseutua köyhdytetään ihan tarkoituksella. Täältä näkee niin selvästi että rakennetta muutetaan tietoisesti että täältä on pakko lähteä pois. Moni kaupunkilainen ei ymmärrä tätä miten se käytännön elämässä näkyy. Vaikka me on totuttu pitkiin välimatkoihin niin oikeasti kyllästyttää kun palvelut siirtyy yhä kauemmaksi. Nyt jo erikoissairaanhoito, päivystys, vuodeosasto, röntgen, optikot ja kaikki virastot on tuolla kaupungissa. Hammaslääkäriin ei välttämättä pääsee omaan kuntaan vaan minne tahansa soten alueelle.

Päivittäiset markettitavarat saa omalta kylältä, kaikki muu käydään kaupungista. Täältä on lyhyeen aikaan hävinnyt autokorjaamot, muutama erikoisliike ja tosiaan tulevaisuudessa ehkä myös tuo terveyskeskus ja apteekki.

Tiet on huonossa kunnossa, aina. Vaatii autolta paljon ja remppaa riittää. Sähkökatkot on pitkiä, ei olla listalla ensimmäisenä kun isompaa häikkää tulee. Nettiyhteydet on pitkälti langattomat ja katvealueita on paljon.

Eikä ole mitään odotuksia että mikään näistä tulevaisuudessa muuttuu parempaan. Päinvastoin, näistäkin vähistä palveluista vähennetään.

Täältä tosiaan saa kivoja taloja hienoilta paikoilta edullisesti, pitää vaan muistaa että kaikki muu sitten maksaakin.

Vierailija
25/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuntuu nyt olevan niin paljon tunnetta mukana että tosiasiat lakaistaan maton alle. Mikäs siinä jos tykkää hävitä rahansa. Kukin tyylillään.

Mitä tunnetta siihen tarvitaan jos pystyy tekemään etänä työt isosta okt:stä maalta ahtaan elementtiläävän sijaan?

Mitään tarvetta lähteä maalta minnekään; pari 30000 - 60000 asukkaan kaupunkia on tuossa 50 km:n päässä; kyllä niissäkin töitä riittää ja jos ruokaa, puuta ym. haluaa niin maalla on oltava asukkaita.

Vierailija
26/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo välttämättä töitä enää kauaa pienissä kunnissa läheskään kaikilla nykyisillä työpaikoilla. Esim SOTE-muutos tulee keskittämään sosiaali- ja terveyspalveluita pieniltä paikkakunnilta rankalla kädellä ja näiden alojen työpaikat siirtyvät kaupunkiin tai toiseen kuntaan keskitettynä.

Tällä maalla on kuitenkin pikkukaupunkeja muutaman kymmenen kilometrin päässä joten niissä voi käydä myös töissä. Kokemuksena se, että täällä ajan autolla 60 km lyhyemmässä ajassa kuin pk-seudulla vaikka yhdellä junan vaihdolla 15 km.

Vierailija
27/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten kuntien terveyskeskuksia on jo nyt jouduttu supistamaan reilusti / kokonaan sulkemaan vähintään kesäaikana. Myös päivystyksiä on keskitetty kaupunkiin. Meidän kunnalta taitaa kohta lähteä viimeinenkin virallinen autokorjaamo, jokunen nyrkkipaja jää kylille. Kauppoja on vielä 2, asukkaita reilu tuhat, mutta asukasluku on vähenemään päin. Saa nähdä, onko kohta enää edes yläastetta, 2-5 lasta syntyy kuntaan vuosittain.

Vielä kunnasta löytyy lounaspaikkaa, apteekki.. Terveyskeskus, vanhainkoti jne., mutta niihin on jo nyt vaikeaa saada etenkin sijaisia/ keikkalaisia. Eläkeläishoitajat onneksi paikkaa, mutta kuinka kauan. Suurin osa kunnan työpaikoista on sosiaali- ja terveysalalla. Kun nämä keskitetään muualle, niin loppuu kunnasta työpaikat näille aloille. Ja pakkohan ne on keskittää ja lopettaa, kun ei varmasti riittävästi hoitajia tänne saa loppujenkin eläköityessä. Kun ei saa edes kaupunkiin.

Pienten kuntien tulevaisuus ei tosiaan näytä hyvältä.

Vierailija
28/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä maalla on kuitenkin pikkukaupunkeja muutaman kymmenen kilometrin päässä joten niissä voi käydä myös töissä. Kokemuksena se, että täällä ajan autolla 60 km lyhyemmässä ajassa kuin pk-seudulla vaikka yhdellä junan vaihdolla 15 km.

Polttoaineen hinta tulee nousemaan yli kahteen euroon litralta, joten eipä kannata kohta ajella. Sähköauton ei oo varaa ja toisekseen mm. Ruotsista jo kuuluu uutisia sähkön hinnan noususta yli 20 senttiin kWh..... + Siirtomaksu. Ei taida sähkökään kansalaisia rahan menolta pelastaa.

Vierailija
29/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sen ajatella vaikka näin : Jos ostatkin nyt joltakin nk."hienolta alueelta" uuden vastaavan talon, niin 10 vuoden päästä sen arvo on kuitenkin jo laskenut huomattavasti (ehkä enemmän kuin sen talon muuttotappiokunnassa). Eli talojen arvo ei kuitenkaan koskaan pysy korkeana kuin muutamia vuosia rakentamisesta.

Itse ainakin sijoittaisin etupäässä viihtyisään asuntoon, en uutten. Paitsi jos itse sen rakentaisi/rakennuttaisi alusta loppuun. Tosin en kyllä pidäkään nykyisistä rakennusnormeista tai -tyyleistä (ainakaan yleisistä) juurikaan ollenkaan.

Ja vielä : jos alueelta on kuitekin hyvät yhteydet muualle, esim.lähikaupunkeihin, niin paikkakunta ei sikälikään rajoita yhtään mitään. Ehkä siitä talosta on arvosta jäljellä vain puolet 10v päästä, mutta uudesta talosta sama aika voi kuluttaa enemmänkin kuin 50 000€.

Vierailija
30/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainalla pitäisi ostaa.. Vakuudet on osittain, muttei kokonaan.

Voi olla parempi hylätä tuo ajatus... Työskentelen terveysalalla, eikä tosiaan töitä välttämättä 10 v päästä enää ole siellä, kun jo nyt hoitokoteja lopetetaan ja keskitetään. Pitää varmaan alkaa miettimään muuta.

Ap

Paljonko pankki laskee itse talon vakuussarvoksi? Siitä saat käsitystä, miten olettavat asuntomarkkinoiden kehittyvän sillä alueella.

Kodeilla on kaksi erilaista arvoa, sijoitusarvo ja käyttöarvo. Talon sijoitusarvo saattaa olla erittäin pieni, eli myydä pitää tappiolla. Mutta käyttöarvo saattaa olla suuri. Jos se riittää sinulle, niin mikä ettei.

Vierailija
31/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on varaa pitää asunto vaikkei sitä tarvitsisikaan niin siitä vain. Todennäköisesti ikinä ei saa omiaan pois. Itse voisin kuvitella ostavani okt jostain hienolta rantapaikalta. Käyttöä olisi ainakin kesämökkinä, mikäli työt veisi muualle.

Vierailija
32/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten kuntien terveyskeskuksia on jo nyt jouduttu supistamaan reilusti / kokonaan sulkemaan vähintään kesäaikana. Myös päivystyksiä on keskitetty kaupunkiin. Meidän kunnalta taitaa kohta lähteä viimeinenkin virallinen autokorjaamo, jokunen nyrkkipaja jää kylille. Kauppoja on vielä 2, asukkaita reilu tuhat, mutta asukasluku on vähenemään päin. Saa nähdä, onko kohta enää edes yläastetta, 2-5 lasta syntyy kuntaan vuosittain.

Vielä kunnasta löytyy lounaspaikkaa, apteekki.. Terveyskeskus, vanhainkoti jne., mutta niihin on jo nyt vaikeaa saada etenkin sijaisia/ keikkalaisia. Eläkeläishoitajat onneksi paikkaa, mutta kuinka kauan. Suurin osa kunnan työpaikoista on sosiaali- ja terveysalalla. Kun nämä keskitetään muualle, niin loppuu kunnasta työpaikat näille aloille. Ja pakkohan ne on keskittää ja lopettaa, kun ei varmasti riittävästi hoitajia tänne saa loppujenkin eläköityessä. Kun ei saa edes kaupunkiin.

Valtiota tai poliitikkoja ei kuitenkaan voi syyttää pienten kuntien taikka maaseudun tilasta. Kun niiltä aluilta lähdetään kouluttautumaan, niin takaisinkin voisi tulla, mutta harvemmat tulevat, siinä on se suurin syy. Politiikan osuus on siinä, että sijoitetaan sinne missä on asukkaita ja koulutusta.

Näin on maa jaettu kahtia, se on kyllä tyyperryttävää. Etupäässä voisi kysyä, että miksi ihmiset ei halua jäädä kotiseudulleen, onko siellä jotain vikana?! Taikka, että oliko siinä muuta vikaa, kuin että he itse saivat sen tyhjenemisen aikaan?! Jos olisivat palanneet, niin palvelujakin olisi säilynyt ainakin enemmän ...

Vierailija
33/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen ajatella vaikka näin : Jos ostatkin nyt joltakin nk."hienolta alueelta" uuden vastaavan talon, niin 10 vuoden päästä sen arvo on kuitenkin jo laskenut huomattavasti (ehkä enemmän kuin sen talon muuttotappiokunnassa). Eli talojen arvo ei kuitenkaan koskaan pysy korkeana kuin muutamia vuosia rakentamisesta.

Itse ainakin sijoittaisin etupäässä viihtyisään asuntoon, en uutten. Paitsi jos itse sen rakentaisi/rakennuttaisi alusta loppuun. Tosin en kyllä pidäkään nykyisistä rakennusnormeista tai -tyyleistä (ainakaan yleisistä) juurikaan ollenkaan.

Ja vielä : jos alueelta on kuitekin hyvät yhteydet muualle, esim.lähikaupunkeihin, niin paikkakunta ei sikälikään rajoita yhtään mitään. Ehkä siitä talosta on arvosta jäljellä vain puolet 10v päästä, mutta uudesta talosta sama aika voi kuluttaa enemmänkin kuin 50 000€.

Hyvällä paikalla kasvukeskuksissa talojen arvot ovat moninkertaistuneet. Toki osa arvonnoususta voi olla tontin arvoa.

Vierailija
34/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satku on aika paljon rahaa 30 vuotta vanhasta talosta muuttotappiokunnassa.

Pilkkahintaan jos sais, ostaisin, muuten en.

Vierailija
35/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu ostaa talon alueelta, jossa uudenkin talon arvo laskee?!

Vierailija
36/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiota tai poliitikkoja ei kuitenkaan voi syyttää pienten kuntien taikka maaseudun tilasta. Kun niiltä aluilta lähdetään kouluttautumaan, niin takaisinkin voisi tulla, mutta harvemmat tulevat, siinä on se suurin syy. Politiikan osuus on siinä, että sijoitetaan sinne missä on asukkaita ja koulutusta.

Näin on maa jaettu kahtia, se on kyllä tyyperryttävää. Etupäässä voisi kysyä, että miksi ihmiset ei halua jäädä kotiseudulleen, onko siellä jotain vikana?! Taikka, että oliko siinä muuta vikaa, kuin että he itse saivat sen tyhjenemisen aikaan?! Jos olisivat palanneet, niin palvelujakin olisi säilynyt ainakin enemmän ...

Kun ihmiset lähtee syrjäseuduilta ja pikku paikkakunnilta opiskelemaan, moni valmistumisensa jälkeen haluaa myös työllistyä. Harvemmin pikkupaikkakunnalla löytyy työtä korkeastikoulutetuille ihmisille. Etätyö ei ole aina näilläkään mahdollista.

Vierailija
37/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taloja myydään myös niissä muuttotappiokunnissa, riippuu toki vähän paikasta. Jos talo on hyvällä paikkaa, kiva piha, fiksu pohjaratkaisu ja hyvässä kunnossa niin kyllä sen todennäköisesti saa myytyä vielä eteenkin päin, ei ehkä saa omiaan pois mutta eroon pääsee. Jos se taas on joku läävä niin turha haaveilla. Mieti siis onko rahaa ylläpitää taloa, remontoida tarpeen mukaan ja myydä mahdollisesti tappiolla joskus?

Vierailija
38/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostimme rohkeasti hyvän talon muuttotappiokunnasta, jonne muutimme kaupungista. Ostimme talon edullisesti. Olemme viihtyneet, joten siinä mielessä kauppa oli oikein hyvä.

Laina maksettiin 5 vuodessa.

Työttömyys saattaa olla jossakin vaiheessa elämää riesana täällä asuessa, mutta toisaalta ei se hirveästi pelota, kun talo on maksettu, se on kaikin puolin erittäin hyväkuntoinen ja terve, ja asuinkustannukset ovat jotain 200€/kk.

Vanha asunto kaupungissa toimii sijoituskämppänä, joka itse asiassa tuottaa sen verran, että asumisen kustannukset ja pienet korjauksetkin tulevat kokonaan katetuksi sen tuotolla.

Vierailija
39/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa jo etukäteen kun tiedän että tulen perimään itselleni tuollaisen tönön

Vierailija
40/47 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että näistä pikkukuntien huonoudesta kirjoittaa pääasiassa katkeroitunut kaupunkilainen ja maalta kaupunkiin muuttaneet, joita kyrsii, että maalla silti pärjätään ilman niitä.

Omat ystäväni ovat suurin  osa yrittäjiä täällä maalla. Pärjäävät ihan kohtuullisesti eli saavat elantonsa ja jotkut ovat jopa rikastuneet aika laillakin. Tässä lähimailla on Ruotsinkin meriraja ja satama (Vaasa); mennään sitten sinne hommiin jos ei Suomessa mitään ole. Lyhyempikin kuin Helsinkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi