Onko palstalaiset tehneet töitä hoitovapaan aikana?
Olen jäämässä vasta ensi vuoden puolella kotiin, mutta mietityttää minkä verran ehtii säästää. Onko kukaan tehnyt omaa työtään hoitovapaan aikana osa-aikaisesti? Onko sellainen edes mahdollista? Olen it-alalla ja voisin tehdä etänä tiettyä duunia, mietin vaan että voiko tällaista edes ehdottaa työnantajalle.
Kommentit (7)
Olen tehnyt satunnaisia tuntitöitä iltaisin ja viikonloppuisin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:26"]Vanhempainvapaalla tein töitä sunnuntaisin siitä lähtien kun vauva oli n. 6 kk, kun jäin hoitovapaalle tein töitä myös arki-iltaisin/öisin. Sitten tein töitä 60% työajalla ja sain joustavaa kotihoidontukea. Aina kannattaa ehdottaa.
[/quote]
Siis toi 60% oli päivätyötä ja lapsi oli hoidossa eli tuki pieneni, sitä ennen työt ei vaikuttaneet tukiin kun lapsi oli kotona hoidossa.
Oon tehnyt omalla toiminimellä ja lisäksi opetustöitä kansalaisopistossa. Kysy ihmeessä työnantajaltasi, mutta ei kannata luvata mitään, ennen kuin näet, millainen tilanne teillä on. Jos on valvottava vauva, ei kannata edes yrittää. Mutta jos kaikki menee hyvin, työstä saa myös hyviä virikkeitä itselle,
Pimeästi hoitelin naapuruston lapsia. Ja hyvin nettoson. Nyt on varaa varata ulkomaanreissu.
Miten menee verotus ym jos tekee töitä osa-aikaisesti tai heittää keikkaa toisille työnantajille? Tarvitaanko sivutuloverokortti vai miten toimii? Ihanaa jos joku jaksaisi selittää...
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:33"]Miten menee verotus ym jos tekee töitä osa-aikaisesti tai heittää keikkaa toisille työnantajille? Tarvitaanko sivutuloverokortti vai miten toimii? Ihanaa jos joku jaksaisi selittää...
[/quote]
Toimitat vain sivutulovetokortin sivutyönantajalle. Tarvittaessa voit tilata verottajalta uuden, jos haluat muuttaa prosenttia. Itse muistaakseni tilasin esikoisen vauvavuoteen aika 4-5 verokorttia... Jonkun verran vaatii laskeskelua, että menee pidätykset oikein kun on monta työnantajaa ja rahaa tulee myös Kelalta. Joiltakin työnantajilta pitää pyytää sivutoimilupaa, itselläni ei ollut vakityötä niin ei ollut ongelma.
-2
Vanhempainvapaalla tein töitä sunnuntaisin siitä lähtien kun vauva oli n. 6 kk, kun jäin hoitovapaalle tein töitä myös arki-iltaisin/öisin. Sitten tein töitä 60% työajalla ja sain joustavaa kotihoidontukea. Aina kannattaa ehdottaa.