Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulumatka 4km

Vierailija
03.11.2014 |

Meillä on kaksi lasta, kolmen vuoden ikäerolla. Esikoinen menee ensi syksynä kouluun ja jo nyt mietityttää tuleva koulumatka, 4km suuntaansa. Koulukyytiä ei saa ja julkinen liikenne on lähinnä vitsi. Miten alakouluikäinen selviää tuollaisesta matkasta varsinkaan talvella kun ei voi ajaa pyörällä? Asutaan pikkukaupungin laidalla, reitti kulkee aika vilkkaan kadun laitaa, tien ylityksiä vaikka kuinka monta. Hätäilenkö turhaan vai alanko järjestää töitäni niin että pystyn kuljettamaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en ihan väärin muista, saahan koulukyydin alle 5km matkallekkin mutta omin kustannuksin. vai vaihteleeko tämä asuinpaikan mukaan?

Vierailija
2/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin talvella ei voi pyöräillä? Minä pyöräilin kaikki koulumatkat kesät ja talvet, välillä fillaria hangessa työntäen kun ei teitä oltu aurattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka ekaluokkalaiset enää saa kuljetusta lyhyemmällä matkalla? Tai onko reitti niin vaarallinen että sen perusteella voisi saada kyydin?

Vierailija
4/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:35"]

Miten niin talvella ei voi pyöräillä? Minä pyöräilin kaikki koulumatkat kesät ja talvet, välillä fillaria hangessa työntäen kun ei teitä oltu aurattu.

[/quote] ap.n huoli oli tässä myös se, että matka on vaarallinen. en itsekkään päästäisi elaluokkalaista pyöräilemään vilkkaan tien laitaa.

Vierailija
5/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huolestuttaa, järjestä työaikasi uusiksi tai selvitä ainakin mikä on kaupungin kanta koulukyyteihin, onko mahdollista maksaa itse kuljetuksesta lyhyemmälle matkalle. Perusteeksi lyhyen matkan kuljetukselle pitäisi riittää, jos koulumatka ei ole turvallinen noin pienelle lapselle.

Vierailija
6/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan tarkastanut ettei kyytiä saa matkan vaarallisuuden tai ekaluokkalaisuuden perusteella. Kimppakyytejä? 4 kilometria lumessa repun kanssa on aika raskas. Sateessakin se on kurjaa. Jos ei muuta mahdollisuutta ole niin järjestäisin työaikojani, jos se on mahdollista.

Tiedän, että kohta joku sanoo ettei tuo ole matka eikä mikään. Meitä kouluun 3 kilometriä ja tiedän sen olevan joskus raskas reippaalle urheilulliselle pojallekin. Tiedän myös, että naapurin tyttöset on joskus itkien soittanut matkalta äidille, kun eivät jaksa millään. Joskus sää vain on sellainen, että matka postilaatikollekin on pitkä.

Vierailija
7/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia ajatuksistanne. On jotenkin niin hankala arvioida miten tuommoinen matka sujuu. Lähinnä pohjana ajatus omasta koulumatkasta saman ikäisenä (oli alle kilometri ja ottihan sekin aikaa) ja toisaalta ei nyt usein tule itse lähdettyä tuommoista matkaa kävellen vaikka kauppaan, kyllä me autolla mennään. Niin olen ymmärtänyt ettei ainakaan aiemmin tämän naapuruston lapset ole kuljetusta saaneet. Pitää vielä varmistaa. Mutta muuten on varmaan pakko järjestellä töitä niin että pystytään kuskaamaan.

AP

Vierailija
8/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoh, minulla ja siskolla oli reilu neljä kilsaa kanssa ja kävellen kuljettiin kesät ja talvet. Ensin kilometri pimeää metsää, sitten loput vilkasta "isoa tietä" pitkin. Ainakin se opetti :D

Vierailija
9/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotinkin että tänne tulisi näitä 10km kesät talvet hiihtäneitä entisiä koululaisia :) Ei vaan taida enää nykyään olla kovin yleinen tilanne?

Vierailija
10/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:10"]Odotinkin että tänne tulisi näitä 10km kesät talvet hiihtäneitä entisiä koululaisia :) Ei vaan taida enää nykyään olla kovin yleinen tilanne?
[/quote] Jos ysiä meinaat niin tämä oli tuossa 10 vuotta sitten :D Tuskin on ajat niiiiin kauheasti muuttuneet, kyllä edelleen sieltä hoodeilta tulevat kävelee/pyöräilee kouluun ;) Eipähän olla lihavia!

Vierailija
11/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse autoilijana tiedän, että kymmenessä vuodessa liikenne on muuttunut paljon hurjemmaksi! ap totesi, tie on vilkasliikenteinen. se on yksi sekuntti kun ekaluokkalaisen huomio on ihan jossain muualla kuin liikenteessä! käsi sydämelle kaikki, moniko teistä laittaisi oman lapsensa sinne liikenteen sekaan? itse en laittaisi.

Vierailija
12/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/hyvinvointi_ja_turvallisuus/koulumatkat

Kannattaa kysyä kunnalta matkasta. Listaa postiin mukaan kaikki kadunylitykset valmiiksi. Ja kandee silti käyttää se mahdollisuus tehdä lyhempää päivää (6h) oli omalla kohdalla ihan pelastus, kun poika arasteli koulumatkaa. Tuli pehmeämpi lasku kouluun. Olin 4kk lyhennetyllä työajalla, vaikka ensin ajattelin, että on liian hankalaa järjestää (osittainen reissutyö)

Vierailija
13/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamukerhoon, ovat koulujen lähellä.

Vierailija
14/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:21"]

Meillä on kaksi lasta, kolmen vuoden ikäerolla. Esikoinen menee ensi syksynä kouluun ja jo nyt mietityttää tuleva koulumatka, 4km suuntaansa. Koulukyytiä ei saa ja julkinen liikenne on lähinnä vitsi. Miten alakouluikäinen selviää tuollaisesta matkasta varsinkaan talvella kun ei voi ajaa pyörällä? Asutaan pikkukaupungin laidalla, reitti kulkee aika vilkkaan kadun laitaa, tien ylityksiä vaikka kuinka monta. Hätäilenkö turhaan vai alanko järjestää töitäni niin että pystyn kuljettamaan?

[/quote]

Tässä opiksi kaikille että kannattaa muuttaa noin 2 km säteelle koulusta tai sitten yli 5 km säteelle. Joko voi kulkea pyörällä tai saa kuljetuksen. Joku 4 km on pahin vaihtoehto. 

Vierailija
15/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa maaseudulla yli 3 km mutta alle 5 km matkasta koulukyydin 0-2 luokille. Olen ymmärtänyt, että olisi lakisääteistä eli kuuluu kaikille. :o

Vierailija
16/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 km ei ole matka eikä mikään. Nykylapset on hemmoteltu vässyköiksi liialla kuskaamisella. Mutta vilkas liikenne koulutiellä voi olla sitten eri juttu. Lapset kyllä oppii nopeasti ja jos itsesuojeluvaisto on kohdallaan niin osaa kyllä varoa autoja. Ja sillehän ei aikuinenkaan mitään voi jos autoilijat eivät noudata sääntöjä.

Vierailija
17/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmee matka ja on se 2 km liikaa. Ankeata kulkea pimeässä autojen seassa. En omalle lapselleni sellaista kohtaloa antaisi. Meiltä koululle puoli kilsaa ja sekin joskus poikaa kiukuttaa ja on todellakin kilpauimari ja  ui 2 km kerralla. Musta koulumatka on ikävä matka urheilusuoritukseksi.

Eli omaani en laittaisi tuolle matkalle. Rupeat selvittämään asiaa. Ihan hirveetä se että lapset joutuu itkemään koulumatkalla, kun ei jaksa. Kilsakin on pimeässä, sateessa tai talvella liikaa. Säälittää pienet ja isommat koululaiset.

Vierailija
18/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen töihin n4km suuntaansa, ja mulle pitkäjalkaiselle urheilulliselle aikuiselle se on "rankkaa" välillä, saati sit ekaluokkalaiselle. Varsinkin Suomen syyssää on perseestä.

Vierailija
19/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:41"]

Aamukerhoon, ovat koulujen lähellä.

[/quote]

Meillä on kunnassa 1 aamukerho ja sinne on kotoa matkaa 7 km, koululle 12 km. Millä lapsi pääsee tuon 12 km?

Vierailija
20/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:21"]

[/quote]

Tässä opiksi kaikille että kannattaa muuttaa noin 2 km säteelle koulusta tai sitten yli 5 km säteelle. Joko voi kulkea pyörällä tai saa kuljetuksen. Joku 4 km on pahin vaihtoehto. 
[/quote]tuolla periaatteella me ostettiin talo ja nyt uutta valitessa sama peruste vaikuttaa. Max 2 km tai yli 5 km.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä